اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

«انفاق» تجارتی پرسود

«انفاق» تجارتی پرسود است، آنچه در راه خیر انفاق می‌کند هرچند کم باشد، خداوند از فضل خود بر آن می‌افزاید و چندین برابر به ما پاداش می دهد.

«انفاق» تجارتی پرسود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نوع‌دوستی و کمک به همنوع از دیدگاه آیین الهی و جهانی اسلام امری ذاتی و فطری است و در واقع خداوند متعال تمایل به کمک کردن به همنوعان را به صورت یک شناخت در قلب هر بشری الهام کرده است بدین مفهوم که عمل نیکوکاری به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان وجود دارد.

انسان‌دوستی یا نیکوکاری اعمال یا اوقافی هستند که در راستای انجام اهداف بشردوستانه و برای مقاصد نیکوکاری انجام می‌شود.

در فرهنگ اسلام، انفاق در راه خدا، از مصادیق احسان شمرده شده است، قرآن مجید اجر و مزد انفاق در راه خدا را 700 برابر بیشتر می‌داند. و خداوند تبارک و تعالی در آیات قرآن در این زمینه می‌فرماید: «اگر چیزی را در راه من انفاق کنید، عوض آن را به شما می‌دهم و او بهترین روزی دهندگان است.»

دوری از صفت ناپسندیده بُخل و طمع که از ویژگی‌های اخلاقی رستگاران است با انفاق در راه خدا حاصل می‌شود، خداوند در آیه 16 سوره تغابن خطاب به انسان‌‌ها می‌فرماید «تا می توانید تقوای الهی پیشه کنید و گوش دهید و اطاعت نمائید و انفاق کنید که برای شما بهتر است و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند.»

از سال 1369 تاکنون هر سال در اسفند ماه و در آستانه عید باستانی نوروز و بهار طبیعت، مردم مهربان و نیکوکار کشور  همزمان با هفته احسان و نیکوکاری که از از چهاردهم تا بیست و یکم اسفندماه اسفند سالروز تشکیل کمیته امداد امام(ره) شروع می‌شود در همایشی عظیم که تبلور نوع دوستی، نیکوکاری و مهرورزی آنان است دست‌های پر محبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده‌های نیازمند و کودکانشان می‌کشند.

برگزاری جشن نیکوکاری در 1000 مدرسه

مدیرکل کمیته امداد کردستان از برگزاری جشن نیکوکاری همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در یک‌هزار مدرسه سطح استان خبر داد و اظهار کرد: هر ساله همزمان با هفته نیکوکاری و سالروز تشکیل کمیته امداد برنامه‌های مختلفی در سطح استان برگزار می‌شود.

محمدرسول شیخی‌زاده اذعان کرد: برگزاری جشن نیکوکاری در یک‌هزار مدرسه سطح استان، مساجد و مصلی‌های برگزاری نماز جمعه و غیره از برنامه‌هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ایجاد پایگاه‌های کمک‌های مردمی در سطح میادین اصلی شهرهای استان نیز همچون سال‌های گذشته هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشن نیکوکاری فرصتی است که با هدف کمک به خانوارهای نیازمند با توجه به سطح مختلف نیازمندی‌های آنان برگزار می‌شود، گفت: مردم نیکوکار و نوع دوست استان در جشن نیکوکاری سال گذشته 2 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صورت نقد و کالایی به نیازمندان و محرومین کمک کردند.

شیخی‌زاده اذعان کرد: تعهد استان در بحث جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جشن نیکوکاری سال گذشته 2 میلیارد تومان بود که مردم کردستان 2 میلیارد و 200 میلیون تومان کمک کردند.

وی خاطرنشان کرد: تعهد کمیته امداد در بحث جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جشن نیکوکاری امسال نیز براساس اعلام مرکز 2 میلیارد و 700 میلیون تومان است که امیدواریم شاهد تحقق و عملیاتی شدن این تعهد باشیم.

 به گفته مدیرکل کمیته امداد کردستان، ترویج کار خیر در جامعه یکی از مهم‌ترین اهداف کمیته امداد در برگزاری برنامه‌های مختلف است.

وی با تاکید براینکه اصراری به اهدای کمک‌ها حتما از طریق کمیته امداد نیستیم، عنوان کرد: هدف رساندن این کمک‌های مردمی به دست نیازمندان واقعی است، حتی اگر این کار از  طریق خود خیران صورت گیرد.

شیخی‌زاده به حمایت این نهاد از 68 هزار خانوار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 135 هزار نفر از نیازمندان و محرومین این استان از خدمات کمیته امداد امام بهره‌مند بوده و هیچ پشت نوبتی ورود به چرخه حمایت امداد استان نداریم.

وی از شناسایی نیازمندان و ایجاد بسترهای لازم برای کمک‌رسانی به آنان را از مهم‌ترین اولویت‌های کمیته امدادعنوان کرد و گفت: کمیته امداد امام خمینی با برنامه‌ریزی‌ و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها سعی دارد به همه سرفصل‌ها و سطوح مختلف نیازمندی‌های مددجویان رسیدگی کند و این امر بدون کمک خیران امکان‌پذیر نیست.

رفع دغدغه معیشتی فقرا و نیازمندان جامعه 

امام جمعه سنندج هم در این باره می‌گوید: یاری و کمک به نیازمندان در بین  مردم متدین و با فرهنگ کردستان ریشه تاریخی دارد.

ماموستا فایق رستمی خاطرنشان کرد: مردم نوع دوست و خیر این استان در طول تاریخ پر افتخار خویش همواره به یاری نیازمندان و مستمندان شتافته‌‌ و بزرگان دین را در این راستا الگوی خود قرار داده‌اند.

امام جمعه موقت سنندج اضافه کرد: رفع دغدغه معیشتی فقرا و نیازمندان جامعه به ویژه در شرایط اقتصادی امروز باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و همه مردم در این زمینه احساس مسوولیت کنند.

ماموستا رستمی با بیان اینکه توجه به قشر محروم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز انقلاب با فرمان امام راحل انجام گرفته است، گفت: تشکیل نهاد کمیته امداد در نخسیتن روزهای پیروزی انقلاب با فرمان امام به همین منظور انجام گرفت.

وی گفت: احسان و نیکوکاری، یکی از اصول اساسی ارزش‌ها در جامعه اسلامی است و بر این اساس، خداوند در قرآن، همگان را به انجام آن فرمان داده است.

رستمی گفت: تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در کمک به نیازمندان جامعه قابل تقدیر است از مردم خیرخواه و نوع دوست کردستان می‌خواهیم که کمال همکاری را با این نهاد خدمت‌رسان داشته باشند.

مردم کردستان در کمک به نیازمندان ید طولایی دارند

یکی از خیرین استان کردستان هم می‌گوید: کمک به هم‌نوع حس آرامش به انسان می‌دهد هر انسانی به اندازه توان خود به دیگران کمک کند.

حاج محمد گفت: ما پیرو دین اسلام و مکتب رسول‌الله هستیم و باید با الگوبرداری از بزرگان دین در مسیر کمک به دیگران گام بردارند.

حمایت از نیازمندان با فرهنگ مردم کردستان عجین شده است مردم این استان به خاطر تدینی که دارند همواره در کمک به نیازمندان ید طولایی دارند تا جایکه در حال حاضر تعداد زیادی مراکز و موسسات خیریه در این استان فعال است.

گوشه چند اسکناس از کنار، قرآن کوچکی که پشت فرمان ماشینش گذاشته معلوم است، هر صبح قبل از روشن کردن ماشینم یک اسکناس زیر همین قرآن می‌گذارد، می‌گوید: صدقه رفع بلاست، همین صدقه‌ای که کنار می‌گذارم موجب شده هر روز با دلی قرص بدون هیچ دلهره‌ای پشت فرمان ماشین بنشینم.

خداوند با دستان تو دست انسان گرفتاری را گرفته است، وقتی دست افتاده‌ای را می‌گیری و لبخند را مهمان قلبش می‌کنی.

بدان دستی که کمک می‌کند از دستانی که برای دعا بالا می‌روند مقدس‌تر است....

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول