اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان؛ ترکیه به دنبال راهی برای استفاده از حریم هوایی ادلب است

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن مخالفت مجدد با عقب‌نشینی از ادلب، تهدید کرد نیروهای ارتش سوریه را به پشت محدوده توافق سوچی عقب می‌رانند.

اردوغان؛ ترکیه به دنبال راهی برای استفاده از حریم هوایی ادلب است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) با تکرار تهدیدها علیه دولت سوریه، گفت کوچکترین قدمی از ادلب عقب‌نشینی نخواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا گفت: «خواسته ما در ادلب، عقب‌نشینی رژیم سوریه به پشت محدود پست‌های دیدبانی ترکیه و ایجاد فرصتی برای بازگشت آواره‌ها به خانه‌هایشان است».

وی با انتقاد از ممانعت روسیه از حضور جنگنده‌های ترکیه در حریم هوایی سوریه، توضیح داد: «بزرگترین بحرانی که اکنون در ادلب ضمن آن مواجه هستیم، ناتوانی ما در استفاده از حریم هوایی [این منطقه] است که به زودی بر آن نیز غلبه خواهیم کرد».

به نوشته آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه چشم طمعی به خاک و نفت سوریه ندارند، مدعی شد: «چیزی که ما می‌خواهیم، صلح و ثبات برای سوری‌ها در سرزمین خودشان است».

اردوغان ضمن انتقاد از حمایت روسیه از عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه در ادلب، افزود: «ترکیه در تلاش بوده تا اقداماتی را برای ممانعت از بحران انسانی در ادلب انجام دهد اما روسیه نمی‌خواهد وخامت اوضاع را ببیند».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، وی در ادامه گفت: «صبر ما از اینکه نیروهای رژیم اسد پست‌های دیدبانی ما را محاصره می‌کنند، به سر آمده است. ما یک قدم هم عقب‌نشینی نمی‌کنیم. رژیم را مجبور می‌کنیم از منطقه کاهش تنش ادلب خارج شود».

رئیس‌جمهور ترکیه تهدید: «ضرب‌الاجل ما به رژیم [سوریه] در حال نزدیک شدن است. بعد از به پایان رسیدن ماه [جاری میلادی]، ما هر کاری لازم باشد برای تامین امنیت پست‌های دیدبانی خود انجام می‌دهیم».

اردوغان با بیان اینکه دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه احتمالا در تاریخ پنجم مارس انجام می‌شود، گفت: «ما انتظار داریم تمام بندهای توافق سوچی اجرا شود. الزامات توافق باید محقق شود و نمی‌توانم بدون این مسائل به مصالحه رسید».

به نوشته آناتولی، وی درباره تمایل ترکیه برای خرید سامانه‌های پدافند موشکی از آمریکا نیز توضیح داد: «ما پیشنهاد خود را برای خرید سامانه پاتریوت به آمریکا دادیم و به آنها گفتیم که تمایل داریم آن را از شما خریداری کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص عملیات‌های نظامی کشورش علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه نیز گفت: «روسیه و آمریکا به وعده‌های خود درباره مقابله با تروریست‌ها عمل نکرده‌اند».

اردوغان چند روز پیش نیز در مخالفت با برخی درخواست‌ها برای خروج از سوریه گفته بود: «ما از ادلب عقب‌نشینی نمی‌کنیم تا زمانی که رژیم تهاجم به این استان را متوقف نکند. این تنها شرط برای توقف درگیری‌هاست». (جزئیات بیشتر)

درخواست ترکیه برای توقف عملیات در ادلب در حالی است که ارتش سوریه شامگاه گذشته موفق شد پنج منطقه دیگر را آزاد کند و در صورت تداوم پیشروی خود در جنوب ادلب، خواهد توانست جبهه النصره و سایر تروریست‌ها را در جبل الزاویه محاصره کند.

اخیراً بعد از موفقیت‌های ارتش سوریه، مقامات ترکیه از جمله شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه پروپاگاندای خود تهدید به عملیات نظامی علیه ارتش سوریه در ادلب کرده است. روسیه به عنوان کشور ضامن توافقات آستانه و سوچی تأکید کرده است که عملیات‌های اخیر ارتش سوریه بعد از ناتوانی ترکیه در اجرای مفاد توافق سوچی بوده است و مسکو همچنان به حمایت‌های خود از دولت قانونی سوریه در جنگ علیه تروریسم ادامه می‌دهد.

گذشته از این، ترکیه و روسیه ۲۰۱۸ در نشست سوچی (شهری در ساحل شرقی دریای مدیترانه)، نیز به طور ویژه در مورد استان ادلب به توافق رسیدند. ایجاد منطقه حائل برای اسکان افراد غیرنظامی و جداکردن تروریست‌ها از معارضان از جمله توافقات سوچی بود که ترکیه به عنوان رابط و حامی مخالفان دولت سوریه، تا به این لحظه اقدام به جداسازی مخالفان میانه‌رو از تروریست‌های حاضر در ادلب نکرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول