خبرگزاری فارس مازندران ـ جاوید عباسی|شیوع کرونا با نامی که اکنون برای همه آشناست و ورد زبانها شده است، تعطیلی مدارس خوشحالی بچهها را به دنبال داشت؛ یک هفتهای است که مدرسهها تعطیل شده است.
اما در این میان مسؤولیتپذیر که باشی برایت فرقی نمیکند، برف، سرما، کرونا، جنگ، مهم این است که احساس مسؤولیت شما اجازه نمیدهد دست رو دست بگذارد و منتظر بهبود شرایط باشی،خودت دست به کار میشوی و زمینه را برای بهبود شرایط آماده میکنی.
فاطمه زارعیدنگسرکی، معلم پایه ششم با وجود تعطیلی مدارس برای پیشگری از شیوع کرونا در مازندران، تدریس را رها نکرده و احساس دلتنگی خویش برای دانشآموزان را با تدریس در فضای مجازی رفع میکند.
درباره شیوه تدریس و اینکه چند وقت شروع به این اقدام کرده میگوید؛ هماکنون مشغول جمعبندی مطالب امروز برای دانشآموزان هستم.
این معلم دلسوز با روش کلاس معکوس سال گذشته در مدرسهای که تدریس میکرد آشنا شد، وی اجرای این شیوه در شرایطی که کلاسهای درس تعطیل شده را بهترین فرصت برای کمک به دانش آموزان و سیستم آموزشی کشور میداند و معتقد است با توجه به رشد فضای مجازی، فرصت بسیار خوبی است که روش تدریس نوین را در شرایط فعلی عملیاتی کنم.
توضیحات این خانم معلم درباره شیوه تدریس مجازیش را در فیلم ببینید:
کلاس درس این خانم معلم ۳۳ دانشآموز دارد و هر دانشآموز باید پس از دریافت مطالب بازخوردها را برایش ارسال کنند؛ برای اینکه اطمینان خاطر حاصل کند که بچهها متوجه درسش شدند سؤال برای دانشآموزان ارسال میکند و پاسخ را دریافت میکند و اگر ابهامی وجود داشته باشد دوباره باید رفع اشکال کند.
اوج احساس مسؤولیت این معلم فداکار زمانی بیشتر خودنمایی میکند که در حال حاضر به صورت حقالتدریس در مدرسه پسرانه شهید معلمکلائی فعالیت میکند.
یعنی اینکه هر وقت که سر کلاس حاضر باشد از آموزش و پرورش حقالزحمه دریافت میکند و این روزها که کلاس درس به خاطر کرونا تعطیل شد بابت این تلاشها ریالی دریافت نمیکند و میزان حقوق دریافتی در ماههای عادی هم زیر یک میلیون تومان است.
در شرایط فعلی کشور نیاز دارد که همه دست به دست هم بدهیم، تا از بحران احتمالی جلوگیری کنیم، بنده در شرایط حاضر کمترین اقدامی است که برای کمک به رفع بحران احتمالی میتوانم انجام دهم و بدون توجه به مسائل مالی این اقدام را وظیفه اجتماعی، دینی خودم میدانم
زارعی از مسؤولیت اجتماعی که در قبال دانشآموزان دارد سخن به میان آورد و گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز دارد که همه دست به دست هم بدهیم، تا از بحران احتمالی جلوگیری کنیم، بنده در شرایط حاضر کمترین اقدامی است که برای کمک به رفع بحران احتمالی میتوانم انجام دهم و بدون توجه به مسائل مالی این اقدام را وظیفه اجتماعی، دینی خودم میدانم.
این خانم معلم از ساعت هشت صبح کار را شروع میکنم و منتظر دریافت بازخورد کلاس مجازی است و در این ایام تلاش میکند که بچهها از درس علوم و ریاضی که مسؤولیت آن برعهده وی گذاشته شده است عقب نمانند، میگوید؛ در حال حاضر هم روزی پنج ساعت برای دانش آموزان خودم وقت میگذارم.
این معلم تلاش کرد که در فضای مجازی هم جو مدرسه را حاکم کند، برای دانشآموزان فعال حتی جوایزی در نظر میگیرد.
خانم زارعی این طور ادامه میدهد: با بچههای که تدریس را یاد گرفتند مرور میکنم و به اعضای گروه توصیه میکنم که درس را به سایر دانشآموزانی که متوجه نشدند انتقال دهند و خودم هم به تک تک اعضا پیام میدهم که اگر اشکال و یا سئوالی دارند مطرح کنند، برای دانشآموزان فعال گروه جوایزی که در مدرسه به صورت برچسب و ستاره معمول هست اهدا میکنم.
در قبال ۳۳ دانشآموز پسر این مدرسه خودم را مسؤول میدانم و از این روش تلاش میکنم به دانشآموزانم القاء کنم که همه باید برای برون رفت از چالش موجود تلاش کنم و هر فردی باید به اندازه توان خویش برای شکست کرونا قدم بردارد در این راه موفق میشویم
زارعی با اعلام اینکه استفاده از ظرفیت فضای مجازی یعنی اینکه که در این ایام محدودیتها را بشکنیم و تهدید را تبدیل به فرصت کنیم، افزود: بنده احساس کردم بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی این شیوه است بنده سهم خودم برای شکست کرونا را توجه و پیگیری درس دانشآموزان کلاس خودم میدانم و در قبال ۳۳ دانشآموز پسر این مدرسه خودم را مسؤول میدانم و از این روش تلاش میکنم به دانشآموزانم القاء کنم که همه باید برای برون رفت از چالش موجود تلاش کنم و هر فردی باید به اندازه توان خویش برای شکست کرونا قدم بردارد در این راه موفق میشویم.
این معلم در پایان از احساس دلتنگیاش برای دانشآموزان صحبت به میان آورد، افزود: برای اینکه بچهها را وادار به حرف زدن کنم و بتوانم صدای آن را بشنوم شیوه اجرای مباحث عملی را از بچهها درخواست میکنم و از آنها میخواهم که نحوه اجرای آزمایش را به صورت فیلم برایم ارسال کنند.
گفتوگو به پایان رسید ولی کلید واژههای بسیار دلگرم کنندهای در این گفتوگو بود که انسان را به تفکر وا میدارد، در این شرایطی که برخی سودجو به فکر احتکار ماسک یا مواد ضدعفونی کننده هستند، معلم حقالتدریسی در این دیار همه دغدغهاش حتی روز تعطیل و زمانی که به واسطه ویروس کرونا مسؤولیت شغلی از او سلب میشود، ردای مسؤولیت اجتماعی را به تن میپوشد و علاقمند است به صورت ویژه نقشآفرینی کند با تکیه به این ظرفیت اجتماعی موجود میتوانیم امیدوار باشیم که ما کرونا را شکست میدهیم و دوباره دورهمیمان را جشن بگیریم.
انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/و