اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سه‌شنبه بزرگ دموکرات‌ها؛ سندرز یا بایدن؟ مساله این است!

با نزدیک شدن «سه شنبه بزرگ» که موعد برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در حزب دموکرات به صورت همزمان در 14 ایالت این کشور است، رقابت بین برنی سندرز و جو بایدن جدی تر از قبل به نظر می‌رسد.

سه‌شنبه بزرگ دموکرات‌ها؛ سندرز یا بایدن؟ مساله این است!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سوم مارس (۱۳ اسفندماه) در ۱۴ ایالت آمریکا به صورت همزمان انتخابات مقدماتی نامزدهای ریاست جمهوری این کشور در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برگزار می‌شود؛ رقابتی که تا حد زیادی رقیب دونالد ترامپ در انتخابات سراسری ریاست جمهوری در آن مشخص می‌شود.

تاکنون به ترتیب در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی انتخابات مقدماتی برگزار شده است اما «سه شنبه بزرگ» به دلیل تعداد زیاد ایالت‌های درگیر انتخابات مقدماتی و همچنین میزان بالای موکلان انتخاباتی (delegates) از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 


انتخابات آمریکا در «سه شنبه بزرگ»

 

نامزدی که در نهایت به ۱۹۹۱ موکل انتخاباتی دست پیدا کند، می‌تواند نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و رقیب «دونالد ترامپ» شود.

طبق گزارش «واشنگتن پُست»، در انتخابات سه شنبه بزرگ که قرار است در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اکلاهما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت و ویرجینیا برگزار شود، تکلیف یک سوم کل مجموع موکلان انتخاباتی مشخص خواهد شد.

رقابت دموکرات‌ها برای کسب یک سوم موکلان انتخاباتی 

حضور دموکرات‌های مقیم خارج از آمریکا در مبارزات مقدماتی این حزب از همین روز (سوم مارس ۱۳ اسفند) آغاز می‌شود و تا ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) ادامه می‌یابد.

بنا بر  گزارش واشنگتن پست، تکلیف تعداد ۱۳۵۷ موکل انتخاباتی در رقابت سه شنبه بزرگ مشخص می‌شود اما شبکه «ان‌بی‌سی» در گزارش خود از تعیین تکلیف رای ۱۳۴۴ موکل انتخاباتی خبر داده است.

طبق برنامه انتخابات سه شنبه بزرگ ابتدا در ساعت ۱۹ (به وقت واشنگتن) انتخابات مقدماتی در ایالت ورمونت پایان می‌یابد و رای‌گیری در ایالت کالیفرنیا به عنوان آخرین مقصد سه شنبه بزرگ، در ساعت ۲۳ به اتمام می‌رسد.

با مشخص شدن نتایج انتخابات در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی، برنی سندرز با  ۵۶ موکل انتخاباتی همچنان در صدر رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها قرار دارد و جو بایدن توانسته با ۴۸ موکل انتخاباتی خود را به او نزدیک کند.

پیت بوته‌جج با کسب ۲۶ موکل انتخاباتی، الیزابت وارن با ۸ موکل انتخاباتی و امی کلوبوچار با ۷ موکل انتخاباتی در جایگاه‌های بعدی رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها قرار دارند.

سندرز در دور قبلی انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ آرای مردمی بیشتری نسبت به «هیلاری کلینتون» کسب کرده بود اما سرانجام با رای «موکلین غیرمتعهد»، این کلینتون بود که نامزد نهایی این حزب شد و از ترامپ شکست خورد. 

موکل متعهد کسی است که بعد از برگزاری انتخابات درون‌حزبی در هر ایالت رای او به یک نامزد، نهایی می‌شود و او در مقابل موکل انتخاباتی غیر متعهد قرار می‌گیرد؛ کسی که مشخص نیست به چه نامزدی رای می‌دهد و در نهایت در پایان کارزار انتخابات مقدماتی این رای مشخص می‌شود.

نامزدی که بتواند در سه شنبه بزرگ عملکرد خوبی از خود نشان دهد، تا حد زیادی مسیرش را برای نامزدی  نهایی در حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۲ آبان ۱۳۹۹) هموار می‌کند.

انتظار می‌رود با توجه به نتایج انتخابات مقدماتی سه‌شنبه بزرگ، برخی از نامزدهای دموکرات در صورت عملکرد ضعیف در انتخابات این ۱۴ ایالت از نامزدی منصرف شوند و این مساله به کم‌تر شدن تعداد نامزدها و مشخص‌تر شدن رقبای اصلی برای نامزدی حزب دموکرات‌ کمک کند.

احتمال انصراف نامزدهای دموکرات بعد از سه شنبه بزرگ

حدود ۱۳۰ میلیون نفر در ۱۴ ایالتی که انتخابات مقدماتی سه شنبه بزرگ در آن برگزار می‌شود، سکونت دارند و این میزان جمعیت، ۱۰ برابر تعداد جمعیت چهار ایالتی است که پیش از این در آنها انتخابات مقدماتی برگزار شده است.

از نظر تحلیلگران مسائل انتخابات در آمریکا، سه سوال و موضوع مهم در انتخابات سه شنبه بزرگ حائز اهمیت است و بر نتیجه رقابت دموکرات‌ها تاثیرات اساسی دارد.

اول، مایکل بلومبرگ چه عملکردی در انتخابات سه شنبه بزرگ خواهد داشت؟

بلومبرگ میلیاردر آمریکایی و شهردار پیشین نیویورک که تاکنون از حضور در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نواداد و کارولینای جنوبی سر باز زده، برای اولین بار در انتخابات سه شنبه بزرگ حاضر می‌شود.

در برخی نظرسنجی‌ها، بلومبرگ توانسته رکورد خوبی از خود بر جا بگذارد و حتی به رتبه دوم نامزدهای دموکرات و پشت سر سندرز قرار گیرد اما در روزها و هفته‌های اخیر، جنجال‌ها درباره مواضع او در قبال زنان، تبعیض‌های جنسیتی و مسائل مربوط به سیاه‌پوستان و اقلیت‌های نژادی بر کارزار انتخاباتی او سایه افکنده است.

دوم، امکان بقای کارزار انتخاباتی جو بایدن و الیزابت وارن بعد از سه شنبه بزرگ وجود دارد؟

جو بایدن و الیزابت وارن در انتخابات آیووا و نیوهمپشایر کارنامه ناامیدکننده‌ای از خودشان بر جا گذاشته‌اند. فرض بر این است که بایدن با توجه به هشت سال معاونت ریاست جمهوری آمریکا در دوره باراک اوباما، در میان رای دهندگان رنگین پوست از حمایت و مزیت برخوردار است.

کارزار الیزابت وارن هم برای حضور پر قدرت در انتخابات مقدماتی، به سه شنبه بزرگ امید بسته است به ویژه آنکه ماساچوست یکی از ۱۴ ایالتی است که در آنها انتخابات مقدماتی برگزار می‌شود. وارن، نماینده ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا است.

نکته مهم این است که در صورت بر باد رفتن امیدهای بایدن و وارن به نتایج انتخابات سه شنبه بزرگ، چه خواهد شد و اینکه آنها چطور می‌توانند در صورت ناکامی در انتخابات همزمان ۱۴ ایالت، حامیان مالی خودشان را به ادامه حمایت مجاب کنند. 

سوم، آیا سه شنبه بزرگ پیشتازی برنی سندرز در مبارزات مقدماتی نامزدهای دموکرات را به چالش می‌کشد؟

پیشتازی سندرز یا توقف او؟

سندرز از اولین ایستگاه انتخابات درون حزبی و مقدماتی دموکرات‌ها که در آیووا برگزار شده، در نظرسنجی‌های ملی در آمریکا پیشتاز بوده است اما طبق برخی نظرسنجی‌ها در ایالت‌هایی که انتخابات سه شنبه بزرگ در آنها برگزار می‌شود، او با دیگر نامزدها شامل بایدن، وارن و بلومبرگ رقابت تنگاتنگی دارد.

به باور تحلیلگران آمریکایی، سندرز برای اینکه افراد نزدیک به خاستگاه رای حلقه مرکزی حزب دموکرات و میانه‌روهای این حزب را درباره توانش برای شکست دادن ترامپ متقاعد کند، هنوز راه طولانی در پیش دارد.

از نظر تحلیلگران مسائل انتخاباتی، در صورتی که سندرز در رقابت سه شنبه بزرگ نتواند جزو سه نفر اول نامزدهای دموکرات قرار گیرد، استدلال او و کارزارش مبنی بر اینکه وی توان شکست ترامپ در انتخابات سراسری را دارد، به شدت زیر سوال خواهد رفت. 

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در ۱۲ ایالت از مجموع ۱۴ آمریکا که قرار است انتخابات سه شنبه بزرگ در آنها برگزار شود، حاکی از رقابت تعیین‌کننده نامزدهای دموکرات است.

 


از راست، کلوباچار، وارن، بوته‌جج، بایدن، بلومبرگ و سندرز

 

نظرسنجی «سی‌ان‌ان» نشان می‌دهد، سندرز با کسب ۳۵ درصد آرا در ایالت کالیفرنیا پیشتاز است؛ ایالتی که برنده آن می‌تواند ۴۱۵ رای موکل انتخاباتی را به دست آورد. کالیفرنیا در مجموع ۴۹۴ موکل انتخاباتی دارد و ۷۹ تن از آنها را موکلین غیرمتعهد تشکیل می‌دهند.

طبق این نظرسنجی، وارن با ۱۴ درصد، بایدن با ۱۳ درصد، بلومبرگ با ۱۲ درصد، بوته‌جج با ۷ درصد و کلوبوچار با ۶ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

نظرسنجی موسسه «برکلی آی‌جی‌اس» در کالیفرنیا هم از پیشتازی سندرز حکایت دارد. نتیجه  این نظرسنجی بدین شرح است: سندرز ۳۴ درصد، وارن ۱۷ درصد، بلومبرگ ۱۲ درصد، بایدن ۸ درصد، ، بوته‌جج ۱۱ درصد و کلوباچار ۶ درصد.

در ایالت تگزاس که نامزدها در تلاش برای پیروزی در آن هستند، رقابت بر سر کسب  ۲۲۸ رای موکل انتخاباتی است. طبق نظرسنجی سی‌ان‌ان و موسسه برکلی آی‌جی‌اس، سندرز در این ایالت هم پیشتاز است. 

نتیجه نظرسنجی سی‌ان‌ان در ایالت تگزاس حاکی از این نتایج است: سندرز ۲۹، بایدن ۲۰، بلومبرگ ۱۸، وارن ۱۵، بوته‌جج ۸، کلوباچار ۳ درصد.

نظرسنجی «دیتا فُر پراگرس» ( Data for Progress) در تگزاس هم این ارقام را نشان می‌دهد: سندرز ۳۰ درصد، بایدن و بلومبرگ ۲۱ درصد، وارن ۱۳، بوته‌جج ۹ و کلوباچار ۵ درصد.

نظرسنجی‌ها در ایالت کارولینای شمالی از رقابت تنگاتنگ بایدن و سندرز برای پیروزی حکایت دارد؛ ایالتی که رقابت در آن بر سر کسب رای ۱۱۰ «موکلین انتخاباتی متعهد» است.

نتیجه نظرسنجی «سیویتاس» ( Civitas) در کارولینای شمالی بدین شرح است: بایدن ۲۷ درصد، سندرز ۱۹ ، بلومبرگ ۱۶، وارن ۱۱، بوته‌جج ۴ و کلوبوچار ۵ درصد.

نظرسنجی «دیتا فُر پراگرس» در ایالت کارولینای شمالی این ارقام را نشان می‌دهد: «سندرز ۲۷، بایدن ۲۵، بلومبرگ ۱۸، وارن ۱۱، بوته‌جج ۱۰ و کلوباچار ۶ درصد.

در ایالت ویرجینیا که رقابت دموکرات‌ها در آن برای کسب رای ۹۹ موکلین انتخاباتی متعهد است، سندرز وضعیت خوبی دارد.

در نظرسنجی دیتا فُر پراگرس این ارقام آمده است: سندرز ۲۸، بایدن ۱۹، بلومبرگ و وارن ۱۷، بوته‌جج ۱۲ و کلوباچار ۵ درصد.

نظرسنجی مانموث نشان می‌دهد سندرز و بلومبرگ با ۲۲ درصد به طور مشترک در صدر هستند. بایدن با ۱۸ درصد، بوته‌جج با ۱۱ درصد، کلوباچار با ۹ درصد و وارن با ۵ درصد در رده‌های بعدی هستند.

رقابت در ایالت ماساچوست با ۲۴ موکل انتخاباتی متعهد هم رقابت جالبی خواهد بود چرا که الیزابت وارن نماینده این ایالت در مجلس سنای آمریکا است.

 


الیزابت وارن

 

نظرسنجی مشترک «بوستون گلاب» و «سافولک» در ماساچوست از پیشتازی سندرز حکایت دارد. نتیجه این نظرسنجی بدین شرح است: سندرز ۲۴، وارن ۲۲، بلومبرگ ۱۳، بوته‌جج ۱۲، بایدن ۱۱ و کلوباچار ۵ درصد.

نظرسنجی مشترک WBUR/MassINC در ماساچوست این درصدها را نشان می‌دهد: سندرز ۲۵، وارن ۱۷، بوته‌جج ۱۴، بلومبرگ ۱۳، بایدن ۹ و کلوباچار ۲ درصد.

نظرسنجی‌ها در ایالت کلرادو با ۶۷ رای موکل انتخاباتی متعهد، حکایت از پیشتازی قابل توجه سندرز دارند. او در نظرسنجی «Magellan» با ۲۷ درصد در صدر است و بعد از وی وارن با ۱۵، بوته‌جج با ۱۲، بلومبرگ و بایدن با ۱۱ و کلوباچار با ۶ درصد قرار گرفتند. نظرسنجی دیتا فُر پراگرس در کلرادو این ارقام را نشان می‌دهد: سندرز ۳۴، وارن ۲۰، بوته‌جج و بلومبرگ ۱۴، بایدن ۱۰ و کلوباچار ۶ درصد.

رقابت نامزدها در ایالت یوتا که دارای ۲۹ موکل انتخاباتی متعهد است، به سود سندرز پیش می‌رود. طبق نظرسنجی مشترک Deseret News/Hinckley سندرز با ۲۸ درصد پیشتاز است و بلومبرگ با ۱۹ درصد، بوته جج با ۱۸ درصد، وارن با ۱۵ درصد، بایدن با ۶ و کلوباچار با ۴ درصد در رده‌های بعدی هستند.

در ایالت مینه‌سوتا که دارای ۷۵ موکل انتخاباتی متعهد است، سناتور ایمی کلوبوچار در صدر نظرسنجی‌ها است. او طبق نظرسنجی UMass Lowell با ۲۷ درصد در مقام نخست است. سندرز با ۲۱، وارن با ۱۶، بوته‌جج با ۱۰ و بایدن و بلومبرگ با ۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

رقابت نامزدهای دموکرات در ایالت اکلاهما با ۴۲ موکل انتخاباتی متعهد، رقابت مهیجی شده است و دو نظرسنجی متفاوت، برندگان متفاوتی داشته است.

در نظرسنجی «سونر پُل» ( Sooner Poll)، بایدن با ۲۱ درصد در صدر قرار گرفته و بلومبرگ با ۲۰ درصد در تعقیب اوست. سندرز در این نظرسنجی ۱۳ درصد کسب کرده و سهم بوته جج ۱۰، وارن ۹ و کلوباچار ۷ درصد بوده است. اما در نظرسنجی CHS & Associates بلومبرگ با ۲۰ درصد به تنهایی پیشتاز شده و بعد از او سندرز با ۱۴، بایدن با ۱۲، بوته جج با ۱۱، وارن با ۸ و کلوبوچار با ۶ درصد قرار گرفتند.

نظرسنجی‌ها در ایالت مِین از پیشتازی برنی سندرز حکایت دارند ایالتی که سهم آن از موکلان انتخاباتی متعهد ۲۴ موکل است.

نظرسنجی «کلبی کالج» در مین نشان می‌دهد، سندرز در این ایالت با ۲۵ درصد در صدر است. بوته‌جج با ۱۶، بلومبرگ با ۱۴، بایدن با ۱۲، وارن با ۹ و کلوبوچار با ۴ درصد در رده‌های بعد قرار دارند.

رقابت در ایالت ورمونت با ۱۶ موکل انتخاباتی متعهد، از پیشتازی سندرز با اختلاف بسیار در قیاس با دیگر نامزدها حکایت دارد.

 


برنی سندرز

 

طبق نظرسنجی «رادیو عمومی ورمونت»، سندرز که نماینده این ایالت در سنای آمریکا است، ۵۱ درصد را کسب کرده و بعد از او بوته‌جج با ۱۳، وارن با ۹، بلومبرگ با ۷، بایدن با ۵ و کلوباچار با ۴ درصد قرار گرفتند.

رقابت نامزدهای دموکرات در ایالت آرکانزاس با ۳۱ موکل انتخاباتی متعهد، به نفع بلومبرگ پیش رفته و نظرسنجی‌ مشترک «تاک بیزینس و هندریکس کالج» نشان می‌دهد او با اختلاف یک درصدی از بایدن در صدر است.

طبق این نظرسنجی، بلومبرگ ۲۰ درصد، بایدن ۱۹ درصد، سندرز و بوته‌جج ۱۶ درصد، وارن ۹ درصد و کلوباچار ۵ درصد کسب کردند.

توضیح: این گزارش پیش از کنار رفتن پیت بوته‌جج از رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها تهیه و تنظیم شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول