اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی محدود شود/خودمراقبتی بهترین شیوه مقابله با کرونا

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب گفت: در شرایط کنونی شایسته است مردم از حضور در تجمع‌ها خودداری کرده و غیر از موارد ضروری به مراکز درمانی نیز مراجعه نکنند.

مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی محدود شود/خودمراقبتی بهترین شیوه مقابله با کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، قاسم زاهدانی در نشست خبری با اشاره به اقدامات پیشگیرانه جهت مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: مردم در زمینه نحوه شیوع کرونا به پیام‌های استرس‌زا توجه نکنند چرا که عده‌ای کاسبکار ترس این پیامها را ایجاد کرده و از شرایط کنونی سوءاستفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: در زمینه توزیع دارو نیز افراد سودجو تحریم ایجاد کرده و با استفاده از فضای مجازی مردم را دچار سردرگمی کردند بنابراین در شرایط هشدار، مردم به منابع غیررسمی خبری و توصیه‌های غیرمتخصص توجه نکنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان داراب گفت: طی روزهای اخیر کارگروه سلامت در شهرستان تشکیل شده و  به عنوان محلی جهت دریافت پیامهای تخصصی بهداشتی در اختیار مردم است در کنار آن عموم افراد می‌توانند از رسانه‌های رسمی اخبار را دریافت کرده و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

زاهدانی بیان کرد: شهرستان داراب به موازات کشور و جهان استراتژی مقابله با ویروس کرونا را یافته است و در حال حاضر ۶۰۰ پرسنل بیمارستان داراب در حوزه سلامت در حالی مشغول به کار هستند که سایر ارگانها و مجموعه‌ها تعطیل است بنابراین در این شرایط فورس ماژور باید قدر حوزه سلامت را با همه ضعف‌ها و نواقص بدانیم.

 وی با تاکید بر اقدامات خودمراقبتی جهت عموم مردم گفت: جهت مقابله با ویروس کرونا، اقدامات پزشک خانواده، آموزش صحیح آیتمهای بهداشت فردی، آموزش بهداشت محیط و در نهایت اقدامات خودمراقبتی در اولویت است.

 زاهدانی با اشاره به اینکه مردم بدون ترس و نگرانی به مراقبتهای بهداشتی بپردازند، افزود: خیرین و سمن‌ها می‌توانند برای دریافت وسایل خودمراقبتی، پوستر و بنر به شبکه بهداشت مراجعه کرده و این وسایل را در توزیع کنند.

 

ضریب کشندگی کرونا از آنفولانزا کمتر است

در ادامه این نشست، پزشک متخصص بیماریهای عفونی گفت: حدود ۲۰ درصد از افرادی که ویروس کرونا وارد بدن آنها می‌شود، مبتلا به بیماری می‌شوند و از این تعداد حداکثر حدود دو درصد احتمال مرگ و میر است.

وحید عوض‌ زاده بابیان اینکه ضریب کشندگی آنفولانزا چهار درصد و ضریب کشندگی کرونا دو درصد است، افزود: بهتر است رسانه‌ها در جهت کاهش استرس میان مردم تلاش کنند چرا که ترس و استرس سیستم ایمنی را کاهش داده و خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

وی با تصریح اینکه باید دست شیادانی که از شرایط کنونی سوءاستفاده می‌کنند از بازار کالاهای پزشکی کوتاه شود، اظهار داشت: برخی پیامها حاوی دریافت پکیج  بهداشتی منتشر شده که واقعیت ندارد البته مقرر شده وزارت بهداشت کمک پکیج را برای مراکز درمانی تهیه کند اما نحوه توزیع آن هنوز مشخص نیست.

این پزشک دارابی بابیان اینکه افراد سالم نیاز به استفاده از ماسک ندارند، خاطرنشان کرد: حداکثر زمان استفاده از ماسک مدیکال ۴ ساعت و ماسک فیلتردار 8 تا 12 ساعت است و بیمار و درمانگر باید از ماسک استفاده کنند.

عوض زاده با اشاره بر اینکه وسایلی که در طول روز مداوم با آنها سر و کار داریم باید ضدعفونی شوند، گفت: شایسته است ادارات مواد شوینده و ضدعفونی کننده دست را در دسترس مراجعان خود قرار دهند و مردم نیز به طور مداوم بهداشت فردی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی بهتر است مردم برای چکاپ بیماریهای دیگر مراجعه نکنند و فقط جهت موارد ضروری یا علائم ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند چرا که این مراکز محل تجمع ویروس است و حضور در آنها احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.

عوض زاده پزشکان و پرستاران را مدافعان حریم سلامت برشمرد و ضمن تاکید بر حمایت از آنها گفت:  پرداختن حوزه‌های غیرسلامت به حوزه سلامت از شاخصهای توسعه یافتگی است و سلامت باید اولویت اول هر منطقه باشد بنابراین در این شرایط تعامل بین سازمانی ضروری می‌نماید.

متخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: افرادی که دچار علائم کرونا هستند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و اگر مراجعه نمی‌کنند حداقل به خاطر حفظ سلامت سایرین از ماسک استفاده کرده و در تجمعها حضور نیابند.

وی بابیان اینکه مردم تا پایان دوره طغیانی ویروس از حضور در تجمعات و مهمانی‌ها اجتناب کنند،  اظهار داشت: تصور عمومی این است که همه افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند یا همه در برابر این ویروس مقاومت پایین دارند و احتمال مرگ و میر بالا است.

عوض زاده ادامه داد: عامل دیگر استرس‌زا، عدم وجود دارو است هرچند برای عوارض کرونا دارو وجود دارد اما برای نابودی این ویروس هنوز دارویی تولید نشده است.

وی با اشاره به اینکه در مقابله با کرونا تاکید پزشکان بر خودمراقبتی(سلف مانیتورینگ) است، گفت: دوره کمون یا نهفتگی ویروس کرونا از دو روز تا دوهفته است و میزان بروز علائم بیماری پس از ورود ویروس، بسته به میزان قدرت و سیستم ایمنی بدن بیمار دارد.

این پزشک دارابی بیان کرد: بدیهی است هر چه سیستم ایمنی بدن بیشتر باشد، بیمار مقاومت بیشتری بروز داده و ممکن است پس از ورود ویروس به بدن، علائمی نداشته باشد حتی بدون درمان با درمان های خودمراقبتی در منزل مداوا شود.

عوض زاده گفت: تب شدید و ناگهانی، سردرد، بدن درد، ضعف عمومی، خستگی، گلودرد، تنگی نفس شدید و در برخی موارد علائم گوارشی و کلیوی از علائم ابتلا به کرونا است که به طور معمول بعد از پنج یا شش روز بروز می‌یابد و فردی که چنین شرایطی دارد باید حتماً به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کند.

وی خاطرنشان کرد: این علائم می‌تواند بیماریهای متعددی را از یک سرماخوردگی رایج که (با درمان حمایتی و ساده مداوا می‌شود) تا بیماری سارس ایجاد کند.

عوض زاده بااشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی تاثیر بر ریشه کن شدن ویروس کرونا ندارد، گفت: احتمال انتقال کرونا از حیوانات و پرندگان به انسان تایید نشده اما رد هم نشده است و محققان در زمینه این موضوع به بررسی پرداخته‌اند.

 انتهای پیام/983110

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول