اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

سلاح های اتمی می توانند آمریکا را نابود کنند، حتی اگر هیچ کس به شلیک آن پاسخ ندهد

ایالات متحده هم اکنون دارای بیشتر از 3 هزار سلاح اتمی است و تحقیقات من نشان می دهد که آمریکا اگر نمی خواهد آمریکاییان در نتیجه یک رشته اثرات ناخواسته تشدید اثرات زیست محیطی جان خود را از دست بدهند، تنها می تواند از بخشی از این تسلیحات استفاده کند.

سلاح های اتمی می توانند آمریکا را نابود کنند، حتی اگر هیچ کس به شلیک آن پاسخ ندهد

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: کاخ سفید در بودجه سال 2021 خود خواستار 28.9 میلیارد دلار برای پنتاگون بابت سلاح های اتمی و افزایش 20 درصدی بودجه 19.8 میلیارد دلاری سازمان ملی امنیت هسته ای خواهد شد.
با این حال ایالات متحده هم اکنون دارای بیشتر از 3 هزار سلاح اتمی است  و تحقیقات من نشان می دهد که آمریکا اگر نمی خواهد آمریکاییان در نتیجه یک رشته اثرات ناخواسته تشدید اثرات زیست محیطی جان خود را از دست بدهند، تنها می تواند از بخشی از این تسلیحات استفاده کند.
مدل های من و دیگران نشان می دهند که  دود ناشی از سوختن شهرها به دنبال چندین انفجار اتمی، می تواند راه عبور نور خورشید و رسیدن آن به سطح زمین را سد کند و در نتیجه موجب کاهش قابل توجه دمای جهانی شود. این اتفاق می تواند باعث کاهش بارش ها، افزایش تشعشعات فرابنفش به دلیل آسیب دیدن شدید جو زمین و قطع اختلال در زنجیره تولید و تامین مواد غذایی شود.
در این مطالعه من به همراه همکارم دیوید دنکن برگر نشان داده ایم که استفاده از چند بمب اتمی در جریان یک حمله هسته ای، چقدر می تواند به خود کشور مهاجم آسیب وارد کند. 

زمستان هسته ای در برابر پاییز هسته ای
احتمالا شما هم اصطلاح «زمستان هسته ای» را شنیده اید. این اتفاق زمانی می افتد که استفاده از چند سلاح اتمی موجب سوختن شهرها و وارد شدن میزان هنگفتی دود به جو فوقانی زمین و سد شدن راه عبور نور خورشید به مدت چندین سال شود. نابودی کشاورزی که در نتیجه چنین اتفاقی رخ می دهد، می تواند باعث ایجاد گرسنگی گسترده جهانی شود.
مباحث علم پشت زمستان هسته ای، از جمله مسائلی بود که رئیس جمهور روسیه میخائیل گورباچف و رئیس جمهور آمریکا رونالد ریگان را تشویق کرد تا به جنگ سرد خاتمه دهند و خلع سلاح اتمی را آغاز کنند.
خسارات کشاورزی ناشی از پدیده کمتر شناخته شده «پاییز هسته ای» - یعنی تولید میزان کمتری دود در نتیجه انفجار تسلیحات اتمی- از 10تا 20 درصد در سطح کشاورزی جهانی در نوسان خواهد بود. این مقدار کاهش در تولید محصولات کشاورزی، باز هم برای آنکه موجب کمبودهای گسترده مواد غذایی و گرسنه ماندن میلیون ها میلیون انسان شود کفایت می کند.
هر کشوری که تمایل به استفاده از سلاح های اتمی خود را دارد، باید مشخص کند که آیا توانایی جان سالم به در بردن از مشکلاتی که خود با دست خود به وجود می آورد را دارد یا نه. کشورهای دارای سلاح های اتمی همگی به مفهوم «بازدارندگی اتمی» استناد می کنند؛ یعنی داشتن قدرت آتش اتمی بیشتر مرعوب کننده است و موجب می شود که سایر کشورها پیش از شروع به جنگ دوباره فکر کنند.
من و همکارم می خواستیم بدانیم که یک کشور چه تعداد از سلاح های اتمی خود را می تواند علیه یک دشمن به کار بگیرد بی آنکه موجب ایجاد یک پاییز اتمی و به کشتن دادن مردم خودش شود؟

شبیه سازی جنگ اتمی
ما ابتدا تعیین کردیم که چه تعداد سلاح اتمی می تواند نقش بازدارندگی مهمی را برای دشمنی که «بدترین مورد» ممکن– یعنی پرجمعیت ترین کشور است - فراهم کند. برای این کار تهدیدی را در نظر گرفتیم که شماری از کشورهای مختلف، از کشورهایی که حدود 100 سلاح دارند مثل هند یا پاکستان تا روسیه که حدود 7 هزار سلاح دارد برای دیگران به وجود می آورند.
ما برآورد کردیم که اگر 100 سلاح اتمی به پرجمعیت ترین شهرهای چین اصابت کند، انفجارهای اولیه بیشتر از 30 میلیون نفر را به کشتن خواهد داد. این تعداد انفجار حتی بخش بزرگ تری از جمعیت را در اثر عواقب شدید ناشی از این انفجارها خواهد کشت، اقتصاد چین را نابود خواهد کرد و تقریبا به طور قطعی سیستم سیاسی آن را بی ثبات خواهد کرد.
 این وضعیت برای کشورهای کوچک تری حتی بدتر از این خواهد بود؛ یعنی به دست آوردن بازدارندگی بسیار زیاد برای جلوگیری از هر حمله ای از سوی هر کشور دیگری.
سپس ما تاثیرات این کار را بر خود کشور مهاجم مورد بررسی قرار دادیم. ما خوشبینانه فرض را بر این گرفتیم که هیچ حادثه ای رخ ندهد، تمام سلاح های اتمی، چه 100 و 1000 کیلومتر چه 7000 کیلومتر دورتر به اهداف خود اصابت کنند و هیچ عمل تلافی جویانه ای از هیچ نوع نیز اتفاق نیفتد.
ما مدلی از مواد قابل اشتعال در شهرها را تهیه کردیم: چه مقدار از این مواد در یک حمله اتمی مشتعل خواهد شد، چه میزان از آنها به دود تبدیل خواهد شد، چه میزان از این دود راه خود را به جو فوقانی زمین باز می کند. سپس از نتیجه شبیه سازی های آب و هوایی و محصولات کشاورزی برای پیش بینی تاثیر این اتفاقات بر زنجیره تامین مواد غذایی استفاده کردیم. سرانجام ما این کمبود مواد غذایی را برای پیش بینی این موضوع به کار گرفتیم که چه تعداد از مردم دچار گرسنگی خواهند شد.
نتایج ما نشان داد که در سناریوی استفاده آمریکا از 100 سلاح اتمی هیچ آمریکایی جان خود را از دست نخواهد داد. آمریکا از موهبت زمین های کشاورزی پهناوری در مقایسه با جمعیت خود برخوردار است، بنابراین اگر آمریکاییان با یکدیگر همکاری و منابع را با هم تقسیم کنند، کشور  مستعد از دست رفتن بخشی از توان صنعتی و تحمل یک  پاییز هسته ای خفیف می شود.
اگر آمریکا از 1000 کلاهک اتمی علیه یک دشمن استفاده کند و با هیچ عمل تلافی جویانه ای مواجه نشود، در نتیجه آتش سوزی در شهرهای دیگر کشورها که موجب فاجعه ای زیست محیطی در خود آمریکا و در نتیجه کاهش تولید کشاورزی می شود، ایالات متحده شاهد مرگ 140 هزار آمریکایی خواهد بود.
اگر آمریکا بکوشد موجودی سلاح های اتمی خود را گسترش دهد - شبیه کاری که اخیرا پیشنهاد کرده - و سپس از 7 هزار کلاهک اتمی استفاده کند، حتی اگر همه چیز  دقیقا طبق برنامه انجام شود، دست کم 5 میلیون آمریکایی از گرسنگی خواهند مرد.
در این تجزیه و تحلیل ها شمار آمریکاییانی که جان خود را از دست می دهند بسیار کمتر از میزان واقعی برآورد شده است، چرا که در چنین وضعیتی جیره بندی شدیدی وضع خواهد شد که بهترین راه برای زنده نگه داشتن بیشترین تعداد از مردم در شرایطی است که موجودی مواد غذایی دچار کمبود می شود و هیچ جایگزینی برای آن وجود نداد.

زرادخانه های فعلی
درمقایسه با سایر کشورها اگر آمریکا از کل زرادخانه اتمی فعلی خود استفاده کند، بهترین شرایط برای جان به در بردن از یک پاییز هسته ای به وجود می آید، یعنی از دست رفتن بخشی از صنایع و کمبود 10 درصدی مواد خوراکی. وضعیت سایر کشورها بسیار بدتر از این خواهد بود.
اگر کشوری که دارای سلاح های اتمی کمتری است مثل کره شمالی یا اسرائیل تعداد نسبتا اندکی از این تسلیحات را شلیک کنند و یک پاییز هسته ای را جرقه بزنند و در مقابل مورد هیچ جمله تلافی جویانه ای قرار نگیرند، آنها نیز به خودشان آسیب خواهند زد. مدل ما نشان می دهد که آنها به ترتیب 60 تا 80 درصد از جمیعت خود را از دست خواهند داد.
چین انتظار می رود که 70 درصد از جمعیت خود را در یک پاییز اتمی از دست دهد، حتی اگر آنها اولین کسانی باشند که موشک هایشان را شلیک می کنند.
به طور کلی  ما دریافته ایم که اگر آمریکا زرادخانه اتمی خود را به 100 سلاح محدود کند، همچنان از بازدارندگی اتمی برخوردار خواهد بود، اما از بدترین اثرات احتمالی یک پاییز هسته ای اجتناب خواهد کرد. روشن است که آمریکا با کاستن از تعداد سلاح های اتمی خود عملا پول زیادی را پس انداز خواهد کرد و این تصمیم در خدمت امنیت بیشتر آن قرار دارد.
نویسنده: جاشوا پیرس (Joshua M. Pearce) استاد علوم و مهندطی جنگی در دانشگاه فنی میشیگان
منبع: https://b2n.ir/717884

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول