اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مقابله با کرونا در لارستان؛ از گندزدایی نقاط پرتردد تا تولید مواد ضدعفونی

برای پیشگیری از شیوع و انتقال بیماری کروناویروس، اقدامات متعددی از سوی مسئولان و مردم در لارستان انجام شده است.

مقابله با کرونا در لارستان؛ از گندزدایی نقاط پرتردد تا تولید مواد ضدعفونی

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، با شیوع ویروس کرونا در ایران، ابتدا بسیاری از مردم آن را جدی نگرفتند اما کم کم با انتشار این ویروس و مبتلا شدن عده بیشتری به بیماری کرونا، مردم نیز موضوع را بیشتر جدی گرفته و تدابیر بهداشتی را رعایت کردند.

به تدریج با اقدامات صورت گرفته و ارائه هشدارهای بهداشتی، مردم استان فارس نیز متوجه خطرات شیوع این ویروس شدند و سعی کردند با اقدامات پیشگیرانه همچون کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر، از میزان انتشار این ویروس بکاهند.

در سطح شهرلار نیز بخشی از کسب و کارها تعطیل شده و کاسبان شهر ترجیح داده‌اند ادامه فعالیتهای تجاری خود را به بعد از فروکش شدن دوره طغیانی شیوع ویروس کرونا به تعویق اندازند، مدارس استان نیز برای جلوگیری از شیوع این بیماری تعطیل وهمچنین ساعات اداری ادارات نیز کاهش یافته است.

در کنار نقش و همکاری مؤثر مردم استان فارس، با همگرایی دستگاه‌های مختلف، وضعیت دسترسی به مواد ضدعفونی کننده در سطح شهر نیز کمی بهتر شده همچنین خیابانهای پرتردد شهر لار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ضدعفونی شده است.

 تشخیص یک بیمار مبتلا به کرونا در لارستان

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) لارستان با اشاره به ایجاد بخش پشتیبان به دلیل واگیر بودن بیماری کرونا، اظهار کرد: به منظور پیشگیری باید بیماران مشکوک به کرونا از سایر بیماران جدا باشند و بر این اساس طی چندین جلسه مختلف، مکانهایی از بخشهای بیمارستان را که امکانات مناسب و  کمتر محل عبور و مرور است جهت نگهداری افراد مشکوک به کرونا انتخاب شده است.

بهزاد رضائی با اشاره به اینکه اکنون تست یک نفر از افراد مشکوک به ویروس کرونا مثبت اعلام شده است، گفت: بخش عمومی و ویژه مراقبتهای تنفسی را به عنوان منطقه پشتیبان بیمارستان و بخش خاص مراقبت بیماران مشکوک به کرونا انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک با توجه به عدم وجود بیمارستان پشتیبان در شهر و همچنین با توجه به نیازمندی بیماران کرونایی همچون سایر بیماران به خدمات درمانی متفاوت، بخشهایی از همان بیمارستانهای هر شهر تخلیه شده و به عنوان بخش مدنظر بیماران مذکور آماده‌سازی شدند، تصریح کرد: انتخاب بیمارستان امام رضا(ع) لار به عنوان پشتیبان بیمارستانهای جنوب فارس صحت ندارد و قرار نیست که بیماران خنج ، گراش و اوز به لار اعزام  شوند بنابراین هیچ بیمار مشکوک به کرونا از شهر دیگری به لار منتقل نشده و در صورت انتقال، پذیرش نیز نخواهیم کرد.

رضائی با تأکید بر اینکه به علت جلوگیری از ازدحام و کاهش تراکم جمعیت به جهت پیشگیری از کرونا، ساعت ملاقات از بیماران در بیمارستان لغو شده است، اضافه کرد: بیمارستان برای استفاده عموم مردم است و قرار نیست به دلیل ترس از کرونا، اورژانس بیمارستان خلوت شود بنابراین به خاطر ترس از این بیماری سلامت خود را به خطر نیندازیم.

ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد

  فرماندار ویژه لارستان در جلسه ستاد تنظیم بازار شهرستان لارستان با اشاره به اینکه با کسانی که منافع نامشروع خویش را بر جان انسانها ترجیح می‌دهند برخورد جدی و قانونی می‌شود، گفت: لازم است کمیته نظارتی تشکیل شود و با عواملی که به خاطر سواستفاده از وضعیت موجود، قیمتها را افزایش می‌دهند، طبق قانون برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

 جلیل حسنی بیان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا دستگاه‌های مرتبط باید اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده از جمله ماسک و الکل برای شهرستان تامین کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

وی تاکید کرد: مردم نیز در این شرایط یاری کنند تا مشکل شیوع ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و با همدلی و همراهی با مسؤولان از این وضعیت عبور کنند.

 تولید روزانه  دو هزار ماسک در موسسه خیریه 

موسسه خیریه اشتغالزایی باب الحوائج وابسته به بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی لارستان یکی از مراکز اشتغالزایی و کارآفرینی است که همه اقدامات آن در راستای توانمندسازی جوامع هدف انجام می‌‌شود.

 این موسسه تاکنون چندین کارگاه راه‌اندازی کرده که از جمله آنها کارگاه خیاطی با اشتغال ۱۶ نفر از گروه هدف است.

موسسه باب‌الحوائج با توجه به شیوع ویروس کرونا و کمبود ماسک، به سفارش دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لار، در اقدامی خیرخواهانه توسط خیرین و افراد تحت پوشش، همگاه با جامعه پزشکی کشور اقدام به تولید ماسک و گان سرهمی(لباس مخصوص کادر درمان بیمارستان) ضد ویروس با قیمت مصوب کرده است.

این کارگاه روزانه با ظرفیت تولید دو هزار ماسک و ۱۰۰ گان فعالیت می‌کند که با توجه به نیاز فعلی مراکز درمانی این ظرفیت در روزهای آتی افزایش می یابد.

  تولید مواد ضدعفونی کننده از گیاه آلوئه‌ورا در لارستان

با شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضای مردم نسبت به محلول‌های ضدعفونی و ماسک، این اقلام را در داروخانه‌ها کمیاب و یا نایاب کرده است. به همین جهت عده‌ای از کارشناسان بهداشتی در دانشکده علوم پزشکی لارستان در اقدامی خودجوش، شروع به تولید مواد ضدعفونی کننده از گیاه آلوئه ورا کرده‌اند. این کارشناسان واحد واگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان بدون اتلاف وقت، در حال تولید مواد ضدعفونی کننده هستند.

ضدعفونی کردن معابر شهر لار

طبق اعلام معاون خدمات شهری شهرداری لار، در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس و ضدعفونی معابر، اماکن تجاری و بازارچه‌ها، در مرحله اول 2 هزار و 500 لیتر محلول ضدعفونی کننده برای چند مسیر پرتردد در شهرجدید و شهرقدیم لار در نظر گرفته شده که توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری لار با همکاری واحد امور شهر و واحد موتوری انجام شد.

  در این مرحله در قالب اکیپ ۷ نفره، مسیرهای 40 متری اول، بلوار دانشجو، میدان بسیج، ۳۰ متری هلال احمر و میدان طاووس در شهرجدید و مسیرهای چهارراه پیروزی، میدان شهید نصیری، میدان مدرس و خیابانهای مدرس شمالی و جنوبی ضدعفونی شد و این حرکت استمرار دارد.

لغو مراسم و تجمعات

در جلسه ستاد پیشگیری نیز لغو جلسات عمومی، همایش‌ها، سمینارها، جشنها، برنامه‌های جمعی، ورزشی، نظارت بر داروخانه‌ها، مراکز عرضه مواد و کالاهای بهداشتی مرتبط همچون شوینده‌ها، ژل ضدعفونی کننده، ماسک و دیگر اقلام ضروری مصوب شد.

 همچنین ضدعفونی کردن فضای شهر، ادارات، مراکز عمومی و حساس شهر، دانشگاه‌ها، مدارس، اماکن مذهبی، کنترل مرزهای زمینی و هوایی شهرستان، کنترل مستمر فرودگاه بین‌المللی آیت الله آیت اللهی لارستان، بانکها، مراکز بهداشتی، نظامی، انتظامی اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی و هماهنگی با اصناف، نانوایی‌ها، رستوران ها، ترمینال مسافربری حمل و نقل درون شهری و برون شهری، کارخانجات و واحدهای فعال صنعتی، پمپ بنزین ها و جایگاه‌های سوخت و غیره برای آمادگی لازم در جهت مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا از دیگر مصوبات این جلسات بوده است.

به گزارش فارس، با رعایت بهداشت فردی، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن، شست‌وشوی مکرر دست ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در مکانهای شلوغ، ضدعفونی وسایل و سطوح تماس، پرهیز از سفرهای غیرضروری و رعایت آداب تنفس می‌توان در مهار کردن بیماری «کرونا ویروس» نقش موثر داشت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول