اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اولویت‌های اقتصادی 3 گانه مجلس یازدهم/تصویب قانون شفافیت آرا و تعارض منافع پیش از قانونگذاری

یک منتخب مردم مجلس یازدهم با اشاره به تصویب قانون شفافیت آرا و تعارض منافع پیش از قانون گذاری گفت: اصلاح نظام مالیاتی، مالیات تولیدی ها و نظام بانکی از جمله برنامه های مجلس آینده است.

اولویت‌های اقتصادی 3 گانه مجلس یازدهم/تصویب قانون شفافیت آرا و تعارض منافع پیش از قانونگذاری

مجتبی رضاخواه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم، اظهار داشت: برنامه‌هایی که ارائه خواهیم داد انفرادی و شخصی نیست بلکه یک مجموعه منسجم از برنامه‌های متنوع است که پیشنهاد خواهد شد.

منتخب مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه به دنبال این هستیم که ساختار مالیاتی اصلاح شود، بیان داشت: اقشار کم درآمد و متوسط مالیات می‌دهند و ابر ثروتمندان و ثروتمندان مالیات متناسب با درآمد نمی‌دهند.

وی یکی از دیگر رویکردهای مالیاتی را کاهش مالیات فعالیت های تولیدی دانست و گفت: در مقایسه با کشورهای پیشرفته مالیات بیشتری از تولیدی ها می گیریم و در عوض از دلالان و واسطه گران که بیشترین نفع را می برند مالیات گرفته نمی‌شود که این روند باید اصلاح شود.

منتخب مردم در مجلس یازدهم از دیگر رویکردهای برنامه‌های اقتصادی را مربوط به نظام بانکی دانست و افزود: قانون نظارت بانک مرکزی باید تغییر کند و این بانک باید شخصیت مستقل داشته باشد.

وی اضافه کرد: نظام بانکداری باید کارآمد شود. در حال حاضر قوانین بانکداری به درستی اجرا نمی‌شود و بانک‌ها از طریق بنگاه داری دلالی و فروشگاه سازی کسب درآمد می‌کنند و آیین نامه ها و قوانین بانکداری به درستی اجرا نمی شود که در این زمینه باید نظارت مجلس قوی‌تر شود.

* ظرفیت اقتصاد دیجیتال برای ایجاد اشتغال

به گفته رضاخواه، اقتصاد دیجیتال یکی دیگر از برنامه ها است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد حدود ۶ میلیون نفر بیکار در جامعه وجود دارد که از ظرفیت اقتصاد دیجیتال می توان در جهت ایجاد اشتغال بهره برد. فعالیت‌های آنلاین در فضای اقتصادی باید فراهم شود و مجلس در این زمینه می‌تواند بسترسازی و قانونگذاری کند تا تسهیلات خوبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم شود. برای مثال گردش مالی بازار محصولات کشاورزی در سال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که عمده  آن نصیب دلالان و واسطه‌ها به ثمن بخس می‌شود.

وی ادامه داد: عملاً کشاورزان و مصرف کننده از عواید بازار محصولات منتفع نیستند بنابراین باید پلت فرمی ایجاد کرد که کشاورز به مصرف کننده عمده وصل شود و مجلس در این زمینه سیاستگذاری خواهد کرد.

* بودجه‌ریزی فعلی به نفع مردم نیست

رضا خواه اصلاح نظام بودجه را ضروری دانست و گفت: بودجه فعلی به نفع مردم نیست و باید اصلاح شود و همچنین بازار بورس و سرمایه نیاز به اقداماتی برای توسعه دارد.

منتخب مردم در مجلس یازدهم با اشاره به جلسات فشرده منتخبان برای نهایی کردن برنامه‌های اقتصادی پیش از انتخابات بیان داشت: امیدواریم بتوان با نهایی کردن برنامه ها در جهت قانون گذاری متناسب با اوضاع اقتصادی برداریم.

رضاخواه تاکید کرد: از اولویت‌های اصلی پیش از هرگونه قانون گذاری، وضع قانون شفافیت آرای نمایندگان مجلس در صحن و کمیسیون‌های مجلس است. همچنین قانون مدیریت تعارض منافع باید مصوب شود تا هر مسئولی تصمیم می‌گیرد در راستای منافع شخصی و خانوادگی و اطرافیان و هم حزبی های خود نباشد که اگر چنین شد قوانین تنبیهی وضع شود تا رفتار نمایندگان در مجلس قابل کنترل و نظارت باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول