اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

پیشرفت‌های علمی کشور در چند حوزه مختلف به روایت معاون رئیس‌جمهور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد.

پیشرفت‌های علمی کشور در چند حوزه مختلف به روایت معاون رئیس‌جمهور

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ مرضیه حسن پور- این روزها که ویروس کرونا در برخی از استان های کشور شایع شده و هر فردی به نحوی که می تواند برای مقابله با این ویروس و ریشه کنی آن تلاش می کند، خبرهای خوشی از محققان کشورمان می شنویم که برای مقابله با ویروس کرونا دست به کار شده و در حال مطالعه برای ارائه تولیداتی در این حوزه هستند.

شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های ایرانی که این روزها آوازه دستاوردهایشان در منطقه و حتی جهان مطرح است، در بحران مقابله با کرونا هم به میدان آمدند و یکی از تولید انبوه کیت های تشخیص ویروس می گوید و دیگری درباره مطالعه برای ساخت واکسن‌ کرونا صحبت می کند.

حتی محققان کشورمان در شرکت های دانش بنیان برای ساخت ماسک های نانویی هم دست به کار شدند.

شاید این موضوع مردم کشورمان را به یاد تحریم ها بیندازد که محققان کشورمان چگونه در خط مقدم تحریم ایستادند و با خودکفایی در بسیاری از حوزه ها، کشور را از وابستگی به بیگانه نجات دادند و همین امر سبب شد تا مشکلات مردم در بسیاری از بخش ها با محصولات بومی برطرف شود، حالا هم محققان کشورمان در برابر ویروس کرونا آرام ننشستند و سریع دست به کار شدند تا با محصولات بومی به مقابله با این ویروس بپردازند.

اگر به بخش های مختلف نگاهی بیندازیم از این دست فعالیت ها از محققان ایرانی کم ندیدیم بخصوص در چندین سالی که شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها فعال شده اند و محصولات بومی بسیاری را در حوزه های مختلف و برای رفع نیازهای مردم ارائه می دهند.

در این زمینه با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره پیشرفت های کشور در حوزه های مختلف علم و فناوری گفت و گو کردیم تا بدانیم در چه حوزه هایی بیشترین پیشرفت را داشته ایم.

ستاری با تشریح پیشرفت های ایران در حوزه های مختلف، نیروی انسانی کشور را بزرگ ترین سرمایه جامعه دانست و عنوان کرد این نیروی انسانی فعال و خلاق می تواند به پیشرفت های بسیار دیگری در حوزه های مختلف دست یابد.

* آنچه در گفت و گوی ما با ستاری می خوانید:

* نیروی انسانی ما بزرگ ترین سرمایه کشورمان به حساب می رود

* باید قدر نیروی انسانی خلاق کشور را بدانیم

* ایجاد و فعالیت استارت آپ ها یکی از مهم ترین پیشرفت های کشور در حوزه علم و فناوری است

* توسعه اشتغال و بهبود اقتصاد کشور از سوی استارت آپ ها

* کمک استارت آپ ها به توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور

* پیشرفت های حوزه های نانوفناوری و زیست فناوری در زندگی روزمره مردم مشخص است

* محصولات نانوفناوری به بیش از ۴۲ کشور جهان صادر می شود

* فناوری نانو جزو علوم پیشتاز در ایران است

* ایران قدرت نخست منطقه در عرصه زیست فناوری است

* استعدادهای برتر کشور باید برای سربلندی ایران و مردم کشورمان حتی بیشتر از حال حاضر کار کنند تا مشکلات مردم از طریق دانش بنیان حل شود

فارس: مخاطبان ما می خواهند بدانند کشورمان در بخش علم و فناوری در چه حوزه هایی پیشرفت بیشتری داشته است، شما به عنوان متولی اصلی علم و فناوری کشور بفرمایید آیا در کل به پیشرفتی در حوزه های علم و فناوری رسیده ایم یا خیر و اگر این پیشرفت محقق شده در چه حوزه هایی بوده است؟ 

ستاری: مردم با یک نگاه سطحی به علم و فناوری کشور، می توانند میزان پیشرفت محققان ما را تشخیص دهند، شما فقط به میزان وابستگی که سال های خیلی قبل به کشورهای دیگر داشتیم و میزان خودکفایی این سال ها توجه کنید به طور مشخص قابل درک است که کشور چه میزان و در چه حوزه های کلانی به خودکفایی رسیده و دستاوردهای بومی بسیاری داشته است.

دستاوردهای محققان کشور ما به گونه ای بوده که در زمان تحریم بسیار به ما کمک کرده است بنابراین می توانیم بگوییم نیروی انسانی ما بزرگ ترین سرمایه کشورمان به حساب می رود و ما باید قدر این نیروی انسانی و خلاقیت جوانان محقق کشورمان را بدانیم.

* نیروی انسانی کشور جزو سرمایه های بزرگ ماست

این نیروی انسانی توانسته با ایجاد و تقویت استارت آپ ها در حوزه های مختلف پیشرفت بسیاری داشته باشد به طوریکه می توانیم بگوییم وجود همین استارت آپ ها یکی از پیشرفت های مهم کشور در حوزه علم و فناوری به شمار می رود چرا که به عقیده ما دولت نباید به‌طور مستقیم وارد زیست‌بوم علم و فناوری شود بلکه باید زمینه و محیط مناسب برای رشد جوانان را فراهم کند که فعالیت جوانان در استارت آپ ها نماد همین امر است.

این را هم بگویم که در حال حاضر بیش از 11 هزار استارت آپ و شرکت در حوزه اقتصاد دانش بنیان وجود دارد و هر روز شاهد بزرگ‌تر شدن این بازار هستیم.

باید این را بگویم که جوانان ایرانی با ایجاد استارت آپ ها توانسته اند ایده های خلاقانه ای ارائه دستاوردهای بومی داشته باشند که همین دستاوردها در راستای رفع نیازها و مشکلات کشور به کار گرفته می شود.

توسعه دستاوردهای بومی و خودکفایی در حوزه های مختلف علمی می تواند در بهبود اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد

فارس: با این وجود به نظر شما توسعه استارت آپی در کشور به خوبی و مطابق اهداف رقم خورده است؟

ستاری: چندین بار در محافل مختلف گفته ام که در حال حاضر کشور ما تبدیل به بهترین اکوسیستم استارتاپی ایران در منطقه شده که همین امر نشان دهنده توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

فارس: این استارت آپ ها قطعا به توسعه کارآفرینی و اشتغال نیز کمک می کنند.

ستاری: قطعا، جوانان بسیاری در این استارت آپ ها مشغول به فعالیت هستند که علاوه بر توسعه اشتغال و بهبود اقتصاد کشور با دستاوردهایشان سبب کمک به رفع نیازهای کشور هم شده اند.

جوانان ما هم در حوزه کسب و کار و هم در حوزه علم و فناوری به پیشرفت های خوبی رسیدند به طوریکه بالاترین میزان رشد تولید مقالات را در دنیا داریم.

در حال حاضر پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که سال گذشته ۹۰۰ هزار میلیارد تومان محصول این شرکت ها به فروش رسید.

فارس: شما چند بار به رفع نیازهای کشور از طریق دستاوردهای محققان کشورمان اشاره کردید، لطفا مثال بزنید که به طور مثال در چه حوزه هایی نیازهای ما از طریق دستاوردهای بومی رفع شده است.

ستاری: مثال ها کاملا مشخص و واضح است چرا که مردم با آن به طور روزمره در ارتباط هستند، به طور مثال داروهایی که در حوزه بیوتکنولوژی در حال تولید است یا دستاوردهای حوزه نانوفناوری که در منازل مردم در حال استفاده است.

ما در فناوری های نوظهور مانند نانوفناوری و زیست فناوری به پیشرفت های خوبی هم در زمینه رتبه بندی علمی جهانی تولید علم و هم در حوزه تولید دستاورد رسیده ایم به طوریکه همانطور که چند بار هم گفته ام در حال حاضر ایران در زمینه تولید علم در حوزه دانش زیست فناوری جایگاه نخست در منطقه و رتبه سیزدهم در جهان و رتبه دوم تولید داروهای زیستی در آسیا را دارد که کشور ژاپن قبل از ما در رتبه نخست است، در حوزه تولید علم نانوفناوری هم در منطقه رتبه اول را داریم و در دنیا در جایگاه چهارم هستیم.

در حال حاضر 98 درصد داروی مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود و استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ایرانی در حوزه غذا و دارو و مواد ضروری مردم نیز بسیار خوب عمل کرده اند

در زمینه تولید دارو هم باید بگویم که به سمت خودکفایی حرکت کردیم و همانطور که می دانید در حال حاضر 98 درصد داروی موردنیاز مردم در کشور تولید می‌شود به طوریکه خروج ارز از کشور در این حوزه بسیار اندک است.

 

همچنین سعی داریم به کمک شتابدهنده‌های بخش خصوصی تولیدات دارویی در حوزه دانش‌بنیان را از این میزان نیز بیشتر افزایش دهیم تا به میزان بیشتری از واردات دارو بی نیاز شویم.
* فناوری نانو جزو علوم پیشتاز

فارس: از پیشرفت های کشور در حوزه نانوفناوری بگویید.

ستاری: فناوری نانو جزو علوم پیشتاز در ایران است و در سال‌های اخیر به‌صورت جدی با رویکرد تجاری‌سازی در زمینه این دانش پیگیری شده است و دستاوردهای بسیاری در این حوزه داشته ایم.

در حوزه فناوری نانو دستاوردهای محققان ما فروش خود را نیز پیدا کرده به طوریکه امروز محصولات نانو فناوری، فروش نزدیک به 1400 میلیارد تومان دارد و محصولات محققان ما در حوزه نانوفناوری به بیش از ۴۲ کشور جهان صادر می شود.

* ایران قدرت نخست منطقه در زیست فناوری

فارس: گفتید در حوزه زیست فناوری هم پیشرفت های بسیاری داشتیم، از پیشرفت های زیست فناوری هم بگویید.

ستاری: این را بگویم که ایران قدرت نخست منطقه در عرصه زیست فناوری است.

فارس: صحبتی با استعدادهای کشورمان؟

ستاری: باید به استعدادهای برتر بگویم مسؤولیتشان بسیار بالاست، باید تلاش خود را از این هم بیشتر کنند و اثرات مثبتی در کشور رقم بزنند، باید برای ایران و مردم کشورمان کار کنند تا مشکلات مردم از طریق دانش بنیان حل شود.

بر اتحاد میان مسوولان، مردم و محققان تاکید دارم زیرا از طریق اتحاد و یکدلی اکوسیستم استارت آپی روز به روز پیشرفت می کند

* لزوم اتحاد بیشتر برای کنار زدن اقتصاد نفتی و توسعه اقتصاد دانش بنیان

ما هم زیرساخت های لازم برای تسهیل امور شرکت های دانش بنیان بخصوص در بخش صادرات محصولات دانش بنیان را فراهم کرده ایم و در اقدام دیگری برای حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور در صورت حضور در وطن و فعالیت در حوزه های علم و فناوری برنامه ریزی کردیم.

 

 

مسوولان، مردم و محققان باید متحدتر از همیشه در کنار هم باشند تا با اتحاد و یکدلی زیست بوم علم و فناوری و اکوسیستم استارت آپی روز به روز پیشرفت کند چرا که اقتصاد کشور از طریق دانش بنیان بهبود و توسعه می یابد، ما باید اقتصاد نفتی و سنتی را کنار بزنیم و بتوانیم با اقتصاد دانش بنیان به صادرات محصولات محققانمان بپردازیم.

* ضرورت فعالیت در حوزه توسعه درون زا از طریق نیروی انسانی خلاق ایرانی

 اینکه تصور کنیم کشور دیگری می تواند برای توسعه کشور ما به ما کمک کند فکر اشتباهی است و ما باید با تکیه بر خلاقیت نیروی انسانی خودمان که دارای خلاقیت بالایی هم هستند به توسعه کشور بپردازیم.

توسعه ما باید  توسعه درون زا و مبتنی بر نیروی انسانی خودمان باشد که البته با وجود استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان این کار در حال انجام است.

ما باید اکوسیستم و زیست بوم نوآوری و ریسک پذیری در آن را توسعه دهیم چرا که از این طریق به پیشرفت در این حوزه دست می یابیم، در این زمینه ما سعی کردیم از فضاهای متروکه نیز برای راه اندازی کارخانه های نوآوری بهره گیری کنیم که این مساله نیز یکی از پیشرفت های مهم کشور به شمار می رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول