اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

هدف ما رهایی از خام‌فروشی نفت با احداث پتروپالایشگاه‌ها است

معاون وزیر نفت گفت: هدف اصلی ما از طرح حمایت از صنایع پایین دستی صنعت نفت، رهایی از خام‌فروشی نفت است و می‌خواهیم زنجیره ارزش افزوده در صنعت نفت را با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه کشور ایجاد کنیم.

هدف ما رهایی از خام‌فروشی نفت با احداث پتروپالایشگاه‌ها است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت در نشست «تبیین نحوه برگزاری فراخوان سرمایه‌گذاران احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی» گفت: هدف از این قانون ساخت واحدهای پالایشی از طریق جذب سرمایه‌های مردمی است. این طرح ابتدا توسط نمایندگان مجلس مطرح شد و سپس در مجلس به تصویب رسید. در مرحله بعد وزارت نفت 2 ماه فرصت داشت تا آیین‌نامه اجرایی آن را تدوین کند که این کار در کمتر از دو ماه صورت گرفت. سپس بررسی آیین‌نامه طی جلساتی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران در کمیسیون اقتصادی دولت انجام شد و آیین‌نامه اجرایی به تصویب هیئت وزیران رسید.

وی ادامه داد: در این آیین‌نامه تکالیف مختلفی بر دوش نهادهای مسئول قرار گرفته است. ما در وزارت نفت برای انجام وظایف خود برنامه منظمی را در نظر گرفته‌ایم. بر این اساس تا روز 13 اسفند متقاضیان ساخت پالایشگاه می‌توانند بر اساس فرمت تعیین شده در تارنمای وزارت نفت درخواست‌های خود را برای ما ارسال کنند. تا به امروز تعدادی درخواست به دست ما رسیده است و ما منتظر هستیم تا مهلت ارسال درخواست تمام شود تا تک تک درخواست‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

فلاحتیان گفت: از تاریخ 24 تا 28 اسفندماه امسال نیز کدهایی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا بتوانند مدارک و مستندات خود را بارگذاری کنند. توجه داشته باشید که اخرین مهلت ارسال مدارک تا 31 اردیبهشت‌ماه است. بعد از آن ما 60 روز کاری فرصت داریم تا درخواست‌های متقاضیان را بررسی کرده و رد یا قبول کنیم. سپس در صورت پذیرش درخواست در یک بازه زمانی کوتاه مجوز‌های لازم برای ساخت پالایشگاه به فرد متقاضی داده می‌شود.

*هدف ما رهایی از خام‌فروشی نفت با احداث پتروپالایشگاه‌ها است

معاون وزیر نفت افزود: روح این قانون این است که متقاضیان بتوانند با استفاده از سرمایه‌های جذب شده از بازار سرمایه به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه مبادرت کنند. در این راستا ما در یک دوره مشخص خوراک نسیه‌ای به متقاضیان می‌دهیم. ارزش خوراک داده شده برابر است با کل ارزش سرمایه‌گذاری که شخص متقاضی انجام داده است به گونه‌ای که بتواند اصل پول و سودش را به مردم پرداخت کند. این خوراک نسیه در واقع همانند وامی است که از صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قواعد بازپرداخت این وام از صندوق توسعه ملی مثل قواعد سایر تسهیلات و وام‌های ارزی است که از این صندوق در اختیار فعالان و صنعتگران قرار می‌گیرد. بر اساس نظام‌نامه‌ای که صندوق توسعه ملی تصویب کرده است کسانی که در مناطق توسعه‌یافته برای ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنند کل دوره احداث و بازپرداخت سرمایه‌شان 8 سال است که 3 سال آن شامل دوره احداث پالایشگاه، 6 ماه آن برای اعطای تنفس خوراک و 4.5 سال دیگر دوره بازپرداخت تسهیلات اخذ شده از منابع صندوق توسعه ملی خواهد بود.

فلاحتیان اظهار داشت: اما اگر این پالایشگاه در مناطق محروم احداث شود این دوره از 8 سال به 10 سال افزایش می‌ِ‌یابد البته این انعطاف‌پذیری وجود دارد که در صورتی که سرمایه‌گذار دلایل موجهی را جهت افزایش این دوره درخواست کند طول دوره زمانی برای مناطق توسعه‌یافته از 8 سال به 10 سال و برای مناطق محروم از 10 سال به 12 سال نیز افزایش یابد. نرخ بهره وام صندوق توسعه ملی برای طرح‌های صنعت نفت 6 درصد است.

معاون وزیر نفت گفت: همانطور که گفتم تنفس خوراک به عنوان وام صندوق توسعه ملی است و چون ارزی محاسبه می‌‌شود باید به صورت ارزی نیز به منابع صندوق بازپرداخت شود یعنی سرمایه‌گذار بر اساس مطالعات فنی و اقتصادی یک مدل مالی تدوین می‌کند و ارزش سرمایه‌گذاری خود را در آن مدل ذکر می‌کند و طبق قانون معادل اصل و فرع سرمایه‌گذاری نفت خام به میعانات گازی به او داده می‌شود تا کل سرمایه‌گذاری انجام شده در همان سال اول به سرمایه‌گذار بازگردد. هدف اصلی ما از طرح حمایت از صنایع پایین دستی صنعت نفت، رهایی از خام‌فروشی نفت است و می‌خواهیم زنجیره ارزش افزوده در صنعت نفت را با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه کشور ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول