اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

آیا تحرکات الجزایر برای آشتی بین قطر و ۴ کشور عربی موفق خواهد بود؟

هم‌زمان با سفر هفته گذشته رئیس‌جمهور الجزایر به عربستان سعودی، برخی منابع الجزایری از تحرکات این کشور برای آشتی بین قطر و ۴ کشور عربی خبر دادند.

آیا تحرکات الجزایر برای آشتی بین قطر و ۴ کشور عربی موفق خواهد بود؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی منابع در قطر و الجزائر می‌‌گویند که تحرکات الجزائر برای حصول آشتی بین قطر و چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) آغاز شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این منابع نوشت که الجزائر تصمیم دارد نقش میانجی‌گری که کویت تا به امروز در ایفای آن موفقیتی نداشته است، تکمیل کند.

این منابع گفتند که فرصت موفقیت الجزائر برای ایفای این نقش با توجه به روابط متوازن آن با همه طرف‌ها، بیشتر از کویت است.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر سه‌شنبه گذشته در سفری به الجزائر با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد و دو روز پس از آن رئیس‌جمهور الجزائر عازم ریاض شد.

تبون روز پنجشنبه گذشته در نخستین سفر خود به عربستان سعودی با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه این کشور دیدار و روابط دوجانبه و راهکارهای توسعه این روابط و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرد.

روابط قطر و چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) از خرداد سال ۱۳۹۶ قطع شده است و این کشورها شروطی را برای ازسرگیری روابط خود با قطر تعیین کرده‌اند که از جمله آن کاهش روابط دوحه با ایران و قطع حمایت‌های قطر از حماس و اخوان‌المسلمین است.

«علی الهیل» تحلیلگر سیاسی قطر در این باره در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که فرصت الجزائر برای موفقیت میانجی‌گری بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بنا به چند دلیل بیشتر است: نخست اینکه عدم عضویت الجزائر در شورای همکاری خلیج‌فارس زمینه را برای ایفای نقش موثر میانجی‌گری این کشور فراهم کرده است به خصوص اینکه روابط کویت با عربستان به دلیل وجود منطقه حایل از حساسیت برخوردار است.

الهیل افزود که این حساسیت بین کویت و عربستان تا حد اختلافات سیاسی پیش رفته است که می‌توان آن را یکی دیگر از نشانه‌های ناکامی کویت برای میانجی‌گری دانست و لذا الجزائر از فرصت بیشتری برای نزدیک کردن دیدگاه‌های این کشورهای به یکدیگر برخوردار است.

الهیل همچنین گفت که اهمیت آشتی این کشورها در این است که خانواده‌هایی که تابعیت مشترک دو یا چند کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را دارند اکنون با رفت و آمد به این کشورها مواجه هستند.

«عبدالکریم قریشی» عضو مجلس الأمه(پارلمان) الجزائر نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت که الجزائر روابط متوازن و قوی با قطر و چهار کشور عربی دارد و همین امر ایفای نقش میانجی‌گری را برای آن تسهیل می‌کند.

قریشی معتقد است که الجزائر می‌تواند از موارد منفی در میانجی‌گری کویت اجتناب کرده و از جنبه‌های مثبت و سازنده جهت برداشتن گام‌هایی جهت تحقق آشتی استفاده کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول