اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان و قزاقستان 500 میلیون دلار قرارداد امضا کردند

ازبکستان و قزاقستان در چارچوب دومین نشست همکاری‌های بین منطقه‌ای 30 قرارداد دوجانبه به ارزش 500 میلیون دلار امضا کردند.

ازبکستان و قزاقستان 500 میلیون دلار قرارداد امضا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان با «عسگر مامین» نخست وزیر قزاقستان در چارچوب دومین نشست همکاری‌های بین منطقه‌ای در شهر «اورگنج» مرکز استان «خوارزم» دیدار کردند.

عارف اف اظهار داشت: ازبکستان و قزاقستان در چارچوب دومین نشست همکاری‌های بین منطقه‌ای  30 قرارداد دوجانبه به ارزش 500 میلیون دلار امضا کردند.

به گفته وی، قراردادهای بین اداری، بین منطقه‌ای و قراردادهای بازرگانی در زمینه‌های ماشین سازی، کشاورزی، مالی- بانکی، صنعتی، زیربنایی، داروسازی و دیگر حوزه‌ها از جمله این اسناد می‌باشند.

نخست وزیر قزاقستان نیز در این دیدار همچنین ایجاد مرکز صنایع سبک ازبکستان و قزاقستان بر پایه منطقه آزاد اقتصادی «اونتوستیک» در «چیمکنت»، افتتاح مسیر مشترک گردشگری برای جاذبه‌های گردشگری «ترکستان»، «تاشکند»، «سمرقند»، «بخارا» و استان «خوارزم» را پیشنهاد کرد.

مامین به خصوص بر پتانسیل همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های ترانزیتی- حمل و نقلی و لجستیکی تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر لزوم تشدید تلاش‌های مشترک برای شکل‌گیری زیربنای کریدور «شمال- جنوب» و همچنین توسعه مسیر بین المللی حمل و نقلی «ترانس خزر» گفت : همکاری در چارچوب این طرح‌ها دسترسی به بازارهای جدید را برای 2 طرف در پی خواهد داشت.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود و مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 10 ماه سال 2018 میلادی به بیش از 2 میلیارد دلار رسیده است.

هم اکنون در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران قزاق در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول