اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

فروش هتل‌های دبی برای سرمایه‌گذاری در دامداری‌/ مرد 70 ساله‌ای که 18 ساعت در روز کار می‌کند

سرگذشت دامداری که هتل دبی را فروخت و به عشق وطن چندین دامداری 10 هزار رأسی در کشور تاسیس کرد، شنیدنی است. مردی که در 70 سالگی 18 ساعت در روز کار می‌کند.

فروش هتل‌های دبی برای سرمایه‌گذاری در دامداری‌/ مرد 70 ساله‌ای که 18 ساعت در روز کار می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گروه خبرنگاران به بازدید از مجتمع بزرگ دشت راوین و آرین‌دشت در منطقه خرم‌دشت رفتند. این مجتمع 10 هزار رأس گاوهای اصیل شیری را در خود جای داده و 16 سال است که فعالیت می‌کند. این مجتمع 10 هزار رأسی روزانه 180 تن شیر تولید می‌کند که محصولات آن به تمام صنایع لبنی داخلی و همچنین شرکت نستله  در ایران تحویل داده می‌شود.

این مجتمع در زمینی به مساحت 90 هکتار واقع شده و با 300 پرسنل که 40 نفر از آنها از لیسانس تا دکترا است اداره می‌شود. 

گفتنی است که پرسنل متخصص اینها بیش از 90 درصد خانم بودند که در شهرک مسکونی احداث شده در نزدیکی محل اسکان داده شده‌اند. 

داود ناصری دامپزشک مشاور این مجتمع می‌گوید: خانم‌ها کار خود را دقیق‌تر و بهتر انجام می‌دهند. 

در این مجتمع 6 هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که بخشی از علوفه مورد نیاز این مجتمع از طریق زراعت دیم تأمین می‌کند. 

در این مجتمع پیچیده‌ترین سیستم‌های تولید از شیردوشی روتاری گرفته تا سردکننده‌ها و جداسازنده‌های بسیار پیشرفته وجود دارد. گاوهای هلشتاین این گاوداری در مکان‌های مسقفی که سردکننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های میلیارد تومانی بالای سر آنها نصب شده نگهداری می‌شوند. 

این گاوها در دستگاه‌های شیردوشی روتاری به صورت حلقوی قرار می‌گیرند و پس از شیردوشی همه آنها از طریق لوله به بخش سردکننده‌هایی که مجهز به دستگاه‌های گران‌قیمت آمریکایی هستند هدایت می‌شوند و پس از آنکه به دمای 8 درجه رسیدند به کامیون‌های با تانکر دو جداره به صنایع لبنی ارسال می‌شوند. این تانکرهای دوجداره این قابلیت را دارد که شیر را تا 48 ساعت نگهداری کند و به این دلیل است که اگر مقصد طولانی‌تر بود شیر در مسیر فاسد نشود.

این مجتمع در حقیقت نمادی از تلفیق همکاری بانک کشاورزی و یک بخش تولیدی با مدیریت یک آدم کار بلد است یعنی هر دوی این بخش توانسته‌اند همکاری خود را به حد اعلا برسانند و نتیجه بگیرند. 

در نشستی که بین مسؤولان بانکی استان قزوین و دقیقی مدیرعامل این مجتمع برگزار شد به نظر می‌آمد کاملاً مشخص بود که هر دو بخش از همدیگر رضایت دارند.

این مجتمع هیچ معوقه‌ای نداشته و بانک هم تسهیلات خود را با نظارت‌های کامل پرداخت کرده است و نتیجه این شده که مجتمع تولیدی روز به روز پیشرفت کرده به طوری که این پیشرفت در بخش افزایش دام و تولید شیر از ابتدای تأسیس 16 ساله تاکنون 500 درصد بوده است. 

 

به گفته یکی از کارشناسان این مجتمع و همچنین به استناد به فیلمی که برای خبرنگاران پخش شد طی 5 سال گذشته 140 درصد تولید شیر این مجتمع افزایش یافته است. 

مدیرعامل این مجتمع می‌گوید: برنامه‌ریزی ما برای رسیدن به 200 هزار تن تولید شیر در سال آینده است. بانک کشاورزی حدود 622 میلیارد ریال وام ریالی و 1.83 میلیون دلار تسهیلات ارزی به این مجتمع داده است. این تسهیلات در حقیقت نزدیک به 70 درصد کل سرمایه‌گذاری‌های این مجتمع را شامل می‌شود.

علی رامین کارشناس بانک قزوین می‌گوید: ما در تمامی مراحل ساخت این مجتمع قدم به قدم همراه بودیم و در همه مراحل نظارت کردیم تا به طور دقیق سرمایه‌های بانک به جای اصلی خود بنشیند و درست استفاده شود.

در سال‌های گذشته مهمترین مشکل در تسهیلات بانکی این بود که به دلیل عدم نظارت کشاورزان در بخش اصلی خود که تولید است استفاده نمی‌کردند، آنها تسهیلات را دریافت می‌کردند و در بخش‌های غیر از تولید به کار می‌گرفتند یا حداقل بخش زیادی از آن را در بخش‌های غیرتولید استفاده می‌کردند و سهم اندکی از وام برای توجیه کار در بخش کشاورزی استفاده می‌شد، این همین سبب می‌شد که کشاورزان روز به روز بدهکار می‌شدند و پروژه‌های نیمه‌تمام و رها شده بخش کشاورزی و دامداری در سال‌های گذشته کم نبوده است.

قرار است در این مجتمع هنرستان کشاورزی هم تأسیس شود. آن طور که دقیقی مدیرعامل این مجتمع می‌گوید مجوزهای آن از وزارت آموزش و پرورش اخذ شده و به زودی هنرستان دایر خواهد شد. 

وی می‌گوید: قرار است در این هنرستان به دانش‌آموزان حقوقی هم پرداخت شود، آنها به نسبت کاری که در این مجتمع انجام خواهند داد حقوق می‌گیرند و هدف از این کار این است که از همان ابتدا آنها کار عملی و تئوری را در کنار هم یاد بگیرند و طعم درآمد را بچشند.

دقیقی درباره دلیل خود از راه‌اندازی این هنرستان، می‌گوید: بازدیدی که از برخی مدارس انجام دادم به این نتیجه رسیدم که کم نیستند دانش‌آموزانی که سرپرست ندارند و حتی در تأمین پول کتاب و دفتر و نیاز روزانه خودشان مانده‌‌اند و بنابراین من تصمیم گرفتم که این هنرستان کمکی به این بخش از دانش‌آموزان کشور باشد و ضمن اینکه در کنار کار درس، کار عملی و درآمد هم داشته باشند. 

در این بازدید داود ناصری دامپزشک و مشاور مدیرعامل توضیح داد: اسپرم‌های گاوهای هلشتاین از آمریکا وارد می‌شود، 400 هزار تومان هزینه اسپرم یک گاو است و اخیراً با تحریم‌های آمریکا مشکلاتی در تأمین این اسپرم‌ها وجود داشته است.

ناصری ادامه داد: ما توانستیم این تحریم‌ها را دور بزنیم و با شرکت‌هایی همکاری کنیم و بتوانیم این ماده مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی به اسم شرکت و جزئیات اشاره نکرد اما گفت: ما هیچ مشکلی از نظر تأمین نداشتیم.

* واردات 304 رأس گاو فلکویه برای اولین بار از آلمان 

ناصری گفت: به رغم تحریم‌ها در هفته گذشته 304 رأس دو منظوره شیری و گوشتی فلکویه از آلمان وارد کردند و قرار است 400 رأس دیگر نیز وارد کنیم.

 

وی می‌گوید این دام‌ها دومنظوره شیری و گوشتی هستند، وزن هر کدام از آنها به 10 تن می‌رسد و در عین حال روزانه 30 لیتر شیر با چربی بالای 4 درصد هم شیر تولید می‌کنند. هر رأس از این گاو به قیمت 4500 یورو وارد کشور شده است و هدف ما از این واردات که برای اولین بار بوده است تولید گاوهای شیری و گوشتی است و همچنین تأمین کره مورد نیاز در داخل کشور است.

گاوهای هلشتاین فقط شیری هستند اما کشور نیاز به گوشت هم دارد، ما در تولید شیر خودکفا هستیم اما باید گوشت را وارد کنیم و همچنین کره مورد نیاز کشور کاملاً وابسته به واردات است و باید در این زمینه کاری کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا این گاوها شرایط آزمایشگاهی و سازگاری با محیط داشته‌اند، گفت: همه این مراحل انجام شده و اگر این گاوها در کشور به طور گسترده پرورش یابند بخش زیادی از کره موردنیاز کشور هم تأمین خواهد شد. 

ایران در تولید شیر خودکفا است اما بیش از 90 درصد کره مورد نیاز خود را وارد می‌کند و همچنین سالانه 150 هزار تن گوشت واردات دارد و باید برنامه‌ریزی از سوی دولت در این زمینه انجام شود. 

دقیقی مدیرعامل این مجتمع می‌گوید: زمانی که این گاو را از آلمان خریداری می‌کردیم انجمن سبز آلمان بسیار سنگ‌اندازی می‌کرد، آنها تصور می‌کردند که در ایران حیوانات را اذیت می‌کنند و به همین دلیل اجازه واردات نمی‌دادند. 

وی اضافه کرد: ما آنها را دعوت کردیم و از مجتمع ما بازدید کردند و زمانی که کارهای خوب ما و دستگاه‌های پیچیده ما را دیدند خطاب به آلمانی‌ها گفتند که «احمق‌ها باید بیایند ببینند که ایرانی‌ها با گاوهای شما چگونه برخورد می‌کنند».

* آفلاتوکسین مجتمع‌های تولیدی نصف استاندار جهانی است 

در بازدید از این مجتمع تولید، فاطمه احمدی دکترای تغذیه درباره عملکرد شیردوشی‌‌های روتاری و فرایند کار  توضیح داد که در آن کاملاً مسائل بهداشتی رعایت می‌شد. 

گاوها پس از اینکه به جایگاه شیردوشی وارد می‌شدند در سه مرحله پستان گاو با کلر و مواد دیگر ضدعفونی‌ می‌شد و در کل فرایند شیر هیچ وقت از داخل لوله‌ها خارج نبود و همه اینها به مخزن‌هایی هدایت می‌شد و پس از مراحل خنک‌سازی توسط کامیون‌هایی با تانکرهای دوجداره به صنایع لبنی ارسال می‌شد.

60 درصد شیر مورد نیاز شرکت نستله از این مجتمع تأمین می‌شود. در بخش دیگر آزمایشگاه‌هایی مجهز وجود دارد که به همه آزمایش‌های مورد نیاز از قبیل میزان آفلاتوکسین، باقی‌مانده دارویی و میزان چربی و غیره در آنجا سنجش می‌شود.

 

یک کارشناس آزمایشگاه به خبرنگار فارس، گفت: میزان استاندارد آفلاتوکسین در جهان 50 تا 100 PPT است اما استاندارد ما در اینجا کمتر از PPT20 است. یعنی آفلاتوکسین این مجتمع نصف استاندارد جهانی است.

وی توضیح داد: اگر به گاوی آنتی‌بیوتیک تزریق شود و در آزمایشگاه ما باقی‌مانده دارویی اثبات شود آنها را پاستوریزه کرده و به مصرف گوساله‌ها می‌رود و هیچ وقت به چرخه صنایع لبنی وارد نمی‌شود.

دقیقی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری 4 میلیون یورویی روی آب پنیر این مجتمع هستند، بازدید تمام شد اما حرف‌های مدیرعامل 70 ساله این مجتمع هم شنیدنی بود.وی علاوه بر این مجتمع، یک مجتمع بزرگ در منطقه خرم‌دشت 75 کیلومتری غرب قزوین و 4 مجتمع تولیدی در منطقه سیستان و بلوچستان دارد. 

وی اهل تهران است اما چهار مجتمع بزرگ گاوداری در منطقه سیستان و بلوچستان دارد. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا شما پولدار بودید یا پدر پولدار داشتید، گفت: نخیر زمانی که پدرم از دنیا می‌رفت 50 هزار تومان نقدینگی داشت که به من داد تا بین بچه‌ها توزیع کنم، من کوچکترین فرد خانواده 7 نفره بودم. من همه چیز را خودم شروع کردم. 19 سالم بود که عاشق دختری شدم که الان زنم است و هیچ پولی هم برای ازدواج نداشتم. مجبور بودم در کنار تحصیلم در یکی از انتشارات کار کنم. صبح امروز می‌رفتم و فردای بعدازظهر به خانه می‌آمدم و حتی شب هم کار می‌کردم و روزانه 3 تومان مزد می‌گرفتم. 

وی افزود: اما از همان ابتدا بسیار سخت‌کوش بودم، یک مغازه کوچکی را در حوالی انقلاب راه انداخته بودم اما یک نفر که چند وقتی کار ما را زیرنظر گرفته بود و سرمایه‌گذار بروجردی بود از من درخواست کرد که با او کار کنم. 

این کارآفرنین اضافه کرد: وی به من گفت حیف است که شما در این کار باشید. این فرد در کار سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز بود و من را مدیر کارهایش کرد. بعدها در منطقه زنجان مرغداری راه انداختم، یک روز از استان سیستان و بلوچستان با بنده تماس گرفتند و گفتند که استاندار گفته است که شما را ببیند و با هر تعداد نفری که می‌خواهید بیایید برای شما بلیط بگیرید و ما رفتیم. استاندار من را ندیده بود اما توصیف کارهایم را در زنجان شنیده بود. او که خودش اهل زنجان بود و به عنوان استاندار آنجا رفته بود از من خواست که در آنجا مرغداری راه بیندازم تا از گوشت و تخم‌مرغ آن مردم محروم آن منطقه استفاده کنند. با حمایت‌های ایشان این کارها را انجام دادم و 4 مجتمع تولید راه‌اندازی کردم.

وی می‌گوید با اینکه 70 سالم است اما هر روز 4 صبح از خانه بیرون می‌آیم و تا 12 شب و برخی اوقات تا یک بامداد در محل کارم هستم. 

دقیقی می‌گوید من عاشق وطنم هستم، من عشق به این کشور دارم و از همه جوان‌ها هم می‌خواهم که از هیچ تلاشی برای سربلندی این سرزمین دریغ نکنند. 

او می‌گوید من هتلی در دوبی داشتم و در زمانی که اوج مسافرت‌ها به این منطقه بود آن را فروختم و در این بخش‌های تولیدی داخل کشور سرمایه‌گذاری کردم همچنین پاسپورت کشور آمریکا را دارم و می‌توانم آنجا باشم اما هیچ وقت این کار را نکردم و نخواهم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول