اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازداشت 80 نفر در پی تظاهرات اول مارس در قزاقستان

وزیر کشور قزاقستان گفت: در اول ماه مارس 80 نفر به دلیل شرکت در تظاهرات غیر قانونی بازداشت شدند.

بازداشت 80 نفر در پی تظاهرات اول مارس در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ایرلان ترغومبایف» وزیر کشور قزاقستان در جلسه دولت گفت: در اول ماه مارس 80 نفر به دلیل شرکت در تظاهرات غیر مجاز بازداشت شدند.

وی در این مورد گفت: علی رغم هشدارهای مکرر دادستانی کل در تاریخ اول مارس برخی از شهروندان تلاش کردند در اماکنی که توسط یک سازمان افراطی ممنوعه اعلام شده بود، تظاهرات کنند.

بنابر سخنان ترغومبایف، در پی اقدامات پیشگیرانه پلیس قزاقستان حدود 80 نفر دستگیر و به بازداشتگاه منتقل و پس از بازجویی تقریبا تمام معترضان رها شدند.

ترغومبایف افزود: تنها 4 نفر از آنها از جمله یک نفر جریمه، 2 نفر دیگر به خاطر مقاومت در برابر افسران پلیس و یک نفر دیگر برای برگزاری تظاهرات غیر مجاز بازداشت شدند.

وزیر کشور قزاقستان در پایان خاطرنشان کرد: تمام بازداشت شدگان بعد از کمتر از 3 ساعت رها شدند.

بنابر ادعای مقامات قزاقستان تظاهرات یک مارس با دعوت «مختار آبلیازف» مخالف سرسخت دولت این کشور و موسس جنبش «انتخاب دموکراتیک قزاقستان» صورت گرفت.

جنبش‌های «اویان قزاقستان» و «رسپوبلیکا» 2 سازمان مخالف دولت نیز به این تظاهرات پیوستند.

باید گفت که این تظاهرات در پی فوت «دولت آقادل اف» یک فعال قزاق که بعد از چند ساعت بازداشت توسط پلیس قزاقستان رخ داد برپا شد.

اگرچه وزیر کشور مرگ این فعال را با سکته قلبی مرتبط دانست و رئیس جمهور این کشور نیز از این ادعا حمایت کرد، اما شرکت کنندگان در این تظاهرات مرگ این فعال در پی سکته قلبی را باور نکردند.

هفته گذشته نیز گروهی از مردم در کنار دفتر پلیس، دادستان کل و استانداری‌های تعدادی از شهر‌های قزاقستان با درخواست آزادی تمام بازداشت شدگان در پی اعتراضات 22 فوریه سال جاری میلادی گرد هم آمده بودند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول