اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

بفرمایید ماسک مهربانی

امروز روایتگر تصویری هستیم که کم و بیش در سراسر دنیا دیده می‌شود که در شهر مهربانی تبریز با وجود کمبود ماسک با توزیع رایگان ماسک مردم را برای مقابله با ویروس بیگانه مجهز می‌کنند.

بفرمایید ماسک مهربانی

خبرگزاری فارس_ کتایون حمیدی: «روزی روزگاری در این سرزمین افرادی بودند که ماسک روی صورت‌شان را بر می‌داشتند و با اصرار به صورت همرزم‌شان می‌زدند، همانهایی که هنوز هر از گاهی خبر پرکشیدنشان را می‌شنویم ولی اکنون چه درد آور است وقتی می‌بینیم امروز در همین سرزمین، افرادی هم هستند که ماسک را احتکار می‌کنند تا با چندین برابر قیمت به هموطن خودشان بفروشند». این متنی است که کاربران فضای مجازی در واکنش به انتشار اخباری در خصوص احتکار ماسک منتشر کرده‌اند.

پس از تائید ورود ویروس کرونای چینی به کشور و فوت چند نفر در اثر ابتلا به آن، مراجعه شهروندان ایرانی به داروخانه ها و مراکز عرضه لوازم بهداشتی و پزشکی برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده، افزایش یافت‌.

حالا همین موضوع باعث شده تا برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب اقدام به احتکار این اقلام ضروری کنند.

همین دیروز بود که رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری(سلطان ماسک)محتکر نیم میلیون ماسک در شرق تهران با همسری از اتباع چین خبر داد.

محتکر روسیاه و مهربان رو سفید

جای دوری نرویم در همین تبریز خودمان نیز روز گذشته، ۳ داروخانه محتکر ماسک از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌شرقی پلمب شد.
️ 
اگرچه این روزها انتشار اینگونه اخبار باعث ایجاد جو روانی منفی در جامعه می‌شود، ولی با این حال، افرادی هم پیدا می‌شوند که بدون هیچ منت و چشمداشت، نیازی را از نیازمندی برطرف می‌کنند، بی‌شک با خواندن و مشاهده چنین اخباری حال خوشی به همه ما دست می‌دهد.

یکی از این افراد، رحیم دژبانی است، او مغازه کفش چرم دارد که جنس غیر ایرانی داخل مغازه‌اش نمی‌توانید پیدا کنید، ولی مهم‌تر از هر چیزی خودش هم یک آذربایجانی باغیرت است چراکه در همان روزهایی که شاهد احتکار و گران‌فروشی ماسک از طرف سودجویان هستیم، او تا به امروز، ۲ هزار ماسک رایگان را بین شهروندان تبریزی توزیع کرده است و همچنان به این اقدام ادامه می‌دهد.

از صبح روز دوشنبه، پنجم اسفند ماه بخشی از این ماسک‌ها را توزیع کرده‌اند و حتی برای باربران و خانم‌های باردار و مسن، ماسک‌های قابل شستشو و فیلتردار داده‌اند و بخش دوم توزیع را نیز به ساعت پیک عصر موکول کردند و زمانی که ما آنجا رسیدیم، در حال پخش ماسک بودند. 

خدا خیرش بدهد، از جوانی‌اش خیر ببیند

خانم میانسالی که ماسک رایگان گرفته، می‌گوید: خدا خیرشان بدهد، چند روزی بود که از این داروخانه به آن داروخانه دنبال ماسک برای خانواده‌ام بودم و متأسفانه موفق به خرید نشدم تا اینکه امروز اتفاقی در دارایی دیدم ماسک رایگان توزیع می کنند، واقعا خوشحال شدم که در شهرمان چنین انسان‌های مهربانی هستند.

مرد میانسال دیگری هم از نبود ماسک در داروخانه‌ها گلایه کرده و می‌گوید: به چندین جا سر زدم ولی ماسکی پیدا نکردم و الان برایم قابل باور نیست که هنوز انسان‌هایی هستند که بوی انسانیت و خدا  می‌دهند.

احسان یعنی این

یکی از باربران شهر تبریز هم به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: شرایط کاری ما سخت است و روزانه با افراد زیادی روبه رو هستیم ولی امکان خرید وسایل بهداشتی برای ما فراهم نیست ولی وجود چنین انسان‌هایی در شهر تبریز یک نعمت است که خیلی‌ها را روسیاه کردند و  آرزو داشتم تا من هم توانایی مالی داشتم تا چنین کاری را انجام بدهم. خدا خیرشان دهد، احسان یعنی این.

این خیّر تبریزی به منظور ترویج فرهنگ انسان‌دوستی و خیرخواهانه راضی به انجام گفت‌وگوی کوتاه با ما شد.

چه شد که آقای دژبانی تصمیم گرفت ماسک رایگان توزیع کند؟ او در پاسخ می‌گوید: «دیروز صبح به چندین داروخانه مراجعه کردم که آشنا هم بودند ولی هیچ‌کدام ماسک و ژل ضدعفونی نداشتند؛ به خاطر این موضوع خیلی ناراحت شدم، از این‌رو تصمیم گرفتم تا از طریق دوستان به میزانی که بتوانم، ماسک تهیه کنم و به خاطر همین، کار را رها کرده و به دنبال تهیه ماسک رفتم».

آقای دژبانی در خصوص هزینه پرداختی بابت تهیه ماسک‌ها می‌افزاید: «هزینه‌ای که بابت تهیه ماسک‌ها پرداخت کرده‌‌ام را نمی‌خواهم بگویم چون مهم نیست، نیّت من مادی نبود و بیشتر به جنبه معنوی و فرهنگی آن توجه دارم».

آنطور که این خیّر تبریزی می‌گوید، خیلی از افرادی که ماسک می‌گرفتند، باورشان نمی‌شد که این ماسک‌ها رایگان است، چرا که مدتهاست به هر جایی سر می‌زدنند، ماسک پیدا نمی‌کردند.

بین مردم مهربانی پخش کنید نه نگرانی آلوده بودن ماسک‌ها

او ادامه می‌دهد: «برخی شائباتی مبنی بر آلوده بودن ماسک‌های رایگان مطرح است که من به مردم حق می دهم که نگران باشند ولی ماسک‌هایی که بنده توزیع می‌کنم برای رضای خودم و با نیت شفای همه مریض‌ها توزیع می‌شود از این‌رو همه عواقب این مساله را می‌پذیرم چراکه یقین دارم اگر نیت خیر باشد سرانجامش نیز خیر است».

آقای دژبانی خطاب به محتکران و سوءاستفاده‌گران می‌گوید: «کسی به من اجبار نکرده تا ماسک رایگان توزیع کنم و به محتکران هم اجباری نبود پس هیچ توصیه‌ای به آنهایی که به همنوع خود رحم نمی کنند، نمی‌توانم داشته باشم.

او ادامه می دهد: «به افرادی که چند هفته پیش و به محض انتشار خبر کرونا در چین به فکر تجارت افتاده‌اند و به میزان یک میلیارد تومان ماسک خریده و در لحظه نیاز به بازار تزریق و ۷ میلیارد سود کرده‌اند، نمی‌توان توصیه و  تذکر داد و انتظار خیرخواهی داشت».

«تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز». آقای دژبانی این را می گوید و به توزیع ماسک ادامه می‌دهد.

آقای دژبانی یکی از میلیون‌ها انسانی است که در این سرزمین با همدلی خود به مقابله با ویروس بیگانه و وارداتی رفته و شعر بنی‌آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند را در عمل صرف کرده‌اند.

 

 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول