اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

تروریسم رسانه‌ای ضدانقلاب با جلیقه خبرنگاری!

در روزهایی که کشور ما درگیر بحران کروناست، برخی شبکه‌های ماهواره‌ای پارسی‌زبان با ترفندهای رسانه‌ای سعی در افزایش فشار به مردم ایران دارند.

تروریسم رسانه‌ای ضدانقلاب با جلیقه خبرنگاری!

از شایعه تا واقعیت؛ حمزه ناجیان: ویروس کرونا یا COVID-19 پرتکرارترین واژه روزهای اخیر نه تنها ایران بلکه جهان است؛ ویروسی که شیوعش هم در جهان و هم در فضای رسانه‌های دنیا کم‌نظیر بوده است. هم کشورهای مختلف جهان را درگیر کرده و هم تیتر یک رسانه‌‌های دنیا شده؛ ویروسی که مدارس را تا پایان سال تعطیل کرده،  شهر را خلوت، اداره‌ها را کم‌کار، رقابت‌های ورزشی و جشنواره‌های هنری را کنسل و حتی کاسبی شب عید را مختل کرده است!

 واقعیت این است که کرونا خطرناک و البته مرگبار است؛ این را می‌توان از پوست‌های خشک شده دست‌هایمان هم فهمید! خطرناک است اما نه به اندازه ابولا، سارس، مرس، تب کریمه کنگو و حتی همین آنفلوآنزای خودمان! مرگبار است اما نه به اندازه جو رسانه‌ای که علیه کشورمان راه انداخته‌اند.

 

مرور و البته بررسی دقیق خط خبری رسانه‌هایی که با پول‌های سعودی و لندنی، آرامش و سلامت مردم ایران را نشانه گرفته‌اند، نشان خواهد داد که آن‌ها تکه‌های دیگر پازل آمریکایی‌ها در انتقام‌گیری و عقده‌گشایی علیه مردم ایران هستند آن هم در شرایط ظالمانه تحریم!

 

* بی‌اعتنایی مسئولان نسبت به کرونا

با شیوع و گسترش ویروس کرونا در چین، رسانه‌های ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان دور جدیدی از تحرکات خودشان را آغاز کردند. اولین خط این جریان، بی‌اعتنا جلوه دادن مسئولان نسبت به این پدیده بود.

حتی این رسانه‌ها مدعی شدند که مسئولان ایرانی به دلیل در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، صحبتی از شیوع کرونا در ایران نمی‌کنند؛ این ادعاها درحالی مطرح شد که مسئولان وزارت بهداشت ایران در روز ۳۰ بهمن ماه ( یعنی ۲ روز پیش از انتخابات مجلس) از مثبت شدن تست کرونای دو نفر در قم خبر دادند.

 

بی‌اعتنا نشان دادن مسئولان ایرانی درحالی از سوی رسانه‌های معاند مطرح می‌شود که از ۸ بهمن ماه (حدود ۲۰ روز قبل از شناسایی اولین بیمار به کرونا) تیمی از وزارت بهداشت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) حضور داشت و تمام مسافران پروازهای ورودی از چین را کنترل می‌کرد. همانطور که در تصاویر منتشر شده در آن روزها هم مشاهده می‌شود، مسئولان حتی برای امنیت خاطر بیماران از دستگاه‌های تب‌سنج در کنار اسکنرها استفاده می‌کردند.

 

* پنهان‌کاری مسئولان

یکی دیگر از راهبردهای ضدانقلاب برای هجمه به ایران در این روزها، القای پنهان کاری و صادق نبودن آمار و ارقام مبتلایان به ویروس کرونا در ایران است؛ موضوعی که در اخبار روزانه این رسانه‌های ضدانقلاب و در گفت‌وگو با افراد و کارشناسان آن‌ها پیگیری می‌شود. 

 

 

 

این شایعات و شبهات درحالی مطرح شد که ایران یکی از اولین کشورهایی بود که آمارهای مبتلایان و فوتی‌ها را به محض اطلاع،  اعلام کرد به طوری که حتی سازمان بهداشت جهانی ادعای «مخفی‌کاری» ایران در موضوع کرونا را رد کرد. «تدروس آدانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه ادعای «پنهان‌کاری» ایران در ارتباط با آمار قربانیان ویروس کرونا جدید (کووید-19) را رد کرد.

همچنین مسئولان مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه تهران، آزمایشگاهی که اولین نمونه مثبت کرونا در ایران را تشخیص دادند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفتند که  پس از 2 از اطلاع آن‌ها به وزارت بهداشت، مسئولان این موضوع را رسانه‌ای کردند. (اینجا را ببینید)

 

* بی‌تدبیری ایران

یکی دیگر از کلیدواژه‌های رسانه‌ای جریان معاند، القای سوءمدیریت ایران در مواجهه با کرونا بود. خطی که بیشتر با بازنشر اظهارات سیاسی و کینه‌جویانه بدخواهان مردم ایران صورت می‌پذیرد نه با انتشار مطالب کارشناسان مربوطه. 

 

 

 

 

اما برخلاف این نظرات سیاسی و غیرکارشناسی «برنان»، مدیر منطقه‌ای عملیات اضطراری سازمان جهانی بهداشت، که به تازگی ایران سفر کرده، گزارش مشاهدات خود از اقدامات دولت ایران در مبارزه و کنترل کرونا را شرح داد.

او در این باره گفت: تجربه ۱۶ روزه ایران در این مبارزه حاکی از آن است که رهیافت دولت ایران مبنی بر بسیج همزمان همه امکانات دولتی با هدایت وزارت بهداشت و نیز بسیج همه امکانات جامعه و جامعه مدنی یک رهیافت درست و منطقی است. 

همچنین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در همین خصوص نقش رهبران مذهبی و حمایت رهبری معظم انقلاب در اقناع و شکل دهی افکار عمومی در مسیر صحیح مبارزه را بسیار سودمند توصیف کرد.  

* ایران هراسی

ایران هراسی، شاید یکی از مهمترین راهبرد شبکه‌های فارسی زبان در جریان شیوع کرونا در ایران است. سازمان بهداشت جهانی برای این ویروس، عنوان «COVID2019» را انتخاب کرده تا ضمن تفاوت با دیگر ویروس‌ها، زمینه توهین به هیچ ملت و کشوری که احتمالا اولین مورد مثبت در آن مشاهده شده پیش نیاید. اما رسانه‌هایی که بیشتر بودجه‌شان از انگلیس، عربستان و آمریکا تامین می‌شود به گونه‌ای در این هفته‌ها هجمه و تبلیغ رسانه‌ای علیه کشورمان به راه انداختند که گویا ایران منشا این ویروس بوده است و یک خطر برای منطقه و جهان محسوب می‌شود.

در زیر تنها بخشی از حجم تولیدات رسانه‌ای این شبکه‌ها می‌آید، :


 

همچنین نگاهی به حجم تولیدات بی‌بی‌سی فارسی و مقایسه آن با سایر بخش‌های BBC هم نشان می‌دهد که این رسانه چگونه علیه ایران فعالیت می‌کند.

 

 پیش از این نیز مرندی از کارشناسان مسائل بین‌الملل که در یکی از برنامه بی‌بی‌سی عربی شرکت کرده بود، از قول یکی از این مجریان بی‌بی‌سی عربی گفته بود تمام کارکنان دیگر بخش‌های بی‌بی‌سی سعی می‌کنند تا از مردم و کشور خودشان تعریف کنند اما ما تعجب می‌کنیم که چگونه کارکنان ایرانی BBC فارسی انقدر علیه کشور خودشان حرف می‌زنند و برنامه می‌سازند.

 

*  ناتوانی ایران

گام دیگری که ضدانقلاب روی آن به صورت گسترده مانور می‌دهد، موضوع ناتوانی ایران در شناسایی، کنترل و درمان این بیماری است. این رسانه‌ها به جای انتشار نظرات کارشناسان بهداشت جهانی نظرات سیاستمداران غربی مبنی بر ناتوانی ایران را فریاد می‌زنند.

 

 

رسانه‌های ضدانقلاب نظرات این افراد را در صدر اخبارشان منتشر می‌کنند اما هرگز حاضر نیستند  صحبت کارشناسان سازمان بهداشت جهانی را پوشش نمی‌دهند. در آخرین مورد هم صحبت‌های ریچارد برنان، نماینده سازمان بهداشت جهانی را به طور هماهنگ سانسور کردند.

برنان پس از بازدید از چند مرکز درمانی در تهران، گفت: ایران از سیستم کنترل اولیه بسیار قوی برخوردار است به طوری که هیات همراهم  تحت تاثیر دانش و تعهد کادر درمانی ایران قرار گرفتند. من اطمینان دارم که جهان در مبارزه خود با کرونا از تجارب ایران خواهد آموخت.

 

در ادامه این رویکرد قرار است اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌هایی که شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم ایران را اعمال کردند و حتی جلوی واردات دارو به ایران را هم گرفته‌اند و به هیچ یکی از توافقاتشان پایبند نبودند در نقش منجی ظاهر شوند!

 

* اخبار منفی، استاندارد دو گانه، آمارسازی و ...
درباره رویکردهای دیگر این رسانه‌ها صحبت زیاد است اما باید به این نکته اشاره کرد که آن‌ها بر خلاف توصیه‌های بهداشتی و ایمنی پزشکان مبنی بر حفظ خونسردی و دوری از اضطراب، انتشار گسترده و بی‌اندازه اخبار منفی مانند گرانی و کمبود ماسک(که به گفته پزشکان تنها برای فرد مبتلا ضرورت دارد)، آمارهای بی‌پایه و اساس درباره مبتلایان و فوت شدگان، مانور خبری روی بسته شدن موقت تعدادی از مرزها را در دستور کار خود قرار دادند؛ درست  برعکس رویکردی که در قبال دیگر کشورها انجام می‌دهند. 

 

استانداردهای دوگانه، هجمه به ارزش‌ها و مقدسات دینی و ... دیگر حربه این رسانه‌‌هاست که در روزهای بعد به آن‌ها پرداخته خواهدشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول