اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

راه‌اندازی کلینیک صنعت در دانشگاه کردستان

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان از راه‌اندازی کلینیک صنعت در این دانشکده خبر داد.

راه‌اندازی کلینیک صنعت در دانشگاه کردستان

جمال ارکات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در حال حاضر در دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان حدود 2300 نفر دانشجو مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 1800 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی، 83 نفر در مقطع دکتری و بقیه در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: در حال حاضر 62 نفر عضو هیات علمی در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند که البته چند نفری در قالب طرح فرصت مطالعاتی خارج از کشور هستند و حدود 8 نفر هم جدیدا جذب دانشکده شدند و در سال آینده به مجموعه ما اضافه می‌شوند لذا در کل جمعیت اعضای هیات علمی ما به 72 نفر می‌رسد.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تعداد دانشجویی که داریم سرانه دانشجو به استاد در دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان 37 نفر است یعنی به ازای هر استاد 37 نفر دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

افزایش تدریجی اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سرانه استاندارد تعداد دانشجو به استاد در کشور حدود 20 نفر است، این رقم بطور میانگین در دانشگاه کردستان حدود 29 نفر است اما دانشکده مهندسی با 37 نفر بیشترین سرانه نسبت دانشجو به استاد را در دانشگاه کردستان دارد که این نشان می دهد هم تعداد دانشجو ما زیاد است و هم تعداد اعضای هیات علمی ما به نسبت دانشجویان کم است لذا یکی از برنامه‌های اصلی دانشکده افزایش تدریجی اعضای هیات علمی است.

ارکات گفت: دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان 7 گروه آموزشی شامل برق، کامپیوتر، صنایع، شیمی، عمران، مکانیک و معدن دارد که در همه این رشته‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کنیم و در سه گروه مهندسی صنایع، عمران و برق هم مقطع دکتری داریم.

جذب دانشجویان خارجی در دو رشته دانشکده مهندسی

وی یادآور شد: درحال حاضر 2 گروه آموزشی دانشکده شامل گروه مهندسی برق و مهندسی معدن بصورت جدی برنامه‌های بین‌المللی را دنبال می‌کنند و تعدادی دانشجو خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از کشور عراق جذب و پذیرش کردند و البته بقیه گروه‌ها هم کارهایی را در این رابطه شروع کردند.

ایجاد گروه مهندسی متالورژی مواد در آینده‌ای نزدیک

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه ما براساس برنامه استراتژیک دانشگاه عمل می‌کنیم گفت: در افق برنامه استراتژیک دانشگاه پیش‌بینی شده که دانشکده مهندسی می‌تواند یک گروه آموزشی جدید ایجاد کند لذا در حال بررسی و ایجاد گروه مهندسی متارلوژی مواد هستیم و امیدواریم تا سال آینده این گروه را به مجموعه گروه‌های دانشکده اضافه کنیم.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جهت‌گیری برنامه استراتژیک دانشگاه بیشتر به سمت ایجاد رشته‌های جدید و میان رشته‌ای است یکسری رشته گرایش جدید در گروه‌های کامپیوتر، برق و صنایع تعریف کردیم که امیدواریم بعد از طی مراحل لازم بتوانیم در این رشته‌ها نیز دانشجو پذیرش کنیم.

ارکات افزود: هرچند دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان از پتانسیل عظیم اعضای هیات علمی جوان بهره‌مند است که می‌توانند در انجام و اجرای پروژه‌های صنعتی نقش موثری داشته باشند اما متاسفانه ارتباط این دانشکده با بیرون از دانشگاه خوب و قوی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل عدم ارتباط دانشگاه با صنعت کم‌کاری دانشگاه باشد و دلیل دوم که به نظر بنده مهمتر است این است که شاید صنایعی که در استان وجود دارد پتانسیل آن را نداشته باشند که خدمات بسیار جدیدی توسط مهندسان ما به آنها ارائه شود.

ایجاد کمیته ارتباط با صنعت در دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان تصریح کرد: در راستای ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت حدود یک سالی است که کمیته و کارگروه ارتباط با صنعت را در دانشگاه تشکیل دادیم که ارتباط دانشکده مهندسی با بیرون از دانشگاه را فراهم آوریم و در همین راستا جلساتی را با برخی ادارات و صنایع بزرگ سطح استان برگزار کردیم که اینکار باعث شده هم این لینک قوی‌تر شود و هم اساتید گروه‌های مختلف دانشکده توانستند طرح‌ها و پروژه‌های مشترکی با صنعت تعریف کنند و در حال حاضر در حال  انجام این طرح‌ها هستند.

 وی تاکید کرد: در واقع یکی از برنامه‌های اصلی دانشکده تقویت این کارگروه است و امیدواریم با ایجاد این کمیته و ارتباط بیشتر بتوانیم هم بخشی از مشکلات صنعت را حل کنیم و هم اساتید و دانشجویان بتوانند مطالعات و دانش علمی خود را بصورت عملی اجرا کنند و هم خدمتی به استانمان انجام دهیم.

 ارکات گفت: با توجه به اینکه رسالت دانشگاه در مرحله اول آموزش است، بعد پژوهش، بعد کارآفرینی و مهمتر از همه اینها بحث ارتباط با جامعه بیرون از دانشگاه است لذا دورنما و مسیر اصلی دانشکده مهندسی هم همین است.

 وی یکی از مشکلات دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان را کمبود فضا عنوان کرد و گفت: این کمبود فضا در آزمایشگاه‌ها بیشتر خود را نشان داده است در واقع آزمایشگاه‌های پژوهشی ماخوب رشد نکرده است یعنی به آن درجه از رشد نرسیدیم که بگوییم از نظر آزمایشگاه آموزشی کاملا خودکفا هستیم.

موافقت با ایجاد راه‌اندازی کلینیک صنعت در دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان

 وی یادآور شد: برای اینکه ارتباط موثرتری با بیرون از دانشگاه برقرار کنیم و پروژه‌های کاربردی انجام دهیم لازم است که آزمایشگاه‌های پژوهشی ما رشد کنند البته در حال بهره‌برداری از ساختمانی هستیم که خوشبختانه فضاهای آزمایشگاهی در آن تعیین شده و قرار است در این ساختمان سالنی به عنوان کلینیک صنعت راه‌اندازی شود که بیرون از دانشگاه هم بتوانند از خدمات مشاوره‌ای این کلینیک استفاده کنند و مطمئنا در آینده‌ای نزدیک از لحاظ فضا هم به حد قابل قبولی خواهیم رسید.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول