اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لزوم حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بحران کرونا/ روزهای بهتری در انتظار تجارت ایران و چین است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به نزدیکی روابط ملت‌های ایران و چین در شرایط بحران کرونا گفت:‌ قطعا پس از سپری شدن این دوران شاهد روابط تجاری بهتر بین دو کشور خواهیم بود.

لزوم حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط بحران کرونا/ روزهای بهتری در انتظار تجارت ایران و چین است

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، و در پاسخ به این سؤال که شیوع ویروس کرونا چه تأثیری بر تجارت کشورمان دارد و برای کاهش آن چه باید کرد، گفت: همانطور که ویروس کرونا در افراد دارای اثرات متفاوتی و اثر آن بر اساس توانمندی و سیستم بدنی اشخاص فرق دارد، به طوری که در بدن افراد ضعیف اثرات مخرب‌تر و در بدن افراد قوی‌تر اثرات کمتری دارد، این ویروس در اقتصاد هم این چنین عمل می‌کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: بنابراین ویروس کرونا برای اقتصادهای توانمند کم خطرتر و برای اقتصادهای ضعیف‌تر خطرات بیشتری دارد.

حریری اظهار داشت: البته ممکن است در مقایسه با بزرگی و کوچکی اقتصاد‌ها اینطور استنباط شود که اقتصادهای بزرگ ضرر بیشتری از شیوع ویروس کرونا متحمل می‌شوند، اما در واقع این گونه نیست، زیرا اقتصادهای بزرگ و توانمند امکان پشت سر گذاشتن تأثیرات ناشی از ویروس کرونا را بسیار راحت‌تر نسبت به اقتصادهای ناتوان و یا نیمه جانی مثل اقتصاد ایران دارند.

وی با بیان اینکه ممکن است ویروس کرونا برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای باشند خطر مرگ به همراه داشته باشد، اظهار داشت: اقتصاد ما هم با توجه به اینکه اقتصادی غیرشفاف و رانتی‌یر است و در دهه‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها ضعیف شده و از مشکل سوءمدیریت هم رنج می‌برد، بنابراین کوچک‌ترین عامل خارجی می‌تواند حداکثر تأثیر را بر روی آن داشته باشد.

* کدام بخش‌های اقتصاد ایران تاثیر بیشتری از کرونا می‌پذیرند؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به درگیری اقتصادهای دنیا با ویروس کرونا اظهار داشت: این وضعیت برای عموم کسب و کارهای ما می‌تواند پیامدهای مرگباری به همراه داشته باشد، و برای کسب و کارهای کوچک و متوسط قطعا زیانبارتر است.

وی اظهار داشت: پیامدهای ناخوشایند تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌تواند زنجیره انفجاری ایجاد کند که به طور زنجیروار به کسب و کارهای بزرگ‌تر اقتصاد هم لطمه وارد کند.

حریری با بیان اینکه کسب و کارهایی مانند حمل و نقل بین شهری، رستوران‌ها، کافه‌ها، مسافرخانه‌ها، خرده‌فروشی‌ها و... متاثر از اوضاع اخیر بر اثر شیوع ویروس کرونا بوده‌اند، بیان داشت: اغلب این بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی بخش عمده‌ای از درآمدشان در ایام پایان سال محقق می‌شده که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا در این بخش‌ها، درآمد مورد انتظار آنها در این ایام عملا محقق نخواهد شد و به طور کلی اقتصاد داخلی کشور به شدت متاثر از اوضاع اخیر شده است.

* روند منظم صادرات دچار اختلال شده است

وی با اشاره به باز و بسته شدن مرزها و تأثیر ناخوشایند این اتفاقات در حوزه تجارت خارجی کشور گفت: با توجه به نگرانی‌های کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی، محدودیت‌های واردات برای کالاهای صادراتی ایران و حتی محدودیت تردد ایرانی‌ها به سایر کشورها پیامدهایی مانند کاهش صادرات کشورمان را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: حتی اگر ورود کالاهای ایرانی از طریق مرزها به سایر کشورها در شرایط فعلی امکان‌پذیر باشد معلوم نیست که مصرف‌کننده کالا در سایر کشورها کالای صادراتی کشورمان را انتخاب کند.

حریری با تأکید بر اینکه در حال حاضر گلوگاه تنفسی اقتصاد ایران صادرات غیرنفتی است، بیان داشت: متأسفانه برای صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای عراق، افغانستان، آسیای میانه، آذربایجان، ارمنستان و... با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان دچار مشکلاتی شده‌ایم و صادرات روند منظم همیشگی خود را به این کشورها از دست داده است.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه صادرات محصولات پتروشیمی، مواد معدنی و غیرفلزی هم از این اوضاع متاثر بوده و بعضا ارزش صادرات برخی از این قبیل کالاها کاهش یافته است.

* دولت به کمک بنگاه‌های آسیب‌دیده برود

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه در این شرایط قطعا صادرات ما کاهش یافته است، گفت: نمی‌توان دامنه آن را فعلا برآورد کرد و برآورد دامنه آسیب‌های ناشی از آن بر صادرات و تجارت بستگی به رفتار بین‌المللی با این ویروس و اینکه تا چه زمانی شیوع این بیماری ادامه خواهد یافت، دارد.

حریری اضافه کرد: لذا به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، دولت باید به کمک بنگاه‌های اقتصادی به خصوص بنگاه‌های خرد و متوسط بشتابد و با در نظر گرفتن تمهیداتی در خصوص پرداخت مالیات، حق بیمه تأمین اجتماعی و... ملاحظاتی را برای بنگاه‌ها در نظر بگیرد.

وی افزود: همچنین لازم است تا بانک‌ها مساعدت نموده و برای پرداخت وام‌ها تنفسی را در نظر بگیرند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه بنگاه‌های کوچک و کسبه خرد مویرگ اقتصاد کشور است، گفت:‌ علاوه بر اینکه دولت در این شرایط باید ملاحظاتی را برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اعمال کند، لازم است مردم هم با هم مهربان‌تر باشند و در مراودات اقتصادی شرایط خاص فعلی را مدنظر داشته باشند.

* روابط نزدیک‌تر مردم دو کشور فعالیت‌های تجاری را هم تسهیل می‌کند

حریری در پاسخ به این سؤال که با توجه به درگیری ایران و چین به ویروس کرونا، این دو کشور چگونه می‌توانند مسیر تجارت خارجی یکدیگر را هموارتر کنند، گفت: فعلا باید منتظر ماند تا از شرایط بحران خارج شویم و اوضاع آرام‌تر شود.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا موجب نزدیکی روابط مردم ایران و چین شده است، گفت: وقتی روابط مردم دو کشور به یکدیگر نزدیک‌تر شود و پیوند آنها بیشتر شود، قاعدتا سیاست‌مداران آنها نیز راحت‌تر می‌توانند با یکدیگر مسائل را حل و فصل کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: قطعا پس از پشت سر گذاشتن این بحران روابط تجاری ایران و چین روزهای بهتری را شاهد خواهد بود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول