اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و همه گزینه‌های روی میز/ احتمال لغو هم هست

سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان سال ۹۹ در مصلای حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اما این‌که چه تاریخی برای برپایی این نمایشگاه انتخاب شود، ذهن ما را متوجه گزینه‌های زمانی متعددی می‌کند.

زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و همه گزینه‌های روی میز/ احتمال لغو هم هست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان در سال ۹۹ در مصلای حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. این خبری بود که هفته گذشته پس از شیوع ویروس کرونا از رسانه‌ها منعکس شد و پس از آن ایوب دهقان‌کار، دبیر شورای سیاست‌گذاری و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از موکول شدن زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه به پس از ماه مبارک رمضان خبر داد. (اینجا بخوانید)

اما با توجه به در پیش بودن سال نو و پس از آن، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بد نیست نگاهی به تقویم برگزاری احتمالی روزهایی که امکان برپایی نمایشگاه کتاب در آن می‌رود، بیندازیم.

نکته اول اینکه، احتمال برگزار نشدن نمایشگاه در سال ۹۹ هم دور از انتظار نیست، ولی نباید فراموش کرد که این تصمیم نمی‌تواند به راحتی اتخاذ شود، اما احتمالاتی را که پیرامون زمان نمایشگاه کتاب وجود دارد در ادامه این گزارش می‌خوانید.

نکته اول؛ با توجه به اینکه هنوز زمان دقیق امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس مشخص نیست، تمام موارد تنها در حد احتمال مطرح می‌شود. بنابراین چنانچه همه چیز در موعد خود برگزار شود و در پایان خرداد و تیرماه شاهد اتمام امتحانات باشیم، نخستین احتمال برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب در اواسط شهریورماه است.

در این باره شاید اهتمام بیشتری وجود داشته باشد؛ چرا که مناسب بودن آب و هوا، امکان استفاده از مصلای امام خمینی (ره) و تعطیلی مدارس از جمله مزیت‌هایی است که می‌تواند از سوی مسئولان اعلام شود. با این حال نباید فراموش کرد که جمیع جوانب باید مدنظر باشد.

از سوی دیگر فصل پاییز هم گزینه‌ای برای برپایی این رویداد فرهنگی محسوب می‌شود، اما در بدو ورود به این فصل و رسیدن مهرماه، نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار می‌شود که بدون شک ایران و ناشرانی از آن در بخش‌های مختلف و حتی آژانس‌های ادبی در آلمان حاضر خواهند بود. بنابراین احتمال اندکی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در ماه مهر را خواهیم داشت.

اما برخی رسانه‌ها ماه آبان را زمان برپایی نمایشگاه کتاب کتاب می‌دانند، ولی به جهت برپایی برنامه‌های متنوع هفته کتاب این مسئله هم احتمالا مدنظر قرار خواهد گرفت. از این رو احتمالا دومین ماه فصل پاییز، زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نخواهد بود.

احتمال برگزاری قوی و دومین گزینه محتمل آذرماه خواهد بود. باز هم اما به دلیل برپایی امتحانات دانشگاه‌ها در دوره پایان ترم شاید این گزینه هم از این منظر مردود باشد. با این حال در تمام مراحل تصمیم‌گیری برای زمان تقریبی برگزاری نمایشگاه کتاب باید جنبه بین‌المللی آن را نیز به جهت حضور ناشران و نمایندگان خارجی آنها مورد تاکید داشت. دعوت جلوتر از ناشران خارجی، انتشار کاتالوگ و تعیین زمان مناسب از جمله مواردی است که باید برای حضور دیگر کشورها در تهران قابل ذکر دانست.

در کنار حضور دیگر کشورها باید موضوع «مهمان ویژه» (ترکیه) را هم مورد بررسی قرار داد. هرچند سازمان‌دهندگان نمایشگاه، همه مسائل را بررسی خواهند کرد اما شاید بنا به قولی آسان‌ترین گزینه لغو نمایشگاه باشد. هرچند باید چرخه نشر را از این جهت در تصمیم گیری دخیل دانست؛ چرا که ناشران، چشم امیدی به ۱۰ روز نمایشگاه دارند.

در پایان این گزارش، چند نکته برای انتخاب زمان برگزاری نمایشگاه کتاب مطرح می‌شود: نخستین مورد، امتحانات دانشگاه‌ها و زمان قطعی آن، موضوع آب و هوا ، ماه مبارک رمضان، زمان‌های حضور مناسب برای ناشران و نمایندگان خارجی، آمادگی ناشران داخلی (برخی ناشران به دلیل اعلام قبلی زمان نمایشگاه‌ چک‌هایی را عرضه کرده‌اند که باید برای آن هم فکری کرد تا متضرر نشوند)، لطمه نخوردن کتابفروشان تهرانی، میزان مشارکت کشورهای حاضر (چرا که برای سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بالغ بر ۴۰ کشور اعلام حضور کرده بودند که از آن جمله می‌توان به برزیل، مکزیک، تونس و الجزایر اشاره کرد) و مسئله آخر بودجه نمایشگاه است که از موارد مهم شمرده می‌شود و تصمیم‌گیران نمایشگاه، باید همه جوانب را به دقت تجزیه و تحلیل کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول