اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

ویژگی‌های سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن/ رقابت رشته ترتیل در جهان بی‌سابقه است

دبیر ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به جزئیات این رقابت‌ها، برگزاری در حرم امام رضا (ع)، افزایش رشته ترتیل و... را به عنوان ویژگی‌های این دوره از رقابت‌ها برشمرد.

ویژگی‌های سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن/ رقابت رشته ترتیل در جهان بی‌سابقه است

خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیت‌های دینی- مهدی احمدی: سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در مشهد مقدس و به میزبانی حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود.

این دوره از رقابت‌ها با توجه به تغییر در محل برگزاری و برخی تغییرات در رشته ها متمایز از دوره‌های گذشته است و ویژگی‌هایی دارد که شاید برخی از این ویژگی‌ها در ادوار قبل مشاهده نمی‌شد.

برای اطلاع از آخرین تغییر و تحولات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دقایقی را با کریم دولتی دبیر ستاد برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات و سخنگوی رقابت‌ها به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

برگزاری مسابقات در شهر مشهد و حرم امام رضا (ع)/ افتتاحیه و اختتامیه در رواق امام خمینی (ره)

سلام در ابتدا از آخرین اخبار برگزاری مسابقات شامل افتتاحیه، اختتامیه و محل در دقیق برگزاری رقابت‌ها بگویید.

آنچه تاکنون اتفاق افتاده و قطعی است این است که مسابقات در شهر مشهد مقدس و به میزبانی حرم مطهر و نورانی امام رضا علیه‌السلام برگزار می‌شود.

آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات در روز بیست‌ودوم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ در رواق بزرگ امام خمینی رحمة‌الله علیه حرم برگزار و مسابقات در بخش‌های دیگر حرم برگزار خواهد شد، همچنین آیین اختتامیه روز بیست‌وششم فروردین ماه در همین مکان یعنی رواق بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

 


رواق امام خمینی (ره)

 

بزرگسالان، بانوان و طلاب سه بخش اصلی مسابقات سی‌وهفتم

مسابقات امسال در چه رشته‌هایی و در چند بخش برگزار می‌شود؟

همانطور که اطلاع دارید طی سه سال اخیر مسابقات با تحولاتی روبرو بوده و بخش‌های مختلفی به رقابت‌ها اضافه شده است. امسال این مسابقات در بخش‌های بزرگسالان بانوان و طلاب برگزار می‌شود که بخش اصلی مسابقات مانند سنوات گذشته بخش بزرگسالان است و محل برگزاری آن تالار قدس آستان قدس رضوی است، همچنین مسابقات بانوان از جمله بخش‌هایی است که سال‌های اخیر به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزوده‌ شده و رقابت شرکت‌کنندگان این بخش در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

انتخاب تالار بنیاد پژوهش‌های رضوی برای برگزاری مسابقات بانوان

پیش از این گفته می‌شد که مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در رواق حضرت زهرا (س) حرم رضوی که مخصوص بانوان است برگزار می‌شود، چطور به نتیجه رسیدید که مسابقات در محل دیگری برگزار شود؟

با توجه به محدودیت‌هایی که برای برگزاری مسابقات خانم‌ها داشتیم خصوصاً در موضوع پخش صوت تلاوت‌ها، اماکن مختلف آستان مقدس امام رضا علیه‌السلام را مورد بررسی قرار دادیم و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که مسابقات بانوان در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شود. البته آیین افتتاحیه و اختتامیه به همراه معرفی و تجلیل از نفرات برتر مسابقات بانوان به صورت مشترک با دیگر بخش‌ها در رواق امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

 


سالن بنیاد پژوهش‌های رضوی

 

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب در مشهد به جای قم

مسابقات بین المللی قرآن طلاب طی سال‌های اخیر در شهر مقدس قم و در مدرسه علمیه امام موسی کاظم علیه‌السلام برگزار می‌شد، از این از این رقابت‌ها بگویید آیا مانند سنوات گذشته مسابقات در قم برگزار می‌شود؟

مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب که چهارمین دوره آن را برنامه‌ریزی می‌کنیم با تغییراتی روبروست که مهمترین تغییر محل برگزاری این رقابت‌ها است همانطور که گفتید این مسابقات طی سنوات گذشته در شهر قم برگزار می‌شد اما در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مسابقات بخش طلاب هم در کنار مسابقات بزرگسالان در مشهد و در حرم امام رضا (ع) برگزار خواهد شد به این صورت که آیین افتتاحیه و اختتامیه آن به صورت مشترک با مسابقات بزرگسالان است و سالن برگزاری آن هم در تالار قدس حرم امام رضا علیه‌السلام است، البته مسابقات طلاب بخش کتبی هم دارد که این بخش در دارالقرآن حرم امام رضا (ع) واقع در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

دیدار شرکت‌کنندگان و عوامل مسابقات با رهبر معظم انقلاب در روز ۲۸ فروردین‌ماه

با توجه به برگزاری این رقابت‌ها در مشهد مقدس برنامه‌ریزی برای برگزاری دیدار شرکت‌کنندگان و اساتید با رهبر معظم انقلاب به چه صورت است؟

آیین اختتامیه رقابت‌ها در روز بیست‌و‌ششم فروردین‌ماه بعد از نماز مغرب در رواق بزرگ امام خمینی رحمة الله علیه برگزار و در این مراسم نفرات برتر معرفی و تجلیل می‌شوند، شرکت‌کنندگان اساتید و عوامل مسابقات روز چهارشنبه ۲۷ فروردین به تهران منتقل و روز پنجشنبه ۲۸ فروردین‌ماه به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند که این دیدار پایان رسمی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.

مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان و روشندلان سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

تا اینجا از سه بخش از مسابقات یعنی بخش‌های بزرگسالان، بانوان و طلاب سخن گفتید در حالیکه این رقابت‌ها بخش‌های دیگری مانند بخش دانش‌آموزان و بخش روشندلان را هم برگزار می‌کرد در خصوص این بخش‌ها هم توضیح بدهید.

مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان طی سال‌های اخیر به صورت یک سال در میان برگزار می‌شد و با توجه به اینکه این رقابت‌ها سال ۱۳۹۸ در کنار مسابقات بین‌المللی بزرگسالان برگزار شد سال ۹۹ مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی نداریم. اما درخصوص مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان باید بگویم در جلسه‌ای که با مسئولان سازمان بهزیستی کشور داشتیم مصوب شد این رقابت‌ها هم به صورت یک سال در میان برگزار شود. پس بنابراین با توجه به برگزاری رقابت رشته روشندلان در سال ۹۸ این مسابقات هم در سال ۹۹ برگزار نمی‌شود و به این صورت سال ۱۴۰۰ مسابقات بین‌المللی دانش آموزان، روشندلان، طلاب، بزرگسالان و بانوان به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

 


سالن قدس حرم رضوی

 

اعلام آمادگی ۷۵ کشور برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

با توجه به اینکه دعوت نامه‌ها به کشورهای مختلف برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مدتی است ارسال شده از مشارکت دیگر کشورها در این رقابت‌ها بگویید و این که در سی‌وهفتمین دوره مسابقات چند کشور شرکت می‌کنند؟

تا اینجا بیش از ۷۵ کشور در رشته‌های مختلف برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام آمادگی کرده‌اند و همه این کشورها در مرحله اول مسابقات شرکت و ارزیابی دور نخست به اتمام رسیده و در حال جمع‌بندی نهایی هستیم، البته برخی از کشورها که سطح شرکت‌کنندگان آنها بالا است در مرحله نخست حضور پیدا نکردند و نمایندگان این کشورها مثل عراق، مالزی، افغانستان و برخی دیگر کشورها به صورت مستقیم به مرحله دوم یعنی مرحله اصلی مسابقات راه پیدا می‌کنند.

افزایش رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن در دنیا بی‌سابقه است

در خبرها شنیده شد امسال رشته ترتیل برای نخستین‌بار به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزوده شده، درخصوص برگزاری مسابقات این رشته کمی توضیح دهید.

یکی از ویژگی‌های این دوره از رقابت‌ها افزایش رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است و این اتفاق برای نخستین‌بار در سطح جهان اسلام رخ داده و جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته تلاوت ترتیل برگزار می‌کند. این نوآوری اتفاقی است برای دومین‌بار است که توسط کشورمان رخ می‌دهد و پیش از این هم مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان برای اولین‌بار سه سال قبل در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نحوه برگزاری مرحله اول مسابقات به صورت غیر حضوری

رقابت شرکت‌کنندگان رشته ترتیل هم مانند رقابت رشته قرائت تحقیق شرکت‌کنندگان به این صورت است که یک فایل تصویری از تلاوت خود برای ما ارسال کردند و این تلاوت مورد بررسی قرار گرفت و نفرات راه یافته به مرحله دوم که مرحله اصلی مسابقات است مشخص شدند، این اتفاق در رشته تلاوت تحقیق هم رخ داد.

در رشته حفظ کل هم مرحله اول به این صورت برگزار شد که شرکت‌کنندگان به صورت تصویری و آنلاین در مقابل دوربین قرار گرفته و به سؤالات داوران که فقط در بحث حسن حفظ بود پاسخ دادند.

حضور نمایندگان ۱۸ کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن خواهران

آیا در بخش خواهران هم به همین شکل ارزیابی انجام دادید؟

مسابقات قرآن خواهران فقط در رشته حفظ کل برگزار می‌شود و ارزیابی خواهران شرکت‌کننده هم به همین صورت برگزار شد و نهایتاً ۱۸ نفر به عنوان نمایندگان ۱۸ کشور برگزیده به مرحله دوم مسابقات راه پیدا کردند و این رقابت‌ها در بین این شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

حضور نمایندگان ۲۰ کشور در بخش بزرگسالان، ۱۵ کشور در بخش طلاب

در مسابقات بزرگسالان و طلاب چه تعداد شرکت‌‌کننده موفق شدند به مرحله دوم یعنی مرحله نهایی رقابت‌ها راه پیدا کنند؟

در بخش بزرگسالان و در رشته‌های تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در هر کدام از رشته‌ها حدود ۲۰ شرکت‌کننده به مرحله دوم راه پیدا کردند. در بخش طلاب هم با توجه به اینکه در رشته تلاوت سطح شرکت‌کنندگان پایین‌تر بود نمایندگان ۱۰ کشور توانستند به مرحله نهایی رشته‌های تحقیق و ترتیل راه پیدا کنند اما در رشته حفظ کل بخش طلاب سطح شرکت‌کنندگان بسیار بالا بود و ۱۵ کشور موفق به حضور در مرحله نهایی رقابت‌ها شدند. این نکته را هم بگویم این اعدادی که گفتم فعلاً حدودی است و ممکن است در جمع‌بندی نهایی ما این اعداد کمی تغییر داشته باشد.

برگزاری غیرحضوری مرحله اولین برای کیفیت بخشی به رقابت‌ها

با توجه به اینکه سطح برخی از شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بسیار پایین است بفرمایید در مرحله اول که به صورت غیرحضوری برگزار شد سطح شرکت‌کنندگان به چه صورتی بود و آیا شاهد تلاوت‌های زیبایی در مرحله نهایی مسابقات خواهیم بود؟

هدف از برگزاری غیر حضوری مرحله اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همین نکته است که فرمودید، زیرا تلاش بر این است که افرادی در صحنه مسابقات حضور پیدا کنند که تلاوت قوی و زیبایی داشته باشند اما امسال در بخش قرائت نمره‌ها و ارزیابی‌ها در مجموع قابل قبول بود و شرکت‌کنندگان خوبی برای حضور در مرحله نهایی رقابت‌ها انتخاب شدند.

استقبال مطلوب از رشته ترتیل باوجود برگزاری برای اولین‌بار

با توجه به این که فرمودید مسابقات رشته ترتیل برای اولین‌بار در سطح جهان اسلام برگزار می‌شود استقبال از این رشته چگونه بود و سطح شرکت‌کنندگان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با وجود اینکه این مسابقات برای اولین‌بار در جهان اسلام برگزار می‌شود اما استقبال خوبی از مسابقات رشته ترتیل شد و جالب است سطح شرکت‌کنندگان رشته ترتیل بسیار بالا بود و فایل‌هایی که به دبیرخانه مسابقات ارسال شد ترتیل‌های زیبایی را شاهد بودیم که نهایتاً نفرات برتر برای حضور در مرحله نهایی مسابقات انتخاب شدند.

همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران هم در این رقابت‌ها با برگزاری یک مسابقه ویژه بین نفرات برتر مسابقات کشوری رشته ترتیل طی سه سال گذشته انتخاب شد که این مسابقه انتخابی در دو مرحله برگزار شد و نهایتاً نماینده کشورمان هم در این رقابت‌ها انتخاب و معرفی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول