اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

عدالت و مبارزه با فساد باید به گفتمان تبدیل شود

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد معتقد است عدالت و مبارزه با فساد باید به گفتمان تبدیل شود و یکی از مطالبات مردم از نمایندگان مجلس و مسئولان باشد.

عدالت و مبارزه با فساد باید به گفتمان تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، اکبر غفوری در هجدهمین نشست اندیشه‌ورزی «والعصر» که به تبیین «7 توصیه‌ مهم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم» اختصاص داشت با برشمردن این رهنمودها به تحلیل و بررسی مقوله «عدالت و مبارزه با فساد» به عنوان یکی از این توصیه‌ها پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به آیات قرآن کریم، فرازهایی از نهج‌البلاغه و احادیث در رابطه با لزوم برقراری عدالت و مبارزه با فساد گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب نیز بر گسترش عدالت و مبارزه با فساد در همه عرصه‌ها تأکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، طهارت اقتصادی را شرط مشروعیت همه مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی می‌دانند و در جایی دیگر می‌فرمایند: برخی در صحبت‌ها و نوشته‌های خود بی‌ملاحظه هستند، نمی‌توان فساد برخی را به کل کشور تعمیم داد، ما در کشور مدیران پاکدست فراوانی داریم، این گونه سخن که فساد همه جا را فراگرفته، ظلم به افراد و ظلم به نظام است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به کلام رهبری که «نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سر تا پا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است.» اظهار داشت: مسئولان باید با کار جهادی و همت مضاعف بیش از پیش در جهت تحقق عدالت اجتماعی تلاش کنند.

وی افزود: یکی از اهداف بعثت پیامبران الهی برقراری عدالت بوده است ولی اقامه عدل می‌بایست توسط خود مردم صورت بگیرد؛ مردم باید قسط و عدالت را مطالبه کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه عدالت و مبارزه با فساد باید به گفتمان تبدیل شود و مطالبه همه مردم باشد، تصریح کرد: در این زمینه باید از نمایندگان مجلس و مسئولان درخواست کنیم و از آنها مطالبه داشته باشیم چرا که یکی از توصیه‌های مهم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تحقق عدالت و مبارزه با فساد است.

وی افزود: رهبری در این بیانیه آورده‌اند؛ «همه باید از شیطانِ حرص برحذر باشند و از لقمه‌ حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت و حساسیت، از تشکیل نطفه‌ فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه نیازمند انسان‌هایی باایمان و جهادگر و منیع‌الطبع با دستانی پاک و دل‌هایی نورانی است. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد».

غفوری به گام‌های مؤثر ایران در راستای تحقق عدالت اشاره کرد و افزود: طبق آمار و گزارش بانک جهانی در سال 1356 و در اوج درآمدهای نفتی رژیم پهلوی، بیش از 46 درصد مردم ایران در فقر مطلق به سر می‌بردند؛ فقر مطلق یعنی کسانی که توان تهیه حداقل کالری لازم برای ادامه حیات را ندارند. این در حالی است که ایران با راهکارهای حمایتی از جمله بیمه، فقر مطلق را به صفر رسانده و بنا به گزارش سازمان ملل، ایران امروز رتبه اول شاخص توسعه انسانی را به خود اختصاص داده است.

وی کارنامه انقلاب در زمینه عدالت را موفق دانست و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد: ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «توفیقات انقلاب در این‌باره قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای از گذشته نیست به طوری که انقلاب توانسته است جابه‌جایی خدمت و ثروت را از مرکز به همه جای جامعه منتقل کند».

این استاد دانشگاه افزود: اجرای عدالت و مبارزه با فساد، مکمل یکدیگرند و اگر عدالت نباشد مبارزه با فساد هم امکان پذیر نیست، از این رو رهبر انقلاب گام اول را مبارزه با فساد می‌دانند.

وی با بیان اینکه در ابتدا، نهادهای حاکمیتی، مسئول مبارزه با فساد هستند و باید به وظیفه خود به خوبی عمل کنند گفت: ایشان در بیانیه نیز تصریح کرده‌اند: «ایجاب می‌کند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و به‌ معنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاه‌های حکومتی.»

غفوری با اشاره به اینکه دشمنان همواره سعی دارند حرکت‌های مؤثر و خوبی که در کشورمان در جهت تحقق عدالت اجتماعی صورت گرفته را با سکوت و پنهان‌سازی نادیده بگیرند یا کمرنگ جلوه دهند، اظهار کرد: باید با روحیه جهادی و کارهای بیشتر، برنامه‌ها و ‌توطئه‌های دشمنان انقلاب را خنثی کنیم.

انتهای پیام/3404

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول