اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کاسبی کرونایی از تعجیل مردم و اطلاع‌رسانی ناقص مسؤولان

هرچند بارها در خصوص «سواد رسانه ای شهروندان» و «اطلاع‌رسانی درست مسؤولان» مطالبی نوشته و تاکید شده است اما همچنان با وقوع یک بحران در هر دوی این حوزه خلاهای جدی نمایان می‌شود، خلأهایی که نتیجه‌اش مضطرب شدن کل جامعه بوده و هزینه‌اش را هم مردم می‌دهند و هم مسؤولان.

کاسبی کرونایی از تعجیل مردم و اطلاع‌رسانی ناقص مسؤولان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، «ویروس کرونا» موضوعی که نه تنها سرتیتر اخبار استان و کشور را به خود اختصاص داده بلکه در سطح بین‌الملل هم داغ‌ترین سوژه خبری است، طبیعی است در این شرایط بازار شایعه هم پررونق باشد و از هر گوشه‌ای اطلاعاتی منتشر شود که انسان را متحیر کند.

هرچند بارها در خصوص «سواد رسانه‌ای شهروندان» و «اطلاع‌رسانی درست مسؤولان» مطالبی نوشته و تاکید شده است اما همچنان با وقوع یک بحران در هر دوی این حوزه خلأهای جدی نمایان می‌شود، خلأهایی که نتیجه‌اش مضطرب شدن کل جامعه بوده و هزینه‌اش را هم مردم می‌دهند و هم مسؤولان.

یکی مصادیق این موضوع ارائه اطلاعات از روز نخست اعلام شیوع بیماری در کشور بود، روابط عمومی وزارت بهداشت ظهر ۳۰ بهمن ماه از ابتلای دو نفر به ویروس کرونا خبر داد و چند ساعت بعد خبر بعدی از مرگ این دو نفر حکایت داشت.

در اصفهان نیز روز ۵ اسفند ماه بود که نخستین بار خبر ابتلای ۲ نفر در رسانه‌ها منتشر شد و همان زمان هم گفته شد که یکی از دو فرد مبتلا درمان و مرخص شده است؛ این نحوه اطلاع‌رسانی این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید زودتر از این هم نسبت به این ابتلاها، اطلاعاتی وجود داشته اما تاکید مسؤولان مربوطه بر تکذیب کلیه خبرها بوده است.

از سوی دیگر آنچه باعث تشویش اذهان عمومی شده بازنشر برخی اخبار و اطلاعات غیرموثق توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی است، اطلاعاتی که صرفاً به یک استاد یا متخصص ارجاع می‌دهند و حتی برخی بدون این میزان از اعتبار، صرفاً برای تبلیغ یا جذب فالوور اقدام به انتشار اخباری از این دست می‌کنند.

یکی از نمونه‌هایی که در استان اصفهان در روزهای گذشته خبرساز شده، انتشار فایل صوتی منتسب به کلیدری معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که در آن شدت وخامت اوضاع را بیش از آنچه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، می‌داند و اطلاعاتی از جلسه با مسؤولان استان ارائه می‌کند.

این در حالی است که کلیدری انتساب این فایل صوتی به خودش را تکذیب کرده و گفته این صحبت‌های او نیست، در اتفاقی عجیب این صوت که دو روز قبل بازنشر شده بود بار دیگر امروز با عناوینی دیگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و حکایت از بازار داغی و کاسبی برخی از نقص در اطلاع‌رسانی و تعجیل مردم در واکنش به بیماری کرونا دارد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول