اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دولت باید تحرک بیشتری برای همراهی با کسب و کارها و تولیدکنندگان داشته باشد

یک مدرس دانشگاه گفت: دولت به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد و کنترل کننده شاخص های کلان کشور باید تحرک بیشتری برای همراهی با کسب و کارها و تولیدکنندگان داشته باشد.

دولت باید تحرک بیشتری برای همراهی با کسب و کارها و تولیدکنندگان داشته باشد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس،  محسن محمدی حسنلویی مدرس دانشگاه و دبیر میز اشتغال مرکز اندیشه و همکاری راهبردی بسیج (ماهر) در برنامه «بی قاب، بی نقاب»  رادیو گفتگو که با موضوع چالش های محیط کسب و کار در اقتصاد ایران پخش شد، با تاکید بر لزوم مناسب بودن فضای کسب و کار در اقتصاد، اظهار کرد: بهترین ایده ها، کارآفرینان برتر و کسب و کارهای قدرتمند در فضای نامناسب شکست می خورند.

وی به جایگاه ایران در جهان از نظر شاخص سهولت کسب و کار اشاره کرد و گفت: این شاخص که بین المللی است و هرساله توسط بانک جهانی ارائه می شود ، شامل 45 مولفه است. بر اساس گزارشات ، در 6 سال اخیر پیشرفت قابل توجهی در این شاخص نداشته ایم و بین رتبه های 120 تا 128 در حال تغییر هستیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد : ایران در خصوص تامین مالی و اعتبار با امتیاز 5/59 رتبه 144 در جهان است چرا که تنها راه تامین بانک هاست و جایگزین و ابزار جدیدی تعریف نشده است . در کشورهای پیشرفته ، دانشگاه ها ابزار های مالی نوین را تعریف و سیاست گذاران از آن حمایت می کنند.

محمدی‌حسنلویی به مشکلات نظام بانکی در فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت : چالش اصلی این حوزه بنگاه داری بانک هاست که بحث تعارض منافع را ایجاد می کند.

وی در ادامه از نحوه استخراج گزارشات اقتصادی انتقاد کرد و گفت : متاسفانه ما به جای سنجش عملکرد و بهبود آن، مبانی گزارش دهی را تغییر می دهیم. در واقع یکی از مشکلات اصلی فضای کسب و کار این است که مسئول پایش و ارائه گزارش های اقتصادی ، اتاق های بازرگانی هستند.

محمدی‌حسنلویی اظهار کرد: فضای حاکم بر اتاق بازرگانی به گونه ای است که دست واردکنندگان بازتر است و در شرایطی که واردات چی ها بخواهند گزارش تهیه کنند به مسائلی مانند نوسانات نرخ ارز که مانع واردات هستند بیشتر توجه می کنند.

وی درباره مجوز های کسب و کار گفت: مجوز کسب و کار یک نوع امتیاز محسوب می شود که ممکن است منجر به رانت شود. از سوی دیگر مسئولیت صدور مجوز در اختیار سازمان های دولتی قرار می دهیم و مسئولیت مقررات زدایی را نیز به دولت واگذار می کنیم که دولت تمایلی به کاهش قدرت خود ندارد. اینجاست که وظیفه نظارتی مجلس پررنگ تر می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد و کنترل کننده شاخص های کلان کشور باید تحرک بیشتری برای همراهی با کسب و کارها و تولیدکنندگان داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول