اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رج به رج تا اشتغال زایی/ کارآفرینی که مهم‌ترین درس‌هایش را از شکست‌ها آموخت

اهداف اگر درست پایه ریزی شوند، می توانند انسان را به فراسوی آرزوهایش سوق دهند، آرزوهایی که می توانند منجر به کارآفرینی بزرگ شوند.

رج به رج تا اشتغال زایی/ کارآفرینی که مهم‌ترین درس‌هایش را از شکست‌ها آموخت

به گزارش خبرگزاری فارس، انسانی که هدف ندارد نمی تواند موفق شود، زیرا هدف به منزله نقشه راه است که مسیر را روشن می کند. هر انسان موفق قبل از ترسیم آرزوهایش، هدف خود را در ذهنش ترسیم کرده است، به همین علت است که می توان گفت هدف ها اگر درست پایه ریزی شوند می توانند انسان ها را به فراسوی آرزوهایشان سوق دهند.

مهدی صابر در سال 1354 شمسی در شهرستان کاشان متولد شد و با داشتن هدف، تلاش، پشتکار و توکل توانست یکی از بزرگ ترین تولید کننده های فرش ماشینی در ایران شود. او در سال 1374 شمسی در شهرک صنعتی امیرکبیر فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت در سال 1382 شمسی در جاده قمصر فعالیت خود را گسترش داد.

صابر مانند بسیاری از کارآفرینان ابتدا از قدم های کوچک فعالیت خود را شروع کرد. قدم های کوچکی که در طول زمان بزرگ و بزرگ تر شد تا جایی که امروز و پس از گذشت ربع قرن، نام او به عنوان یکی از فعالان صنعت فرش ماشینی کشورمان مطرح است.

صابر می گوید: اولین تجربه کاری ام مربوط به زمان کودکی است. در آن زمان، ضایعات ابریشم را گره می کردم و به قیمت 2 ریال به پدرم می فروختم. به مرور زمان که بزرگ تر شدم شاگردی کردم و هفته ای 20، 30 و حتی 50 تومان دستمزد دریافت می کردم. سپس وارد دبیرستان شدم و رشته ریاضی و فیزیک خواندم و در نهایت وارد دانشگاه شدم و در رشته عمران مشغول به تحصیل شدم. در تمام این سال ها در کنار تحصیل کار کردم و از کار کردن لذت بردم.

تولید کردن همیشه دلنشین است. تمام کارآفرینان یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که از تولید کردن لذت می برند هر چند که پیمودن مسیر تولید برای بیشتر کارآفرینان سخت بوده است. صابر می گوید: با این که من در رشته عمران تحصیل کردم، اما همیشه دوست داشتم وارد کار تولید شوم و در نهایت توانستم وارد صنعت فرش ماشینی شوم و اولین قالی 1500 شانه جهان در سال 1387 شمسی توسط شرکت ما تولید شد.

اگر موفقیت را به قله کوه تشبیه کنیم باید این را هم بدانیم که شب بیداری ها، طی کردن راه پر فراز و نشیب، درد کشیدن ها و بی قراری ها همگی جزیی از مسیری است که برای رسیدن به قله باید تحمل کرد.

صابر می گوید: ما در تهیه مواد اولیه سختی زیادی را تحمل کردیم. به همین دلیل من آرزو دارم که بتوانم شرکت ریسندگی داشته باشم که در نهایت خودمان مواد اولیه ماشین آلات کارخانه را تولید کنیم. البته در حال حاضر سالنی را برای این کار تهیه کرده ایم و در آینده نزدیک با توکل به خدا می توانیم خودمان نخ مورد نیازمان را تولید کنیم.

* از شکست ها درس بگیرید

صابر می گوید: کار همیشه با راحتی همراه نیست و ممکن است با شکست های متعددی روبرو شوید، اما مهم این است که از شکست ها درس بگیرید. خیلی از شب ها من از شدت ناراحتی نمی توانستم بخوابم و از خواب بیدار می شدم و می گفتم خدایا کمک کن تا بتوانم از گرداب ها و مهلکه ها خارج شوم. توکل رمز موفقیت کارآفرینانی است که با تمام سختی هایی که پیش روی خود می بینند به قدرت مافوق بشری اعتماد و تکیه می کنند. خدایا کمک کن تا از مهلکه های پیش رویمان خارج شویم.

شناخت مشتری و سلیقه بازار

تولیدکننده موفق باید بتواند نیاز بازار و سلیقه مشتری را به خوبی تشخیص دهد، زیرا بدون مشتری هر کسب و کاری بی نتیجه است. در واقع مشتری به کسب و کار ها رونق می دهد و در یک کلام مشتری پادشاه است.

صابر  در این باره می گوید: چند ماه وقت گذاشتیم، سلیقه مشتری را شناختیم و محصولی مشتری پسند را به بازار معرفی کردیم. در حال حاضر ما به قاره های مختلفی مانند اروپا و استرالیا و کشورهای مختلفی از جمله روسیه، مکزیک و کشورهای همسایه ایران، محصولمان را صادر می کنیم.

* رج به رج تا اشتغال زایی

تمام فعالیت های صابر به مرور زمان در کنار هم قرار گرفت و در نهایت توانست با تار و پود، توکل و تلاش در مسیری قدم بگذارد که علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان این مرز و بوم بتواند کمک کند تا ارز از کشور خارج نشود و نام فرش ماشینی ایرانی در قاره های مختلف جهان بدرخشد. هدفی که در دهه هفتاد شمسی توسط او شکل گرفت، امروز تبدیل به خاطره ای دلنشین شده است.

* هدف پل رسیدن به آرزوهاست

انسان بدون هدف مانند برگی در مسیر باد سرگردان است. زمانی که هدفی وجود نداشته باشد، تندبادهای زندگی می تواند افراد را به این سو و آن سو ببرد. هدف به انسان قدرت می دهد، هدف در انسان ریشه می کند و به او جسارت می بخشد. با وجود هدف انسان یاد می گیرد که در طوفان های زندگی خم شود، اما نشکند و دوباره کمر راست کند. صابر خطاب به نسل جوان می گوید: اگر انسان هدفی مشخص داشته باشد و سلیقه و هنر و پشتکار را چاشنی آن کند و در نهایت به خدا توکل کند می تواند به موفقیت دست یابد. هدف پل رسیدن به آرزوهاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول