اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا سامانه پاتریوت مقابل حملات موشکی یمن ناکارآمد است؟

ارتش یمن هفته گذشته پس از ماهها تعلیق حملات، تأسیسات نفتی سعودی‌ها را در پاسخ به بمباران هوایی یمن، هدف قرار داد و بار دیگر سامانه دفاعی سعودی در رهگیری و مقابله ناکام بود.

چرا سامانه پاتریوت مقابل حملات موشکی یمن ناکارآمد است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پنجشنبه هفته گذشته «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله گسترده پهپادی و موشکی به مراکز نفتی شرکت آرامکو خبر داد؛ حمله‌ای که به گفته وی بسیار موفق بود.

در این میان به نوشته وبگاه الخلیج اونلاین، این حمله پس از آن صورت گرفت که دولت سعودی اخیرا برای حفظ تأسیسات نفتی خود از حملات یمنی‌ها اقدام به خرید سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت از یونان کرده است.

به گفته «یحیی سریع» عملیات مذکور با ۱۲ پهپاد و سه موشک در پاسخ به حملات هوایی سعودی‌ها به خصوص در منطقه «الجوف» یمن صورت گرفته و اگر بار دیگر این حملات ادامه یابد؛ پاسخ موشکی و پهپادی یمن نیز ادامه خواهد یافت. دور جدید حملات یمنی‌ها در حالی آغاز شده است که ارتش یمن پس از حملات سپتامبر سال گذشته به تأسیسات آرامکو پیشنهاد توقف حملات در مقابل توقف بمباران‌های هوایی را داد و آن را یکطرفه اجرایی کرد؛ اما دولت سعودی ضمن متوقف نکردن حملات، در هفته‌های گذشته بمباران‌های هوایی را تشدید کرد.

بنا بر گزارش «الخلیج اونلاین»، به گفته «فهد بن مشعل» رئیس شورای هواپیمایی عربستان، حملات یمنی‌ها موجب توقف پروازهای فرودگاه بین‌المللی جده شده بود.

الخلیج اونلاین، این سؤال را مطرح کرده است که دولت سعودی برای حفظ تأسیسات نفتی و زیرساخت‌های خود دیگر چه اقدامی باید انجام دهد؟ به نوشته این وبگاه ریاض امید داشت با خرید سامانه‌های پاتریوت یونانی به این مهم دست یابد اما این سامانه‌ها نیز در برابر حملات یمنی‌ها کاری از پیش نبردند.


نمایشگاه آخرین دستاوردهای موشکی ارتش یمن که روز یکشنبه برگزار شد

 

هزینه‌های بی‌حساب و کتاب

بنا بر این گزارش، دولت ریاض صدها میلیارد دلار برای خرید سلاح‌های تهاجمی و دفاعی هزینه کرده و همچنان نیز هزینه می‌کند تا خود را از حملات موشکی یمن حفظ کند.

پیش از این در حملات پهپادی در سپتامبر ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی آرامکو، ناکارآمدی سامانه‌های دفاع هوایی آمریکایی ثابت شده بود. حملاتی که نیمی از تولید نفت ریاض را متوقف کرد.

در ژوئن ۲۰۱۹ روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشت که حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها نقاط ضعف سامانه‌های دفاعی عربستان را که بر پایه سیستم پدافند هوایی پاتریوت است؛ مشخص کرد. در آن زمان یک مسئول سعودی به این روزنامه گفته بود که حملات یمنی‌ها نشان داد که این کشور هیچ گونه توانایی دفاع از خود در برابر حملات موشکی ندارد.

در سپتامبر ۲۰۱۹ مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا در گزارشی نوشت که از زمان سفر ترامپ به ریاض در ماه می ۲۰۱۷، معاملات تسلیحاتی بسیاری میان آمریکا و عربستان سعودی امضا شده است که مهم‌ترین آن‌ها هفت سامانه تاد به ارزش ۱۳.۵ میلیارد دلار، ۱۰۴ موشک هوا به زمین از نوع GBU-۱۰ به ارزش حدودی ۴.۴۶ میلیارد دلار، پشتیبانی و خدمات نگهداری و تقویت سامانه‌های پاتریوت به ارزش ۶.۶۵ میلیارد دلار، ۲۳ هواپیمای نظامی ترابری از نوع C-۱۳۰ و هشت جنگنده اف- ۱۵ به ارزش ۶.۶۳ میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این دولت سعودی ۵۰۰ میلیون دلار برای حضور نیروهای آمریکایی در خاک عربستان هزینه کرده است.

چرا پاتریوت ناکارآمد است؟

در پاسخ به این سؤال، سرهنگ ستاد «هشام خریسات» تحلیلگر نظامی اردنی به الخلیج اونلاین گفت: «دلیل ناکارآمدی سامانه دفاع هوایی عربستان در رهگیری و انهدام موشک‌های حوثی این است که دولت سعودی به طور وسیع به موشک‌های پاتریوت "باک-۲" که در اواخر دهه هشتاد قرن بیستم توسعه یافت، وابسته است.

او گفت که این موشک‌های یمنی‌ها بر پایه انفجار چند مرحله‌ای طراحی شده و بقایای موشک‌های یمنی‌ها هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که آن‌ها به علت اصابت موشک پاتریوت منهدم شده‌اند با خود ندارند. به خصوص موشک «برکان» که سرجنگی جدا شونده از بدنه موشک دارد و هدف قرار دادن آن را بسیار دشوار می‌کند.

این کارشناس نظامی افزود: «پاتریوت‌های موجود در انبار سعودی برای هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک کوتاه برد و میان برد که سرجنگی آن‌ها جدا نمی‌شود طراحی شده و منهدم کردن سرجنگی جدا شونده برای این سامانه غیر ممکن است و این که برخی موشک‌های حوثی‌ها بیش از هزار کیلومتر برد دارند و هدف قرار دادن آن‌ها با این سامانه‌ها بسیار دشوار است.»


سامانه پاتریوت

 

هشام خریسات همچنین در خصوص موشک‌های کروزو پهپادها نیز گفت که آن‌ها تحدید واقعی برای سامانه‌های دفاع هوایی عربستان محسوب می‌شوند و بیش از آنچه تصور می‌شود، پیچیده هستند و به علت اینکه با سرعت کمتری در ارتفاع کم حرکت می‌کنند؛ هدف قرار دادن آن‌ها بسیار دشوار است.

این کارشناس نظامی افزود: پهپادها یک تهدید بزرگ برای سعودی‌ها هستند، آن‌ها در بسیاری مواقع پایین‌تر از سطح رادار حرکت پرواز می‌کنند و به علت طول مرزی گسترده میان یمن و عربستان، در واقع دولت سعودی پذیرای تمامی تهدیدات است.

او در خصوص اهداف یمنی‌ها از این حملات گفت: یک نظریه غربی متداول وجود دارد که می‌گوید حوثی‌ها در پی تحقق دو هدف عمده هستند: ۱- کاهش موشک‌های پاتریوت سعودی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن؛ ۲- کشاندن جنگ به عمق خاک عربستان.

دکتر «فایز الدوری» کارشناس نظامی و امور استراتژیک نیز به الخلیج اونلاین گفت که دلایل دیگری برای ناتوانی دولت سعودی در مقابله با حملات یمنی‌ها وجود دارد؛ او اولین دلیل خود را عدم آموزش و توانایی کادر نظامی ارتش سعودی دانست و گفت که آیا آن‌هایی که پشت سامانه‌های دفاعی نشسته‌اند؛ به قدر کافی تخصص دارند؟

به گفته وی، چندین عامل از جمله عوامل بشری، آمادگی و ابزار دفاع در این امر دخیل هستند.

فایز الدوری تأکید کرد که به طور کامل هیچ دولتی در برابر حملات موشکی ایمن نیست. او گفت که به طور مثال دولت اسرائیل سه سطح پدافند هوایی دارد و با این وجود حماس توانسته تل آویو، قدس و فرودگاه اللد را هدف قرار دهد، چون گنبد آهنین توانایی مقابله با هفت هدف را در آن واحد دارد در حالی که حماس به یکباره بسیار بیش از این تعداد اقدام به شلیک می‌کند.

نکته آخر اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نه تنها در فاز تهاجمی پیشرفت‌های قابل توجهی کرده‌اند، بلکه توانسته‌اند سامانه‌های تدافعی خود را نیز توسعه داده و در یک تحول راهبردی در ۲۵ بهمن ماه یک فروند جنگنده تورنادوی عربستان سعودی را بر فراز یمن منهدم کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول