اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بیم‌ وامیدهای کرونا در مازندران

کرونا دوست دارد که جدی گرفته شود تا شکست بخورد و تنها می‌توانیم موفق به شکست این بیماری شویم که صحنه برای فعالیت این ویروس در محافل خالی کنیم.

بیم‌ وامیدهای کرونا در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، صبح روز انتخابات بود که خبر ابتلای دو نفر به کرونا در بابل رسانه‌ای شد، پس از اتمام انتخابات و در کشاکش دوران شمارش آراء نیز خبر ابتلای دو نفر دیگر به کرونا منتشر شد اما نظر قطعی درباره آن داده نشد، استاندار مازندران در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرد که باید حساسیت‌ها در این بخش تقویت شود.

خبرگزاری‌ها به‌صورت جدی اخبار مربوط به کرونا و بیماران احتمالی و یا فوتی‌ها را رصد می‌کردند، ارتباط رسانه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بین رسانه‌ها قطع شد، محدودیت در اطلاع‌رسانی حتی به گوش استاندار مازندران هم رسیده بود.

پس از پیگیری‌های زیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که حامد روحانی‌زاده به‌عنوان سخنگوی دانشگاه پاسخگو رسانه‌ها در ارتباط با کروناست اما روحانی‌زاده اعلام کرده که آمار ابتلا و یا فوتی‌های احتمالی در مرکز اطلاع‌رسانی می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی مازندران تنها می‌تواند درباره این بیماری اطلاعات مشخص در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

روز بعد از انتخابات به بهانه فعال بودن فرهنگیان و مدارس در انتخابات تعطیل اعلام شد اما به‌دلیل ترس از فراگیری این بیماری، مدارس تا انتشار این گزارش دانش‌آموزان رنگ مدرسه را ندیدند، در کنار آن تعدادی از معلمان دلسوز اقدام به ارائه مباحث درسی از طریق فضای مجازی کرده، که تحرکات یکی از معلمان در گزارش مفصل در این رسانه منتشر شده و همین امر بهانه حضور دوربین شبکه تبرستان در منزل خانم زارعی‌دنگسرکی شده است.

تقاضای مردم برای دریافت ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در حدی بود که برخی‌ها از این فرصت اقدام به احتکار اموال عمومی مردم کردند، در مقابل عوامل قضایی طرح تشدید برخوردها با محتکران را در دستور کار قرار داده و چندین مورد از اقدامات قضایی رسانه‌ای شد.

فعالیت چندین کارخانه تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را از جمله خبرهای امیدبخش کرونا در مازندران می‌توان تلقی کرد اما هنوز ماسک و مواد تولیدی به اندازه نیاز مردم در اختیار قرار نگرفته و هنوز برچسب «ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نداریم» بر درب داروخانه‌ها خودنمایی می‌کند.


 

حامد روحانی‌زاده در واکنش به تقاضا برای ماسک در جمع خبرنگاران اعلام کرد که افراد سالم نیاز به استفاده از ماسک ندارند و همین موضوع تا حدودی تب درخواست ماسک را کاهش داده اما تقاضای مردم برای ژل ضدعفونی‌کننده و دستکش تا حدودی پابرجاست.

تعطیل مدارس اگرچه برای دانش‌آموزان کم‌تحرک مدرسه خوشایند است اما زمینه حضور مسافران به این نقطه کشور را افزایش داده و همین موضوع باعث نگرانی مسؤولان استانی شده تا جایی که مسؤول دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شکل محترمانه از مردم دیگر نقاط کشور درخواست کرده به مازندران سفر نکنند.

 

 

درخواست‌های رئیس دانشگاه مورد حمایت سایر هموطنان قرار نگرفته و متولیان امر در دانشگاه و استانداری خبر تست کرونایی در مبادی ووردی را مطرح کرده که بلافاصله رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر استاندار را اصلاح کرد و گفت که تب‌سنجی از مسافران انجام می‌شود، در روند تب‌سنجی هم نقد و نظرهای جدی مطرح بوده که این موضوع به اطلاع استاندار مازندران رسیده است.

 

 

محلول‌پاشی و ضدعفونی نقاط مختلف شهر از دیگر اقداماتی است که این روزها توسط شهرداری‌ها رسانه‌ای می‌شود، بارش باران به کمک جیب شهرداری‌ها آمده و طی امروز و فردا امکان ضدعفونی کردن معابر وجود ندارد.

 

 

تعطیلی بازارهای روز که محل اصلی کسب درآمد روستائیان و بسیاری از تولیدکنندگان خرد محصولات غذایی اگرچه نقطه امید برای کنترل ویروس کروناست اما نمی‌توان مشکلات اقتصادی برای مردمی که تنها منبع درآمدشان از ارائه محصولات تولیدی است، به راحتی گذشت.

در کنار  تعطیلی فعالیت بازارهای روز نمی‌توان نیازمندی‌های کارگران روز مزد که این روزها همه امید خانواده‌های‌شان اندک درآمد روزهای پایانی سال است را نادیده گرفت و از سر شکم‌سیری به حضور برخی‌ها در میادین اختصاص یافته برای کار ایراد گرفت، کاش می‌شد شرایطی فراهم کرد که این کارگرها هم مجبور نباشند در این شرایط سخت بیمناک از خانه خارج شوند.

 

 

کاهش ساعت اداری ادرات اگرچه گفته می‌شود تا حدودی برای کمک به جلوگیری از انتشار این ویروس مؤثر است اما عملاً شلوغی و ازدحام در بانک‌ها به‌دلیل مشکلاتی که مردم در دریافت خدمات بانکی اینترنتی دارند، حداقل برای کارکنان بانک‌ها مؤثر نبوده است.

فعالیت تب‌سنجی در برخی از کلینک‌ها راه‌اندازی شده این اقدام اگرچه زمینه کاهش مراجعات به مراکز درمانی اصلی را فراهم کرده اما تجمع و هجوم مردم در این محل خود زمینه انتقال ویروس را فراهم می‌کند.

فعالیت نخستین مرکز تخصصی ایزوله فشار منفی ایران در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر اگرچه خبر بسیار خوبی است اما با توجه به نیاز این خطه در ایام پیک حضور مسافر کافی نیست. (اینجا بخوانید)

کمپین «در خانه بمانید» استاندار مازندران هم تا حدودی اگرچه در فضای مجازی و بین رسانه‌ها دست به دست شده اما عملاً در سطح بازار و بین لایه‌های مختلف اجتماعی مؤثر واقع نشده و حتی خود‌ مدیران استانی هم توجه چندانی به این موضوع ندارند و گاهی شاهد برگزاری جلسات غیرضرور در سطح استان هستیم.

 

 

به‌دلیل کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده با وجود حساسیت‌های که در رسانه‌ها به آن اشاره شده و مدیران استانی به‌ویژه بهداشتی با اطلاع از کمبود مواد ضدعفونی‌کننده بر شست‌وشو دست‌ها تأکید داشتند، کمبود آب در برخی از نقاط شهر بابل، ساری و بابلسر نگرانی‌های جدی برای مردم ایجاد کرده است.

دیگر نگرانی این روزها افزایش شست‌وشو در روزهای پایانی سال است که انتظار مردم ظرفیت‌ها و محدودیت‌های مدیران آب و فاضلاب را جدی گرفته و از شست‌وشوهای غیرضرور به‌شدت پرهیز کنند.

از خبر امیدبخش حضور مسؤولان و ضابطان دادگستری و گشت‌زنی‌های آنها و انتشار خبرهای دلگرم‌کننده از برخورد با محتکران کالاهای بهداشتی نمی‌توان گذشت اما گرانی برخی از کالاها به‌ویژه میوه و تره‌بار و حتی گوشت کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، لیموترش کیلویی ۷۰ هزار تومان، زنجبیل کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به‌راحتی عبور کرد.

تولید ۳۵۰ لیتری مایع ضدعفونی‌کننده توسط قرارگاه بسیج دانشجویی و اعلام اینکه بدون محدودیت می‌توانند این محصول را تولید کنند، اقدام دلگرم‌کننده این روزهاست.

تعطیلی برگزاری همایش‌ها و حتی تالارهای عروسی از دیگر اقدامات مؤثر برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا را می‌توان مؤثر دانست اما برخی گلایه‌های عدم بازگشت ودیعه تالارها هم از مسائلی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

تولد نوزاد از مادر مبتلا به کرونا در بابل خبر امیدبخشی بود که مورد استفاده بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است.

 

 

امید به بهبودی بیماران و ترخص ۵۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا خبرهای خوب و امیدبخش این روزها در استان مازندران است که در کنار آن فوت ۳ نفر همچنان نشان می‌دهد که باید کرونا را جدی بگیریم.

در کنار خبرهای امیدبخش نمی‌توان از دل‌نگرانی‌های مسؤول سازمان انتقال خون استان بی‌تفاوت رد شد، مدیرکل این سازمان از کاهش ذخیره خونی استان گلایه کرده و خواستار مراجعات مردم به این مرکز شده، انتظار است که مدیران استانی در این بخش هم با ترغیب افکار عمومی نسبت به تأمین نیازمندی‌های خونی استان اقدام مناسب انجام شود.

 

 

آغاز پیش فروش بلیت‌های اینترنتی با خبر جلوگیری محترمانه مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی از مسافران احتمالی مازندران تا حدودی تناقض دارد، اگرچه مهمان حبیب خداست اما شرایط میزبانی که این روزها خود با چالش کرونا مواجه شده و زیرساخت‌های بیمارستانی در حد جمعیت خودش دارد از بیم‌های کرونایی می‌توان قلمداد کرد. (اینجا بخوانید)

گرمای هوا روز گذشته بسیار خوب و امیدوارکننده بود اما در نگاه پزشکان و مسؤولان بهداشتی انتقاد به حضور جمعیت انبوه در نقاط مختلف شهرها پیدا بود.

بارش باران امروز تا حدودی زحمت نیروهای شهرداری برای ضدعفونی معابر را کم کرده اما دل‌نگرانی‌هایی را برای تداوم سرما و گسترش کرونا که گفته می‌شود سرمادوست بوده، افزایش داده است.

حداقل بر روی کاغذ و آمار خبرهایی از ابتلا و ورود کرونا به مناطق ییلاقی منتشر نشده که مایه خرسندی است با نزدیک شدن به ایام تعطیل و حضور مسافران و گردشگران در روستاها تا حدودی خطر انتشار کرونا به مناطق روستایی هم وجود دارد.

خط و نشان دادستان مرکز مازندران برای محتکران اقلام بهداشتی و شلاق در ملاءعام دلگرمی برای جلوگیری از احتکار این کالاها را افزایش داده است.

در حال تکمیل خبر بودم که خبر آزادی ۳ هزار و ۵۶۲ زندانی در پیشگیری از سرایت ویروس کرونا که بخشی از آنها به مرخصی رفته و تعدادی مرخص شدند، از دیگر خبرهایی است که این روزها منتشر می‌شود.

ما کرونا را می‌توانیم شکست دهیم به شرط آنکه کرونا را جدی بگیریم و حتی‌المقدور در خانه‌ها بمانیم.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول