اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انتخابات پارلمانی تاجیکستان؛ نتایجی که قابل پیش‌بینی است

به اعتقاد بیشتر تحلیلگران نتایج انتخابات پارلمانی امروز تاجیکستان قابل پیش‌بینی است.

انتخابات پارلمانی تاجیکستان؛ نتایجی که قابل پیش‌بینی است

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، ششمین دوره انتخابات پارلمانی تاجیکستان ساعت 6 صبح امروز به وقت محلی آغاز شد.

تعداد واجدان شرایط شرکت در این انتخابات را کمیسیون مرکزی انتخابات و همه‌پرسی تاجیکستان حدود 4 میلیون و 800 هزار نفر عنوان کرده است. از این تعداد، 210 هزار نفر برای نخستین بار در انتخابات شرکت می کنند.

به منظور اخذ آراء انتخاب کنندگان در سراسر تاجیکستان 3410 شعبه و در خارج از این کشور 39 شعبه ایجاد شده است.

بر روند انتخابات امروز بیش از 230 نفر ناظر خارجی نظیر نمایندگان سازمان همکاری‌ های شانگهای، اتحاد کشورهای مستقل مشترک ‌المنافع، سازمان امنیت و همکاری اروپا و نهادهای مربوطه منطقه ‌ای نظارت خواهند کرد.

مجلس نمایندگان تاجیکستان دارای 63 کرسی می باشد که 41 نفر (65 درصد) از طریق حوزه های تک نمایندگی و 22 نفر (35 درصد) نیز از طریق فهرست های حزبی انتخاب می شوند.

در انتخابات پارلمانی امروز تاجیکستان هفت حزب سیاسی زیر حضور یافته اند.

حزب اصلاحات اقتصادی
حزب کشاورزی
حزب کمونیست
حزب دموکرات
حزب سوسیالیست
حزب سوسیال دموکرات
حزب خلق دموکرات

برای اشغال کرسی های این مجلس 240 نفر نامزد معرفی شده است که 101 نفر از آنها به حزب حاکم خلق دموکرات متعلق بوده و 139 نفر دیگر از 6 حزب سیاسی نمایندگی می کنند.

حزب سوسیال دموکرات با معرفی 5 نفر، پائین ترین تعداد نامزدها را دارد.

به اعتقاد بیشتر تحلیلگران محلی و خارجی، با حضور هفت حزب سیاسی در این انتخابات همانند دوره های قبل بیش از سه چهارم کرسی های مجلس نمایندگان در اختیار حزب حاکم خلق دموکرات قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر در تاجیکستان علی رغم موجودیت نظام چندحزبی، در حقیقت برای حزب خلق دموکرات رقیب جدی وجود ندارد. این موضوع دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آن در راس این حزب قرار داشتن «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان می باشد.

احتمالا به این دلیل است که سایر احزاب شرکت کننده در این انتخابات برای فعالیت های تبلیغاتی خود تلاش و هزینه های خاصی انجام ندادند.

از سوی دیگر عدم وجود رقابت های فعال انتخاباتی و از قبل قابل پیش بینی بودن نتایج آن منجر به کاهش توجه انتخاب کنندگان و همچنین رسانه ها و شبکه های اجتماعی نسبت به انتخابات شده است.

بنابر این کارشناسان بر این باورند که در انتخابات امروز تاجیکستان در مقایسه با انتخابات پارلمانی پنج سال پیش که میزان مشارکت مردم بالای 85 درصد بود، شاهد رقم پایین تری خواهیم بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول