اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

آغاز موج دوم نهضت ساخت مسکن در سپاه/ اولین پالایشگاه گیاهان دارویی سال آینده افتتاح می‌شود

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه گفت: در موج دوم نهضت ساخت مسکن، فرمانده کل سپاه دستور اجرای 10 هزار واحد را در ۱۵ استان صادر کردند و تقریباً بخشی از این برنامه پنج ساله به شکل عملیاتی آغاز شد.

آغاز موج دوم نهضت ساخت مسکن در سپاه/ اولین پالایشگاه گیاهان دارویی سال آینده افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صبح صادق، از شروع کار سردار مجید خراسانی در سمت مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه حدود دو سال می‌گذرد. در این دو سال سردار خراسانی که سابقه فعالیت بسیار خوب رسانه‌ای در بسیج سازندگی داشت، در سکوت رسانه‌ای برنامه‌های جدید بنیاد تعاون سپاه را پیش برد تا اینکه در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) برنامه‌های سپاه به منظور رفع مشکل مسکن برای نیروهای ورودی سال ۱۳۸۶ به بعد شروع شد. مراسم کلنگ‌زنی و آغاز نهضت مسکن‌سازی پاسداران در 15 استان کشور طی یک مراسم به صورت ارتباطات تصویری از دفتر فرماندهی کل سپاه اعلام و در 9 استان کلنگ‌زنی صورت گرفت و در شش استان نیز اقدامات اولیه اجرا آغاز شد. این برنامه پس از رکود چند ساله در حوزه تأمین مسکن در سپاه که عمدتاً به دلیل تغییرات قیمت‌ها بود، نوید تازه را در حوزه تأمین معیشت پاسداران و همچنین بسیجیان ویژه داد. این برنامه از طرفی محملی برای رسانه‌ای شدن فعالیت‌های بنیاد تعاون سپاه در حوزه خدمات مسکن و معیشت شد. در ادامه توجه شما را به اولین گفت‌وگوی مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه بعد از دو سال تصدی این مسئولیت، جلب می‌کنیم. برنامه‌های تحولی بنیاد تعاون سپاه محوریت این گفت‌وگو است.

سردار بنیاد تعاون سپاه با تغییر سیاست‌های اقتصادی در نیروهای مسلح و حضور شما دچار تحولات زیادی شد که البته عمده این تغییر و تحولات رسانه‌ای نشد. لطف کنید درباره این تحولات توضیح دهید.

همان‌طور که آحاد پاسداران عزیز می‌دانند بنیادهای تعاون در حقیقت برای ارائه خدمات به نیروی انسانی رده تشکیل شدند. این خدمات شامل انواع مختلفی است. در نیروهای مسلح بنا به تدابیر فرمانده معظم کل قوا، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) قرار شد در حوزه‌های خدماتی و اقتصادی تحول و تغییر ریل‎هایی اتفاق بیفتد؛ از این‌ رو با آسیب‌شناسی سه دهه خدمات اقتصادی و بعد تغییر و تعیین جهت‌گیری کلی اقتصادی بنیاد تعاون در راستای آن، مسیری که مورد تأکید حضرت آقاست، در این دو سال پیگیری شد. ایشان در چند سال اخیر توضیحاتی درباره این تغییر ریل داشتند. بر اساس این دیدگاه به تازگی نقشه ‌راه اقتصاد سپاه به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه شد و بناست تغییرات متناسب با انتظارات انجام شود. یکی از شاخصه‌های این تغییر ریل، رقابت نکردن با مردم است. کاری که مردم انجام می‎دهند، نیروهای مسلح نباید انجام دهند. پرهیز از بنگاه‌داری و کارهای مشابه و از سویی ورود در جاهایی که مردم اکراه یا آمادگی حضور ندارند یا به دلیل تازه بودن و ریسک داشتن نگران حضور هستند برای خط شکنی هم سیاست دیگری است که لحاظ شده است. ما در این حوزه‌ها باید ورود کنیم و تأمین درآمد برای ارائه خدمات به کارکنان سپاه باید بر این اساس باشد. دو سال پیش بر اساس این فرض که کلاً ریل اقتصادی سپاه باید تغییر کند، این مسئولیت را پذیرفتم و طراحی‌ها برای تغییر ریل را با کمک همکاران انجام دادیم و زیرساخت‌های لازم را کاملاً آماده کردیم و منتظر مجوزهای لازم از ستاد کل نیروهای مسلح هستیم تا در هر حوزه‌ای که نیروهای مسلح و حضرت آقا اجازه دهند، بتوانیم با رویکردهای جدید فعالیت کنیم.

 این رویکرد جدید چه زمانی اجرا خواهد شد؟ آیا این رویکرد برای سال 1399 است؟

در حوزه خدمات و بحث تحول، مسئله روزآمدی متناسب با اوضاع جدید و تعیین اولویت‌ها و سیاست‌های جدید برای خدمت به آحاد پاسداران و به علاوه بسیجیان ویژه، فلسفه پذیرش این مسئولیت از طرف بنده در دو سال اخیر بود. این اولین مصاحبه من در دو سال حضور در بنیاد تعاون است. سعی کرده‌ام در ورودم به کار، ابتدا کار مطالعاتی و مقدماتی برای تحول فراهم شود؛ امروز ما در نقطه‌ای هستیم که به حول و قوه الهی این شرایط در حال اعمال است. همان‌طور که می‌دانید، بالاترین سرمایه در هر نظام و سازمانی، نیروی انسانی آن سازمان است که اگر به این اولویت توجه نشود، آن سازمان از اهداف و کارکردهای خود خارج خواهد شد. من در جایگاه یک نیرویی که از ابتدای تشکیل سپاه در آن عضو هستم و تأسیس سپاه و پیروزی انقلاب اسلامی را دیده‌ام، می‌گویم نیروی انسانی سپاه بالاترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است. در واقع بهترین‌ها برای حفظ انقلاب وارد سازمانی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده‌اند. هرجا که انقلاب نیاز داشت، پاسداران وارد شدند. به عبارتی، نیروهایی وارد سپاه شدند که مخلص و خادم انقلاب و مردم بودند و عمده شهدای بعد از پیروزی انقلاب هم از نخبگان، دانشجویان و افرادی بودند که بعد از تشکیل سپاه عضو آن شدند و در جنگ و... به شهادت رسیدند. سپاه به تعداد نیروهای عضو خودش در دفاع مقدس شهید داد و یک بار کامل برای اسلام، انقلاب و کشور شهید شد. نیروی انسانی بالاترین سرمایه هر سازمانی است و دین اسلام هم روی این موضوع تأکید دارد. اسلام به انسان به مثابه یک سرمایه اساسی نگاه می‏کند که دو بعد دارد؛ مادی و معنوی. هم دنیا را آباد می کند و هم با آبادانی دنیا به دنبال آبادانی آخرت خود است. عمل صالح و ایمان هم در دنیا ثمر دارد و هم در آخرت و اصولاً معیشت در دنیا باید کارکرد آخرتی هم داشته باشد و این دو به هم پیوسته هستند. تقویت معنوی با اخلاص، انس با قرآن و ائمه، توکل و توسل صورت می‌گیرد و اسلام در این عرصه پیشتاز همه مکتب‌ها و ادیان است و همان اسلام که بر معنویت تأکید دارد می‎گوید، معاد در گرو معیشت درست است. اسلام رهبانیت را قبول ندارد. معنویت باید با مردم و در دل مردم باشد. آخرت و دنیا به هم گره خورده است. 

در سال‌های اخیر شاهد بودیم رهبر معظم انقلاب در هر ملاقات مهمی که با فرماندهان نیروهای مسلح داشتند، هم خودم شاهد بودم و هم در اسناد دیدم‌ـ دائماً بر معنویت، انس با قرآن، انس با ائمه، اخلاص و پرهیز از گناه و سایر مؤلفه‌های معنویت‌افزا تأکید داشتند و در کنار آن بسیار درباره معیشت کارکنان تذکر می‌دادند. توجه به معیشت کارکنان دغدغه معظم‌له بود. انگار معظم‌له با تک تک نیروهای مسلح زندگی می‌کنند و دغدغه‌ها را می‌دانند. این را مکرر در اسناد داریم، برای نمونه ایشان تأکید کردند کاری بکنید که هر کسی در نیروهای مسلح است بداند بعد از پایان خدمتش حتماً یک مسکن دارد و بعدش دیگر معضل مسکن نخواهد داشت. در جای دیگری می‌فرمایند کاری کنید که کارکنان تا ۱۵ سال خدمت صاحب مسکن شوند و... . ایشان مطالب متعددی درباره معیشت در دیدار فرماندهان داشته‌اند. در دیدار اخیر فرماندهان سپاه هم بر مسکن و معیشت پاسداران تأکید کرده‌اند. در اولین ملاقات فرمانده کل سپاه در سال جدید که سردار سلامی تازه منصوب شده بودند؛ باز تأکیدات رهبر معظم انقلاب رسیدگی به نیروی انسانی و مسائل معیشتی پاسداران بود. سردار سلامی هفته اول در اولین جلسه شورای معاونین، جلسه را با موضوع معیشت کارکنان مدیریت کردند که رویکرد درست، بجا و هوشمندانه‌ای بود. در واقع اولین نشست در سپاه با موضوع معیشت. به همه مدیران و فرماندهان در سطح ملی، استان‌ها و فرماندهان رده‌ها و نیروها پیام داشت و ایشان امانتی را که حضرت آقا بر آن تأکید کرده بودند، بلافاصله به مجموعه مدیران و فرماندهان سپاه منتقل کردند. بنده هم به عنوان مسئول بنیاد تعاون که مجری نظام خدمات کارکنان هستم، در این راستا برنامه‎های طراحی شده را با قوت بسیار بیشتری پی‎گرفتم.

 بنیاد تعاون در این تحولات چه مسئولیتی در قبال پاسداران (رسمی و پیمانی) و بسیجیان ویژه دارد؟

در اسناد بالادستی ابلاغ شده از سوی فرمانده معظم کل قوا و ستاد نیروهای مسلح و نیز تأکیدات فرمانده کل سپاه انتظار از بنیاد تعاون تغییر اساسی و جهش در حوزه مسکن کارکنان سپاه است. این موضوع جدای از سایر جهش‌هایی است که در حوزه خدمات داریم. با وجود مشغله بسیار زیادی که هر فرمانده به ویژه در بدو ورودش دارد سردار سلامی به صورت مرتب جلساتی را با حضور معاون هماهنگ‌کننده و سایر دست‌اندرکاران در خصوص راهکارهای تحول در بحث ارتقای معیشت و مسکن پاسداران دارند که خوشبختانه در همان ماه‌های اول منجر به ابلاغ برنامه تحول پنج ساله مسکن در سپاه شد. سپاه در نهضت اول مسکن خود، عمده پاسداران تا ورودی سال 1386 را صاحب مسکن کرد. البته تا همین امروز برخی از پروژه‌ها ادامه دارد و سردار سلامی بسیار پیگیر اتمام پروژه‌های نا تمام مسکن است و عملاً هر هفته به این پروژه‌ها سر می‌زنند و به‌ زودی این پروژه‌ها به اتمام خواهد رسید که این به نظرم بسیار اقدام مؤثر و مبارکی بود. بر اساس همین رویکرد در اولین اقدام اجرایی، حقیر هم در مقام مجری این نظامات در سال ۹۸ همه زیرساخت‌های تحول در حوزه مسکن را با تجربه‌ای که در حوزه مهندسی و موضوعات مختلف داشتم، شروع کردم. موج دوم نهضت مسکن در سپاه در روز ولادت حضرت زهرا(س) هفته گذشته در مجموعه دفتر فرمانده کل سپاه با ارتباط تصویری آغاز شد که در این موج تاکنون ۱۵ استان اقدام به اجرای برنامه پنج ساله تأمین مسکن کارکنان کردند. از این ۱۵ استان ۹ استان پروژه‌های خود را کلنگ زدند و ۶ استان هم برنامه‌های طراحی‌شان شروع شد. فرمانده محترم کل سپاه دستور اجرای ۱۰ هزار واحد را در ۱۵ استان صادر کردند و تقریباً بخشی از این برنامه پنج ساله به شکل عملیاتی آغاز شد.

 موج دوم به چه معناست؟

توضیح دادم که در موج اول طی برنامه فشرده‌ای؛ سپاه همه پاسداران تا ورودی سال 1386 را در قالب پروژه‌های مسکن و وام‌های مسکن صاحب‌خانه کرد. حال چه با ساخت مسکن در پروژه‌ها و چه با ارائه تسهیلات مسکن برای خرید. البته ما 10 هزار واحد در قالب پروژه را هنوز تحویل نداده‌ایم که عمدتاً به دلیل مشکلات اقتصادی کشور دچار رکود شده بود که آن هم آماده تحویل شده است. در موج دوم ورودی‌های تا پنج سال بعد را صاحب مسکن خواهیم کرد؛ یعنی تا ورودی‌های سال 1390 که هفته گذشته 10 هزار واحد برای 10 هزار نفر در 15 استان شروع شد و در قالب یک کار جهادی در یکی دو سال باید این موضوع جمع شود.

به صورت کلی باید بگویم، ما در ۳۰ سال گذشته شاهد اقدامات چشمگیری در بنیاد تعاون سپاه در زمینه ارائه خدمات در حوزه مسکن و معیشت بودیم. از جمله اینکه بیش از ۲۲۰ هزار مسکن از طریق بنیاد‌های تعاون تأمین شده، چه با تأمین تسهیلات خرید چه با ایجاد مسکن. در حوزه ایجاد، بنیاد تعاون بیش از ۲۵ شهرک مسکونی در این ۳۰ سال به شکل پروژه ساخته است، ۱۰ مسجد و مدرسه هم در این شهرک‌ها ایجاد شده و زیرساخت‌های لازم مستقر است. فقط در دهه گذشته در موج اول حدود ۱۰۰ هزار مسکن از طریق ساخت یا ارائه تسهیلات به کارکنان سپاه واگذار شد.

 آیا موج دوم تفاوتی با اقدامات قبلی داشته است؟

بر اساس دیداری که همراه فرماندهان خدمت حضرت آقا بودیم، ایشان هشت مؤلفه را به سپاه مرتبط دانستند که سه مؤلفه «کار جهادی و رویکرد جهادی»، «مردمی بودن» و «افزایش معنویت» به بنیاد مربوط می‌شد. با استفاده از تجربیاتی که در تصدی مسئولیت‎های قبلی داشتم، اقدامی جهادی را در دستور کار قرار دادم. بنای ما این است که کاری که در پنج سال انجام می‌شود، دو سه ساله تمام کنیم. در بعد مردمی بودن علاوه بر اینکه نباید رقیب مردم باشیم، در مسکن هم سیاست اقتضایی را پیش گرفتیم و از شهرک‌سازی دور شدیم و پاسداران باید در بین مردم و در همان محله و شهر خود صاحب خانه شوند. سیاست بعدی در بحث معنویت است که این را هم در بنیاد سعی کردیم بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب توجه ویژه کنیم؛ اما در رویکرد جدید اتفاقات جدیدی را شاهد خواهیم بود؛ از جمله در حوزه اقتصاد که کلاً تغییر ریل خواهیم داشت. بنابر دستور فرمانده معظم کل قوا و پیگیری‌های رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح ساماندهی شرکت‌هایی که قبلاً در مجموعه اقتصادی بوده انجام و عدم رقابت با مردم و ورود به حوزه اقتصاد مقاومتی و جاهایی که مردم حاضر نیستند در چارچوب قانون و مجوزها انجام می‌شود تا هم در اقتصاد مقاومتی کمک کار کشور باشیم و هم منابع درآمدی برای خدمات به کارکنان هزینه شود. امروز بنیاد تعاون‌ها به منزله مجری نظام خدمات در نیروهای مسلح تنها سازمانی هستند که مجازند درآمد اقتصادی داشته باشند.

 یعنی شما فقط تأمین درآمد برای خدمات را انجام می‌دهید؟ 

خیر، مجری خدمات هم هستیم؛ ولی معاونت نیروی‌ انسانی سیاستگذار و متولی امر خدمات است. برنامه‌ها را تدوین و بعد از تصویب بنیاد خدمات آنها را با نظارت نیروی انسانی اجرا می‌کند.

 درباره برنامه‌ها در رویکرد جدید فرمودید، بخش اول را گفتید، درباره دو بخش دیگر توضیح دهید.

در بخش دوم نشست‌های متعددی با فرماندهان سپاه‌های استانی و نیروها و رده‌های عمده داشتیم تا مقدمات ایجاد این تحولات انجام شود. در نتیجه برنامه تحول پنج ساله مسکن در مراسم اخیر با حضور سردار سلامی ابلاغ شد و خوشبختانه یک گام به سمت تحول و اقدام برداشتیم و سیاست‌های‌مان را اصلاح کردیم. اگر قبلاً صرفاً در یک مقطعی وام می‌دادیم یا در یک منطقه شهرک‌سازی می‌کردیم، سیاست جدید بنیاد تعاون و مجموعه سپاه که مصوب فرمانده محترم کل سپاه است، سیاست اقتضایی ساخت مسکن است. اقتضای شهرهای کوچک، شهرستان‌ها، مراکز استان و پایتخت متفاوت است. برای نمونه به طور قطع در همه شهرستان‌ها به دلیل پراکندگی و تفاوت سطح فرهنگی و اجتماعی گزینه ساخت را کنار گذاشتیم و کمک به خرید و ساخت مسکن از سوی خود کارکنان را داریم. در مراکز استان‌ها هم به شدت از شهرک‌سازی پرهیز خواهیم کرد و پروژه محور این سیاست را دنبال می‎کنیم و پروژه‌های کوچک در محلات و در بین مردم را با نظارت دقیق مهندسی اجرا می‌کنیم. فقط در سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان پروژه انجام می‌دهیم؛ اما سیاست کلی این است که در دل مردم باشیم. سیاست بعدی این است که در بین همه خدمات، مسکن اولویت دارد. کار کارشناسی که در مجموعه نظام و در سپاه انجام شده، نشان می‌دهد اگر فردی در کشور مسکن داشته باشد، متوسط تا ۶۵ درصد از مشکلات معیشتی‎اش حل شده است؛ از این رو این یکی از اولویت‌های اصلی ما در سپاه است. به این ترتیب، در تحولات اخیر حوزه خدمات و مسکن در بنیاد تعاون سپاه تقویت نرم‌ها را پیش گرفتیم. در حوزه مسکن علاوه بر استفاده از ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، اعم از ظرفیت‌هایی که در وزارت دفاع و وزارت مسکن و سایر مجموعه‌ها، ما از همه ظرفیت‌های قانونی داخل سپاه استفاده خواهیم کرد تا این موضوع را تقویت کنیم. یکی از تأکیدات فرمانده محترم کل سپاه این است که در سال 99 رقم وام مسکن افزایش چند برابری داشته باشد. عددی در این زمینه اعلام نمی‌کنم و دوستان می‌توانند بنا به شرایط استان مراجعه کنند و نرم‌ها را ببینند. در سایر حوزه‌های معیشت هم نرم‌ها را با شیب ملایم‌تری افزایش دادیم. عملاً افزایش نرم‌ها از سال 1398 شروع شده و در سال 1399 دقیقاً احساس خواهد شد. وام ازدواج، وام‌های معیشتی و خدمات یکسان‌سازی هم افزایش پیدا کرده، اما در حوزه مسکن افزایش نرم ‌پرشی است و در حوزه‌های دیگر با یک شیب ملایم در حال اصلاح و افزایش است. تقویت ظرفیت رستوران‌ها، یکسان‌سازی، مباحث سیاحتی و زیارتی، مباحث فرزندان و... هم در برنامه است. ما در حوزه خدماتی که به پاسداران می‌دهیم، از همه ظرفیت‌های موجود در کشور و داخل سپاه استفاده می‌کنیم. برای نمونه، ما از ظرفیت‌های ملی کمتر استفاده کردیم، مانند ظرفیت‌های دولتی؛ لذا در توافقی که با وزیر محترم مسکن و وزیر محترم دفاع داشتیم، مصوب شد از مجموعه ۱۰۰ هزار واحدی که وزارت دفاع با وزارت مسکن قرارداد بسته و پیش‌بینی کرده حدود ۲۰ هزار واحد، یعنی ۲۰ درصد برای سپاه از ظرفیت‌های کشوری استفاده شود. در شهرستان‌ها عمدتاً رویکرد به سمت خرید و دادن تسهیلات برای ساخت یا خرید مسکن است و از سیاست‎های دیگر این است که تأکید داریم تکنولوژی ساخت به روز بوده و پروژه‌ها طولانی، درازمدت و سنتی ساخته نشود، به صرفه بوده و بحث مصرف انرژی و مباحث دیگر در آن رعایت شود.

در این دو سالی که وارد بنیاد شدم، بر اساس تجربه علاوه بر برنامه مصوب بنیاد که ردیف بودجه و مباحث مشخص خودش را دارد یک فوق برنامه هم در نظر گرفتم؛ یعنی داوطلبانه بدون اینکه بنیاد بدهی و تعهدی داشته باشد، بر اساس منابعی که می‌تواند تحصیل کند، یکسری برنامه‌های خدماتی هم برای پاسداران داشته باشیم. در سال 1398 ده‌ها میلیارد علاوه بر برنامه‌های مصوب، برای فوق برنامه‌ها هزینه کردیم و همه از محل درآمدهای بنیاد بود و در سال جدید این را تقویت می‌کنیم.

 مشکلی که بسیاری از پاسداران دارند، قدیمی بودن سامانه نوبت‌دهی و استفاده از خدمات سیاحتی و زیارتی است. شما به فناوری‌های روز هم اشاره کردید، در این باره توضیح دهید.

بله، رویکرد به روزرسانی ارائه خدمات را داریم و ارائه این خدمات را از حالت سنتی به حالت مبتنی بر فناوری روز و ظرفیت‌های فناوری اطلاعات تبدیل کرده‌ایم. این کار به عدالت نزدیک‌تر است.

از طرفی در بحث عدالت استفاده از خدمات هم این را بگویم که مطابق تأکید و ابلاغ فرمانده کل سپاه در ارائه خدمات، همه نیروهای سپاه با هم برابر هستند؛ یعنی یک فرمانده مانند سرلشکر سلامی همان خدماتی را دریافت می‌کند که نیروی رزمنده در یگان مرزی شمال غرب با یک سال سابقه خدمت. هم در بحث خدمات زیارتی و سیاحتی که همه با هم در تخصیص زمان و مکان یکسان هستند و هم در مسئله‌ای مثل وام‌های معیشتی، یک فرمانده یا یک نیروی عادی همه به یک میزان وام ازدواج خود یا فرزندان را می‌گیرند، وام مسکن به یک میزان و... در مسکن تعهد سپاه به تأمین یک واحد 75 متری برای هر پاسدار است که اگر کسی متراژ بیشتری خواست باید خودش هزینه آن را تأمین کند و باز هم فرمانده و نیروی جزء ندارد.

سردار سلامی در موضوع مسکن تأکید بسیاری بر کیفیت ساخت مسکن هم داشته‌اند. انتظار می‌رود در این دوره کیفیت را بسیار افزایش دهیم که این بیشتر در حوزه فناوری‌های جدید می‌گنجد. بحث ما برون‌سپاری است و هم از ظرفیت‌های مردم استفاده می‌کنیم و هم از سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان.

البته در جاهایی که مجتمع‌های بزرگ‌تری ساخته خواهد شد، از قطعات پیش ساخته استفاده خواهد شد؛ اما در پروژه‌های کوچک مشکلاتی وجود دارد که ما سعی می‌کنیم با احیای شعبات خود در استان‌ها این نظارت بر کنترل کیفیت را خواهیم داشت. پروژه‌ها نباید طولانی شود، در این مرحله سعی کردیم اول منابع تأمین شود، بعد به سمت اجرا برویم.

تأکید بعدی فرمانده محترم کل سپاه استفاده از همه ظرفیت‌های موجود سپاه اعم از ظرفیت‌های فرماندهان و... بود تا این خدمات سریع‌تر تحقق پیدا کند. همه ظرفیت‌های سپاه باید برای این منظور پای کار بیایند.

 یعنی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) هم می‌تواند وارد این موضوع شود؟

قرارگاه فقط در سه استانی که پروژه شهرک‌سازی داریم و بالای ۱۰۰۰ واحد ساخته شده، بر اساس قانون می‌تواند ورود کند. بر اساس قوانین قرارگاه، حجم آن پروژه‌ها در اندازه‌ای است که قرارگاه بتواند در آن ورود پیدا کند که ما در آن قسمت از قرارگاه استفاده خواهیم کرد. البته قرارگاه خاتم‌الانبیاء در بخش دیگری هم به ما کمک خواهد کرد که توافقاتی داریم، برای آنکه زمین‌های زیر دست سدهایی که قرارگاه در حال انجام طرح انتقال آب به آن زمین‌هاست، این طرح‌ها به سرعت انجام شود ما زمین‌ها را در اختیار بگیریم، قطعه‌بندی کنیم و به مردم واگذار کنیم و بخشی از عایدی این زمین‌ها مربوط به بنیاد تعاون سپاه و بخشی هم مربوط به کسانی است که در زمین‌ها کار می‌کنند که البته بعد از اینکه اینکار شکل خود را گرفت، زمین‌ها را به همان مردم بومی که روی زمین‌ها کار می‌کنند واگذار می‌کنیم. قصد داریم مدل‌سازی و الگوسازی کنیم و در کنارش به طور حتم سودی هم عاید مجموعه بنیاد تعاون سپاه خواهد شد و کمکی هم به تأمین غذا و تولید به کشور خواهد شد، در واقع این کاری است که بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌ها در کشور به ورود به آن تمایل ندارند، ورود بنیاد تعاون به این موضوع می‌تواند الگوآفرینی کند. این آغازی است که ما اینجا از قرارگاه کمک گرفته‌ایم.

سیاستی که فرمانده محترم کل سپاه تأکید داشتند، توجه به بازنشستگان در امر خدمات بود؛ از این‌رو بازنشستگان هم مانند شاغلان و برابر آنها خدمات دریافت خواهند کرد. البته بازنشسته‌ای که خدمات مسکن نگرفته باشد، نداریم مگر اینکه خودش مراجعه نکرده باشد. در سایر خدمات هم به همین شکل است. فرمانده محترم کل سپاه فرمودند، بازنشستگان مشابه پاسداران خدمت بگیرند، هم در وام‌های معیشتی و هم در موضوعات دیگر که البته این جدای از خدماتی است که از سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح می‌گیرند. تقویت حوزه‌های سیاحتی و زیارتی در سپاه را داریم که ما سفر زیارتی سوریه را شروع می‌کنیم. تقویت ۱۰ برابری سفر اربعین در سال ۱۳۹۸ را داشتیم و سیاست بعدی حضور فعال بنیاد تعاون سپاه در حوادث غیر مترقبه مثل سیل و زلزله بود. برای حمایت از کارکنان آسیب دیده سپاه در بحث بیمه، خدمات خوبی را داده‌ایم. در کرمانشاه و سیلاب در ابتدای امسال و حادثه تروریستی اهواز ۱۵ روزه و بعد از حضور کارشناس در محل خسارت‌ها پرداخت شده است. خدمات بیمه ما هم افزایش نرم داشته و به علاوه در حال گسترش سریع چتر بیمه‌های اختیاری برای کارکنان سپاه هستیم. سال ۱۳۹۸ شروع خوبی در بیمه داشتیم و سال ۱۳۹۹ آن را افزایش زیادی خواهیم داد.

وام ازدواج بعد از ۱۰ سال افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. در موضوع امنیت شمال غرب ما یکسری پیگیری‎هایی داشتیم و انجام دادیم؛ اما یک خبر خوب اینکه در موج دوم و در مراسم هفته گذشته اقدام جالبی از سوی یک چهارم از استان‌های اجراکننده صورت گرفت و آن، اینکه این استان‌ها از محل درآمدها و ظرفیت‌های خود تعهدات پنج ساله را به ۱۰ سال افزایش دادند تا نیروی ورودی سال ۱۳۹۵ را در همین موج پوشش دهند. این یکی از حرکت‌های جهادی فرماندهان است که طی دو سه سال این کار را انجام دهند. موج دوم نهضت مسکن بر این اساس شروع شده است.

 برای بسیجیان ویژه هم این خدمات وجود دارد؟

بله خدمات به بسیجیان ویژه هم مثل پاسداران افزایش نرم خوبی داشته است که این عزیزان برای دریافت جزئیات این افزایش خدمات باید به نیروی انسانی رده خود مراجعه کنند؛ هم در حوزه مسکن و هم در سایر خدمات و تسهیلات. وام مسکنی که قبلاً به این عزیزان داده می‌شد، بسیار ناچیز بود، وام مسکنی هم که از طریق دولت و وزارت دفاع پرداخت می‌شد، تحت عنوان وام حکمت چه به پاسداران و چه به بسیجیان ویژه حتی نمی‌شد 5 درصد یک خانه را هم خرید که این مبلغ را به اندازه قابل توجهی با استفاده از منابع داخلی خود افزایش دادیم. فرماندهان هم پای کار آمده‌اند و بر اساس این اولویت ان‌شاءاللّه به زودی در اقدام جهادی نهضت مسکن در سپاه به نتایج قابل قبولی خواهد رسید.

 عمده بحث‌های شما معطوف به مسکن شد که البته انتظار هم همین بود؛ اما در تغییر ریلی که در بحث اقتصاد مقاومتی فرمودید، می‌توانید مصداق‌هایی را بیان کنید.

بله، یک مصداق این کار ساخت اولین پالایشگاه گیاهان دارویی در ایران از سوی بنیاد تعاون سپاه در سال 1398 بود. در ایران حدود هفت هزار گونه گیاهی داریم که پنج هزار گونه آن فقط در ایران پیدا می‌شود. اینجا گنج گیاهان دارویی است. این گیاهان فله‌ای و بدون ارزش‌افزوده به کشورهای دیگر مانند آلمان، کره، چین، ژاپن و سایر کشورها صادر می‌شود. برخی کشاورزان اقدام به تولید و پرورش قسمتی از این گیاهان می‌کنند و بخشی هم از طبیعت جمع‌آوری می‌شود که اگر بازار مصرف گسترده شود، در زمین‌های کشاورزی قابل تولید است. در حالی که ما 20 کارخانه دارویی بزرگ و ده‌ها کارخانه مواد غذایی در کشور داریم و اینها فراوری شده همین محصولات را از کشورهای خارجی وارد می‌کنند و به نوعی به مواد اولیه فرآوری شده‌ای وابسته هستند که ماده اصلی‌اش از خود ایران صادر می‌شود. گفتنی است، ارزش‌افزوده این مواد ده‌ها برابر است.

حلقه واسطه مفقوده‌ای اینجا داریم که همین پالایشگاه گیاهان دارویی است. کشورهای پیشرفته از روی عمد فناوری‌های ایجاد این پالایشگاه را به ما نمی‌دهند تا انحصار تولید در دست خودشان باشد و ارزش‌افزوده برای آنها باشد. مردم هم به این دلیل که هیچ مصداقی برای این کارخانه در کشور نبوده، وارد این عرصه نشدند و سرمایه‌گذاری چندانی نکرده‌اند. لذا مبتنی بر همان سیاست‌های ابلاغی در ریل گذاری جدید ما به عنوان سرمایه‌گذار و سازنده وارد عرصه‌ای شدیم که هیچ رقیبی نداریم و عرصه تولیدی کار را شروع کردیم و ان‌شاء‌اللّه اوایل سال 1399 این پالایشگاه افتتاح خواهد شد.

در عرصه دیگر هم اگر بخواهم توضیح دهم، باید بدانیم که ما سالانه بیش از صدهزار تن گوشت وارد می‌کنیم؛ یعنی ارزش‌افزوده این گوشت برای خارج از کشور است و بعضاً شائبه رانت و نیز آلودگی هم دارد؛ از این‌رو با پیشنهادی که به وزارت جهاد کشاورزی دادیم، در یک برنامه 10 ساله بخش عمده‌ای از واردات گوشت به واردات دام تبدیل شود تا این دام‌ها را در پرورشگاه‌های روستایی و نه در پرورشگاه‌های صنعتی که بسیار هزینه‌بر است، پرواربندی کنیم و بعد از مدتی کشتار شوند تا ارزش‌افزوده تولید این گوشت در داخل باشد. از طرفی با آموزش و به کارگیری مردم اشتغال روستایی را توسعه می‎دهیم و از طرف دیگر با ایجاد یک شبکه دامپزشکی و علمی در تأمین علوفه و در مراقبت مرحله‌ای دام‌های واگذار شده این روند را علمی پیش می‌بریم. بر این اساس، هزاران واحد دامداری روستایی فعال می‌شود. عمدتاً بسیاری از واحدهای روستایی پرورش دام و طیور رها شده و صاحبان‌شان در شهرها کارگری می‌کنند. اینها منابع تأمین دام و توانایی خرید و فروش ندارند و از طرفی نمی‌توانند هزینه‌های دامپزشکی و مراقبتی را هم بدهند؛ لذا در قالب این شبکه که ما تشکیل می‌دهیم البته پایلوت آن را با چند صد رأس دام انجام داده‌ایم، هم اشتغال مولد روستایی و هم تولید غذای مطمئن بدون وابستگی به خارج از کشور رقم می‌خورد و هم درآمدی عاید بنیاد برای ارائه خدمات بهتر می‌شود. از طرفی نقش الگوسازی برای مردم و شرکت‌ها و تعاونی‌ها را دارد که وارد این عرصه بشوند. ما الآن حدود 200 محل دام و طیور روستایی را فعال کردیم. بعد آموزش‌های لازم دام را دادیم، علوفه و غذای دام را هم دادیم، اعزام دامپزشک و امور نظارتی را هم انجام دادیم و بعد از 9 ماه خودمان دام را از آنها خریداری کردیم و تحویل کشتارگاه دادیم. در واقع، برای مردم و بنیاد ارزش‌افزوده داشت. در یک برنامه 10 ساله پیشنهاد دادیم نیاز کشور به واردات گوشت را از طرق همین دامداری‌های کوچک روستایی مرتفع کنیم. این غیر از بحث دامداری‌های بزرگ است. در عرصه افزایش تولید شیر دام‌های بومی و بسیاری دیگر از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی هم ورود کرده و برنامه داریم.

نمونه‌های زیاد دیگری داریم که برنامه‌ریزی شده و بخشی هم اجرا شده که اینجا فضای زمان بیان آن نیست. در حوزه بیمه هم فعالیت‌های خوبی شده که به نظرم اطلاع‌رسانی آن برای سال 99 به شکل تخصصی‌تری و در یک مجال دیگری باید انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول