اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

«علی‌البدل»1 ، 2 ، 3 و...

در پی ممنوعیت حضور چهار عضو شورای شهر زنجان، نخستین عضو علی‌البدل به شورای پنجم وارد می‌شود تا تعداد اعضای شورا به 6 نفر رسیده و جلسات رسمیت پیدا کند.

«علی‌البدل»1 ، 2 ، 3  و...

خبرگزاری فارس، گروه استان‌ها- زهرا رسولی: شورای شهر پارلمان محلی است که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند، پارلمانی که وظیفه اصلی آن انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها است.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورا یکی از ارکان نظام است و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با این امکانات در کنار شهرداری‌ها است.

نخستین دورهٔ انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در هفتم اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی برگزار و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم برای اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

انتخابات مربوط به پنجمین دوره شوراها نیز در خردادماه سال 1396 برگزار شد، انتخاباتی که در پی آن سجاد خدایی، عباس راشاد، کاظم افشارچی، حمیدرضا حمیدی، رحمان احمدی، امامعلی دادخواه، احمد نصیری، مسعود مرادخانی و اسماعیل دویران به عنوان منتخبین مردم راهی شورا شدند.

شورایی که برخلاف ادوار گذشته مردانه بود و هیچ زنی بین منتخبین نبود، شورایی که از همان ابتدای کارش بی‌حاشیه نبود و نخستین حاشیه آن در انتخاب شهردار غیربومی بود؛ موضوعی که انتقاد بسیاری از شهروندان و کارشناسان حوزه شهری را برانگیخت.

با این حال این موضوع تنها حاشیه شورا نبود و بیش از دو و نیم سال گذشته شورای شهر زنجان حواشی بسیاری را داشته است که پیش‌تر به آن اشاره شده است.

حاشیه جدی شورای شهر اما از زمانی آغاز شد که در تاریخ نهم دی ماه امسال یکی از اعضای شورا به همراه شهردار زنجان و شهردار یکی از مناطق شهری دستگیر شد اما این همه ماجرا نبود...

از روزی که این اتفاق افتاد، گمانه‌زنی‌ها درباره دستگیری برخی دیگر از اعضای شورای شهر هم آغاز شد و در طول دو ماه گذشته همواره خبرهایی درباره احضار اعضای شورا شنیده می‌شد، تا اینکه حدود 10 روز قبل یکی دیگر از اعضای شورای شهر بازداشت شد.

شورا منحل نمی‌شود

داستان دستگیری اعضای شورا و مدیران شهرداری ادامه داشت تا اینکه چند روز قبل نیز دو نفر دیگر از اعضای شورا به همراه معاون شهردار زنجان احضار و شنیده‎ها حاکی از آن است که فعلا در بازداشت هستند.

تشکیل پرونده برای چهار نفر از اعضای شورای شهر زنجان و دستوری که برای عدم حضور آنها در جلسات شورای شهر صادر شد موجب شد که شورای شهر زنجان از رسمیت بیافتد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان در این باره گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده نخستین عضو علی‌البدل فردا و یا پس فردا معرفی می‌شود تا شورا رسمیت پیدا کند.

علی محمودی گفت: پس از آن نیز منتظر حکم بازپرس برای سایر اعضا می‌مانیم، تا بقیه علی‌البدل‌ها نیز به شورا بیایند تا تعیین تکلیف نهایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر زنجان 6 علی‌البدل دارد که می‌توان آنها را جایگزین سایر اعضا کرد، افزود: امروز یا فردا عضو علی‌البدل معرفی می‌شود تا شورا رسمیت پیدا کند اما شورا از رسمیت نخواهد افتاد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان افزود: در صورتی که حکم قطعی برای عضو بازداشتی صادر شود، علی‌البدل می‌تواند تا پایان شورا به فعالیت خود ادامه دهد.

فرماندار زنجان نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه چهار عضو شورا نمی‌توانند در جلسات حاضر شوند، حد نصاب لازم برای تشکیل جلسات فراهم نیست و شورا فعلا رسمیت ندارد.

غیبت ممنوع!

رضا عسگری گفت: طبق قانون اگر یک عضو شورا به هر دلیل دو ماه، در جلسات حاضر نشود این ظرفیت موجود است که از اعضای علی‌البدل استفاده شود، بر همین اساس تا هفته آینده از نفر علی‌البدل برای حضور در جلسات شورا دعوت خواهد شد.

وی افزود: البته اگر هم عضو علی‌البدل به شورا اضافه شود، تعداد به 6 نفر یعنی دو سوم کل اعضا خواهد رسید، اما به خاطر اینکه شورا فقط با 6 نفر رسمیت پیدا می‎کند، از اعضای شورا درخواست کردیم که در جلسات غیبت نداشته باشند تا مصوباتشان قانونی باشد.

وی در ارتباط با نبود هیأت رئیسه در شورا نیز گفت: پس از حضور عضو علی‌البدل انتخابات هیأت رئیسه نیز برگزار خواهد شد تا تکلیف آن مشخص شود.

رزاق محمدی نخستین عضو علی‌البدل شورای شهر زنجان نیز در گفت‎وگو با فارس از ارسال نامه به وی برای حضور در جلسات شورا خبر داد و گفت: از امروز یا هفته آینده در جلسات شورا شرکت خواهم کرد.

رزاق محمدی که در دوره قبل شورای شهر زنجان نیز جایگزین نفر نخست منتخب مردم شد، این بار هم جایگزین سجاد خدایی که دارای بیشترین بود شود.

به گفته عضو هیأت رئیسه شورای شهر زنجان با شرایط به وجود آمده شورا منحل نمی‌شود اما حتی اگر همه اعضا هم مشکل داشته باشند، اعضای علی‌البدل می‌توانند جلسات شورا را تشکیل دهند.

عباس راشاد گفت: با این شرایط طی چند روز آینده رزاق محمدی نخستین علی‌البدل در شورا حضور یافته و در جلسات حضور پیدا خواهد کرد.

در پی این اتفاقات اما مردم می‌پرسند مگر شوراها، ناظر بر عملکرد شهرداری‌ها نیستند، پس چگونه است که یک ناظر، خود ناظرین را دور می‌زند؟ یا برخی معتقدند که اصولاً نظارت دقیقی بر عملکرد شوراها نمی‌شود که اگر می‌شد چگونه یک عضو، در قالب عضویت در یک نهاد مردمی، اینطور تخلف می‌کند؟ اصلا تخلف آنها چه بوده که اینطور دامن‌گیر این تعداد از اعضا شده است.

 با این همه برخی افشاگری از پرونده تخلفات در ماه‌های اخیر را معاندانه می‌دانند و معتقدند برخی به‌ دنبال اثبات بی‌کفایتی اعضای تأیید صلاحیت شده هستند و از آن طرف، عده‌ای می‌گویند که شوراها به نهادهای تشریفاتی بدل شده‌اند و آن‌طور که انتظار می‌رود، عمل نمی‌کنند!

گفتنی است، رزاق محمدی، اکبر اوصالی، منصور مرادلو، سرور رحیما زنجانی، سحر سلیمی و معرفت‌الله جوزی 6 عضو علی‌البدل شورای شهر زنجان به ترتیب آرای کسب شده هستند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول