اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

گردش مالی بیش از یک میلیارد دلاری سیگار قاچاق در کشور

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگارت اعلام کرد: گردش مالی سیگار قاچاق در کشوربیش از یک میلیارد دلار است، در حالی که سیگار قاچاق از هیچ استانداردی برای مصرف کننده برخوردار نیست.

گردش مالی بیش از یک میلیارد دلاری سیگار قاچاق در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عطاءالله معروف خانی امروز در مراسم رونمایی از طرح رهگیری سیگارت با اشاره به گردش مالی بیش از یک میلیارد دلاری سیگار قاچاق در کشور گفت: این در حالی است که سیگار قاچاق از هیچ گونه استانداردی برای مصرف کننده برخوردار نیست. 

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: سال گذشته 48میلیارد نخ و در سال ۹۶ در مجموع ۴۹ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شد، در حالی که مصرف سالانه سیگار در کشور حداقل حدود ۷۵ میلیارد نخ است. 

وی بیان داشت: بر این اساس بخش قابل توجهی از نیاز کشور از طریق واردات سیگار قاچاق تامین می شود.

معروفخانی با بیان اینکه سیگار قاچاق از هیچ استانداردی در تولید تبعیت نمی‌کند، گفت: این موضوع پیامدهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه داشته و یکی از اساسی‌ترین آنها هزینه‌های درمان بیماری‌ها با منشاء سیگار بوده است. 

معروفخانی اظهار داشت: طرح رهگیری سیگار به ثبت کلیه‌ فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی، تولید‌ تا فروش به طور سیستمی در سامانه‌های الکترونیکی می‌پردازد تا از این طریق کالا در تمامی زنجیره تامین قابل شناسایی باشد . 

وی اظهار داشت: با اجرای گام به گام طرح رهگیری حاکمیت قادر خواهد بود، میزان توزیع و مصرف سیگار را به صورت لحظه‌ای و دقیق ارائه کند و شفافیت مورد تاکید وزارت صمت در حوزه دخانیات در آینده نزدیک نمود خواهد داشت و حاکمیت قادر خواهد بود، تمامی سیاست‌های ابلاغی خود را به صورت دقیق مورد سنجش قرار داده و رصد کند و در نتیجه قاچاق محصولات دخانی کاهش یابد. 

معروفخانی بیان داشت: آغاز این طرح در فاز شناسه کالا از سال 96 بوده است و در این فرآیند تمامی تولید‌کنندگان این بخش  در سامانه جامع تجارت ثبت نام و احراز کاربری شدند و از ابتدای زنجیره تولید‌کنندگان نسبت به ثبت روزانه فروش خود به لایه بعدی اقدام کرده‌اند و در نتیجه این اقدامات 3800 نفر در سطوح تولید کننده و توزیع کننده سراسری و استانی در سامانه جامع  تجارت ثبت نام کرده و فعالیت می‌کنند. 

وی اظهار داشت:  همچنین 738 شناسه کالای تولیدی و 371 شناسه کالای وارداتی برای سیگار ثبت شده است و علاوه بر آن  2 هزار و 38 واحد انبار سیگار در سامانه ثبت شده است. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول