اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

عبور از گردنه‌های دشوار با رمز خدمت به مردم

شاید تا دقایق پایانی روز دوم اسفندماه کسی نمی توانست به ضرس قاطع بگوید ۲نفر برنده نهایی انتخابات قزوین کدامیک از نامزدها هستند.

عبور از گردنه‌های دشوار با رمز خدمت به مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مراد عنادی تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی و رسانه در یادداشتی نوشت:

دشواری در پیش بینی نه در ضعف تحلیل یا در اختیار نداشتن اطلاعات میدانی که به پیچیدگی ماراتن سنگین انتخابات این دوره مجلس در قزوین باز می گشت.شایان ذکر است با توجه به نقش متغیرهای رنگارنگ در اتمسفر سیاسی حاکم‌بر قزوین نظیر متغیرهای قومیتی ، محلی گرایی ،بریزو بپاش مالی برخی از نامزدهاو حامیانشان و گرایش های سیاسی اصول گرا ، اصلاح طلب و اعتدال ، پیچیده بودن همواره یکی از شاخص های انتخابات مجلس و شوراها در قزوین بوده است هرچند دراین دوره به نظر می رسید نقش این متغیرها پررنگ تر شده است .در چنین فضایی ریسک رقابت بسیاربالا به نظر می رسید.

دوراهی مستقل یا ائتلاف

از مدت ها قبل از شروع رقابت های انتخاباتی برای مجلس یازدهم و متاثر از چالش هایی که در سطح کشور بروز و ظهور یافته بودند این دغدغه شکل گرفته بود که آیا این بار نیز همچون ادوار گذشته جریان های سیاسی اصلی کشور (اصولگرایان و اصلاح طلبان )می توانند نقش آفرین اصلی صفحه شطرنج انتخابات باشند یا این که هر نامزدی که مستقل بیاید برنده خواهد شد .نکته ای که این دغدغه را تشدید می کرد انشقاق ها و دسته بندی های متنوع و بعضا متصلب در درون هریک از این دو جریان اصلی بود به طوری که پیش بینی به وحدت رسیدن آنها بر روی فهرستی واحد را دشوارتر می ساخت . طبیعتا با توجه به سابقه آرایش سیاسی متکثر در قزوین تصمیم گیری وانتخاب برای مستقل یا در قالب ائتلاف شرکت کردن ، نامزدها را بر سر دوراهی قرار می داد.

شورای ائتلاف اصولگرایان با ایستگاه های پالایش چند گانه

از نکات جالب توجه در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی نقش آفرینی جدی تر سازوکاری موسوم به شورای ائتلاف اصولگرایان بود که هرچند قالبی حزبی نداشت اما برای رسیدن به نامزدهای نهایی هر شهر گزینشی چند مرحله ای را فراروی نامزدها تعریف کرده بودند که درعین مثبت بودن برای نامزدها می توانست رقابت را سخت تر سازد.در قزوین به استناد اخبار وداده های موجوداز آنجا که تعداد نامزدهایی که برای قرار گرفتن زیر چتر شورای ائتلاف اعلام آمادگی کرده بودند زیاد بودند در فاز اول و پس از بررسی های اولیه ۱۱نفر انتخاب شدند .در فاز بعدی تعداد این نامزدها پس از مصاحبه و ارائه برنامه های خود به شورای ائتلاف ، به ۶نفر تقلیل یافتند . مرحله یا ایستگاه بعدی برای نامزدها حضور مستقیم و سخنرانی در جمع های ۱۰۰۰نفره و یا کمتر بود که پس از پایان سخنرانی ۶ نامزد و بر اساسا رای مستمعین ۴نفر که بالاترین رای را داشتند انتخاب و دونفر در این ایستگاه از قطار رقابت بایستی پیاده می شدند. در فاز بعدی و همزمان با پررنگ تر شدن فضای رقابت و شور و حال انتخابات در جامعه درباره ۴نفر منتخب جبهه اصولگرایان نظرسنجی صورت می گرفت تا به ۲نفر نهایی برسند .این مرحله بسیار حساس و تعیین کننده بود چرا که بیم آن می رفت ۴نامزد بنا به دلایلی قربانی اعمال سلیقه یا لابی های پشت پرده قرار بگیرند . هرچند مرکز برگزاری نظرسنجی معتبر و امتحان پس داده بود و نسبت به عدالت و انصاف هیات گزینش شورای ائتلاف نیز اطمینان وجود داشت با وجود این نامزدها نگران بودند .پس از اعلام نظرسنجی و معرفی دو‌نامزد نهایی که از سخت ترین مراحل بود شورای ائتلاف نشان داد که تسلیم فشارها و اعمال سلیقه ها نشده و دو‌نامزدی که در نظرسنجی بالاتر قرارگرفته بودند را معرفی کرد. بدین ترتیب مهندس لطف اله سیاهکلی و خانم‌دکنر فاطمه محمد بیگی به عنوان نامزد نهایی شورای ائتلاف معرفی شدند.اما عبور از گردنه های دشوار و گزینش سفت وسخت شورای ائتلاف پایان‌ماجرا نبود چرا که دو منتخب نهایی این شورا تازه می بایست خود را برای رقابت اصلی و عبور از گردنه اصلی انتخابات مجلس یازدهم در قزوین آماده سازند.

رقابت پنج ضلعی

دو نامزد نهایی شورای ائتلاف اصولگرایان درحالی وارد کارزار انتخاباتی شدند که می بایست در رقابتی پنج ضلعی بتوانند پیروز میدان شوند . برخلاف ادوار گذشته که آرایش نهایی رقابت بین نامزدهای دو جریان عمده سیاسی یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان شکل می گرفت اما این بار مردم استان شاهد رقابتی بودند که در یک ضلع آن دو‌نامزد شورای ائتلاف قرار داشتند و در اضلاع دیگر به ترتیب آقایان فاضل و حاجی محمدی به نمایندگی از جبهه اصلی اصلاحات با حمایت آقایان شیخ قدرت علیخانی ، محمد علیخانی و خانم زرآبادی قرار داشتند ، در ضلعی دیگر آقای سالار قاسمی با حمایت طیفی از اصلاح طلبان و اعتدالیون با حمایت آقای قوامی آماده رقابت بود ، سکاندار ضلع دیگر این کارزار حاج داوود محمدی نماینده فعلی قزوین در مجلس شورای اسلامی بود که به پشتوانه تجربه دو دوره نمایندگی مردم در مجلس با عقبه ای سازمان یافته ،با انگیزه واطمینان نسبی از پیروزی وارد میدان شده بود و در نهایت در ضلع پنجم نامزدهای مستقل قرار داشتند که در بین آنها آقایان فلاح و آقا علیخانی با تبلیغات گسترده به دنبال پیروزی و راهیابی به بهارستان بودند . البته مورد آقای آقا علیخانی تا حدودی منحصر به فرد بود چرا که وی از نامزدهای چهارگانه شورای ائتلاف اصولگرایان بود که به رغم تصمیم قطعی این شورا در معرفی دو نامزد نهایی ، سرانجام‌تصمیم گرفت به عنوان‌نامزد مستقل وارد رقابت پرتراکم این دوره مجلس شود .با چنین ترافیکی از نامزدها و پشتوانه های نیرومند هرکدام از نامزدها ، طبیعی بود که رقابت این دوره به تعبیر مفسران فوتبال در توصیف قرار گرفتن تیم ملی در گروهی با رقبای نیرومند موسوم به گروه مرگ رقابتی سخت ، پیچیده و طاقت فرسا باشد، رقابتی که تا زمان شمارش آرا کسی نمی توانست با قطعیت از پیروزی هریک سخنی به میان آورد.در این میان کار آقای سیاهکلی نسبت به سایر رقبا دشوارتر بود چراکه از یکسو از الموت وی با دو رقیب جدی و پرانگیزه مواجه بود و از سوی دیگر نگران شیطنت برخی برای دوقطبی سازی رای دهندگان بر اساس تعلقات جغرافیایی برای مثال قزوینی الموتی بود . از طرفی دیگر درحالی که بر اساس نظرسنجی شورای ائتلاف آقای سیاهکلی نفر اول نظرسنجی بود با وجود این و به رغم درخواست و تاکید شورای ائتلاف مبنی بر پرهیز از تک رای دادن و دخالت دادن فاکتورهای سلیقه ای ، متاسفانه در روز رای گیری این لحاظ نشد لذا به نظر می رسد در روز رای گیری برخی باکم توجهی و نادیده گرفتن توصیه شورای ائتلاف به یکی از نامزدهای شورای ائتلاف تک رای دادند که همین تک روی بین آرا ء دو نامزد ائتلاف فاصله انداخت هر چند که هردو پیروز شدند، اما هدف از ذکر این نکته دشواری های فراروی مهندس سیاهکلی حتی در اردوگاه ائتلاف بود. البته تردیدی نیست برای سایر نامزدهای حاضر در عرصه رقابت نیز چنین نگرانی و ملاحظاتی با کمی بالا و پایین وجود داشت .

بر همه این پیچیدگی ها و نگرانی ها ،به دغدغه مشارکت پایین نیز باید اشاره کرد که سبب شده بود تا نامزدها درباره میزان جذب آرا خاکستری نتوانند حساب جدی باز کنند. با چنین مختصاتی و در نگاهی تطبیقی بین فضای فشرده رقابتی در قزوین نسبت به سایر حوزه های انتخاباتی در کشور که در برخی رقابت از چنین فشردگی و حساسیت بالایی برخوردار نبود و حتی در ۴۴حوزه به گفته رئیس جمهور اصلا رقابتی نبود
واقعیت این بود که نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در قزوین ماراتن سنگینی پیش رو‌داشتند . از طرفی بهره گیری وسیع برخی نامزدها از ظرفیت رسانه ها بویژه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای تبیین برنامه های خود و تهییج رای دهندگان در کنار استفاده از اهرم مالی و تبلیغات میدانی ابزارهایی بودند که نامزدها به تناسب توان‌خود از آن ها برای تضمین پیروزیشان غافل نبودند و این خود بر پیچیدگی ها و سختی رقابت نامزدها می افزود.پس از یک هفته تبلیغات سنگین اکنون نوبت مردم بود تا با آرا خود نشان دهند به کدامیک از پنج ضلع رقابت برای پیروزی تمایل دارند. به نظر می رسد صرفنظر از فضای سیاسی کلی حاکم بر انتخابات محلس یازدهم در کشور که این بار پیروزی اصول گرایان را نوید می داد نامزدهای شورای ائتلاف در قزوین با تمرکز بر شعارهای بر آمده از خواست مردم همچون نجات اقتصاد ملی و رونق کسب و کار استانی موفق شدند اکثریت آرا را کسب نمایند و راهی بهارستان شوند. در این میان مهندس سیاهکلی با صدای بلند وعده داد که مشی شهید رجایی الگویش در خدمت به مردم است . این برنده ماراتن سنگین انتخابات مجلس یازدهم در قزوین از گزاره هایی همچون؛
-نوبت اقتدار قزوین
-نسیم بیداری برای صنایع خفته البرز و الوند
-هوایی پاک برای آبیک ایستاده در غبار
-الموت فردایت را می سازیم
-طارم فراموشت نمی کنیم در سرفصل برنامه ها و شعارهایش سخن به میان آورد که با اقبال شهروندان استان مواجه شد . اکنون‌ماراتن سنگین‌انتخابات با همه فراز و فرودهایش و به رغم‌چند ضلعی بودن به پایان رسیده است ،ضمن خسته نباشید و خداقوت به همه نامزدهای این رقابت پنج ضلعی و احترام به آرا یی که کسب کردند نوبت عبور از گردنه ای به مراتب سخت تر فرارسیده و آن‌عمل به وعده ها و خدمت به مردم ورای شعارها و‌هیجانات زمان انتخابات است . اکنون دو پیروز انتخابات وکیل همه مردم‌قزوین و شهرهای پیرامونش در مجلس شورای اسلامی هستند. بنابر این مردم فارغ از گرایشات جناحی که به نوبه خود قابل احترام است از نمایندگان خود مطالبه تحقق وعده ها و اقتدار استان را دارند که امیداست نمایندگان محترم همانگونه‌که با انرژی و توان‌مضاعف و به عشق خدمت به مردم از گردنه های دشورا عبور کردند ، در دوره حضور در خانه ملت بتوانند همچنان با رمز خدمت به مردم‌در خدمت به منافع ملی و اولویت های استانی پر انرژی و سرشار از نشاط باشند تا در عمل ثابت کنند که مردم در انتخاب آن ها با شناخت و‌آگاهی عمل کرده دچار خطا و اشتباه محاسبه نشده اند .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول