اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آب مزارع میگو، قاتل گنبد نمکی یا بحث انحرافی!

مدیران سازمان منطقه آزاد قشم درباره تخریب گنبد نمکدان توسط آب مزارع میگو، سخنان متناقضی اظهار کرده‌اند که قابل تامل است.

آب مزارع میگو، قاتل گنبد نمکی یا بحث انحرافی!

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مدیران سازمان منطقه آزاد قشم درباره تخریب گنبد نمکدان توسط آب مزارع میگو، سخنان متناقضی اظهار کرده‌اند که قابل تامل است.

سخنان معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم و مدیر ژئوپارک جهانی قشم که همزمان سمت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم را نیز عهده‌دار است ناقض یکدیگر‌ هستند.

نگهداشت آب قاتل غارهای نمکی

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه سال‌جاری به رسانه گفت: ساخت و سازهای مختلف از جمله مراکز اقامتی مشکلی برای گند نمکی قشم ایجاد نمی‌کند اما نگهداشت آب در بالای آن و احداث سازه‌های سد گونه، قاتل گنبدهای نمکی است.

مرتضی شیخ‌زاده ادامه داد: آب نمک را در خود حل می‌کند و اگر استمرار یابد به ایجاد تهدیدی جدی و گسترده می‌انجامد.

وی تصریح کرد: آب استخرهای پرورش میگو با رسوب در زمین، نمک را در خود حل می‌کند و طی سنوات آتی دیگر اثری از غار نمکی وجود نخواهد داشت.

این اظهارات در حالی است که مدیر ژئوپارک جهانی قشم آن را بحثی انحرافی قلمداد می‌کند.

انحلال نمک در آب مبحث انحرافی است

مدیر ژئوپارک جهانی قشم که مدیر میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم نیز هست سوم اسفندماه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اظهار داشت: موضوع انحلال نمک در آب یک مبحث انحرافی است

علیرضا امری‌کاظمی ادامه داد: اغلب جزیره‌های خلیج فارس گنبد نمکی هستند و اگر آب دریا بخواهد آن‌ها را حل کند تا حالا باید این جزیره‌ها تمام می‌شدند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال تمامی جزیره هرمز نمک است و همانند قشم نیست که بخشی از آن را خاک و رسوب تشکیل دهد.

وی اظهار کرد: به طور کل می‌توان گفت که طبیعت و در این مورد خاصِ گنبد نمکدان با دریا، تا زمانی که انسان دخالت نکند، از نظر مقاومت، فرسایش، انحلال، بالا آمدن گنبد نمکی و دیگر مولفه‌ها به یک تعادل رسیده است.

تناقض و چند نکته!

مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در اوج خبرهای تخریب گنبد نمکی بواسطه نفوذ آب مزارع میگو، هجمه سنگینی علیه این طرح‌ها ایجاد کردند. جدا از این مساله که مزارع میگو به گونه‌ای ساخته می‌شوند که نباید آب در زمین نفوذ کند، اما این مساله بیشتر مطرح می شود که چرا یک بحث انحرافی توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای  فشار جهت توقف مزارع میگو مطرح می‌شود؟ و سازمان مربوطه تا چه حد در ادهای خود صادق است و یا کدام مواضع مدیران این سازمان برای فشار بیشتر مطرح شده است؟ از سوی دیگر این تناقضات این شائبه را ایجاد می‌کند که آیا سازمان منطقه آزاد در پس حمایت از ژئوسایت نمکدان اهداف و منافع دیگری را دنبال می‌کند یا خیر؟

در این بین، استاندار هرمزگان 18 بهمن‌ماه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، منافع و ناآگاهی را دلیل جوسازی‌ها علیه طرح‌های مزارع میگو در غرب جزیره قشم دانست.

چنان‌که در رسانه‌ها مطرح شده، نهادهای استانی حدود 800 هکتار زمین‌ را با قیمت‌های پایینی در حدود 450 هزار ریال برای هر هکتار به سرمایه‌گذاران اجاره داده‌اند. با توجه به اینکه سازمان منطقه آزاد قشم هر هکتار از زمین را حداقل به مبلغ 10 میلیون ریال اجاره می‌دهد.

آیا سازمان منطقه آزاد قشم، ژئوپارک گنبد نمکدان را برای اهداف و منافع خود به اصطلاح گروکشی کرده است؟ واگذاری 54 هکتار زمین در فاصله یک کیلومتری مزارع میگوی مورد مناقشه، توسط سازمان منطقه آزاد قشم این شائبه را افزایش می دهد. به خصوص که در این واگذاری رعایت حریم روستای گوری و حریم 60 متری دریا نیز جای بررسی دارد.

نکته دیگری که از عدم هماهنگی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم می‌توان پرسید این است که ژئوپارک جهانی قشم، تا چه اندازه در بیان مواضع و انجام وظایف خود مستقل است. آیا این نهاد می‌تواند در حالی که یک مدیریت در زیرمجموعه سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد برخلاف منافع این سازمان موضع‌گیری کند؟

به عنوان مثال در همین مثال قبل یعنی واگذاری 54 هکتار زمین که در آن حریم 60 متری ساحل جای بررسی دارد، چرا مدیر ژئوپارک و یا محیط زیست این سازمان به مساله ورود نکرده‌اند. و اگر طبق ادعای معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم برای اجرای هر طرحی از مراجع ذیربط مجوز اخذ می‌شود، چطور مدیریت محیط زیست و ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم این مجوز را صادر کرده‌اندنداندا؟

این مسائل و البته عملکرد سازمان در پرونده‌های دیگری که در آینده مطرح خواهد شد، شائبه‌های مختلفی پیرامون عملکرد دوگانه سازمان منطقه آزاد قشم مطرح می‌کند که مدیرعامل این سازمان می‌تواند در یک نشست خبری این ابهامات را رفع کند. آیا آن روز فراخواهد رسید؟

انتهای پیام/۳۲۶۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول