اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نادیده گرفتن اقدامات آبخیزداری در مهار سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری نقش بسیار زیادی در مهار سیل و ذخیره نزولات آسمانی دارد، گفت: از 400 میلیارد تومان اعتبارات حوادث استان یک ریال هم به منابع طبیعی ندادند.

نادیده گرفتن اقدامات آبخیزداری در مهار سیلاب

علی محمدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری نقش بسیار زیادی در مهار سیل و ذخیره نزولات آسمانی دارد، گفت: از 428 میلیارد تومان اعتبارات مصوب حوادث استان یک ریال هم به منابع طبیعی ندادند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فروردین‌ماه امسال با توجه به شرایط بحرانی و جلوگیری از تخریب در سدهای گنج فلارد، امیرآباد کوهرنگ و چلیچه مبلغ یک میلیارد تومان برای ترمیم، مرمت و بازسازی هزینه شد، ادامه داد: اما تاکنون هیچ مبلغی برای این موضوع پرداخت نشده است.

آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از بحران

وی با بیان اینکه با توجه به بحران آب و ممنوع شدن 10 دشت از 11 استان اقدامات آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از این چالش است، افزود: احداث سدهای خاکی و بندهای ملاتی در کنترل و کاهش سرعت سیل نقش بسیار موثری دارد.

محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه سدهای خاکی و بندهای ملاتی 30 درصد از روان‌آب را ذخیره می‌کند و مانع خروج آب از استان می‌شود، اضافه کرد: مهمترین اثر ذخیره آب در تغذیه سفره‌های زیرزمینی، قنوات، چشمه‌ها و در نتیجه رونق تولید و اشتغال است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری 100 سد خاکی، دو هزار و 500 بند سنگی ملاتی وجود دارد، عنوان کرد: با همین اقدامات آبخیزداری می‌توان سیلاب را در استان کنترل کرد اما هیچ‌گونه اعتباری در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

ذخیره 30 درصد از روان‌آب‌های حاصل از بارندگی اخیر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این چند روز اخیر میانگین بارش در استان 50 میلی‌متر ثبت و میزان کل نزولات آسمانی 825 میلیون متر مکعب گزارش شده است، اظهار داشت: 50 درصد بارندگی استان شامل 412 میلیون مترمکعب به صورت روان‌آب بوده و از این میزان 30 درصد ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه در بارندگی روزهای اخیر توانستیم 123 میلیون متر مکعب آب در بندهای سنگی ملاتی و سدهای خاکی ذخیره کنیم، گفت: نزولات آسمانی از ابتدای سال تاکنون 4 میلیارد و 537 میلیون و 500 هزار متر مکعب بوده که از این میزان 680 میلیون متر مکعب ذخیره شده است.

انتهای پیام/3339/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول