اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت ملزومات مقابله با ویروس کرونا

تولید دستگاه و مواد ضدعفونی‌کننده در پارک علم و فناوری مازندران آغاز شد.

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت ملزومات مقابله با ویروس کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، کرونا ویروس که توسط سازمان جهانی بهداشت(WHO) با نام علمی کووید ۱۹ شناخته می‌شود و در همین مدت بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۴۵ نفر را مبتلا کرده است.
برای مقابله با این ویروس که سرعت انتقال آن بسیار بالاست؛ نیاز به عزم عمومی مورد تأکید است و همگان در هر قشری باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از افزایش شمار مبتلایان جلوگیری شود. در بین مبتلایان افراد عادی تا کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی دیده می‌شوند.
سه شرکت فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران باتوجه به نیاز کشور به دستگاه‌ها و محصولاتی که در کاهش مبتلایان و پیشگیری از کرونا ویروس نقش دارند؛ با حمایت پارک علم و فناوری و مجوزی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دریافت کرده‌اند، دست به کار شدند و تولیدات خود را افزایش دادند که به برخی از آنها اشاره می‌شود.
یکی از این تولیدات، ماده ضدعفونی کننده دست و سطوح با پایه گیاهی می‌باشد که به‌علت استفاده از فرمولاسیون موجود
دست‌ها پس از استفاده خشک نمی‌شوند، کاربرد وسیع‌الطیف علیه میکروب‌ها شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها دارد.
عملکرد این محصول با دارابودن اکتیویته بالا و تاثیر برروی سلول های میکروبی می‌تواند بافت غشای سلولی میکروب.ها را از بین ببرد.
از دیگر محصولات این شرکت محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات با پایه گیاهی‌پوشان است، این محصول یک ضدقارچ و ضدباکتری با پایه گیاهی متشکل از عصاره‌های گیاهی است که توسط شرکت دانش بنیان تولید می‌شود.
همچنین دستگاه ضدعفونی و استریل اتاق عمل نیز توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مازندران تولیدات خود را افزایش داده است، این دستگاه قابلیت استریل وسایل آزمایشگاهی و پزشکی، ضدعفونی ملحفه و البسه بیماران، کاهش بیماری‌ها و حذف مواد شیمیایی، کنترل میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا نظیر قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را دارد.
کاهش بو و گازهای آلی در هوای بیمارستان و سرویس‌های بهداشتی، تولید آب خالص برای مصارف دارویی و آزمایشگاهی، تصفیه زباله‌های بیمارستانی و تصفیه پساب بیمارستانی، اکسیژن فعال بعد از واکنش به اکسیژن تبدیل شده، افزایش اکسیژن و بهبود کیفیت هوا و ضدعفونی بالش و ملحفه در هتل‌ها از دیگر قابلیت‌های این دستگاه است.
محصول دیگر، ژل الکلی نام دارد که برای ضدعفونی دست، ضد عفونی تمامی وسایل تجهیزات اعم از درب‌ها، دستگیره، کامپیوتر و موبایل است.
این محلول همچنین ضدعفونی کننده محوطه‌ها و فضاهای عمومی از قبیل فضای داخلی اماکن عمومی به‎ویژه سازمان‌ها و ادارات، کارخانجات، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، قطار و فرودگاه‌ها، داخل مترو‌ها و اتوبوس‌ها و هواپیماها و… است.
ظرفیت تولید این محلول روزانه (در حال حاضر) ۵ تن ژل الکلی در حجم‌های ۲۵۰ میلی‌لیتری، ۱ لیتری و ۴ لیتری است، ۵ تن نیز محلول الکلی در حجم‌های ۱ و ۴ و ۱۰ و ۲۰ و ۲۲۰ لیتری و ۳۰ تن نیز محلول ضدعفونی‌کننده محوطه، است.
این محصولات با حمایت و تسهیلات ویژه پارک علم و فناوری مازندران به مرحله عملیاتی رسیده‌اند و در هفته آینده تولیدصنعتی خواهند داشت تا بخشی از مشکلات جامعه در بحث ویروس کرونا را مرتفع کنند؛ ضمن اینکه مجوزهای مورد نظر صادر شد تا تولید انبوه داشته باشند.

تولید ماسک‌های نانو فیلتر در پارک علم و فناوری کرمانشاه
با توجه به افزایش تقاضای ماسک در بازار در پی بروز ویروس کرونا، یک واحد دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه کار تولید ماسک‌های نانو فیلتر را آغاز کرده است.
این شرکت دانش‌بنیان با دستگاهی به نام «الکتروریسی» اقدام به تولید الیافی در مقیاس نانو و میکرو می‌کند، این الیاف کاربردهای متفاوتی دارد که بخشی از کاربرد آن در حوزه پزشکی و در تهیه انواع ماسک از جمله ماسک‌های پزشکی سه لایه (جراحی)، N95، N99، R95، R99، P95 و P99 است.
دکتر معصومه خان احمدی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان استان برای ساخت تجهیزات و ملزومات مقابله با کرونا خبر داد.
وی افزود: در حال حاضر چند شرکت فناور و دانش‌بنیان در این خصوص عزم جدی خود را در ساخت ماسک‌های نانو فیلتر و ژل و مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز آغاز کرده‌اند.
خان احمدی، با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان قابل توجهی در تمام حوزه‌ها تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه هستند افزود: روز گذشته پس از تأیید نمونه محصول ماسک این شرکت توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بخشی از حمایت.های مالی لازم در حداقل زمان ممکن برای این شرکت توسط پارک علم و فناوری تامین شد تا در جهت تقاضای استان این شرکت چالش جدی نداشته باشد.
وی در پایان از توجه مسوولان غذا و دارو استان در فراهم کردن زمینه اخذ مجوز این شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکر و قدردانی کرد.
شیرزادیان مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده ماسک‌های نانوفیلتر گفت: این ماسک‌ها بر حسب میزان ذراتی که فیلتر می‌کنند، طبقه‌بندی می‌شوند که ماسک‌های سری P قوی‌ترین آنها هستند.
رئیس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با ارزیابی صورت گرفته بر روی ۵۰۰ ماسک تولیدی این شرکت قرار بر این شد تا ظرف سریع‌ترین زمان ممکن مجوز تولید از وزارت بهداشت برای این شرکت صادر شود و این شرکت از عملاً کار تولیدروزانه دو هزار ماسک را در استان شروع کرده است.
شیرزادیان تصریح کرد: نوع ماسک‌های تولیدی این شرکت در حد ماسک.های N95 است و دارای لایه محافظتی میکرو و نانو است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول