اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بازار ۱۰ میلیون دلاری نتیجه موفقیت جوانان دانش‌بنیانی

جوانان نخبه یک شرکت دانش‌بنیان کشور موفق به تولید نمونه آزمایشگاهی پلی آ‌نیونیک سلولز در صنعت نفت کشور شدند که باعث عدم خروج سالانه 500 هزار دلار ارز از کشور و در صورت تولید این ماده در منطقه بازاری به بزرگی 10 میلیون دلار می‌شوند.

بازار ۱۰ میلیون دلاری نتیجه موفقیت جوانان دانش‌بنیانی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با توجه به تحریم‌های به وجود آمده در کشور تامین بسیاری از تجهیزات و مواد مورد نیاز صنعت نفت که در گذشته از خارج از کشور وارد می‌شد به مشکل خورده است و توجه به تولید داخل بیش از پیش احساس می‌شود که اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی می‌تواند راهگشای بسیاری از این مشکلات پیش آمده باشد. در جهت تامین مواد مورد نیاز صنعت نفت شرکت دانش‌بنیانی توانسته یکی از افزایه‌های کاربردی صنعت نفت را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کند و در صورت تحت حمایت قرار گرفتن این شرکت می‌توان این افزایه ضروری را به تولید انبود رساند و نیاز کشور را برطرف کرد. 

در این راستا گفت‌وگویی با علی سلمانی سیاح مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان داشتیم؛ وی فارغ‌التحصیل رشته تخصصی مهندسی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که به همراه ۳ نفر از دوستانش تحقیقات بر روی تولید ماده اولیه‌ای که در صنعت نفت کاربرد دارد را شروع کرده و به مرور زمان با به سرانجام رسیدن تحقیقات و پژوهش‌ها گروه گسترد‌ه‌تر شده و موفق به تولید ماده پلی‌ آنیونیک سلولز (PAC) شدند. 

آنچه در این گفت‌وگو می‌خوانید: 

*تولید نمونه‌های آزمایشگاهی پرکاربرد در صنعت نفت در یک شرکت دانش بنیان از سال ۹۶

*ماده پلیمری بر پایه سلولز و دوستدار محیط زیست

* کاربرد ۱۵۰ تن از حجم ماده پلی آنیونیک سلولز در صنعت نفت ایران 

* استفاده ۶۰۰ تنی از پلی آنیونیک سلولز در کشور عراق 

* عدم خروج سالانه ۵۰۰  هزار دلار ارز از کشور و بازاری به بزرگی ۱۰ میلیون دلار نتیجه موفقیت جوانان دانش بنیانی در تولید پلی آ‌نیونیک سلولز در کشور

*استفاده از پلی آ‌نیونیک سلولز در حوزه های صنعتی  و نیمه صنعتی کاهش قیمت‌ برای مصرف‌کنندگان داخل کشور را به دنبال دارد

*انجام تست‌های اولیه ماده پلی آنیونیک سلولز نشان از کاهش ۷۰ درصدی قیمت‌ها داشت 

* ارتباط با مراکز معتبر اعطای استاندارد خاص در صنعت نفت 

تولید نمونه‌های آزمایشگاهی پرکاربرد در صنعت نفت در یک شرکت دانش بنیان از سال ۹۶ 

فارس: درباره چگونگی شکل‌گیری و شروع فعالیت‌تان بگویید؟

سلمانی سیاح: این شرکت از زمان تاسیس با هدف ورود به ساخت مواد و تجهیزات مرتبط با صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز آغاز به کار کرد و از سال ۹۶ به بعد به صورت متمرکز روی تولیدات افزایه‌های حفاری شروع به فعالیت کرد. قبل از شروع کار با منابعی که در صنعت و دانشگاه داشتیم مشورتی انجام دادیم و پیگیر شدیم که چه ماده‌ای در این صنعت کاربردی‌‌‌تر است و گستردگی بیشتری در بازار دارد. در سال ۹۸ توانستیم به نمونه آزمایشگاهی یکی از این مواد پرکاربرد دست پیدا کنیم.

متوجه شدیم این ماده علاوه بر اینکه در صنعت نفت کاربرد دارد در صنایعی از جمله صنعت خوراکی، آرایشی بهداشتی، دارویی و نظامی نیز کاربرد دارد. این ماده  به دلیل دارا بودن غلظت بالا در صنایع خوراکی خاصیت غلظت‌دهندگی و منعقدکنندگی ایجاد می‌کند. به طور مثال این ماده لبنیات را غلیظ‌تر و حالت انعقاد‌پذیری بیشتری به آن می‌دهد و استفاده از این ماده بنا به درخواست و نیاز کشور متفاوت است. 

ماده پلیمری بر پایه سلولز و دوستدار محیط زیست

فارس: کمی بیشتر در مورد این ماده برایمان بگویید.

سلمانی سیاح: این ماده پلی‌آنیونیک سلولز (PAC)  یک ماده پلیمری با پایه سلولز است. دوستدار محیط زیست است و آلودگی ایجاد نمی‌کند. قابل انحلال در آب  است و در سیال حفاری برای بالا آوردن کنده‌های حفاری و جلوگیری از فیلتراسیون گِل حفاری استفاده می‌شود؛‌ همچنین برای کمک و روان‌  کردن مته مورد  استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت اصلی که در صنعت نفت دارد قادر به ایجاد دیواره‌سازی در چاه برای جلوگیری از هدر رفت سیال حفاری به داخل سازند‌های مختلف است که در دیواره چاه نفوذ می‌کند. سیال حفاری در بعضی از سازنده‌های ناپایدار ممکن است آسیب‌های زیادی به سازند بزند؛ این ماده ایمن‌سازی کرده و دیواره ایجاد می‌کند و همانند فیلتر مانع ورود سیال بیشتر به داخل سازند می‌شود و درواقع از آسیب سازند جلوگیری می‌کند. این ماده به دلیل همین ویژگی باعث می‌شود که آسیب سازند به حداقل برسد که این امر منجر می‌شود که بتوان مقدار بیشتری از نفت و گاز را استخراج کرد.

کاربرد ۱۵۰ تن از حجم ماده پلی آنیونیک سلولز در صنعت نفت ایران 

فارس: آیا این محصول مشابه خارجی دارد؟

سلمانی سیاح: با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که ماده پلی آنیونیک سلولز جزء ماده‌هایی است که گستردگی بازار خوبی دارد و در شرایط خاص نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از تحریم‌ها نمونه‌های خارجی این محصول بیشتر استفاده می‌شد. در حال حاضر نیز به طور کامل راه ورود این ماده به کشور بسته نشده و هنوز در بعضی مواقع از نمونه‌های چینی این محصول در صنایع استفاده می‌شود. طبق تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته حدود ۱۵۰  تن از حجم این ماده در صنعت نفت ایران کاربرد دارد.

استفاده ۶۰۰ تنی از پلی آنیونیک سلولز در کشور عراق 

فارس: چه کشورهایی بیشترین استفاده از ماده پلی آنیونیک سلولز را دارد؟ 

سلمانی سیاح: طبق اطلاعاتی که کسب کرده‌ایم در کشور عراق از  ماده پلی‌آنیونیک سلولز (PAC) حدود ۴-۳ برابر کشور ما استفاده می‌شود که در سال به ۶۰۰ تن می‌رسد و این میزان حجم فقط در یکی از کشورهای همسایه استفاده می‌شود و قطعا ظرفیت منطقه بسیار بیشتر است. پس بازار بسیار خوبی برای این ماده وجود دارد و در صورت تولید ۱۵۰ تن در سال می توان بخشی از این بازار بزرگ را که تنها میزان مصرف در صنعت نفت ایران هست را در اختیار گرفت. با یک سرمایه‌گذاری حدوداً ۷ میلیارد تومان در دو فاز ۲ و ۵  میلیاردی برنامه‌ریزی شده می‌توان به این ظرفیت از تولید رسید. 

عدم خروج سالانه ۵۰۰  هزار دلار ارز از کشور و بازاری به بزرگی ۱۰ میلیون دلار نتیجه موفقیت تولید ماده پلی آنیونیک سلولز

فارس:  با وجود اینکه در تحریم هستیم آیا این محصول توانسته در غلبه‌ بر تحریم‌ها کمکی کرده باشد.

سلمانی سیاح: در حال حاضر شرکت ما موفق به تولید نمونه آزمایشگاهی این ماده با استاندارهای لازم شده است. درواقع مرحله بعدی کارمان رسیدن به تولید نیمه صنعتی و صنعتی در کشور است که باید از سوی مصرف‌کننده داخلی مورد حمایت قرار بگیریم و راه برای استفاده از این محصول برای هموطنان باز شود و با استفاده از این محصول جدید با جرات می‌توانم بگویم از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

با تامین داخل و کاربرد گسترده این محصول در کشورهای همسایه می‌توانیم با  پیدا کردن مقاصد صادراتی نه تنها از خروج ارز جلوگیری کنیم بلکه ارز‌آوری برای کشور داشته باشیم. سالیانه حدود ۵۰۰ هزار دلار برای جلوگیری از خروج ارز در کشور تخمین زده شده و در صورت تولید این ماده در منطقه بازاری به بزرگی ۱۰ میلیون دلار خواهیم داشت.

انجام تست‌های اولیه ماده پلی آنیونیک سلولز نشان از کاهش ۷۰ درصدی قیمت‌ها داشت 

فارس: انجام این کار از لحاظ قیمت چقدر مقرون به صرفه است؟

سلمانی سیاح: در مرحله اول به فکر تولید اولیه با اکتساب خواص و کیفیت مناسب ماده مورد نظرمان بدون در نظر گرفتن قیمت تمام شده بودیم بعد از اینکه به خواص مورد نظر دست یافتیم متوجه شدیم در مراحل اولیه قیمت تمام شده بالاتر است به همین دلیل شروع به انجام تست‌های مختلف با حفظ کیفیت خواص کردیم و قیمت را نسبت به قبل حدود ۷۰ درصد کاهش دادیم. بعد از انجام آزمایشات به مرحله‌ای رسیدیم که متوجه شدیم می‌توانیم با نمونه‌های با کیفیت خارجی رقابت کنیم.

استفاده از پلی آ‌نیونیک سلولز در حوزه های صنعتی  و نیمه صنعتی کاهش قیمت‌ برای مصرف‌کنندگان داخل کشور را به دنبال دارد

فارس: آیا می‌توانید با نمونه‌های خارجی این محصول رقابت داشته باشید؟

سلمانی سیاح: بله؛ قیمت‌ مواد اولیه تغییر می‌کند و اگر نیاز باشد که رقابت‌پذیری‌ها را بررسی کنیم در حال حاضر با شرایطی که ایجاد شده تست‌هایی انجام دادیم که می‌توانیم با نمونه‌های خارجی رقابت‌ کنیم. البته این ماده نمونه‌های داخلی هم دارد اما تست خواص آن ها نشان داد که بسیاری از استاندارهای مورد قبول را ندارد و ادعای شرکت‌های دیگر برای تولید چنین ماده‌ای درست نبوده است. اگر ماده تولید شده در شرکت‌ها در حوزه نیمه صنعتی و صنعتی استفاده شود شاید قیمت آن نزدیک به ۳-۲ برابر محصولات استفاده شده کمتر باشد و هزینه‌ها را برای مصرف کننده داخلی کشور پایین آورد و برای مردم جامعه و شرکت سود خوبی داشته باشد.

محصول تولیدی علاوه بر اینکه در صنعت نفت بخصوص صنعت حفاری کاربرد دارد در صنایع خوراکی، دارویی و آرایشی و بهداشتی که مردم روزانه با آن سروکار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر اقتصادی جلوی خروج ارز از کشور را می‌گیرد و می‌توان از دانش جوانان و نخبگان کشور استفاده کرد تا با مشکلات و مسائل اقتصادی ناشی از تحریم مواجه نشویم.‌ 

مشکل مالی و کمبود امکانات آزمایشگاهی یکی از مشکلات این شرکت دانش بنیان

فارس: از مشکلات موجود در این شرکت دانش بنیان برایمان بگویید.

سلمانی سیاح: با توجه به اینکه ما یک شرکت استارتاپی‌ هستیم در قدم اول با مشکل مالی و کمبود امکانات آزمایشگاهی برای انجام آزمایش‌های خاص مواجه بودیم و از حمایت هیچ سرمایه‌گذاری برخوردار نبودیم؛ اما چون تصمیم گرفته‌ بودیم این راه را با تمام سختی‌هایش به سرانجام برسانیم تمام هزینه‌ها و مواد اولیه را خودمان تهیه کردیم. 

البته این را هم بگویم که مساله اصلی اقتصادی و امکانات آزمایشگاهی بود. در اوایل راه، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تجهیزات آزمایشگاهی را برایمان فراهم کرد که کار بزرگی بود و در حال حاضر بعد از گذشت ۳ سال برای تامین مخارج آزمایش‌های انجام شده مجبور بودیم به صورت پاره وقت در شرکت‌های دیگر مشغول به کار باشیم. 

 ارتباط با مراکز معتبر اعطای استاندارد خاص در صنعت نفت 

فارس: تولید در کشور نیازمند چه حمایت‌هایی است؟

سلمانی سیاح: در گام بعدی برای تولید نیمه صنعتی و صنعتی نیاز به سرمایه‌گذار داریم و این مراحل را نمی‌توانیم با هزینه شخصی تامین کنیم و مشکل اقتصادی داریم ؛ مساله بعدی استفاده از این ماده در بازار داخلی است. با وجود  اینکه قانون حداکثر استفاده از تولید داخل را داریم منتهی به دلیل  اینکه صنعت نفت، صنعتی پیچیده و حساس است قطعا ورود به آن برای شرکت نوپایی مثل ما که تازه به مرحله نیمه صنعتی رسیده با وجود رقبای قوی کمی سخت است. 

البته ناگفته نماند در این راه با تامین‌ کننده‌های مواد صنعت نفت و مراکز معتبر اعطای استاندارد خاص در این صنعت ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم. اگر از نظر مالی بتوانیم حمایت شویم و مسؤولان شرایطی ایجاد کنند تا بدون مشکل وارد این حوزه شویم به یاری خداوند مشکل دیگری برای تولید وجود نخواهد داشت و امیدوارم بقیه راه را به سرعت طی کنیم. 

 

 نیاز به حمایت‌های معنوی از سوی مسؤولین

 فارس: چه کسانی بیشتر حمایت‌تان کردند؟

سلمانی سیاح: تا به حال اساتید و دانشگاه از نظر فراهم کردن شرایط آزمایشگاهی و راهنمایی‌های علمی ما را همراهی کردند و هر وقت لازم شده از اساتید مختلف که در سایر حوزه ها سررشته و مهارت لازم داشتند هم بدون مشکل خاصی مشاوره گرفته‌ایم و راهنمایی‌های آنها ما را جلو انداخته است و به همین دلیل ما واقعا از اساتید و کارشناسانی که در این دوره ما را یاری و حمایت کردند تا به این مرحله برسیم سپاسگزاریم.

از اینجا به بعد به جز حمایت‌های  مالی به صورت گسترده نیازمند حمایت معنوی از طرف مسئولین هستیم تا اطمینان داشته باشیم که اگر به تولید برسیم با حجمی که در کشور وجود دارد ورود به بازار برای ما امکان‌پذیر است. 

 ما با وزارت نفت به عنوان یکی از ارگان ها و نهادهای اصلی مواجه هستیم، شاید به صورت خاص پژوهش و فناوری وزارت و شرکت نفت بتواند روی موضوع تمرکز کند. اما ارگان‌های دیگر مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را می‌توان نام برد و یا ارگان‌هایی که بتوانند به ما کمک کنند و ما را جلوتر ببرند و بهتر بتوانیم پیش برویم. 

از این مرحله به بعد شرایط فرق می‌کند و بیشتر حمایت مالی مدنظر است که بتوانیم خط تولید انبوه این ماده را راه‌اندازی کنیم و به تولید انبوه برسیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول