اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سفیدپوستان نژادپرست در یک دهه صدها نفر را در آمریکا کشته‌اند

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر افراد نژادپرست و راستگرا در آمریکا صدها نفر را کشته‌اند.

سفیدپوستان نژادپرست در یک دهه صدها نفر را در آمریکا کشته‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نتایج یک بررسی در آمریکا نشان می‌دهد ظرف یک دهه گذشته افراد نژادپرست و راستگرا صدها نفر را در این کشور به قتل رسانده‌اند. 

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، گروه «اتحادیه ضد افترا» در آمریکا در گزارش خود اغلب این افراد را عضو گروه‌های راستگرای افراطی معرفی کرده است که در یک دهه منتهی به ماه دسامبر ۲۰۱۹ (دی ماه ۱۳۹۸)، ۴۳۵ نفر را به قتل رسانده‌اند. در آمریکا از این نوع قتل‌ها عمدتا تحت عنوان «تروریسم داخلی» یاد می‌شود، به این معنی که قتل عامل خارجی نداشته است.

بر اساس مطالعات این گروه، نیمی از این قتل‌ها با انگیزه پیشبرد ایدئولوژی‌های افراطی انجام شده و نیمی دیگر لزوماً بر اساس ایدئولوژی‌های افراط گرایانه این افراد صورت نگرفته است.

در این گزارش، افراط‌گرای داخلی در قالب «شهروندان آمریکایی یا افرادی که اقامت طولانی مدت در این کشور داشته‌اند و با انواع مختلفی از جنبش‌ها یا اهداف افراطی مرتبط هستند» تعریف شده است.

بر اساس آمار این اتحادیه، ۹۰ درصد از قتل‌های انجام شده توسط افراط‌گرایان آمریکایی توسط راستگرایان انجام شده است. اما این گزارش متذکر می‌شود از آن جا که راستگرایان افراطی به راحتی قابل شناسایی هستند، «این احتمال وجود دارد که قتل‌های غیر ایدئولوژیک افراط‌گرایانی به جز سفید برترپندارها، مورد اغماض قرار گرفته باشد».

سال ۲۰۱۹ به لحاظ شمار قتل‌های دارای انگیزه ایدئولوژیک، رتبه سوم را در یک دهه اخیر داشته است. در این سال ۲۹ قتل ایدئولوژیک توسط افراط‌گرایان صورت گرفته است. ۲۲ مورد از این قتل‌ها در تیراندازی کور یک سفیدبرترپندار در شهر «ال پاسو»، ۴ مورد در تیراندازی در مغازه ای در شهر «جرسی» و یک مورد دیگر در تیراندازی در ایالت کالیفرنیا رخ داده‌اند.

در این گزارش آمده است: «ارتکاب قتل از سوی افراط گرایان می تواند تأثیری نامتناسبی بر جوامع داشته باشند، به خصوص زمانی که در شکل جنایات دارای انگیزه نفرت و حملات تروریستی ظاهر می شوند».

این گزارش می افزاید: «مهم است که به یاد داشته باشیم قتل‌های انجام شده توسط افراط‌گرایان تنها نوک هرمی از خشونت‌های این افراد در آمریکا را نشان می‌دهد».

سال ۲۰۱۶ مرگبارترین سال از نقطه نظر قتل‌های انجام شده توسط افراط‌گرایان بود که ۵۸ مورد قتل در آن گزارش شد. یکی از این موارد، تیراندازی کور در کلوبی شبانه در «اورلاندو» بود که به کشته شدن ۴۹ نفر منجر شد.

چندی پیش «واشنگتن پست» نیز در گزارشی نوشت، به دنبال دو حمله مرگبار اخیر در «ال‌پاسو» ایالت تگزاس و «دیتون» ایالت اوهایو تعدادی از مقام‌های ارشد سابق نهادهای مقابله با تروریسم در آمریکا بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده و خواستار مقابله با این «حملات تروریستی داخلی» شدند و همچنین تاکید کردند که باید به اندازه مقابله با تروریسم بین‌المللی به حملات راست افراطی هم اولویت داده شود.

مقام‌های آمریکایی به واشنگتن پست گفتند، از نظر آنها مانع اصلی در برابر بسیج منابع به منظور مقابله با تهدید «سفیدبرترپنداری»، شاید مانع سیاسی است چرا که بخش اعظم ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» با سیاست‌هایی تعریف شده که ابعاد ملی‌گرایی سفیدپوست در آنها به عینه دیده می‌شود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول