اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

این جوان‌های دندانپزشک روزانه 3 هزار ماسک تولید می‌کنند

آن هایی که دستی در آتش کارهای جهادی دارند گروه منتظران ظهور را به خوبی می شناسند. دانشجویان دندانپزشکی که گروهی سراغ بشاگردی ها و سیستانی ها و لرستانی ها می روند و برای همیشه دعای خیر محروم ترین مردم این آب و خاک را پشت نام گروه شان می اندازند. منتظران ظهور این بار برای شکست احتکار پا به میدان جهاد گذاشته اند. این دندانپزشکان جوان یک هفته ای می شود درس را کنار گذاشته اند و روزانه 3 هزار ماسک تولید می کنند.

این جوان‌های دندانپزشک روزانه 3 هزار ماسک تولید می‌کنند

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس - معصومه اصغری: رک و راست از حاشیه می رود به اصل متن. تا می‌گویم دندانپزشکی کجا و تولید و دوخت ماسک کجا، جوابم را در آستین دارد. جلال عادلی دانشجوی رشته دندانپزشکی و عضو گروه جهادی منتظران ظهور می‌گوید با شیوع کرونا انگار همه ما به سال های دفاع مقدس پرتاب شده ایم. همه ما متولد دهه 60 و 70 هستیم. از بزرگترهای مان شنیده ایم که آن موقع هم در بحبوحه جنگ تحمیلی بازار احتکار سکه بوده است. خیلی ها ستون پنجم دشمن بوده اند و اجناس مورد نیاز مردم را از دسترس شان خارج کرده و بعد با قیمتی بسیار بالاتر روانه بازار می‌کردند.

عادلی از شیوع ناامیدی برخی از خانواده ها برای تهیه ماسک و دیگر لوازم بهداشتی می‌گوید و از کاربران فضای مجازی می خواهد به جای دامن زدن به این جوی که تبعات روانی منفی دارد پای کار جهادی تولید ماسک بیایند :«آن  روزها گذشته است اما با شیوع کرونا دوباره شاهد احتکار لوازم مورد احتیاج مردم هستیم. فعلا درس و کار را کنار گذاشته ایم و با کمی پیگیری تولید کننده ماسک شده ایم.کار سختی نبود.همین جا از همه مخاطبان تان دعوت می کنیم به ما بپیوندند و با این کار جهادی  محتکران را از رو ببرند.»

- آقای عادلی کارکرد اصلی گروه جهادی منتظران ظهور روی ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به محرومان متمرکز بوده است. چطور شد که دندانپزشک های گروه شما  تصمیم به تولید ماسک آن هم بدون تجربه قبلی گرفتند؟

پیش از هر چیز باید از شرایطی که  بعد از شیوع بیماری کرونا پیش آمده بگویم. اعضای گروه جهادی روحیه ویژه ای دارند. هر چیزی که دیگران را ناراحت و پریشان کند باعث ناراحتی دو چندان آن ها می‌شود. این عزیزان یک فرق اساسی با برخی از کاربران فضای مجازی دارند. آدم ها در این فضا تنها ابراز تاسف می‌کنند و می روند و دیگر اثری از آن ها نمی بینیم. بچه های جهادی روحیه شان به این صورت است که اصلا ابراز تاسف نمی‌کنند. سکوت و صبر دارند. متوجه نقطه ضعف ها می شوند. یک برآورد می کنند و بلافاصله برای انجام کار جهادی پا به میدان عمل می گذارند. این خاصیت کار جهادی است که خیلی با حرف زدن صرف میانه ای ندارد. با شیوع بیماری کرونا مدام شاهد اخبار کمبود ماسک و از آن بدتر احتکار لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم بودیم. این شد که فعلا کار دندانپزشکی را کنار گذاشتیم و ظرف مدت یک هفته تولید کننده ماسک شدیم.

- دقیقا همین بخش کار سوال برانگیز می شود. چطور ممکن است جوان هایی که سن و سالی ندارند، پزشک هستند و تجربه شان با کار تولید فاصله زیادی داشته است طرف مدت یک هفته کارگاه تشکیل دهند و به تولید هم برسند؟

بخشی از کارها با اعتماد پیش می رود. یعنی یک زیرساخت هایی وجود دارد و زمانی که افراد نیکوکار دیگر به شما اعتماد کنند کارها با سرعتی باور نکردنی پیش می رود. از ویژگی کار جهادی سرعت عمل داشتن در آن است. یعنی بدانیم ضرورت الان چیست و در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل موجود اقدام عملی کنیم. خب الحمدالله گروه منتظران ظهور کارنامه خوبی در محروم ترین استان های کشور داشت.

اعضای ما تهرانی هستند و با این وجود در هر برنامه ای که داریم هر امکاناتی که اینجا دارند را به سادگی رها می کنند و با شوق به سمت دورافتاده ترین روستا های کشور می روند تا افتخار خادمی این محرومان را داشته باشند. با کمک 10 نفر از همین عزیزان به یک کارگاه تولید ماسک در حاشیه شهر تهران رفتیم.کار را یاد گرفتیم. موفق شدیم صاحب کارگاه را راضی کنیم تا به تهران بیاید .با هماهنگی های بعدی خوشبختانه جایی را در اختیار دوستان ما قرار دادند و کار در یک شیفت کلید خورد.

الان این خط تولید 10 نفره جهادی روزانه چند ماسک به بازار می‌فرستد؟

روزانه 2 هزار و 500 تا 3 هزار ماسک تولید می‌کنیم. تنها یک هفته از فعالیت ما در این زمنیه می‌گذرد. قرار است تا هفته آینده دو شیفت کاری داشته باشیم و میزان تولید را به 10 هزار ماسک در یک روز برسانیم.

خیلی از تولیدکنندگان این نوع ماسک ها از نبود مواد اولیه گلایه دارند.گروه جهادی منتظران ظهور هم با این کمبود رو به رو شده است؟
بله .به نکته مهمی اشاره کردید.خوشبختانه مقداری مواد اولیه درانبار صاحب کارگاه موجود بود. از مسئولان می خواهیم در این زمینه کمک حال ما باشند و این مواد اولیه را با قیمت مناسب در اختیارمان قرار دهند تا ما بتوانیم با همین رویه خط تولید را حفظ کرده و از آن مهم تر این کالای ضروری را با قیمت مناسب به بازار مصرف برسانیم.

از چه روش هایی برای اعلام حضور در این مسیر و کمک گرفتن از خیران و مسئولان کمک گرفته اید؟

در کار جهادی اصل بر اعتماد است. تا زمانی که شما در این مسیر تولید و خروجی عملی نداشته باشید نمی‌توانید نظر دیگران را به حسن نیتی که گروه دارد جلب کنید. خوشبختانه با پیگیری اعضای گروه و همتی که در یادگیری و سپس تولید ماسک داشتند از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام به معرفی این پویش کردیم. بلافاصله دوستانی از وزارت بهداشت به کمک ما آمدند و قرار است با کمک این عزیزان در استان های دیگر هم امکاناتی فراهم و تولید ماسک  را به این شکل بومی می‌کنیم.

در تبلیغاتی که برای پویش تولید ماسک به راه انداخته اید از چه اقشاری کمک خواسته اید؟ چه گروه هایی با چه مهارتی می توانند به شما بپیوندند؟
این هجمه محتکران همه ملت ما را مورد تهدید قرار داده است. ما با کمک و همدلی هم قصد داریم بازار سیاه محتکران را از ریشه بخشکانیم. وارد میدان عمل هم شدیم و دیدیم که این کار چندان پیچیده نیست. همان طور که عرض کردم با 10 نفر در یک شیفت و یک کارگاه کوچک روزانه بیش از 2 هزار و 500 ماسک تولید می کنیم. معنی این اتفاق ها این است که اگر بخواهیم به سادگی می توانیم به محتکران ضرر بزنیم و بازار لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم را از دست آن ها خارج کنیم. هر کسی که تنها کمی با خیاطی آن هم به طور مبتدی آشنا باشد در خانه ها هم می تواند کمک حال ما باشد.

با این حساب خیلی از خانم های خانه دار در شهرستان های مختلف که به طور مبتدی خیاطی می‌کنند هم می‌توانند به پویش جهادی تولید ماسک بپردازند.

دقیقا همین طور است.

اجازه می خواهم اینجا یک دغدغه و نگرانی عمومی را در باره تولید ماسک مطرح کنم.الان می‌فرمایید خط تولید از کارگاه ها می‌تواند به خانه ها در شهرستان های مختلف برود. به این ترتیب مصرف کننده حق دارد نگران بهداشتی بودن تولید این ماسک ها باشد.

دغدغه مهمی را مطرح کردید.خوشبختانه الیاف و موادی برای این نوع ماسک ها استفاده می شود که کاملا قابلیت شستشو و ضد عفونی شدن را داشته باشند.در واقع این ماسک ها به هیچ عنوان یک بار مصرف نیستند و مصرف کننده با ضد عفونی کردن به راحتی و بدون نگرانی می تواند تا مدتی از آن ها استفاده کند.ضمن این که در کارخانه ها هم امکان آلوده شدن ماسک ها وجود دارد و در این کارگاه ها هم دستگاه هایی برای ضد عفونی این کالای بهداشتی در نظر گرفته می شود. گروه جهادی ما هم اکنون این دستگاه را در اختیار دارد و ماسک ها بعد از تولید ضد عفونی شده و سپس بدون تماس فیزیکی با دست بسته بندی می شوند.

در حال حاضر چند استان در زمینه تولید ماسک  پیشنهاد همکاری با گروه منتظران ظهور را داشته‌اند؟

از گروه های جهادی 20 استان به ما در خواست همکاری داده اند. انشاالله بعد از گسترش خط تولید به این استان ها می رویم.کار را به گروه های جهادی آموزش می دهیم و به زودی شاهد روسیاهی و متضرر شدن محتکران در بازار ماسک بهداشتی خواهیم بود.

مخاطبان از چه طریقی می توانند برای کمک به این پویش به گروه جهادی تان بپیوندند؟
پیش از هر چیز از آن ها می خواهم شایعات فضای مجازی در باره بیماری کرونا را رها کنند. این بیماری هم به زودی از جامعه ما می‌رود.در فضای مجازی تنها چیزی که نصیب تان می شود یاس و ناامیدی است. اما در میدان عمل هرگز چنین جوی در جریان نیست. هر چه هست کار برای فردایی بهتر است. انشاالله با دوستان قرار گذاشته ایم بعد از تولید ماسک و ایجاد موازنه در این بازار به سراغ تولید مواد ضد عفونی کننده برویم. حتم داریم که با کمک متخصصان می توانیم نیروی کار خوبی برای این خط تولید نیز باشیم. اگر علاقه مند پیوستن به گروه جهادی منتظران ظهور هستید کافی است از طریق درگاه اینترنتی ما ثبت نام کنید و به سادگی عضو جهادی این گروه شوید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول