اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

آمادگی کامل بیمارستان سنندج برای مقابله با کرونا/از کرونا نترسید، پیشگیری کنید

رئیس بیمارستان توحید سنندج از ایجاد اورژانس کرونا در بیمارستان توحید خبر داد و آمادگی کامل این بیمارستان برای مقابله با کرونا ویروس را اعلام کرد.

آمادگی کامل بیمارستان سنندج برای مقابله با کرونا/از کرونا نترسید، پیشگیری کنید

خبرگزاری فارس استان کردستان/فاطمه ملایی؛ کرونا این روزها به سوژه داغ خبری محافل و اذهان عمومی تبدیل شده و افکار زیادی را درگیر خود کرده است هرچند ویروس‌های خانواده کرونا موجودات جدیدی نبوده و پیش از این نیز قربانیان زیادی گرفته است، اما به تازگی نوع جدید و جهش یافته‌ای از آن‌ها که در شهر ووهان چین مشاهده شده و به دیگر کشورها از جمله ایران و استان قم سرایت کرده است نیازمند توجه بیشتر و اقدامات پیشگیرانه است.

برای نخستین‌بار، گزارشی از بروز یک بیماری شبیه ذات‌الریه در شهر ووهان توسط مقامات چینی به سازمان بهداشتی جهانی ارسال شد و افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند، به خاطر عجیب و متفاوت به نظر رسیدن آن، در قرنطینه نگه داشته شده و خیلی سریع تحقیقات برای یافتن منشا بیماری آغاز شد.

9 روز بعد از تاریخ گزارش اولیه مقامات چینی به سازمان بهداشتی جهانی مشخص شد نوع جدیدی از ویروس کرونا مسبب این بیماری شده است که نیازمند یک سری تمهیدات و رعایت اصول بهداشتی اولیه است.

کرونا در اصل نام خانواده‌ای از ویروس‌ها است، به طوری که از بیماری سرماخوردگی عادی تا بیماری بسیار خطرناک سارس را در بر می‌گیرد.

به گفته متخصصان عفونی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد از جمله اصلی‌ترین علائم بیماری محسوب می‌شوند. ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد و در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار خواهد آمد چون علائم اصلی بیماری شباهت زیادی به سرماخوردگی دارند، به همین دلیل در ابتدا فرد  قادر به تشخیص دقیق نوع بیماری خود نیست و فقط به وسیله نمونه‌برداری از مخاط بینی و گلو، نمونه‌برداری از خون یا دیگر انواع آزمایش، ریشه بیماری مشخص خواهد شد. 

در حالت معمول و خوشبینانه، انتظار می‌رود علائم بعد از چند روز از بین بروند، اما در صورتی که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی تحتانی (نای و ریه) سرایت کند، مخصوصا در افراد دارای سن بالا، بیماری‌های قلبی ایجاد کرده و در افرای دارای سیستم ایمنی ضعیف، به ذات‌الریه منجر می‌شود که متاسفانه هنوز هیچ راه درمان قطعی و واکسنی برای آن وجود ندارد. 

به گفته پزشکان، می‌توان کرونا ویروس را با همکاری مردم و رعایت  بهداشت فردی کنترل کرد در ضمن باید توجه داشت که وحشت مردم از کرونا به دلیل مطالب نادرستی است که در فضای مجازی مطرح شده و دست به دست می‌‌چرخد و بر ترس و استرس آنها دامن می‌زند لذا مردم برای مقابله با این بیماری به جای ترس بی‌مورد باید مقاومت بدن خود را بیشتر کرده و با رعایت اصول بهداشتی به جنگ با آن تا مرز نابودی بتازند.

برای آشنایی بیشتر و اطلاع از آمادگی و اقداماتی که در سنندج در خصوص بیماری کرونا صورت گرفته با صدیق جدیدالاسلامی رئیس بیمارستان توحید سنندج گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

اعلام آمادگی بیمارستان توحید در خصوص مقابله با ویروس کرونا

 فارس: با توجه به اینکه در  بیمارستان توحید سنندج مرکز بررسی ویروس کرونا ایجاد شده است در خصوص امکانات و نحوه ارائه خدمات به مردم  در این مکان توضیح دهید.

بیمارستانی سرپایی و موقت در حیاط بیمارستان توحید برپا شده و هر فرد مراجعه کننده با علائم بیماری همچون تب شدید، سرفه‌خشک و سردرد و ارائه گزارشی از شرح حال خود تحت معاینه اولیه قرار می‌گیرد و اگر کوچکترین شکی مبنی بر علائم کرونا ویروس در وی مشاهده شود به درمانگاه داخل بیمارستان که مخصوص کنترل و تست بیماری کرونا است، منتقل می‌شود.

این اورژانس موقت با ۱۰ تخت بیمارستانی فقط برای بیماران سرپایی ایجاد شده که ابتدا توسط پزشک عمومی و بعد متخصصین عفونی ویزیت می‌شوند و از ورود آنها به داخل بخش و سایر قسمت درمانگاه جلوگیری شود.

فارس: بخش ایزوله بیمارستان توحید مخصوص استقرار افراد مشکوک به بیماری کرونا چه تعداد تخت بیمارستانی و امکاناتی دارد؟ 

بخش ایزوله عفونی بیمارستان توحید سنندج با ظرفیت ۸۰ تخت بستری است که ۱۶ تخت آن ICU بوده و علاوه بر این، تعداد ۸ تخت اورژانس تنفسی نیز طراحی و برای ارائه خدمات درمانی در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان و معاون درمانی این دانشگاه  چند روز پیش از بخش ایزوله عفونی در بیمارستان توحید سنندج بازدید کردند و در روند این بازدید میزان آمادگی تجهیزاتی، آزمایشگاهی، پرسنلی و درمانی بخش ایزوله عفونی بیمارستان توحید را ارزیابی نمودند.

فارس: بعد از چند ساعت جواب آزمایش‌ بیماران مشکوک به ویروس کرونا مشخص می‌شود؟ 

بیماران مشکوک به ویروس کرونا بعد از نمونه‌گیری تا ۷۲ ساعت مثبت یا منفی بودن آنان نسبت به بیماری کرونا مشخص می‌شود که خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی در استان وجود نداشته است.

بیمارانی که نیاز اورژانسی نداشته باشند را بستری نمی‌کنیم که اگر احتمالا بیش از تخت‌های ویژه موجود نیاز بود و شرایط بحرانی پیش آمد بتوانیم برای مداوای بیشتر اقدام کنیم و تست کرونا برای هر فردی با علائم عنوان شده منوط به تشخیص پزشک عمومی متخصصین عفونی انجام می‌شود.

فارس: در این چند روز پرسنل درمانی و بهداشتی چه آموزش‌هایی مبنی بر کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا را کسب کرده‌اند؟    

پیرو مصوبه کمیته بحران در بحث لزوم آموزش به پرسنل خدماتی مجموعه پردیس، جلسه‌ای با همت اساتید دانشکده بهداشت و مدیریت پشتیبانی پردیس در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت برگزار شد که در این دوره آموزشی نحوه صحیح ضدعفونی کردن و گندزدایی محیط کار و سرویس‌های بهداشتی و همچنین راه‌های صحیح پیشگیری از ابتلا به کرونا به کارکنان خدمات مجموعه پردیس دانشگاه آموزش داده شد.

فارس: وضعیت دارو و اقلام بهداشتی به چه صورت است؟

وزرات بهداشت در اقدامی مطلوب دست دلالان در تهیه ماسک و ژل شستشو و دیگر اقلام بهداشتی را با خرید مستقیم از شرکت‌های پخش مواد بهداشتی و توزیع مستقیم میان مراکز درمانی دولتی کوتاه کرده است که این امر گام مثبتی در راستای مقابله با سوءاستفاده‌کنندگان در این شرایط و اطمینان خاطر به جامعه برای عدم نگرانی از کمبود اقلام بهداشتی است.

فارس: چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند و چه تدابیری به آنها برای مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد می‌کنید؟

افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مزمن دارند مانند افراد مبتلا به قند خون، دیابت، سرطان، بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران قلبی ریوی و کلیوی و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر بوده و باید از خانه بیرون نروند.

از کرونا نترسید پیشگیری کنید

فارس: توصیه‌های بهداشتی لازم برای مقابله با کرونا ویروس را از زبان شما بشنویم..

این بیماری درمان قطعی و صددرصدی ندارد و در تمام دنیا اصل بر پیشگیری است که نیازمند اقدامات جمعی توسط مراکز بهداشتی درمانی دانشگاهی و همکاری مردم است همچنین خودداری از تجمع در اماکن و ملاقات‌های غیرضروری در بیمارستان‌ها در کاهش انتشار این ویروس نقش چشمگیری دارد.

ویروس کرونا روی اشیاء و اجسام ساعت‌ها می‌ماند لذا شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون ضروری است چون اثر شست‌وشو با آب و صابون بیشتر از استفاده از محلول شوینده و ژل ضدعفونی کننده است.

بنابراین ژل شستشو فقط در موارد عدم دسترسی به آب و صابون کاربرد دارد و از آن استفاده کنید، پرهیز از تجمع در اماکن عمومی و ملاقات‌های غیر ضروری در کاهش ابتلا به این ویروس مهم است، در صورت لمس دکمه آسانسور، کارت خوان و عابر بانک، دستگیره وسایل نقلیه عمومی حتما شست‌وشوی دست‌ها باید صورت گیرد در این مدت خریدها و رفت و آمدهای غیرضروری به سطح شهر، سوپرمارکت‌ها و دیگر اماکن عمومی باید تا حدامکان به حداقل برسد، از دست دادن و روبوسی که جزو فرهنگ اصیل ایرانی است در این مقطع خودداری شود.

خوشبختانه از امروز اثر انگشت حضور و غیاب در بیمارستان را جهت جلوگیری از عدم انتشار ویروس را حذف کردیم و به جای آن از سیستم ثبت قدیمی استفاده شد امیدواریم این روند در سایر ارگان‌ها و ادارات انجام شود.

فارس: آیا خطر انتشار و انتقال ویروس کرونا از دیگر ویروس‌ها بیشتر است؟

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا در خانه قرنطینه و بهبود می‌یابند و فقط ۲۰ درصد نیازمند بستری در بیمارستان هستند که از این ۲۰ درصد امکان مرگ ۲ و نیم درصد وجود دارد و میزان مرگ و میر این ویروس نسبت به سایر ویروس‌ها کمتر است اما امکان شیوع و ابتلا آن بیشتر است که این مهم جای نگرانی دارد و نیازمند توجه بیشتر است.

فارس: فرد مبتلا به کرونا ویروس چند نفر دیگر را می‌تواند مبتلا کند؟  

فرد مبتلا از ۹ تا ۱۶ نفر را مبتلا می‌کند چون شیوع و قدرت انتشار آن از طریق قطرات تنفسی و لمس بیشتر است لذا رعایت فاصله یک‌متری برای همه افراد توصیه می‌شود.

فارس: صحبت پایانی شما در این خصوص..

نظارت و کنترل فضای مجازی در این مواقع ضروری است، فضای مجازی در مواقع بحرانی در راستای اطلاع‌رسانی صحیح باید موثر باشد و از هراس و از ایجاد نگرانی در مردم خودداری کند این فضا باید قابل کنترل بوده و با فرهنگ‌سازی نگرش جامعه را نسبت به ویروس کرونا و ترس مردم تغییر دهد بایستی با  حساسیت بیشتر و به صورت جدی  ولی بدون ترس و واهمه با این قضیه برخورد کنیم  چراکه اضطراب و استرس خود مزید بر علت خواهد شد و تنها از منابع رسمی اطلاعات و اخبار را کسب کنید.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول