خلیل رنجبر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج با تأکید بر اهمیت مفید و اثربخش بودن بکارگیری روشهای نوین آموزش برپایه پیشرفتهای علمی و عملی اظهار کرد: تسهیل امر آموزش همراه با ایجاد نشاط، عملی کردن فرآیند یاددهی – یادگیری و خارج کردن آن از حالت انتزاعی، غنای برنامه درسی و تعمیق یادگیری از اهداف اصلی برگزاری نهمین جشنواره ساخت وسایل کمک آموزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی با تأکید بر اهمیت کاربرد دستسازههای و ابزارهای آموزشی در راستای بهبود روند آموزشی تصریح کرد: این جشنواره در گروههای دانشآموزان دارای آسیب شنوایی، بینایی، چند معلولیتی اتیسم و نیاز ویژه ذهنی از تاریخ 26 بهمن جاری آغاز و تا پایان فروردین سال آینده با محوریت تمامی دروس ادامه دارد.
وی اظهار داشت: معلمان شاغل در پایههای مختلف تحصیلی پیش دبستان، ابتدایی، متوسطه دوره اول پیش حرفهای و دوره دوم حرفهای مدارس مستقل و ضمیمه شهری و روستایی شهرستانها و مناطق تابعه میتوانند طرحهای خود را به دبیرخانه این جشنواره واقع در واحد آموزش اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ارسال نمایند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان استفاده از دست سازهها و اشیاء فیزیکی را یکی از روشهای مؤثر در فعال بودن دانشآموزان در فرآیند یادگیری عنوان کرد و افزود: دستسازهها در آموزش برخی مفاهیم که ارائه آنها به صورت توضیحات کلامی، نمادین و یا تصویری مبهم است میتوانند جایگزین ارزشمندی برای رفع نیازمندیها و کمبودهای امکانات کمک آموزشی و پیشبرد اهداف عالیه آموزشی و پرورشی باشند.
رنجبر گفت: اغلب این دستسازهها از مواد بازیافتی، در دسترس، ساده و ارزان تهیه شده و با ایجاد انگیزه و فراهم کردن زمینه مشارکت دانشآموزان در فرآیند تدریس باعث افزایش سطح کیفی آموزش، رشد خودشکوفایی و تفکر خلاق، افزایش اعتماد به نفس و کسب مهارت برای زندگی آینده در دانشآموزان میشود.
وی عنوان کرد: دوره قبلی این جشنواره با شرکت 120 نفر از معلمان مدارس استثنایی برگزار و 76 طرح کمک آموزشی از 10 شهرستان و منطقه تابعه استان بعنوان منتخب برگزیده و بعد از ارزیابیهای تخصصی 10 دستسازهی کمک آموزشی برتر از شهرستانهای سنندج (6 طرح )، سقز (2 طرح )، بیجار و دهگلان معرفی شدند.
انتهای پیام/2330/72