اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش‌های «علاوی» برای غلبه بر باج‌خواهی‌ها و خارج کردن عراق از بحران سیاسی

مامور تشکیل کابینه عراق در ساعات باقیمانده تا نشست صبح فردای پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه در حال رایزنی‌های فشرده با گروه‌های سیاسی به منظور ارائه ترکیبی از وزرایی به تعبیر خود مستقل است.

تلاش‌های «علاوی» برای غلبه بر باج‌خواهی‌ها و خارج کردن عراق از بحران سیاسی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر عراق کمتر از ۲۴ ساعت فرصت دارد تا با گروه‌های سیاسی مخالف، درباره سازوکار تشکیل کابینه و برنامه‌ای که نسخه‌ای از آن روز سه شنبه به پارلمان رسیده است به توافق دست یابد. در غیر این صورت احتمال تصویب کابینه علاوی و دستیابی وی به رای اعتماد پارلمان ضعیف‌تر از چیزی می‌شود که در اوایل هفته جاری پیش بینی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، دو گروه شیعی جریان «حکمت» به رهبری «عمار الحکیم» و ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق عراق هم که حمایت خود را از علاوی اعلام کرده بودند شرط گذاشته‌اند در صورت موافقت نهایی گروه‌های سنی و کُرد با اسامی وزرا که قرار است امروز به اطلاع گروه‌های سیاسی عراق برسد، به حمایت خود از کابینه علاوی ادامه می‌دهند.

به گفته منابع سیاسی در بغداد، تیم مذاکره‌کننده علاوی برای چهارمین بار ظرف دیروز و امروز با نمایندگانی از گروه‌های سیاسی مخالف دیدار و درباره ساز و کار و شرایط کار علاوی در تشکیل کابینه و امکان تجدید نظر در برخی وزراء به خصوص آنهایی که دو تابعیتی هستند، گفت‌وگو کرده است که تاکنون تعداد این دوتابعیتی‌ها در ترکیب پیشنهادی کابینه به پنج نفر می‌رسد و از جمله آنها نامزد وزارت نفت عراق است که به گفته منابع بالای ۸۰ سال دارد و علاوه برتابعیت عراقی، تابعیت انگلیسی دارد که این امر مغایر با قانون عراق است که می‌گوید اگر شهروند عراقی تابعیت دومی دارد در صورت تصدی مقام اجرایی وزارتی باید تابعیت دوم خود را لغو کند.

علاوی در تازه‌ترین اظهارات رسمی خود که در توئیتر بیان کرد، شامگاه دوشنبه گفت که به گوشش رسیده که توطئه‌ای برای به شکست کشاندن تصویب کابینه به دلیل ناتوانی در ادامه دادن به سرقت وزرارتخانه وجود دارد، زیرا وزارتخانه‌ها توسط وزرایی مستقل و پاکدست اداره خواهد شد و این نقشه با پرداخت مبالغ هنگفتی به نمایندگان این مسئول عراقی تصریح کرد که بر اساس این طرح، مبالغ هنگفتی پرداخت شده تا رأی‌گیری به صورت محرمانه صورت گیرد. علاوی در پایان ابراز امیدواری کرد که این اطلاعات، نادرست باشد.

به ادعای نزدیکان به مأمور تشکیل کابینه، علاوی طی سه روز گذشته آرای نمایندگانی از فراکسیون‌های عربی شیعه و سنی را از دست داده است با وجود اینکه از طریق مذاکره با گروه‌های کُرد و پذیرش برخی شروطشان درصدد جلب حمایت آنها بود.

تعدادی از گروه‌های سیاسی شیعه گفته‌اند  تنها در صورت مشارکت گروه‌های سیاسی کُرد و اهل تسنن و با نفوذ در پارلمان عراق به کابینه علاوی رای می‌دهند.

منابع نزدیک به علاوی می‌گویند ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، جریان الحکمه به رهبری عمار الحکیم و ائتلاف دوله القانون به رهبری نوری المالکی به علاوی تاکید کردند که فقط در صورت حضور کُردها و اهل تسنن در جلسه روز پنجشنبه به او رای می‌دهند و این قضیه درباره برخی شخصیت‌های اهل تسنن هم که حامی علاوی بودند غیر از ائتلاف القوی العراقیه صدق می‌کند.

این مبنع گفت: «توئیت علاوی به منظور اعمال فشار بر گروه‌های سیاسی و نمایندگان برای حضور در جلسه امروز و رای دادن به او صورت گرفته است و او در حال حاضر از جامعه عراقی و مرجعیت عراق برای اعمال فشار بر نمایندگان به منظورحضور در جلسه اعطای رای اعتماد به کابینه استفاده کرده است».

این منبع با اشاره به اینکه نخست وزیر هنوز از تعداد کسانی که در جلسه فردا به او رای اعتماد خواهند داد، بی خبر است، گفت: «آمریکا هم از طریق مایک پامپئو وزیر خارجه خود پیام داده که هر دولت جدیدی در عراق باید مردو قبول اهل تسنن و کُردها باشد».

این درحالی است که گروه «تحالف القوی العراقیه» همچنان با علاوی به عنوان مامور تشکیل کابینه مخالف است و «عبدالله الخربیط» یک عضو پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید علاوی را گزینه‌ای سیاسی و مغایر با ویژگی‌های مد نظر معترضان عراقی خواند.

این رهبر القوی العراقیه گفت که این گروه گفت‌وگوهایی غیرمستقیم با علاوی دارد و همه نمایندگان خود برای حضور در بغداد به منظور تشکیل جلسه و دستیابی به موضعی نهایی درباره جلسه فردای پارلمان دعوت کرده است.

«حاکم الزاملی» یکی از رهبران جریان صدر هم در گفت‌وگو با العربی الجدید از تحرکات آشکار برخی طرف‌ها و شخصیت‌های سیاسی برای تحمیل وزرایی بر نخست وزیر و اعمال سهم‌خواهی جدید در دولت خبر داد و گفت: «بعید نیست در این قضیه فشارهایی وارد آمده و رشوه‌هایی پیشنهاد داده شود».

الزاملی افزود: «برخی شخصیت‌ها و طرف‌های سیاسی درصدد به شکست کشاندن جلسه رای گیری فردای پارلمان عراق هستند، اما فشار جامعه عراقی و وجود گروه‌های سیاسی بزرگی در پارلمان این نوید را می‌دهد که اراده برای تصویب کابینه در جلسه فردا جدی است مشروط بر اینکه ترکیب کابینه مستقل و متخصص باشند».

این منبع با تاکید بر اینکه علاوی در حال حاضر برای تصویب شدن کابینه خود در جلسه فردای پارلمان تضمین گرفته است، گفت: «کابینه علاوی با حضور گروه‌های سیاسی اهل تسنن و کُرد تصویب می‌شود، اما مشروط بر این است که علاوی ترکیبی مستقل و عاری از فشارهای سیاسی ارائه دهد و در غیر این صورت تصویب نخواهد شد».

«واثق الهاشمی» رئیس گروه مطالعات راهبردی عراق هم ساعات مانده تا برگزاری جلسه روز پنجشنبه پارلمان را برای علاوی سرنوشت ساز خواند و گفت: «نتایج گفت‌وگوها و مذاکرات جاری در رای اعتماد پارلمان یا عدم آن تعیین کننده است».

برهم صالح در دوم فوریه محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه عراق کرده است. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در اواخر نوامبر گذشته و به دنبال اعترضات مردمی این کشور استعفا داد مهلت مشخص قانونی که به علاوی برای تشکیل کابینه و ارائه آن به پارلمان داده شده است روز دوشنبه هفته آینده برابر با دوم مارس به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول