اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«مجله اقتصادی» اقتدار ایران حتی در تحریم ها را تصویر می کند

تهیه کننده «مجله اقتصادی» گفت: ما می خواهیم برای کشورهای منطقه و همچنین همسایگان آذری زبان این نکته را تشریح کنیم که می توان در عین تحریم بودن، مستقل ماند و نه تنها زانو نزد، بلکه از رشد معقول هم برخوردار شد.

«مجله اقتصادی» اقتدار ایران حتی در تحریم ها را تصویر می کند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، «مجله اقتصادی» شبکه جهانی سحر با هدف به تصویر کشیدن وضعیت پویای اقتصادی ایران که حتی با وجود تحریم های ضد بشری دولت آمریکا نیز بارز و مشهود است، در مدت زمان ۲۵ دقیقه به روی آنتن شبکه جهانی سحر می رود تا مردم منطقه به ویژه در کشور آذربایجان  یکشنبه هر هفته نظاره گر پایداری ایرانیان بدون سرخم کردن مقابل زورگویی های امثال ترامپ باشند که حتی تروریسم اقتصادی شان هم نتوانسته مانع پیشرفت های بزرگ ایرانیان در صنعت و تجارت شود. برای پرداختن به ماهیت برنامه «مجله اقتصادی» کانال آذری شبکه سحر گفت و گویی داشته ایم با عاطفه خالدی تهیه کننده این برنامه:

**فلسفه پخش «مجله اقتصادی» در کانال آذری شبکه سحر را چگونه ارزیابی می کنید؟

-برای شروع اجازه بدهید یک آمار خدمتتان ارائه دهم. مثلا وقتی گفته می شود علی‌رغم‌ برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی اقتصاد ایران در سال ۹۸، آمارهای مقدماتی بانک مرکزی از مثبت شدن رشد اقتصادی در بهار ۹۸ خبر می‌دهد، ابتدا باید در نظر گرفته شود که چرا بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای اقتصاد کشورمان رشد منفی پیش بینی کرده اند؟ پاسخ روشن است.

وضعیت اقتصادی ایران مانند سایر کشورهای منطقه در حالتی طبیعی قرار ندارد و امروزه تحت سنگین ترین تحریم های دولت زورگوی آمریکا به سر می برد. ما می خواهیم برای کشورهای منطقه و همچنین همسایگان آذری زبان همین نکته را تشریح کنیم که می توان در عین تحریم بودن، مستقل ماند و در عرصه اقتصادی نه تنها مقابل زورگویانی چون ایالات متحده زانو نزد بلکه از رشد معقول هم برخوردار شد. به طور مثال از تشریح کارکرد برنامه شاهد مثال می آورم: با حضور کارشناسان داخلی و بین المللی در مجله اقتصادی تناقض پیش بینی های بانک جهانی را با اظهارات سخنگوی دولت جناب آقای دکتر ربیعی بررسی می کنیم که در جمع خبرنگاران بیان کردند که در بهار امسال بخش کشاورزی رشد بسیار خوب ۶.۵ درصدی داشته است.

اهمیت این موضوع آنجاست که در سه ماهه آخر سال گذشته رشد بخش کشاورزی سه واحد منفی بود و اکنون رشد خوبی داشته که البته می‌توانسته به ۹.۵ درصد هم برسد.

در واقع ما می خواهیم که مخاطبان برنامه به وضوح دریابند که هرچقدر کشورهای مستکبر مانند آمریکا در تحریم کردن های غیرقانونی تبحر دارند کشور سرافراز ایران هم در دور زدن آن تحریم ها به مقام استادی رسیده است. به همین منظور برنامه «مجله اقتصادی» در سه حوزه اخبار اقتصادی داخل ایران، منطقه و جامعه بین المللی و نیز روابط اقتصادی میان ایران-آذربایجان مشغول به فعالیت است که به مدت 25 دقیقه در یکشنبه هر هفته از ساعت 30/19 شب (به وقت تهران)  به صورت زنده به روی آنتن می رود.

**رویکرد کلی برنامه مجله اقتصادی حداقل در عرصه محتوا به چه نحوی تدوین می شود؟

-مهمترین اخبار اقتصادی ایران با مقدمه داخلی در طول هفته جمع آوری شده و هنگام پخش زنده از طریق اسکایپ با کارشناس داخلی تماس برقرار می شود تا مورد تحلیل قرار گیرند.

اخبار اقتصادی بین المللی نیز به همین شکل با مقدمه رویدادهای اقتصادی در عرصه بین المللی و ارتباط با کارشناس اقتصادی مربوطه از طریق اسکایپ و نیز اخبار اقتصادی میان ایران و آذربایجان با مقدمه روابط اقتصادی دوجانبه و ارتباط با کارشناسان اقتصادی از کشور آذربایجان یا داخل کشور از طریق اسکایپ، ماهیت اصلی «مجله اقتصادی» را تشکیل می دهند.

البته در خصوص حوزه روابط دوجانبه نیز از دفتر باکو گزارش های ارسالی خبرنگار برنامه نیز در دستور کار قرار دارد.

**بخش های تصویر و گفتار تولیدی هم در طول پخش زنده برنامه وجود دارد؟

-بله. با طراحی بسیار دقیقی توانسته ایم حدود 11  بخش تولیدی مجزا را در طول پخش زنده هر قسمت برنامه «مجله اقتصادی» تقدیم بینندگان آذری زبان در منطقه و سراسر جهان کنیم. در بخش ایران، بخش های مختلف مربوط به اخبار اقتصادی ایران در حوزه های صنعتی، کشاورزی، عمرانی، بهداشتی، فن آوری های نوین دانش بنیان تولید و پخش می شود در حوزه بین الملل نیز موضوعات متنوعی دستمایه تولید این بخش هاست.

**کدام یک از حوزه های اقتصادی داخلی و حتی دوجانبه میان ایران و آذربایجان برای شما از اولویت های بیشتری برای مطرح شدن در برنامه مجله خبری برخوردار هستند؟

-قطعا حوزه های کلان مانند انرژی یا اشتغال، گمرکات، بورس و بانک از اهمیت بالایی برای طرح در برنامه برخوردارند. همکاران  برنامه از روز دوشنبه تا پنج شنبه هرهفته مهم ترین رویدادهای اقتصادی داخلی را جمع آوری می کنند و حتی مواقعی پیش آمده که در روز پنجشنبه اخبار حوزه انرژی مثل همین ماجرای گران شدن بنزین از آنچنان اهمیتی برخوردار شده که سایر وقایع اقتصادی جمع آوری شده را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

از روز جمعه تا پایان روز شنبه نیز اخبار اقتصادی جهان و رویدادهای دوجانبه ایران - آذربایجان را جمع آوری می کنیم و تصاویر تولیدی مربوط به آنها نیز آماده می شود و همچنین با کارشناسان مربوطه هماهنگی های لازم برای ارتباط از طریق اسکایپ صورت می گیرد که البته با دشواری های زیادی نیز به لحاظ برنامه سازی رو به رو است.

**چرا دشواری؟

 -هم کارشناسان اقتصادی از کشور آذربایجان دچار محدودیت های امنیتی جهت برقراری مداوم ارتباط با ما هستند و هم ما سعی داریم تا روابط دوجانبه اقتصادی میان ایران و آذربایجان تحت الشعاع قرار نگیرد. مثلا وقتی رئیس مجلس ملی آذربایجان همین امسال در دیدار با استاندار آذربایجان غربی از رشد ۴۰ درصدی مناسبات اقتصادی تهران- باکو خبر می دهد خودش تبدیل به یک سوژه خوب برای برنامه سازی است که این رشد ۴۰ درصدی در چه زمینه هایی اتفاق افتاده است؟ گمرکات، کشاورزی، راه اندازی شهرک های صنعتی مشترک و... در واقع می خواهیم مردم منطقه علاوه براین که متوجه واقعیات اصلی اقتصادی ایران می شوند صرف نظر از جنجال های مغرضانه رسانه های غربی، پی به قدرت اراده خودشان هم ببرند. شعار ما و تمام سعی مان در مجله اقتصادی شبکه جهانی سحر این است تا شعار «ما می توانیم» را به تمام مردم منطقه خاورمیانه و آسیای میانه تسری دهیم و بگوییم که می شود علاوه بر داشتن استقلال سیاسی به لحاظ اقتصادی هم محکم و قدرتمند روی پای خود ایستاد.

**با این گستره و حجم پردازش برنامه چه کسانی به شما کمک می کنند؟

-بله. همینطور است. در این مسیر مجری سیما باباپر، ویراستار قهرمان نورایی، مترجم: معصومه کریمی، گوینده متن: منیژه شب خیز، تدوینگران: قاسم جعفری و منیژه عزتی، صدابردار آیتم های تولیدی: توحید یعقوب زاده و دستیار تهیه: مهری شیراز پور بزرگوارانه  یاری ام می کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول