اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

پزشک ایرانی مسئول بخش تست کرونا در بیمارستان رم ایتالیا: ترجیح می دهم کنار نگرانی های مردم بمانم

این روزها بیشتر وقت دکتر میثم لطفی با مراجعان نگرانی می گذرد که علائم کرونا دارند.لطفی دانشجوی دوره تخصص بیماری های عفونی بیمارستانی در مرکز شهر رم ایتالیاست و می گوید بالای 90 درصد مراجعان تنها به دلیل ترس های بی مورد به او و همکارانش مراجعه می کنند و پاسخ تست بیشتر آن ها منفی است .

پزشک ایرانی مسئول بخش تست کرونا در بیمارستان رم ایتالیا: ترجیح می دهم کنار نگرانی های مردم بمانم

گروه سلامت خبرگزاری فارس- معصومه اصغری: در حرف هایش رد پایی از اغراق نیست. با این حال تصویری که از وضعیت شهرهای ایتالیا می‌دهد کم و کسری از سکانس های فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود ندارد. دکتر میثم لطفی متخصص بیماری های عفونی حالا کمتر وقتی برای گفتگو دارد. اما می گوید همین گفتگوها می‌تواند در کاهش ترس و یاس و نگرانی ها موثر باشد. او بیش از همکاران دیگرش داوطلب گرفتن تست کرونا از بیماران مشکوک است و می گوید ویروس ترس و وحشتی که در جامعه ایتالیا رواج پیدا کرده نگران کننده تر از ویروس کروناست.

آقای دکتر در بیمارستان از چه زمانی با بیماری کرونا درگیر شدید؟ با توجه به همه گیری این بیماری در چین و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی آیا آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری در ایتالیا وجود داشت یا دولتمردان و شهروندان آن با شیوع این بیماری غافلگیر شده اند؟

 من دانشجوی دوره تخصص بیماری های عفونی در شهر رم ایتالیا هستم. طبیعی است به دلیل حرفه و تخصصی که دارم توجه بیشتری به این بیماری داشته باشم.از زمان شیوع این بیماری در شهر ووهان چین مطالعه در باره این کرونا ویروس جدید را شروع کردیم.اما در مورد دولتمردان و شهروندان عادی باید بگویم که نوعی بهت جامعه را فراگرفته است. آن ها هم اخبار کرونا را دنبال می کردند اما در حد توجه به تیتر یک روزنامه و خیلی نگرانی جدی در این باره نداشتند اما با انتشار نخستین آمار منجر به فوت بیماری و افزایش تعداد مبتلایان این نگرانی ها لحظه به لحظه بیشتر شد.

شوکه شدن شهروندان و افزایش نگرانی جمعی آن ها به دلیل افزایش تصاعدی تعداد بیماران بوده است؟

اینجا لازم است نکته جامعه شناسانه ای درباره ایتالیایی ها مطرح کنم. چیزی که این روزها خودشان مکرر درباره آن صحبت می‌کنند. به جرات می توانم بگویم از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز این کشور هرگز با چنین تهدیدی رو به رو نبوده است.همواره رابطه خوبی با دیگر کشور ها داشته است. هیچ بحران اقتصادی یا شرایط حتا مشابه با جنگ و درگیری را تجربه نکرده است و حالا مردم آن با ویروسی رو به رو شده اند که انتقال آن آسان صورت می گیرد و از نظرشان بسیار کشنده است.

می دانیم که ویروس کرونا با توجه به بیماری های زمنیه ای قبلی می‌تواند بیمار مبتلا را منجر به فوت کند. با وجود این اطلاع رسانی های سازمان بهداشت جهانی در این باره آیا ایتالیایی ها همچنان نسبت به کشنده بودن این ویروس صحبت می کنند؟

اینجا هم تا حدودی شایعات کارکرد دارند. البته به طور کلی ایتالیایی‌ها خیلی درگیر شبکه های اجتماعی نیستند. آن ها بیشتر به فعالیت های جمعی علاقه دارند. بیشتر شهرهای آنها توریستی است و آن ها روزانه با آدم هایی از ملیت های مختلف ارتباط دارند. به همین دلیل ترس و واهمه شان تنها به دلیل اخبار شبکه های اجتماعی نیست.

حدود 8 روز از ورود کرونا به شهر های ایتالیا می گذرد .تا به حال موارد ابتلا در چند استان مهم این کشور به اثبات رسیده است. آیا شیوع سریع این بیماری موجب ترس شهروندان شده است؟

به طور کلی ویروس کرونا خطرناک تر از باقی ویروس ها نیست. در مقایسه با آنفولانزا یا سارس خطر کمتری دارد. اما چیزی که در باره این بیماری نگران کننده شده سرایت آسان آن و همچنین عدم درمان قطعی در حال حاضر است. ممکن است در آینده واکسنی برای آن ایجاد شود و تلاش ها در این زمینه ادامه دارد اما هنوز درمان قطعی برای بیماری کووید 19 وجود ندارد و همین به نگرانی ها دامن می‌زند.

مسئولان از چه زمانی تصمیم به قرنطینه شهر هایی که موارد ابتلا به آن ها دیده شد کردند .آیا با توجه به این که تعداد بیماران در طول 8 روز به 300 نفر و تعداد فوتی ها به 12 نفر رسیده است می توانیم بگوییم سیاست قرنطینه تاثیر مثبتی داشته است ؟

نخستین موارد ابتلا در شهرهای شمالی مشاهده شدند. از 6 روز پیش شهروندان  این شهرها مورد قرنطینه قرار گرفتند. هر نوع مسافرتی از شهرهای شمالی به مرکز و جنوب ایتالیا ممنوع شد. همان طور که اشاره کردم تعداد زیادی گردشگر خارجی از ملیت های مختلف در این شهر ها حضور داشتند. پرواز های خارجی به این شهرها تعطیل شد و از طرفی با تدابیر ویژه ای، اجازه خروج آن تعداد توریست باقی مانده در شهر ها را نیز صادر کردند. به این ترتیب شهرها یکی بعد از دیگری از جمعیت خالی شدند و مردم با همکاری دولت در خانه ها ماندند.

با وجود این تدابیر ابتلا به کرونا در شهرهای دیگری مانند رم نیز که پایتخت سیاسی و توریستی ایتالیا محسوب می شود هم دیده شد و این نگرانی ها را بیش از پیش کرد. همان طور که اشاره کردم در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی و حضور بیمار در مراکز عمومی انتقال این بیماری به سرعت و با سادگی صورت می‌گیرد.

از نظر متخصصان عفونی ادامه‌دار بودن این تعطیلی و خانه‌نشینی ها می‌تواند در کاهش آمار ابتلا به این بیماری موثر باشد؟
بله. این بیماری در روزهای نخست علائمی مانند سرماخوردگی دارد. ممکن است فرد مبتلا از بیماری خود بی‌خبر باشد و در مراکز عمومی حضور پیدا کند. با یک عطسه به راحتی می تواند دیگران را بیمار کند. در چنین شرایطی در خانه ماندن شهروندان و پرهیز از حضور در مراکز عمومی حتما موثر است.

در حال حاضر وضعیت تعطیلی بخش ها و مراکز آموزشی و خدماتی در شهرهای ایتالیا به چه شکل است؟

تاکنون 3 استان درگیر این بیماری شده اند و البته به نظر می رسد که این روند ادامه دارد. یعنی ممکن است در روزهای آینده استان های دیگر هم آماری از ابتلا به این بیماری را اعلام کنند. الان از استان لاتزیو هم اخباری درباره موارد مشکوک به بیماری به ما رسیده است. در حال حاضر با وجود 12 قربانی ،300 مورد بیمار بستری شده تحت مراقبت و وجود بیش از 2 هزار مورد مشکوک به بیماری در استان های مختلف وضعیت تعطیلی ها مراکز به این صورت است که همه مدارس در همه مقاطع تا دانشگاه تعطیل هستند.

تمام مراکز توریستی نیز تعطیل شده اند. هتل ها و رستوران ها و اماکن گردشگری فعالیتی ندارند. وسایل حمل و نقل عمومی یک روز تعطیل شده و ضد عفونی شدند. با این حال عملا کارایی در شهر ندارند چون خود مردم استقبالی برای استفاده از آن ها نشان نمی دهند. بیشتر شهروندان خانه نشین شده اند و فعالیت شان را به شکل سایبری و دورکاری انجام می دهند.فعالیت دوباره  این مراکز هم مشروط به شرایط ویژه ای عنوان نشده و زمان بازگشایی آن ها معلوم نیست. همان طور که می دانید ایتالیا باشگاه های فوتبال مشهور و کارخانه های خودرو سازی مطرحی در جهان دارد همه این باشگاه ها و کارخانه ها نیز فعالیت خود را متوقف کرده اند.

اخبار و تصاویری که از تخلیه سوپر مارکت ها مخابره می شود شرایط را نگران کننده نشان می دهد. دلیل خرید با حجم بالای مردم در این چند روز صرفا مربوط به همین تعطیلی ها بوده است؟

بله از مردم خواسته شده کمتر از خانه ها بیرون بیایند. به هر حال سوپر مارکت های بزرگ هم جزو  اماکن عمومی  هستند. مردم ترجیح می‌دهند خرید حداقل یک هفته خود را در یک بار مراجعه به فروشگاه انجام دهند. به همین دلیل تصاویر فروشگاه ها با قفسه های خالی در فضای مجازی جلب توجه کرده است.

در شهرهای ایتالیا هم شهروندان با کمبود کالاهای بهداشتی مانند دستمال های الکلی، شوینده‌ها و ماسک مواجه شده‌اند؟

ابتدا شاهد افزایش قیمت این کالاها شدیم. به عنوان مثال ژل ضدعفونی شستشوی دست تا قبل از شیوع بیماری در ایتالیا با قیمت یک یورو به فروش می رسید اما قیمت آن به سرعت بیشتر شد و به 4 یورو رسید و بعد نایاب شد. ترس مردم باعث شد تقاضا برای خرید ماسک هم افزایش پیدا کند. حالا در هیچ داروخانه ای ماسک نداریم. مواد شوینده و بهداشتی هم افزایش قیمت داشته‌اند؛ اما خوشبختانه در روزهای گذشته دولت به این وضعیت رسیدگی کرده و حالا این کالاها به طور رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

شما مسئول بخش تست کرونا در یک بیمارستان عمومی هستید. به طور کلی روزانه چه افرادی با چه علائمی به شما مراجعه می کنند؟

سر ما خیلی شلوغ شده است. شرایط به گونه ای است که نمی توانیم به فعالیت های عادی روزمره خودمان رسیدگی کنیم. مدام در حال رسیدگی به مراجعانی هستیم که باعلائمی شبیه به سرما خوردگی جزئی به ما مراجعه می‌کنند. نکته مهم در این رابطه این است که همه آن ها تا سر حد مرگ ترسیده اند و بسیار نگران هستند. وظیفه ما این است که در فضایی آرام با آن ها گفتگو کنیم. از آن ها تست بگیریم و در اسرع وقت پاسخ آن را در اختیار شان قرار دهیم.

چه تعداد از این مراجعه کنندگان مشکوک به بیماری کووید 19 هستند؟

من هر روز به طور مستقیم با تعداد زیادی از این مراجعان در تماس هستم. بیشتر آن ها به دلیل ترس و اضطراب به ما مراجعه می کنند و پاسخ تست بیش از 90 درصد آن ها منفی است. 

چه نوع آزمایش‌هایی از این مراجعان گرفته می‌شود و جواب این تست ها در چه بازه زمانی به آن ها اعلام می شود؟
تست بزاق دهان و تست میزان حرارت بدن داریم. جواب تست بزاق در همان روز و تست حرارت بدن فردای روز مراجعه به بیمار اعلام می شود. وظیفه داریم تا 24 ساعت پاسخ آزمایش را به اطلاع بیمار برسانیم.

الان تنها راه تست کرونا در شهرهای ایتالیا مراجعه به بخش عفونی و کرونای بیمارستان هاست؟
از چند روز گذشته این تست ها به دو صورت از شهروندان گرفته می‌شود.علاوه بر بخش دولتی بخش خصوصی درمان هم به این حوزه ورود کرده و کار با سرعت بیشتری انجامی می شود. از طرف دولت تیم های قابل شناسایی معتبری هم معرفی شده اند که به خانه ها مراجعه می‌کنند و از شهروندان تست کرونا گرفته می‌شود.

پس با این حساب دولت نسبت به روزهای گذشته عملکرد بهتری نسبت به این بیماری داشته است؟
بله به سرعت تمهیداتی تصویب و سپس اجرایی شده است و این روند همچنان ادامه دارد. همان طور که اشاره کردم مردم بیشتر ترسیده اند و همین وضعیت را کمی سخت‌تر کرده است. البته دولت هم تمام تمهیدات لازم برای در خانه ماندن شهروندان را انجام داده است. اینجا مسافرت های بین شهری ممنوع شده است و تمام تلاش دولتمردان در این راستا است که کرونا به شهرهایی که مورد ابتلای مثبت نداشته اند سرایت نکند. در تمام مراکز عمومی مانند ایستگاه های مترو اسکنرهای حرارتی قرار گرفته اند و اگر شهروندی درجه تب بالا داشته باشد بلافاصله در همان مرکز از دیگر شهروندان جدا می شود و با انتقال به مراکز درمانی مورد معاینه قرار می گیرد.

به نظر می رسد اپیدمی کرونا در شهرهای ایتالیایی با توجه به سرعت بالای شیوع، تبعات روانی در بین شهروندان داشته است.گفتید که دولت زمینه های ماندن شهروندان در خانه ها را فراهم کرده است. در این روزها برای کاهش ترس و تبعات روانی  این بیماری چه اقداماتی انجام می‌شود؟

در چند روز گذشته رییس جمهور و تیم او ملاقات های چهره به چهره در میدان اصلی شهر رم داشته اند.در کنار شهروندان قرار گرفته اند و مرتب به آن ها می‌گویند که اوضاع تحت کنترل درآمده است. تمام اخبار مربوط به کرونا از طریق نشریه های معینی هر روز صبح در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. این نشریه ها به صورت رایگان و در منازل توزیع می شود. به این ترتیب دولت موفق شده با انتشار اخبار حقیقی بدون سانسور اعتماد عمومی را تا حد زیادی جلب کند. با این حال مردم به دلیل سرایت ساده بیماری و افزایش تعداد قربانیان و بیماران همچنان نگران هستند.

این نگرانی ها در کادر درمان که به طور مستقیم با بیماران سرو کار دارند هم دیده می شود ؟
بله. واقعیت این است که همکاران من در این بیمارستان بیش از شهروندان عادی نگران مبتلا شدن به بیماری هستند. مردم از چینی ها می ترسند و از آن ها دوری می‌کنند و متاسفانه برخورد خوبی با آن ها ندارند.چینی ها چهره های متفاوتی در بین ملیت های دیگر دارند و چهره آن ها  به سرعت از دیگر ملیت ها تشخیص داده می‌شوند. شب گذشته  یک خانواده چینی که ساکن رم بودند و در این مدت به چین هم نرفته بودند به این مرکز درمانی آمدند و درخواست داشتند از آن ها تست کرونا گرفته شود. زمان شیفت من نبود اما در بیمارستان بودم هیچ کدام از همکاران حاضر به گرفتن تست از آن ها نمی شدند .در نهایت دوباره لباس ویژه به تن کردم  از اعضای این خانواده تست گرفتم .

در این یک هفته شاهد برخورد های ناراحت کننده از سوی همکاران تان نبودید. به هر حال شما یک ایرانی هستید و خبر ورود این ویروس به کشور مان سرتیتر رسانه های زیادی قرار گرفته است.

در همان روزهای اول که خبر ورود کرونا به ایران انعکاس پیدا کرد به دفتر رییس بیمارستان احضار شدم. ایشان رییس بخشی که من در آن کار می کنم نیز هستند و از فعالیت های من با خبر بودند. با این حال گفتند اگر با ایرانی ها در تماس هستی بهتر است از بیمارستان بروی.کمی بعد این ویروس به ایتالیا سرایت کرد و حالا بیش از بقیه همکاران در کنار بیماران می‌مانم.

ترسی ندارید؟
نمی توانم به شما دروغ بگویم. من هم مثل دیگران از بیمار شدن واهمه دارم اما از طرفی هم نمی توانم کاری انجام ندهم. تخصص ما برای این بیماران مفید است. ما می توانیم آن ها را آرام تر کنیم و به نگرانی‌های شان پایان بدهیم.همان طور که گفتم بیشتر آن ها با جواب منفی آزمایش ها  بیمارستان را ترک می‌کنند.خیال شان آسوده می شود و همین برای من کافی است.ترجیح می دهم به ترس هایم غلبه کنم و در کنار مراجعه کنندگان به بیمارستان بمانم.

خانواده تان با فعالیت های این روزهای شما کنار آمده اند؟
خانواده ام در ایران هستند. آن ها هم تحت تاثیر اخبار مختلف و برخی از شایعات قرار دارند. ابراز نگرانی می‌کنند و از من می خواهند شغلم را رها کنم. اما واقعیت های این بیماری به ما می‌گوید با همه این نگرانی ها این اپیدمی هم کم کم از بین می رود. من نمی‌گویم که الان شرایط مشابه  زمان جنگ است. اما زمانی که کودک بودم جنگ تحمیلی بین ایران و عراق را لمس کردم. خیلی از جوان ها در همان زمان از خانواده ها جدا می‌شدند. به جبهه های خطرناک می رفتند تا دیگران در آسایش باشند. الان هم این شرایط به شکلی دیگر در جریان است. همه از کادر درمانی بیمارستان ها توقع فداکاری دارند و اگر ما این صحنه را خالی کنیم واقعا دیگر امیدی برای افراد عادی باقی نمی ماند. خانواده های عزیز ما هم باید با این شرایط شغلی کنار بیایند و با حضور موثرشان به ما دلگرمی بدهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول