اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حمایت «فارابی» از فیلمنامه‌های اقتباسی/ اعلام آمادگی برای ساخت مستند با موضوع کرونا

بنیاد سینمایی فارابی در جهت سیاست‌های حمایتی سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور، برای حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی فراخوان داد.

حمایت «فارابی» از فیلمنامه‌های اقتباسی/ اعلام آمادگی برای ساخت مستند با موضوع کرونا

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، بنیاد سینمایی فارابی به منظور تقویت پیوند میان سینما و ادبیات داستانی و تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان فیلم، طرح حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی را بدین شرح اجرا می‌‌کند:

۱. بنیاد سینمایی فارابی تا پایان خرداد ۹۹ حقوق حداقل ۱۰ اثر در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را براساس جذابیت‌های داستانی و قابلیت اقتباس سینمایی، از صاحب حقوق اثر (مؤلف یا ناشر) خریداری می‌کند.
۲. خریداری حقوق کتاب‌هایی که برنده جوایز معتبر ادبی مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جایزه جلال آل احمد و سایر جوایز مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولویت قرار دارند.
۳. تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما می‌توانند پیشنهادهای خود را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه نمایند.
۴. حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار می‌گیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی - هنری بنیاد (بین دویست تا چهارصد میلیون ریال) از صاحب قانونی اثر (مؤلف یا ناشر) خریداری می‌شود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیه کننده (پیشنهاد دهنده) قرار می‌گیرد.
۵. پس از دریافت پروانه ساخت، ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیه کننده مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیه کننده پرداخت می‌شود.
۶. بنیاد سینمایی فارابی در تولید این آثار با تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، تا سقف ۱۰ میلیارد ریال مشارکت خواهد کرد.
۷. فهرست کتاب‌هایی که حقوق اولیه آنها به منظور طراحی و تولید آثار اقتباسی، خریداری شده و می‌شود به همراه فهرست آثاری که حقوق سینمایی آنها در گذشته به وسیله سازمان سینمایی و مؤسسات تابعه، خریداری شده است برای استفاده از بند ۵ و۶ این فراخوان در نشانی www.eqtebas.ir نیز قابل بهره‌برداری است.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در توئیتی نوشته بود: «از جشنواره امسال، فیلمنامه اقتباسی به سیمرغ‌ها اضافه شد اما متأسفانه هیچیک از آثار بخش مسابقه، اقتباس نبودند. امیدواریم با ایده «طرح حمایت از فیلم‌های اقتباسی»، سینما و ادبیات به هم نزدیک تر شوند.

 

 

* «فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱» (راهنمای جامع فیلمنامه‌نویسی برای فیلم‌های فردا) نوشته لیندا آرنسون و با ترجمه شاپور عظیمی با قیمت ۶۰ هزار تومان روانه بازار نشر شد.

این اثر در ۷۴۳ صفحه تالیف و توسط واحد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است. چاپ اول این کتاب در تیر ۱۳۹۷ منتشر شده بود.

بر این اساس، لیندا آرنسون، نویسنده‌ استرالیایی، در حوزه روایت موازی کتابی را به نگارش درآورد که معادلی در میان کتاب‌های سینمایی آموزش فیلمنامه‌نویسی ندارد. او در کتاب حاضر، چندین شیوه در روایت آثار نامتعارف را مطرح کرده و برای هر یک چندین نمونه از فیلم‌های گوناگون عرضه کرده است. کتاب وی، که اکنون ترجمه‌ فارسی آن تقدیم علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی می‌شود، در نوع خود بی‌نظیر است و شاید همین امر مطالعه‌ آن را برای خوانندگان کتاب اندکی دشوار کرده باشد. «آرنسون» اصطلاحات خاص خودش را در این کتاب آفریده و مثال‌هایی ارائه داده که از نظر وی، به تبیین تئوری‌هایش یاری می‌رساند. برای همین، به خوانندگان این کتاب توصیه می‌شود که هر فصل را با دقت دنبال کنند و از همه مهم‌تر، برای شناخت هرچه بیشتر روایت‌های گوناگونی که در کتاب در موردشان بحث شده است، حتماً به نمونه‌هایی که مؤلف اشاره می‌کند رجوع کنند. یافتن برخی از آثاری که، در ظاهر، شاید از نظر ما مهجور باشند اما، در فضای مجازی، به بسیاری از آن‌ها می‌توان دسترسی داشت کلید درک کتاب «فیلمنامه‌نویسی در قرن ۲۱» است.

* اعلام آمادگی برای ساخت مستند از حماسه جامعه پزشکی در مبارزه با کرونا
روح‌الله رفیعی مدیر گروه مستند روایت فتح با اعلام آمادگی برای ثبت و ضبط حماسه جامعه پزشکی و پرستاری در مبارزه با ویروس کرونا گفت: روایت فتح زمانی حماسه فرزندان این سرزمین در مواجهه با دشمن بعثی و متجاوز را به تصور کشید، زمانی دیگر تصویرگر حماسه فرزندان این کشور در مواجهه با بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله شد و با به تصویر کشیدن ایثار مردم برای ثبت در آینده تمام تلاش و اهتمام خود را کرد و درزمانی دیگر با به تصویر کشیدن حماسه‌ها و جان‌فشانی‌های فرزندان غیور و جان‌برکف در دفاع از حرم و برای رهایی ظلم و ستم به مظلومین منطقه در کنار مجاهدان و مدافعان حرم به ثبت و ضبط حماسه‌های فرزندان این سرزمین پرداخت و حال روایت فتح این آمادگی را برای ثبت ایثار جامعه پزشکی و پرستاری کشور در مواجهه با بحران ویروس کرونا دارد.
رفیعی با اشاره به لازمه هماهنگی فی‌مابین با مدیران مربوطه در این زمینه گفت: البته که بنا به شرایط موجود درصورتی‌که وزارت بهداشت و مدیران بیمارستان‌ها هماهنگی لازم را به عمل بیاورند، ما در روایت فتح آمادگی صد درصدی را برای ثبت و ضبط بخشی از حماسه جامعه پزشکی و پرستاری که در مواجهه با ویروس کرونا انجام می‌دهند راداریم و نه‌تنها بنده که تک‌تک مستندسازان روایت فتح هم‌قسم شدیم که دوربین به دست برای ثبت حماسه بزرگ و عظیم پزشکان و پرستاران پا به‌پای این عزیزان در بیمارستان‌ها و مکان‌های اختصاص‌یافته تا ریشه‌کن شدن این ویروس حضورداشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول