اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

اپیدمی «اضطراب» پس از شیوع کرونا/ راهکارهای قرآنی برای رسیدن به «آرامش»

ویروس کرونا، نه تنها سلامتی مردم و روان برخی را آزرده کرده بلکه بسیاری از معادلات اقتصادی، سیاسی و حتی ورزشی را هم تغییر داده است؛ آنچه در این نوشتار بر آن تاکید شده نظر قرآن کریم و توصیه‌های قرآنی است که می‌توان در این ارتباط از آن بهره برد.

اپیدمی «اضطراب» پس از شیوع کرونا/ راهکارهای قرآنی برای رسیدن به «آرامش»

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مدتی است شیوع یک ویروس به نام کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا با نژادها، فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی مختلف باعث ایجاد اضطراب و ارعاب شده است.

این ویروس نه تنها سلامتی مردم و روان برخی را آزرده کرده بلکه بسیاری از معادلات اقتصادی، سیاسی و حتی ورزشی را هم تغییر داده است؛ آنچه در این نوشتار بر آن تاکید شده نظر قرآن کریم و توصیه‌های قرآنی است که می‌توان در این ارتباط از آن بهره برد.

به همین بهانه گفت‌وگویی با یک حافظ کل، مدرس دانشگاه و پژوهشگر قرآنی انجام شده است.

سید امیرحسین حسینی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در شهرکرد با استناد به تفسیر آیه 32 سوره معارج، گفت: در قرآن و روایات معصومین علیهم السلام حفظ سلامتی و پاکیزگی اهمیت دارد و سفارش مؤکد شده است؛ به طوری که بر اساس تفسیر آیه هشتم سوره تکاثر در سرای آخرت یکی از سوالاتی که از ما پرسیده خواهد شد در مورد حفظ سلامتی و پاکیزگی جسم می‌باشد.

استاد دانشگاه با اشاره به برخی از آیات نورانی قرآن در خصوص لزوم ایجاد آرامش و تسکین قلب مؤمن، توضیح داد: از نظر قرآن اولا رعایت بهداشت و نظافت و ثانیه توکل همه جانبه به خدا باید در مورد توجه قرار بگیرد؛ در این برهه از زمان که بیماری شیوع پیدا کرده و دشمنان داخلی و خارجی ما با شایعه پراکنی، بزرگنمایی و القای یاس و نا امیدی درصدد ایجاد التهاب، نگرانی و برهم زدن آرامش  مردم هستند، باید برای مقابله با این موج اضطرابی که دشمن درصدد دامن زدن به آن است، آرام باشیم.

پژوهشگر قرآنی حفظ آرامش روحی و داشتن توکل به خدا را  از همه چیز مهم‌تر دانسته و به آیاتی از سوره شعرا و تاریخ زندگی حضرت موسی(ع) اشاره کرد و افزود: وقتی یاران حضرت موسی در اوج بحران و ناامیدی قرار داشتند، حضرت آنان را به صبوری و توکل به خداوند دعوت کرد و همین باعث رهایی آنان از دست فرعونیان شد.

وی با اشاره به آیاتی از سوره رعد، خاطرنشان کرد: قرآن دوای آرامش را یاد و ذکر خداوند می‌داند؛ و ما در زندگی پر التهاب و پر تنش این روزها خیلی به آرامشی از جنس یاد خداوند نیاز داریم؛ خداوندی که قدرت تمام دارد و هر چه اراده کند اتفاق می‌افتد؛ شاید شیوع این ویروس منحوس آغازی باشد برای تقویت ارتباط ما با خداوند؛ چون قطعا در ادامه مسیر زندگی هم مشکلات متعددی برای هر کدام از ما اتفاق می‌افتد و اگر اتصال ما به قدرت بی نهایتی مانند خداوند قطع باشد، دچار استیصال و اضطراب می‌شویم.

حسینی در پایان گفت: آرامش عرفا و بزرگان هم در زندگی‌شان ناشی از همین ارتباط با خداوند بود؛ برای مثال حضرت امام(ره) را ببینید چقدر در آرامش بود، در نوفل لوشاتو، در ماجرای جنگ، در مبارزات قبل از انقلاب، در لحظه آخر جان دادن، همه‌اش آرامش بود و این آرامش نتیجه یاد خداوند و توکل و اعتماد بر اوست و برعکس اگر کسی در زندگی ارتباط قوی با خداوند نداشته باشد با کوچکترین مسئله و بحرانی آرامشش مخدوش می‌شود.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول