اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

افشاکنندگان فرارهای مالیاتی جایزه بگیرند/ اختیار معافیت مالیاتی فقط با مجلس است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت اجازه ندارد به کسی معافیت مالیاتی بدهد گفت: تنها مرجعی که اجازه دارد معافیت مالی بدهد مجلس است.

افشاکنندگان فرارهای مالیاتی جایزه بگیرند/ اختیار معافیت مالیاتی فقط با مجلس است

حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس ـ وحید ونایی: وضعیت بودجه سال آتی با توجه به اینکه قرار است بدون اتکای به نفت باشد بسیار خاص است زیرا در سال جاری هم چندین بار مقام معظم رهبری تاکید بر این موضوع کرده و خواستار اصلاحات ساختاری در بخش‌های مختلف اقتصادی شده‌اند و هم عملا تحریم‌ها مانع از فروش نفت طبق سال‌های گذشته شده است. 

دولت مکلف به ارائه لایحه ساختار بودجه بود ولی کارشناسان اقتصادی و منتقدین معتقدند که قوه مجریه اصلا به تکالیف دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی، مولدسازی دارایی‌های اقتصادی کشور، واگذاری‌ها و سایر موضوعات مهم کشور نپرداخته است ضمن اینکه با توجه به افزایش دغدغه‌های معیشتی مردم و نگرانی‌های اقتصادی از افزایش تورم از دولت انتظار می‌رود حمایت‌ از اقشار ضعیف جامعه را در بودجه سال 99 بیشتر از سال‌های قبل ببیند. 

کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه جاری به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، تأمین معیشت عمومی و ارتقای سطح کارآمدی، کاهش نابرابری و مبارزه با فساد از اهدافی است که  قوه مجریه و مقننه باید دست در دست یکدیگر آنرا محقق کنند. 

برای بررسی این موضوع با محسن کوهکن که کارشناسی ارشد حقوق داشته و در دوره‌های چهارم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی، نماینده بوده و هست و هم اکنون با 62 سال عضو کمیسیون صنایع و معادن است گفت‌وگو کرده‌ایم. 

او می‌گوید که در سال‌های اخیر صندوق‌های بازنشستگی توان پرداخت مستمری‌ها را ندارند و دولت در قالب کمک بخشی از این کار را برعهده می‌گیرد؛ طوری که سال گذشته دولت به صندوقی که حدود 83 یا 84 هزار نفر بازنشسته دارد 3100 میلیارد تومان کمک کرد تا بتواند مستمری و حقوق پرداخت کند.

کوهکن معتقد است که اگر بخواهیم تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم و هیچ پروژه جدیدی را هم شروع نکنیم به یک روایت نزدیک به 500 هزار میلیارد و به روایت دیگر 580 تا 600 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی همچنین اظهار می‌دارد که دولت روی بخش عمده‌ای از کالا و خدمات یارانه پرداخت می‌کند که این رقم بالای 200 هزار میلیارد تومان است که البته اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که اگر یارانه گندم را ندهید نان گران می‌شود و برای بعضی مواد کشاورزی و موارد دیگر هم همین‌طور است.

این عضو کمیسیون تلفیق می‌افزاید با توجه به وابستگی بخشی از درآمدهای کشور به نفت، یکی از راههای کاهش و جلوگیری از این وابستگی افزایش سقف مالیات‌ها است، اما با توجه به شرایط تحریم و وضعیت اقتصاد موجود کشور اگر بخواهیم میزان مالیاتی را که از مؤدیان فعلی می‌گیریم افزایش دهیم به نوعی بار آن بر دوش مردم خواهد افتاد.

وی همچنین گفت که مردم باید بدانند گاهی دشمنان تبلیغ می‌کردند که مثلاً قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت اقتصادی دارد اما معاف از پرداخت مالیات است عمدتاً جوسازی بود.

کوهکن می‌افزاید باید مثل بعضی از کشورهای دنیا جوایز معرفی ظرفیت‌های مالیاتی داشته باشیم  تا کسانی که درآمد داشته و فرار مالیاتی دارند را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند تا پس از بررسی و حصول نتیجه این جایزه دریافت کنند و بتواند بقیه را به این کار تشویق کند. 

او همچنین اعلام کرد که اگر خدای ناکرده ارز دارو نیمایی شود و 4200 تومان تبدیل به 11 هزار تومان شود  تقریباً‌ سه برابر معنایش این است که دارویی که به دست بیمار می‌رسد 300 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس معتقد است که عملکرد دولت در فروش اموال در سالجاری هزار میلیارد است و قرار است دولت در سال آینده 44 تا 45 هزار میلیاردی ریال اموال بفروشد. 

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

فارس: تاکیدات زیادی در طول این سال‌ها در مورد لزوم انفکاک بودجه از نفت شده است که باید تحقق پیدا می‌کرد و به ظرفیت‌های داخلی توجه بیشتری می‌شد؛ اگر اینگونه بود در سالجاری مشکلات کمتری وجود داشت؛ برای مستقل شدن بودجه از نفت چه راهکارها والزامی وجود دارد؟

کوهکن: طی این سال‌ها مجلس هزینه‌هایی را که دولت باید از محل درآمدها برداشت و به بخش‌های مختلف مانند پرداخت حقوق به کارکنان و بازنشستگان اختصاص دهد را مشخص و تعریف کرده است.

 

15 یا 20 سال پیش  وقتی کارمندی بازنشسته می‌شد، می‌گفتند دیگر عائله دولت نیست و مستمری‌اش را صندوق بازنشستگی پرداخت می‌کرد اما در سال‌های اخیر صندوق‌های بازنشستگی دیگر توان پرداخت مستمری‌ها را ندارند و دولت در قالب کمک بخشی از این کار را برعهده می‌گیرد؛ طوری که سال گذشته دولت به صندوقی که حدود 83 یا 84 هزار نفر بازنشسته دارد 3100 میلیارد تومان کمک کرد تا بتواند مستمری و حقوق پرداخت کند.

** حقوق کارمندان و مالیات دریافتی در سال آتی لب به لب است

طی سال‌های گذشته قرار بوده دولت‌ها طبق برنامه‌های مختلف حجم‌شان را کم کنند و کارهای مربوط به تصدی‌گری را به مردم سپرده و خود به کارهای حاکمیتی بپردازند که تاکنون این هدف محقق نشده است.

اگرچه دولت‌ها در برابر این خواسته عمومی و مطالبه مردم که تمایل داشتند نیروی کار آنها در دولت به کار گرفته شود، ادعا کرده‌اند که این اتفاق نیفتاده اما نهایتاً با ایجاد پست‌های جدید و افزایش تعداد استانداری، فرمانداری و بخشداری و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که حاکمیتی هستند به این خواسته تمکین شده و دولت بسط و گسترش یافته است.

با توجه به حجم و گستردگی ایجاد شده در دولت وقتی نگاه می‌کنیم حقوقی که دولت فقط به کارکنان خود و نه صندوق بازنشستگی پرداخت می‌کند دقیقاً لب به لب هست با تمام مالیاتی که در سال آینده اخذ خواهد شد پس در بحث حقوق و دستمزد با توجه تورم و ... نمی‌توانیم دست ببریم و جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر است زیرا افزایش حقوق جزو مطالبات کارکنان بوده و افزایش سنواتی هم به آن می‌خورد.

فارس: انتقاداتی به کندی کارهای عمرانی در کشور در سالجاری و نحوه تملک دارایی‌ در سال 99 وجود دارد؛ آیا نمی‌توان تاریخی برای اتمام کارهای باقی مانده قائل شد؟ 

کوهکن: در کشورمان و در قالب کارهای عمرانی و تملک دارایی یک سفره گسترده‌ای پهن شده که اگر بخواهیم تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم و هیچ پروژه جدیدی را هم شروع نکنیم به یک روایت نزدیک به 500 هزار میلیارد و به روایت دیگر 580 تا 600 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

** 200 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی به کالا‌ و خدمات

با توجه به بودجه‌‌ای که بخشی از آن از درآمد نفت است برای تکمیل پروژه‌های عمرانی چقدر می‌توانیم اعتبار بگذاریم، فرض کنید اگر یک سال 38 هزار یک سال 50 یا 60 هزار و سال دیگر 70 هزار میلیارد تومان تخصیص دهیم حداقل 8 یا 9 سال هیچ پروژه عمرانی دیگری را شروع نکنیم با تعدیلی که تعلق می‌گیرد تازه می‌توانیم پروژه‌های نیمه تمام را در این مدت به اتمام برسانیم.

دولت روی بخش عمده‌ای از کالا و خدمات یارانه پرداخت می‌کند که اگر به لیست آن در جدول هزینه‌ها مربوط به تبصره 14 نگاه کنید، دقیقاً اعداد و ارقام آن مشخص است که بالای 200 هزار میلیارد تومان است که اینها هم اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که اگر یارانه گندم را ندهید نان گران می‌شود و برای بعضی مواد کشاورزی و موارد دیگر هم همین‌طور است.

بحث این است که یک موقع با صادر کردن نفت و آوردن ارز به کشور صندوق ذخیره سهم خود را می‌برد و نهایتاً آن مقدار ارزی که دارید به عنوان درآمد تبدیل به ریال کرده و هزینه می‌کنید و این تأکید که باید وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کمتر شود معنا و مفهومش این است که این موضوع در بحث تحریم‌ها یا اتفاقاتی که می‌افتد باشد، بلکه امروز تصمیم‌گیری در مورد آن در همه جای دنیا مطرح است.

فارس: اقتصاد نفتی یک اقتصاد سیاسی بوده و به معنای تام اقتصاد نیست؛ شما چه راهکاری را برای کاهش وابستگی اقتصاد و بودجه ایران به نفت دارید؛ مالیات یا راهکار دیگری؟ 

کوهکن: با توجه به وابستگی بخشی از درآمدهای کشور به نفت، یکی از راههای کاهش و جلوگیری از این وابستگی افزایش سقف مالیات‌ها است، اما با توجه به شرایط تحریم و وضعیت اقتصاد موجود کشور اگر بخواهیم میزان مالیاتی را که از مؤدیان فعلی می‌گیریم افزایش دهیم به نوعی بار آن بر دوش مردم خواهد افتاد.

** عدم پرداخت مالیات قرارگاه خاتم الانبیا جوسازی علیه آن است

برای برون رفت از این مشکلات باید دولت چند کار صورت دهد، نخست جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت اما اعداد و ارقام آن آنقدر نیست که حتی 100 درصد آن گرفته شود 100درصد جایگزین نفت شود اما می‌تواند بخشی از آن را تأمین کند.

راهکار دیگر ایجاد ظرفیت‌‌های جدید است و یکی از این  ظرفیت‌سازی‌ها، حذف معافیت‌های مالیاتی است و مردم باید بدانند گاهی دشمنان تبلیغ می‌کردند که مثلاً قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت اقتصادی دارد اما معاف از پرداخت مالیات است عمدتاً جوسازی بود.

فارس: معافیت مالیات زیادی برای سال 99 طبق مصوبه مجلس در نظر گرفته‌اند؛ آیا نباید به سمت حذف بیشتر معافیت‌های مالیاتی برویم؛ شما با این حجم از معافیت موافق هستید؟ 

کوهکن: هیچ یک از این نهادها و مراکزی که فعالیت‌ اقتصادی دارند اسم می‌برم مثل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام معاف از مالیات نیستند؛ در رهنمودهای مقام معظم رهبری و خطوط کلی که مشخص کردند و در چشم‌انداز هم وجود دارد حرکت به سمت حذف معافیت‌های مالیاتی است فلذا اگر کسی بگوید معافیت‌های مالیاتی را حذف کنیم این جایگزین نفت می‌شود پیدا است اعداد و ارقام آن را نمی‌داند.

یک بخش‌هایی وجود دارد که اعداد این بخش‌ها هم خیلی زیاد نیست، همین امسال در زمان بررسی درآمدها در بودجه یکی - دو مورد پیشنهاد بود که منطق خودش را داشت و قابل قبول بود که برای تصویب نیاز به دو سوم رأی داشت اما به صرف اینکه بعضی معافیت‌ها را ایجاد می‌کرد پس از مطرح شدن در کمیسیون رأی نیاورد.

** باید به افشاکنندگان فرار مالیاتی جایزه داد

پیشنهاد کردیم مثل بعضی از کشورهای دنیا جوایز معرفی ظرفیت‌های مالیاتی داشته باشیم  تا کسانی که درآمد داشته و فرار مالیاتی دارند را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند تا پس از بررسی و حصول نتیجه این جایزه دریافت کنند و بتواند بقیه را به این کار تشویق کند؛ این بخش قابل توجه و مهم بوده و در نهایت باید چنین کاری کنیم که روند آن پروسه زمانی خود را می‌خواهد.

منشاء درآمد دولت‌‌ و کشورها در دنیا نفت، مالیات یا خدماتی است که ارائه می‌شود. لذا خدماتی که داده می‌شود اگر قیمت آن را بالا ببرید موجب فشار آمدن به مردم می‌شود، اگر بخواهید فشاری به مردم وارد نشود که افزایش قیمت‌ها باعث افزایش فشارها می‌شود.

به عنوان مثال مجلس برای سال آینده 160 یا 175 هزار میلیارد تصویب کند اگر این نزدیک به 50 تا 60 درصد باشد باز هم تأکید می‌کنم این به معنی این نیست مالیاتی را که از مردم می‌گیریم افزایش بدهیم اصلاً منظورمان این نیست بلکه آنهایی که فرار مالیاتی دارند و مالیات نمی‌دهند و با فعالیت‌های زیرپله‌ای و زیرزمینی از چشم سازمان امور مالیاتی به دور هستند اینها را احیا کنیم و بگیریم یک راه هم این است.

فارس: دولت و مجلس باید در لایحه بودجه سال 99 به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت کنند؛ ضمن اینکه باید حمایت از اقشار ضعیف جامعه را بیشتر کرد؛ برای این موضوعات چه اقداماتی در دستور کار پارلمان است؟ 

کوهکن: کم کردن هزینه‌‌ها است یعنی وقتی می‌خواهید ترازی از درآمدها و هزینه‌ها بگیریم یا باید درآمدها را بالا ببریم که جوابگوی هزینه‌ها باشد یا درآمدهای جدید که تعریف نشده خلق و تأمین کنیم یا هزینه‌ها را پایین بیاوریم. حالا اینکه دولت گاهی به این سمت می‌رود که بعضی از قیمت‌ها را که برای آن یارانه پرداخت می‌شود را تعدیل کنند به همین خاطر است. 

** تغییر ارز دارو به نیمایی یعنی 300 درصد افزایش قیمت

وقتی در جدول تبصره شماره 14 به هزینه‌ها نگاه می‌کنیم جالب است که مردم هم بدانند مابه‌التفاوتی که دولت برای اینکه برخی از کالاهای اساسی گران نشود 240 تا 250 میلیارد تومان در سال می‌پردازد که رقم بسیار بزرگی است و این هم یکی از راههای آن است. اما این مورد را به هر شکل اگر بخواهید دست بزنید آثار گرانی خودش را دارد. به عنوان مثال ارز 4200 تومان برای تأمین دارو دارید اگر خدای ناکرده ارز دارو نیمایی شود و 4200 تومان تبدیل به 11 هزار تومان شود  تقریباً‌ سه برابر معنایش این است که دارویی که به دست بیمار می‌رسد 300 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

هر چند برخی معتقدند همه بیمه شوند و یارانه مستقیم به بیمار پرداخت شود از طریق بیمه‌ تکمیلی که دارد؛ البته اگر یک زمان ساختارش تعریف شود یا همان کارت الکترونیک مربوط به ارجاعات پزشکی که در حال کار روی آن هستند امکانپذیر خواهد بود البته می‌شود یک بخشی از این را کم کرد. مثال دیگر؛ دولت درباره گندم است که دولت باید بخش قابل توجهی پول بپردازد. شما می‌توانید هزینه تمام شده گندم را کم کنید که قطعاً به مردم فشار می‌آورد.

فارس: منتقدین معتقد هستند فروش اموال دولت خیانت است زیرا این اموال متعلق به مردم است؛ مگر می‌توان حجم زیادی از اموال دولت را فروخت؟ تورم زا نیست؟ 

کوهکن: سه منشاء نفت، مالیات و ارائه بعضی خدمات جزو درآمدهای دولت است. نفت که قیمت آن سیاسی است و از طرفی عقلانی است که درآمد حاصل از نفت را هزینه نکنیم و سرمایه‌گذاری کنیم یا در بخش نفت سرمایه‌گذاری انجام دهیم سپس مشتقات و فرآورده‌های آن را بفروشیم. 

** دولت اجازه فروش انفال را ندارد

در حال حاضر برای فروش نفت خام به دلیل تحریم‌ها مشکل داریم اما بنزین که یکی از مشتقات نفت است هر چقدر هم داشته باشیم را می‌توانیم با قیمت خوب و سود مفید صادر کنیم. لذا با این توضیحات می‌خواهم بگویم که اینطور نیست که کسی به فکر نباشد اما تحریم‌ باعث شده که بالاجبار اتکای روی فروش نفت و ارز را پایین بیاوریم که این مسئله باعث خواهد شد برای تأمین بودجه منابع دیگری جور کنیم.

یکی از این منابع فروش اموال دولتی است، من دیده‌ام که بعضی یا از طریق سخنرانی، نوشتن یا مقاله گفته‌اند که فروش اموال دولت خیانت چرا که این اموال متعلق به مردم است و فروش آن صحیح نیست؛ اینها درست، اما موضوع جدیدی در بودجه آمده که اگر روی این ریل بروند این اقدام به نفع هم هست. آن بحث مولدی که آوردند معنایش این است که اگر دولت در جایی زمین دارد نفروشد، فروش اموال منهای انفال است لذا نباید اشتباه نشود؛ دولت اجازه فروش انفال را ندارد بلکه مجوز فروش اموال را دارند.

فارس: مجلس با حجم زیاد فروش اموال دولت در سال آتی موافقت می‌کند؟ چه کسی بر قیمت‌گذاری‌ها نظارت می‌کند؟ 

کوهکن:‌ طبق برآورد وزارت اقتصاد و دارایی ارزش اموال دولت معادل 7 هزار هزار میلیارد تومان است که اگر درصدی از آن را نقد یا تبدیل به احسن کرده و سود و درآمدی که به دست بیاید دوباره در کنار درآمدها قرار بگیرد می‌توان از فشاری که در بحث تأمین بخشی از هزینه‌ها روی دوش نفت است را کم کرد.

** فروش اموال دولتی نباید رانت زا باشد

در سال جاری عملکرد دولت حدود هزار میلیارد بود و با بررسی مشخص شد قواعد شکلی ناظر بر فروش قواعد سختی است لذا برای سال آینده این را مقداری روان کردیم. به عنوان مثال قانون دیوان محاسبات می‌گوید دولت اگر بخواهد اموالش را بفروشد باید با مصوبه هیأت دولت باشد.

اگر دولت یک ساختمان 100 متری در زابل را بخواهد بفروشد و مبلغ آن واریز شود به جز خزانه، این مورد خاص باید با مصوبه هیأت دولت باشد همه می‌‌دانند پروسه هیأت دولت یک پروسه دو روزه و یک ماهه نیست که این را ساده‌سازی کردیم و گفتیم نیازی نیست که برود هیأت دولت مصوب شود اما حتماً‌ باید قیمت پایه کارشناسی مشخص شود و کانون کارشناسان قیمت‌گذاری کرده و حتماً باید در مزایده بگذارند و دولت در سایتش بگذارد که کاملاً شفاف و همه از آن مطلع باشند که این اموال غیرمنقول را با این مشخصات با این قیمت پایه در فلان تاریخ مزایده می‌گذارند و خدای ناکرده برای عده‌ای ایجاد رانت نشود.

** دولت در سال جاری هزار میلیارد تومان اموال فروخت

همانطور که برای سال آینده مصوبه هیأت دولت را حذف کردیم، معنایش این است که دست وزارت اقتصاد و دارایی را بازتر کرده‌ایم. حالا اینکه عملکرد دولت در فروش اموال در سال جاری هزار میلیارد است و سال آینده به آن 44 تا 45 هزار میلیاردی ریال که مدنظر دولت می‌رسد یا نمی‌رسد راجع به این موضوع در کمیسیون تلفیق بحث‌های مختلفی وجود دارد.

وزارت اقتصاد و دارایی می‌گوید با این مصوبه‌‌ای که شده می‌تواند این کار را انجام دهد البته من بعید می‌دانم که به هر جهت دولت این توان را داشته باشد که 45 هزار میلیارد از اموالش را از طریق مولدسازی یا روش‌های دیگر نقد کند.

فارس:‌ چرا به سمت دریافت مالیات از خانه‌های خالی گام برنمی‌داریم؟ باید مردم را به سمت سوت زنی (افشا تخلفات) سوق دهیم؛ شما با این پیشنهاد موافق هستید؟‌

کوهکن: در خبری که یکی از همکاران ما آن را اعلام کرده مبنی بر اینکه فردی در داخل کشور 200 هزار واحد مسکونی دارد و مالیاتی پرداخت نمی‌کند مقداری اغراق‌ است؛ اگر میانگین حساب کنیم در تهران مسکن متری 10 میلیون تومان باشد این آقا یا خانم که 100 یا 200 هزار واحد در تهران داشته باشد 100 هزار واحد ضربدر یک میلیارد تومان چقدر می‌شود آیا واقعا ما چنین کسی را داریم که اینقدر ثروتمند باشد و گاهی اوقات در گفتن آمار یک مقدار دچار اشتباه می‌شویم.

** برخی آمار در گردش مالی حوزه بهداشت و درمان مردم را بدبین می‌کند

اخیراً کلیپی دیدم که متأسفانه یک خانم هم صحبت می‌‌کند که دولت 8 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد از آن طرف در وزارت بهداشت و درمان دو معاون وزیر 50 هزار میلیارد تومان سواستفاده کردند خوب ببینید آمار و ارقام این طور درست نبوده و صحیح نیست.

گردش مالی در وزارت بهداشت و درمان و همچنین دارویی که وارد می‌کنند اصلاً در این حد نیست که ظرف دو یا سه ماه 2 نفر بتوانند چنین سواستفاده‌ای را بکنند این است که گاهی اوقات متأسفانه آمارهایی که می‌دهند افراد غیر متخصص و غیر مطلع اینها را تصاعدی مطرح می‌کنند که باعث بدبینی در مردم می‌شود. 

 

البته معتقدم سواستفاده، رانت و اینها اگر مواردی هست باید حتماً مطرح و افشا شود و هزینه سواستفاده را برای این افراد در کشور بالا ببریم. با اطلاع دادن به مردم؛ من معتقد به لاپوشانی کردن و نگفتن به مردم نیستم اما اطلاعات و آمار را باید درست و صحیح به مردم بگویم که باعث ایجاد نگرانی‌های دیگری نشود.

فارس: آیا لایحه بودجه سال آینده متناسب با شرایط تحریم و در راستای اقتصاد مقاومتی تدوین شده است؟ چرا باید به حجم معافیت‌های مالیاتی افزوده شود؟ 

کوهکن: در مجلس نظر اکثریت مطرح است و یک نفر تصمیم نمی‌گیرد. اما نظر شخصی من را می‌خواهید بنده به صراحت اعلام می‌کنم که این لایحه‌ای که دولت داده بودجه مقاومت نیست خیلی صریح و روشن می‌گویم و آن را قبول ندارم برای همین هم به کلیات لایحه بودجه در کمیسیون رأی ندادم و استدلال هم داشتم و حجت شرعی هم برای خودم داشتم که رأی ندهم. اما نهایتاً این رأی است که تعیین و تکلیف می‌کند این است که گاهی اوقات انتظاراتی که از مجلس هست و از یک نماینده یا یک جمع کوچک اینگونه نیست چرا که در مجلس بحث  اقلی و اکثر هست و خروجی آن را اکثریت تعیین می‌کند.

** فقط مجلس می‌تواند معافیت مالیاتی بدهد نه دولت

طبق سیاست‌های کلی نظام که حکم آن را هم در برنامه ششم داریم به معافیت‌های مالیاتی نباید اضافه کنیم و حرکت به سمتی باشد که معافیت‌های مالیاتی را کم کنیم. دولت هم اجازه ندارد به کسی معافیت مالیاتی بدهد. تنها مرجعی که اجازه دارد معافیت مالی بدهد مجلس است و ما هم به هیچ عنوان با معافیت‌های مالیاتی قشری اصلاً و ابداً موافق نیستیم.

نکته دیگر در مورد میزان اعداد و ارقامی که از حذف معافیت‌ها عنوان می‌شود یک مقدار غیر واقعی و درست نیست البته شک نکنید اگر معافیت‌ها را حذف کنیم یک درآمد است اما این بحث که بخشی از این معافیت‌ها را حذف کنیم بخش قابل توجهی از بودجه را تأمین می‌کند انجام چهار عمل ریاضی است که ببینیم درآمد چقدر به دست می‌آوریم و آنجا کسری چقدر است البته اصل این مطلب که کمک می‌کند تا منابع‌مان را تأمین کنیم حرف درستی است اما این مطلب که اینها را بگیریم حالا نیاز به نفت نداریم تمام مطالبات و افزایش حقوق شاغلین و حقوق بازنشستگان این یک مقدار اغراق‌آمیز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول