اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

وعده مسئولان در مورد توزیع گسترده مواد ضدعفونی‌کننده محقق نشد

در حالی که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از توزیع گسترده مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی در سطح شهر خبر داده بودند اما این اقلام همچنان، نایاب و کمیاب است و در اماکنی مانند ایستگاه‌های مترو، میادین میوه و تره‌بار و داروخانه‌ها یافت نمی‌شود.

وعده مسئولان در مورد توزیع گسترده مواد ضدعفونی‌کننده محقق نشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، «لیلا معتمد منفرد»، بعد از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور اقلام بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی‌ کننده دست و  سطوح، دستکش‌های یک بار مصرف، ماسک جراحی، الکل طبی نایاب، کمیاب و در صورت وجود بسیار گران شد، به همین دلیل مسئولان مختلف از  جمله مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت در هفته گذشته جلسات متعددی را با روسای اصناف سراسر کشور،  تولید کنندگان مواد شوینده و بهداشتی،  مدیران عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای در راستای حل مشکلات تهیه و توزیع این اقلام برگزار کردند.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش طرح نظارت بر بازار شب عید و ماه مبارک رمضان که هفته گذشته روز 6 اسفند 98 به صورت ویدئو کنفرانس با روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت  و روسای اصناف سراسر کشور  برگزار شد، این اطمینان  خاطر را داد که در زمینه تولید مواد شوینده هیچ مشکلی  ندارد و با توجه به افزایش تقاضا تولید را 2 تا 3 برابر افزایش داده‌ایم.

وزیر صنعت در این جلسه درباره تامین ماسک و مشکلات ناشی از کمبود آن اظهار داشت: در راستای تامین ماسک مورد نیاز مجوز واردات  آن صادر شده و واردات ماسک در اولویت تخصیص ارز قرار گرفته است، البته به این نکته اشاره نشد که با توجه به کمبود ماسک در سراسر دنیا با توجه به شیوع کرونا در اغلب کشورهای دنیا این ماسک‌ها وارداتی از کدام کشور وارد شود؟ 

رحمانی در این جلسه همچنین بیان داشت: بعضی از تولید‌کنندگان مواد ضدعفونی کننده که خط تولید خود را تعطیل کرده بودند، با توجه به شرایط کشور برای راه‌اندازی موقت خط تولید با ما تماس گرفته‌اند، لذا ما از وزارت بهداشت خواسته‌ایم تا با صدور سریع مجوز به این افراد شرایطی را فراهم کنند تا این واحدهای تولیدی هر چه سریعتر به مدار تولید بازگردند.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت  نیز در مصاحبه‌ای با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه روز چهارشنبه 7 اسفند 98 با معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که توزیع گسترده انواع شوینده و ژل ضدعفونی کننده ظرف روزهای آینده در میادین میوه و تره‌بار، ایستگاه‌های مترو و نیز کانکس‌های سیار در سطح شهر آغاز می‌شود، ضمن اینکه وزارت صمت با وزارت بهداشت نیز رایزنی‌هایی انجام داده تا بتوان علاوه بر توزیع رایگان ماسک در مراکز درمانی، شرایطی را فراهم کنیم که ماسک تنفسی با قیمت مصوب در داروخانه‌ها نیز توزیع شود. 

این مطالب این روزها از  زبان مسئولان مختلف بسیار مطرح شده و مردم هم بی‌صبرانه در انتظار نتایج حاصل از آن هستند، به همین دلیل تصمیم گرفتم تا با سر زدن به میادین میوه و تره‌بار، ایستگا‌های مترو و داروخانه از وضعیت توزیع و عرضه مواد شوینده و بهداشتی اطلاعاتی به دست آوردم. 

همان طور که در گزارش آمده است، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه هفته گذشته از توزیع مواد شوینده و ضدعفونی کننده در میادین میوه و تره‌بار خبر داده بود، به همین دلیل با مراجعه  به سه میدان میوه و تره‌بار جلال آل احمد (قزل قلعه)، آزادگان و بعثت متوجه شدم که میان این  3 میدان میوه و تره‌بار،  تنها میدان میوه و تره‌بار جلال آل احمد روز گذشته مواد ضدعفونی کننده را توزیع کرده در سایر میادین نه تنها مواد ضدعفونی کننده توزیع نشده، بلکه از طرح مذکور هم مسئولان میدان اطلاعی نداشتند.

یکی از مسئولان میدان میوه و تره‌بار جلال آل احمد در رابطه با نحوه توزیع مواد ضدعفونی کننده گفت: دیروز جمعه در این مکان مواد ضدعفونی کننده در گالن‌های 4 لیتری به قیمت 117 هزار تومان توزیع شده، اما امروز موجودی ندارم.

وی همچنین اظهار داشت: قرار است فردا مواد ضدعفونی کننده را برای توزیع بیاورند. 

اما  برای بررسی وضعیت داروخانه‌های سطح شهر به حدود 7 داروخانه در اطراف میدان فردوسی، میدان شهدا، تقاطع طالقانی و سپهبد قرنی، دروازه دولت و ... مراجعه کردم. 

جالب است که داروخانه بزرگی که در میدان فردوسی قرار دارد، پشت شیشه داروخانه نوشته است، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و ژل زعفونی کننده نداریم، لطفا سوال نکنید. 

اوایل هفته گذشته این داروخانه فوم 50 میلی لیتر ضدعفونی کننده دست (بدون الکل)  را که پیش از این قیمتی حدود 6 تا 8 هزار تومان داشت، به قیمت 27 هزار تومان توزیع می‌کرد. 

به داروخانه‌ای در دروازه دولت مراجعه کردم که این داروخانه نیز هیچ‌گونه ژل ضدعفونی کننده، مایع ضدعفونی کننده، ماسک و الکل نداشت، البته فروشنده این داروخانه اظهار داشت که اگر یک ساعت دیگر مراجعه کنید، احتمالا این اقلام را برایمان آورده‌اند. 

در مورد قیمت اقلام از فروشنده سوال کردم که آیا به قیمت قبلی این کالاها عرضه خواهد شد یا افزایش قیمت خواهد داشت که در پاسخ گفت: فعلا نمی‌دانم، اما قطعا افزایش قیمت دارد، زیرا ماسک‌های حراجی معمولی بدون فیلتر هم‌اکنون اگر موجود باشد، هر عدد حدود 10 هزار تومان است و ماسک‌های فیلتر دار هم 30 هزار تومان؟ 

از این فروشنده پرسیدم، ماسک الان به این قیمت موجود  هست یا خیر؟ که در پاسخ گفت خیر موجود نیست، اما  اگر باشد با چنین قیمت‌هایی عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه باید به داروخانه‌های دیگر سرکشی می‌کردم  وقت آن را نداشتم که به داروخانه برگردم، به همین دلیل حدود یک ساعت و نیم دیگر با این داروخانه تماس گرفتم  تا مطلع شوم که  آیا اقلام بهداشتی برایشان ارسال شده یا خیر که مسئول داروخانه در پاسخ اظهار داشت، فقط ژل کوچک ضدعفونی کننده دست برایمان آورده‌اند و قیمت آن هم 15 هزار تومان است. 

این فروشنده همچنین بیان داشت تعداد محدود است و اگر می‌خواهید ژل ضدعفونی کننده دست را خریداری کنید، هر چه سریعتر به داروخانه مراجعه کنید. 

به چند داروخانه دیگر هم سر زدم که آنها هم هیچ کدام از اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده را نداشتند، فقط یک داروخانه در میدان شهدا دارای الکل طبی بود که حدود 300 سی‌سی از آن را به قیمت 25 هزار تومان می‌فروخت. 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم متاسفانه فاقد هر گونه مواد ضدعفونی کننده و ژل‌های شست‌وسی دست بودند، البته ناگفته نماند، که کالاهای اساسی از جمله روغن، برنج، گوشت، چای، قند در این فروشگاه‌ها به وفور موجود بود و مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شد. 

این نکته هم قابل ذکر است که برخی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر هم برای عرضه نداشتند  و از چند فروشگاه که در این رابطه سوال کردم در پاسخ گفتند که قرار است، شکر را امروز برایمان بیاورند ئ فردا توزیع خواهیم کرد.  

به گزارش فارس مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت  یکی از مراکز توزیع مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده ایستگاه‌های را ایستگا‌ه‌های مترو بیان کرد بود که در بازدید از ایستگاه‌های مترو تئاتر شهر، فردوسی، میدان شهدا، دروازه دولت، دروازه شمیران، طالقانی هیچ مکانی برای عرضه و توزیع این اقلام مشاهده نشد.

هیچ‌کدام از مسئولان مترو ایستگاه‌های ذکر شده از طرح توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی مطلع نبود و چنین چیزی را حتی نشنیده بودند، فقط در ایستگاه مترو میدان فردوسی مسئول ایستگاه بیان داشت که امروز شما نفر چهارم هستید که از من این سوال را می‌پرسید، ما قرار نیست مواد ضدعفونی کننده در مترو توزیع کنیم این خبر را چه کسی به شما داده است، ما فقط قرار است روز چند بار با مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی قطار، و دیوارهای و سایر مکان‌های مترو را تمیز کنیم. 

مسئولان بدانند که مردم در انتظار تحقق وعده‌های آن‌ها هستند و وقتی که در برنامه‌های مختلف خبری، از طریق رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود که هیچ مشکلی برای تامین مواد ضدعفونی و بهداشتی وجود ندارد و توزیع گسترده را در سطح شهر آغاز خوهیم کرد، مردم منتظر نتایج حاصل از این وعده و وعیدها هستند. 

لازم به ذکر است، اگر من امروز به عنوان یک خریدار و نه یک خبرنگار در سطح شهر به جست‌وجو برای خرید اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده  پرداخته بودم، بعد از گذشت بیش از  4 ساعت تهران گردی، تنها موفق  می‌شدم که یک شیشه الکل  300 سی سی را به قمیت 25 هزار تومان خریداری کنم. 

این گزارش می‌افزاید: البته با این گزارش هدف آن نیست که زحمات نادیده انگاشته شود و می‌دانیم که مسئولان در روزهای اخیر بسیار پر مشغله بوده‌اند و اولین و اصلی ترین دغدغه آنها هم تامین هر چه سریع‌تر اقلام بهداشتی برای مردم بوده، اما ظاهرا اقدامات آنها کافی نبوده، زیرا با گذشت حدود 10 روز از شیوع  ویروس کرونا در کشور حداقل انتظار می‌رفت، امروز مردم به راحتی بتوانند مایحتاج بهداشتی خود را تهیه کنند.

این موضوع هم قابل یادآوری است که در ووهان چین ظرف 10 روز یک بیمارستان هزار تختخوابی برای بیماران کرونایی ساخته شد و ما علیرغم گذشت 10 روز هنوز نتوانسته‌ایم، مایحتاج بهداشتی مردم را تامین کنیم و این  اتفاق چیزی نیست که فقط از مشاهدات یک خبرنگار حاصل شده باشد، بلکه اغلب مردم، اقوام، دوستان و آشنایانمان  در روزهای اخیر از نبود اقلام ضدعفونی‌کننده و ماسک گلایه‌مند بوده‌اند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول