اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

کاهش 30 درصدی ضایعات با صنایع تبدیلی کشاورزی

به گفته یک کارشناس اقتصادی، وابستگی و متکی شدن به فروش نفت، سرمایه زیرزمینی و کسب درآمد از این راه جهت پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور با توجه به آسیب پذیری این بخش اشتباهی بس بزرگ و جبران ناشدنی است.

کاهش 30 درصدی ضایعات با صنایع تبدیلی کشاورزی

وابستگی و متکی شدن به فروش نفت این سرمایه زیرزمینی و کسب درآمد از این راه جهت پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور با توجه به آسیب پذیری این بخش اشتباهی بس بزرگ و جبران ناشدنی است.

به ویژه در شرایط کنونی که آمریکا و عربستان برای به صفر رساندن فروش نفت ایران کمر همت بسته‌اند. آموزش و گسترش عرصه‌های اقتصاد مقاومتی که همیشه مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری بوده است ، جلوگیری از خام فروشی و سرمایه فروشی منابع زیرزمینی، گسترش ارتباط و دیپلماسی انرژی، صادرات فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بالاتر، جلوگیری از واردات بی رویه و بی حساب کتاب، خصوصی سازی عادلانه و منطقی، کاهش وابستگی دولت به بودجه عمومی کشور، ارتقا و تقویت شرکت‌های دانش بنیان و فراهم کردن شرایط مناسب جهت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در حال حاضر راهکارهایی جهت مقابله با رفتار خصمانه آمریکا و عربستان است.

البته هرچند نباید صادرات نفت را به صفر برسانیم باید توازن ایجاد کرد و درآمد حاصل از فروش نفت را به حساب صندوق توسعه واریز و از این حساب برای توسعه زیرساخت‌ها و رونق تولید هزینه کرد. متاسفانه در حال حاضر یک چهارم بودجه عمومی دولت از فروش نفت خام است.

براساس بیانات رهبر معظم انقلاب، ارکان اقتصاد مقاومتی شامل «مردمی کردن اقتصاد، توانمندسازی بخش خصوصی، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف، اقتصاد دانش بنیان، استفاده از زمان و منابع و امکانات، حرکت براساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی است».

ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به جای صادرات نفت

ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به جای صادرات نفت بسیار مهم و راهبردی است. مطالب بسیاری در این زمینه گفته شده است، اما گوش شنوا و اراده‌ای راسخ و تلاشی جهادی برای تحقق این امر لازم است. ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی از مهم ترین راه کارهای اشتغالزایی و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی است.

همچنین لازمه کاهش حجم ضایعات کشاورزی که 30 درصد از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می دهد، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

ضایعات بخش کشاورزی سالانه 3 تا 5 میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهد.شناسایی چالش های پیش روی صنایع تبدیلی می تواند به تسهیل و توسعه آن کمک نماید. ایجاد صنایع تبدیلی با پشتوانه پتانسیل‌های کشاورزی و صادرات محصولات تولیدی می تواند عاملی بسیار موثر برای جلوگیری از ایجاد ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی باشد. همچنان که در سال های اخیر نیز خام فروشی ضربات مهلکی به پیکره اقتصاد کشاورزی ایران وارد کرده است.

*ایجاد صنایع تبدیلی عاملی برای تامین امنیت غذایی ایرانیان

لازمه دستیابی به امنیت غذایی داشتن روستاهای توسعه یافته و کشاورزان تولیدکننده است. توسعه پایدار روستاها نیز از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می نماید. و نتیجه حضور کشاورزان و رونق تولید محصولات کشاورزی در روستاها بوجود آمدن امنیت غذایی برای ایرانیان است. 

بزرگترین عامل ارتقای سطح زندگی و درآمد روستاییان داشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است.  افزایش درآمد روستاییان باعث توسعه اقتصادی روستاها و تامین امنیت غذایی ایران خواهد شد. تامین امنیت غذایی در گرو تولید محصولات کشاورزی و دامی است و امنیت غذایی از مهمترین اولویت‌های هر کشوری است و حمایت از تولیدات داخلی در بخش کشاورزی از شاخص های اساسی در پیشبرد اهداف کلان هر کشوری است.

کشاورزان بی گناه به دلیل نبود صنایع تبدیلی محکوم به شکست و خام فروشی هستند، چرا که اگر صنایع تبدیلی و یا سردخانه وجود داشت با صادرات بسیاری از محصولات ارگانیک کشاورزی و باغی سود بیشتری عاید کشاورزان تولیدکننده می‌شد. عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی باعث سرمایه فروشی ما ایرانیان شده است. با خام فروشی انرژی و منابع زیرزمینی  باعث پسرفت کشور خواهیم شد. این خام فروشی باعث تنبل شدن ذهن اقتصادی ما خواهد شد. خام فروشی ما را به منابع و پتانسیل های موجود دیگر بی توجه خواهد نمود.

حال با در نظرگرفتن ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل کشاورزی و با توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و رهاکردن خام فروشی های محصولات می توان ارزآوری خوبی را به ارمغان آورد.

ارزآوری محصولات کشاورزی هلند بیش از 70 برابر کشور ایران است. علیرغم اینکه مساحت این کشور به اندازه دو استان مازندران و گیلان ایران نیست. اما با مدیریت صحیح ارزآوری  چشمگیری از تولید و صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها دارد.  با اهمیت دادن به عرصه کشاورزی  و ایجاد حمایت های لازم، توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی  ما می‌توانیم در این عرصه پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم که ما را از صادرات نفت و خام فروشی سرمایه مان بی نیاز می کند.

نویسنده: خضراله حیدرزاده مجری طرح های ملی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول