اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

سقوط قیمت نفت به 30 دلار؛ تهدید واقعی کرونا علیه اوپک

کارشناسان معتقدند، می‌توان مطمئن بود که در نشست این هفته تولید کنندگان نفت از جمله اعضای اوپک، به سمت کاهش دوباره عرضه نفت به بازار جهانی بروند، اما در میان بحران کرونا مهم این است که حجم این کاهش چقدر باشد.

سقوط قیمت نفت به 30 دلار؛ تهدید واقعی کرونا علیه اوپک

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، طی هفته جاری کشورهای عضو اوپک و متحدان نفتی این گروه،‌ تشکیل جلسه داده و درباره کاهش بیشتر عرضه نفت به بازار جهانی مذاکره خواهند کرد.

پس از آنکه عربستان نتوانست روسیه را به عنوان یک تولید کننده عمده نفت متقاعد کند که این نشست را زودتر برگزار کند، حالا امیدوار است که بتواند به مسکو بقبولاند که باید به خاطر کاهش تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا عرضه نفت را کاهش داد.

باید گفت که احتمالا این قضیه با موفقیت اتفاق خواهد افتاد چرا که شکست در این سیاست هزینه‌بر خواهد بود.

شیوع کرونا به طور کامل بازار نفت جهانی را تحت تاثیر قرار داده به طوری که قیمت نفت آمریکا حتی با رقم 50 دلار در هر بشکه فاصله گرفته است.

این رقم برای بسیاری از تولید کنندگان نفت به صرفه نیست و در صورتی که در نشست این هفته نفتی‌ها جمع‌بندی برای کاهش عرضه حاصل نشود، بیش از این هم کاهش خواهد یافت.

شیوع این ویروس که ابتدا از چین شروع شد، در حال حاضر قلب صنعتی ایتالیا را تعطیل کرده و سوئیس را بر آن داشته است که از برگزاری اجتماعات بزرگ،‌ جلوگیری کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، طی سخنان هفته گذشته خود در عربستان،‌گفت: علیرغم شیوع ویروس کرونا تقاضای نفت در بازار جهانی رشد خواهد کرد که به  نظر می‌رسد این نگاه با توجه به شرایط امروز بیش از حد خوش‌بینانه باشد.

به این دلیل که اگر چه ممکن است این حرف برای صنعت انرژی جهان درست باشد، اما اگر شاهد بهبود سریع اوضاع نباشیم نمی‌تواند حداقل در سال جاری برای نفت صدق کند.

* ارزیابی سه موسسه درباره آینده بازار نفت

ارزیابی سه مرکز پیش‌بینی بازار نفت همچنان نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری تقاضای نفت در جهان حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که البته این رقم کمی خوشبینانه است. 

برخلاف این ارزیابی‌ها مؤسسه FGE پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در بازار نفت را نسبت به رقم قبلی تغییر داده و تقریبا به صفر رسانده است.

این مؤسسه مدعی است که دلیل اصلی این نگاه بدبینانه تاثیر دومینو وار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی است که همین حالا هم مصرف انرژی در شهرهای بزرگ چین را کاهش داده است. 

آمارها حاکی از آن است که وضعیت شهرها در حال بازگشت به شرایط عادی است، اما هنوز ترافیک و در واقع مصرف انرژی در این کشور با رسیدن به سطح طبیعی فاصله زیادی دارد. 

از طرف دیگر شیوع این ویروس دیگر محدود به چین نیست و حالا در حال اثر گذاشتن بر روی اقتصادهای دیگر در جهان است.

به گونه‌ای که مصرف سوخت هواپیما در آمریکا طی 4 هفته گذشته به طور متوسط 18 درصد نسبت به حدود سه ماه گذشته کاهش داشته است. پروازها لغو شده و تعداد مسافران به شکل قابل توجهی پایین آمده است.

بر اساس همین ارزیابی‌ها که حکایت از کاهش بیش از این تقاضای انرژی در جهان ناشی از کاهش ترافیک حمل و نقل است، مؤسسه GBC انرژی پیش‌بینی کرده طی سال جاری تقاضای سوخت هواپیما تنها 50 هزار بشکه در روز بالا خواهد رفت.

ترافیک حمل و نقل در دیگر کشورها نظیر ایتالیا و کویت هم پایین آمده است. 

اگر توقع داشته باشیم که تقاضا طی ماه‌های آینده به قدری افزایش یابد که بتواند افت ماه‌های ابتدای سال را جبران کند، نگاهی تقریبا غیر منطقی است، چرا که پروازها لغو شده‌ و به تعویق نیفتاده است. سفرهای جاده‌ای که این هفته انجام نشده‌اند دیگر اتفاق نخواهند افتاد. ممکن است با کنترل ویروس در آینده شاهد بازگشت ترافیک به شرایط نرمال باشیم، اما این مسئله نمی‌تواند کسری امروز را جبران کند.

* توافق نکردن اوپک‌پلاس قیمت‌ها را تا 30 دلار در بشکه کاهش خواهد داد

همه آنچه گفته شد، شرایطی است که وزرای اوپکی در نشست این هفته با آن مواجه هستند. 

این کشورها باید تصمیم بگیرند که حتی اگر روسیه در برابر کاهش بیشتر عرضه مقاومت کند عرضه به بازار را کاهش دهند. 

در ماه‌های اخیر همکاری روسیه با اوپکی‌ها در پایین آوردن عرضه  نفت به بازار جهانی پایین بوده است، اما به نظر می‌رسد، سعودی‌ها راضی به آن هستند که روسیه از خیر افزایش دادن صادرات نفت خود صرف نظر کند. 

امیلی اشفورد و پائول هورسنل،‌کارشناسان بانک استاندارد چارترد، می‌گویند: می‌توان گفت که شکی نیست کشورهای نفتی در نشست این هفته عرضه به بازار را کاهش خواهند داد چرا که شکست در این زمینه بسیار پرهزینه است.

عدم توافق اوپک و متحدان نفتی بازار را آسیب پذیر کرده و می‌تواند در کوتاه مدت قیمت نفت را به حدود 30 دلار در هر بشکه کاهش دهند.

* کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک کافی است؟

انتظار می‌رود صادرات نفت عربستان به چین در ماه مارس، حدود 30 درصد کاهش یابد. مشکل دیگر این است که سخت می‌توان کارگزاران نفتی را متقاعد کرد آنچه از سوی اوپکی‌ها رخ می‌دهد، کافی است.

عربستان در حال فشار به تولید کنندگان اوپک برای کاهش جمعی یک میلیون بشکه‌ای روزانه به بازار است.

اما نکته اینجاست که ممکن است این یک میلیون بشکه هم کافی نباشد.

در صورتی که اقدامات اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت کافی نباشد پایین آمدن قیمت و نزدیک شدن هر چه بیشتر آن به کف 30 دلار در هر شبکه می‌تواند تهدیدی جدی در حداقل در کوتاه مدت برای بازار و بسیاری از تولید کنندگان نفت باشد.

به گزارش رویترز، با نزدیک شدن به زمان برگزاری علیرغم تمام این انتظارات اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در نشست امروز خود با کارگزاران انرژی در این کشور تاکید کرد که روسیه با قیمت کنونی نفت در بازار جهانی مشکلی ندارد.

به گزارش مؤسسه S& گلوبال، پوتین در عین حال از ادامه همکاری کشورهای نفتی غیر عضو اوپک با این گروه حمایت کرده است.

پوتین در این نشست که با هدف اطمینان بخشی به فعالان بازار انرژی روسیه نسبت به ترغیب آنها برای ادامه سرمایه‌گذاری در این صنعت برگزار شد، گفت: من می‌خواهم تاکید کنم که برای بودجه دولتی روسیه و اقتصاد ما قیمت کنونی مناسب است. چرا که ما بودجه را روی 42.4 دلار در هر بشکه بسته‌ایم.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین از توافق کاهش عرضه نفت بین کشورهای نفتی و اوپک به عنوان ابزاری مؤثر برای حفظ ثبات بلند مدت در بازار جهانی انرژی یاد کرد.

پوتین می‌گوید: به خاطر همین توافق روسیه توانسته نه تنها درآمد بیشتری کسب کند بلکه شرکت‌های نفتی را برای ادامه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حوزه انرژی مطمئن کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول