اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

عمر مفید ساختمان در ایران 30 سال است/ مهندسان ناظر مسؤولیت فنی پروژه را برعهده دارند

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه عمر مفید یک ساختمان در ایران را 30 سال عنوان کرد و گفت: مهندسان ناظر باید با حضور در مراحل مخالف عملیات اجرایی ساخت و ساز ساختمان، توصیه‌های فنی لازم را داشته باشند.

عمر مفید ساختمان در ایران 30 سال است/ مهندسان ناظر مسؤولیت فنی پروژه را برعهده دارند

احسان داریوشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: بعد از طراحی نقشه برای ساختمان، ناظران برحسب وظایف قانونی که در نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده، در مراحل مخالف عملیات اجرایی ساختمان باید حضور داشته باشند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر نواقصی وجود داشته باشد، ناظر آن را به شهرداری (محل صدور پروانه) گزارش می‌دهد، تا اینجا قانون در اختیار نظام مهندسی است، یعنی مسؤولیت فنی پروژه را برعهده داریم و با ارائه گزارش ناظر، شهرداری باید از ادامه فعالیت جلوگیری کند.

وی نظارت ساختمانی را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: ناظران معمار، ناظران سازه، ناظران تاسیسات برقی و ناظران تاسیسات مکانیکی، مهمترین پارامترهایی است که نظام مهندسی بر مراحل مختلف ساخت و ساز نظارت دارند.

وی در خصوص گلایه‌های موجود در رابطه با عدم نظارت مستمر ناظران بر روند ساخت و ساز، افزود: فعالیت این ناظران دوره‌ای است یعنی در مراحل مختلف ساخت برای ارائه توصیه‌های فنی سر ساختمان می‌آیند.

داریوشی عمر مفید یک ساختمان در ایران را 30 سال عنوان کرد و گفت: زلزله 7.3 ریشتری سال 96 سرپل‌ذهاب ثابت کرد هر ساختمانی که حداقل آئین‌نامه‌ها را رعایت کرده بودند خسارت کمتری دیدند.

این مسؤول از مردم خواست به جامعه مهندسی اعتقاد و ایمان داشته باشند و این باور را داشته باشند که مهندسان ناظر در عملیات اجرایی کمک‌کار هستند.

وی در خصوص مالکانی که دوست ندارند ناظری سر پروژه آن‌ها باشد، گفت: این قضیه به دو صورت از طریق راه‌ و شهرسازی و همچنین نظام مهندسی پیگیری می‌شود.

داریوشی خاطرنشان کرد: براساس قانون ماده 35 نظام مهندسی، راه‌ و شهرسازی اکیپ‌های نظارت عالیه برای نظارت از پروژه تشکیل می‌دهد اگر نواقصی در روند ساخت و ساز باشد آن را به سازمان نظام مهندسی ارجاع می‌دهند و با اعزام مهندس اگر مالک به وظیفه قانونی عمل نکرده باشد به مراجع قانونی (شورای انتظامی) معرفی و با توجه به قصور انجام شده، حکم صادر می‌شود.

وی تصریح کرد:خود نظام مهندسی نیز اکیپ‌هایی را از افراد باتجربه دارد که بازدیدی‌های را انجام می‌دهند در صورت مشاهده اشکالاتی در روند اجرای پروژه آن را به شورای انتظامی معرفی و برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

داریوشی در رابطه با قصور یا کوتاهی وظایف قانونی مهندسان، افزود: در قانون برخورد در این قضیه از محکومانه به صورت ماهانه و سالانه تعریف شده است اگر مهندسی قصور داشته باشد شورای انتظامی با وی برخورد می‌کند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول