اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اوضاع «کرونا» در آسیای مرکزی؛ کدام کشورها آسیب‌پذیرند؟

آسیای مرکزی با توجه به مجاورت با چین با خطر انتقال ویروس کرونا مواجه بوده و با توجه به وضعیت این کشورها در حوزه پزشکی، مقامات آنها تمهیدات سختی را در نظر گرفتند.

اوضاع «کرونا» در آسیای مرکزی؛ کدام کشورها آسیب‌پذیرند؟

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در حال حاضر مهمترین موضوع در جهان موضوع شیوع ویروس کرونا و نحوه مبارزه با این ویروس است، این ویروس که در 12 دسامبر سال 2019 در چین ظهور کرد پس از این کشور به کشورهای دیگر جهان سرایت کرد و تاکنون 53 کشور درگیر این ویروس شدند.

اما در مقابل این ویروس کشورهای مختلف دنیا دست به اقداماتی زدند از جمله اینکه برخی از کشورهایی که این ویروس به آنها سرایت کرده مراقبت‌های بهداشتی فردی و اجتماعی را افزایش داده و برخی کشورها که تاکنون فردی از آن جامعه به این ویروس مبتلا نشدند مرزهای کشورهای خود را بر روی اتباع مسدود کرده یا اینکه مراودات را به حداقل رساندند.

در اینجا اشاره‌ای به اقدامات محافظتی علیه سرایت ویروس کرونا از چین به آسیای مرکزی شده است.

به طور کلی، سیستم محافظت در برابر نفوذ بیماری از خارج و از بین بردن کانون‌های بیماری در کشورهای منطقه آسیای مرکزی تقریبا یکسان است و این اقدامات با در نظر گرفتن امکانات و میراثی است که از زمان اتحاد شوروی به صورت موسسه‌های ضد اپیدمی و اصول جلوگیری از شیوع بیماری‌های مسری و واگیر به جای مانده که شامل تقویت و جدی گرفتن کنترل در نقاط مرزی با چین در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و حمل و نقل زمینی است.

معاینه پزشکی افرادی که از چین یا آسیای شرقی وارد می‌شوند، پر کردن پرسشنامه یا مدارک لازم برای مشخص شدن محل‌های مراجعه افرادی که عفونت یا بیماری در آنها باقی مانده و باید معالجه تکمیلی انجام دهند و نظارت بر افرادی که به دلایل پزشکی از چین و آسیای شرقی وارد شدند که باید در بیمارستان‌ها بستری یا ایزوله و قرنطینه شوند.

این حالت شامل افرادی می‌شود که کرونا در آنها دیده شده ضمن اینکه افرادی که علائم بیماری در آنها دیده نشده ولی مشکوک هستند باید تحت نظارت قرار گیرند.

تقریباً کلیه خدمات ضد اپیدمیولوژیک کشورهای آسیای مرکزی از ازبکستان گرفته تا قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان مکان‌هایی را برای قرنطینه و معالجه افراد مبتلا به ویروس کرونا آماده کردند و در سطح رسمی اعلام می‌کنند که آماده‌اند تا از ورود این بیماری به کشور خود جلوگیری کنند.

در عین حال، هدفمندترین و واقعی ترین آنالیز و ارزیابی را وزارت بهداشت روسیه و سرویس فدرال نظارت بر حمایت از حقوق مصرف کننده و رفاه انسانی انجام می‌دهد.

تجزیه، تحلیل و ارزیابی از 2 طریق انجام می‌شود یکی مسیر احتمالی ورود این بیماری، در صورتی که چین نتواند امنیت و خدمات ضد اپیدمی این ویروس را برای کشورهای آسیای مرکزی تامین کند و از گسترش آن در قلمرو خود جلوگیری نشود.

به گفته کارشناسان روس، اگر ویروس کرونا از چین وارد آسیای مرکزی شود، این عفونت از 2 طریق مرزها را رد خواهد کرد یعنی ممکن است به روسیه وارد شده و سپس به اروپای غربی برود یا از طریق کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی وارد روسیه شود.

سیبری و خاور دور به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی و تراکم جمعیت کم از مطالعه خارج است، بر این اساس، گسترش کرونا بیشتر در آسیای مرکزی می‌تواند برای روسیه خطرناک باشد.

حالا بر اساس میزان آمادگی و در دسترس بودن خدمات ضد اپیدمی و موسسات پزشکی کشورهای آسیای مرکزی لازم به ذکر است که در رابطه با انجام وظایف رسمی در بین پرسنل پزشکی، پایین ترین سطح در قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان است.

این وضعیت در ازبکستان به مراتب بهتر است.

از نظر تهیه تجهیزات پزشکی و وسایل مبارزه با ویروس کرونا مثل دستگاه تنفس مصنوعی، اشعه ماوراء بنفش، داروهای ضد ویروس و داروهای شیمی درمانی، مواد ضد عفونی کننده و مواد شیمیایی قزاقستان و ازبکستان وضعیت رضایت بخشی را دارا می‌باشند.

اما این وضعیت تنها در مراکز برخی استان‌ها است و در مناطق مرکزی وضعیت رضایت بخش است و  مؤسسات پزشکی در جنوب و شرق قزاقستان، مناطقی از دره فرغانه در ازبکستان، که تراکم جمعیت زیادی دارند وضعیت به طور چشمگیری اسفبار است و قرقیزستان و تاجیکستان در برابر این بیماری آسیب پذیر هستند.

اقدامات و خدمات ضد اپیدمیولوژیک با شیوع احتمالی کرونا را اگر بخواهیم در هر یک از کشورها ارزیابی کنیم، باید بگوییم که قزاقستان تجربه خوبی در برابر شیوع تب کنگو یا کریمه 2009 ، بیماری خواب 2016 و آنتراکس 2016 دارد و قرقیزستان نیز تجربه خوبی در برابر شناخت طاعون بوبونیک 2013 و انسفالیت ناشی از کنه دارا می‌باشد.

براساس اطلاعات به دست آمده در نتیجه معاینه پزشکی و بالینی توسط پزشکان گروه بهداشت و معیارهای تعریف شده توسط وزارت بهداشت فدراسیون روسیه اقدامات زیر باید انجام شود.

1- معاینات بالینی و قرار دادن در حالت قرنطینه و نظارت دائم

2- ضد عفونی، و نابودی حشرات و دفع آفات و از بین بردن جوندگان

3- تقویت  معاینات بالینی و نظارت بر مراکز عفونتی

4- گذاشتن جلسات توضیحی برای کارمندان و تیم پرسنلی در جهت اقدامات ضد اپیدمی و متمرکز شدن تیم‌ها و موسسات دولتی بهداشتی در کانون‌های عفونت به ویژه در قزاقستان و ازبکستان

همچنین جداسازی و قرنطینه کردن گسترده افراد آلوده، ایجاد بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که افراد ایزوله در آن قرار داده شوند با استفاده از نیروهای ارتش و وزارت کشور، نظارت دقیق بهداشتی، ایجاد شرایط مناسب در مناطق قرنطینه شده و مناطق بسته، ایجاد جلسات توضیحی برای بالا بردن سطح ایمنی مردم و روشن کردن آنان برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به ویژه در مناطق دورافتاده قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان به این دلیل که داروهای ضد ویروس در این مناطق کمتر وجود دارد یا اصلا وجود ندارد.

در این مناطق فرایند مهاجرت دائم وجود دارد اعم از مهاجرت‌های داخلی و خارجی که بخش اعظم آنان به ترکیه و روسیه می‌روند.

بر این اساس، قرقیزستان و بعد تاجیکستان در بین کشورهای منطقه در درجه اول در معرض خطر قرار دارند زیرا سطح پزشکی بالایی نداشته و هم داروی مناسب در اختیار ندارند، ضمن اینکه سازماندهی و خدمات پزشکی و مبارزه اپیدمی ضعیفی دارند.

با این وجود، خط قرمز در مناطق جنوبی کلان‌شهرها در قرقیزستان و مناطق شرقی قزاقستان و «آلماتی» که در مجاورت با چین قرار دارند، وجود دارد، سطح بالای روابط تجاری چین با «نمنگان»، «اندیجان» و «فرغانه» وجود دارد و تراکم بالای جمعیت در آنجا به چشم می‌خورد ضمن اینکه نزدیک به مرزهای قرقیزستان است و داروی مناسب در اختیار ندارند.

در عین حال، به گفته کارشناسان و متخصصان روس، نفوذ ویروس کرونا به کشورهای آسیای مرکزی منجر به افزایش چینو فوبی (چین هراسی) بویژه در قزاقستان و قرقیزستان خواهد شد.

با این وجود، طبق نتایج بدست آمده از مشاوره با ویروس شناسان برجسته روسی، شیوع کرونا به اوج خود رسیده و به احتمال زیاد اوضاع چین در بهار امسال به دلیل اقدامات انجام شده توسط مقامات چینی تثبیت می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول